Ke správnému vyjadřování a mluvení nestačí mít pouze dostatek slovní zásoby, ale umět správně používat jazyk a rty a umět správně dýchat. Logopedická cvičení napomáhají nejen dětem ke správnému používání svých mluvících orgánů, ale rozvíjí také jejich nezbytnou slovní zásobu.
Logopedická cvičení je nutné provádět pečlivě a dle obrázků, pracovních listů, kartiček či podle logopeda nebo rodiče.
Logopedická cvičení - rozpohybování mluvidel
Cvičení zaměřená na jazyk
malování jazykem - jazýčkem jezdí dítě pomalu dopředu a dozadu po horním patře úst
vyplazování jazyku - dítě pomalu olizuje svůj spodní ret zprava doleva a zpět, tzv. houpačka
olizování horního rtu - obrácená houpačka, jazyk kopíruje horní rez ve směru zprava doleva a zpět, špička jazyku směřuje směrem k nosu
olizování rtů dokola
vytvářet jazykem boule v zavřené puse (dítě zavře pusu a jazykem zatlačí do pravé i levé tváře, pod nos i směrem k bradě)
při otevřené puse pohybovat jazykem zprava doleva a nehýbat při tom dolní čelistí
vyplazovat a schovávat jazyk jako čert, při pohybu se dotýkat horního rtu a nesměřovat jazyk do boku
vypláznout jazyk a srolovat jej do špičky a poté zase vtáhnout jazyk zpět do úst
v zavřené puse udělat jazykem mističku
stáhnout rty a vypláznout jazyk
Cvičení zaměřené na motoriku rtů
nafukování tváře - nejprve pravou stranu, poté levou a pak obě dohromady (ústa jsou zavřená a jazyk je v klidové poloze)
střídáné špulení a roztahování rtů - střídat se ve vyslovování hlásek O a E, U a I (při vydávání hlásek musí být rty otevřené nebo našpulené co nejvíce)
posílat pusu
naučit se pískat
prskat
Cvičení zaměřené na měkké patro
kloktání vody
pití z hrníčku pomocí brčka
šeptat
foukat brčkem do vody a dělat bublinky
pomůckami mohou být - svíčka, bublifuk, pěna do koupele, peříčka, plastové hračky do vany2, brčka, nastříhaný papír na proužky, vodové barvičky, foukací fixy, flétna, píšťalka nebo harmonika, větrník, či zrcátko
Video: Logopedické cvičení
Logopedická cvičení - logopedické karty nebo listy
Logopedické kartičky napomáhají dětem vytvářet řady (domino), přiřazovat stejné obrázky (pexeso), rozvíjet slovní zásobu nebo vytvářet příběhu. Děti pomocí kartiček popisují, co vidí na obrázcích, zaměřují se na užívání předložek, spojek a tím se učí vytvářet víceslovné věty.