Ahoj,
prosím o tip, kde najdu něco jako osnovy jednotlivých ročníků. Vím, že každá škola dnes jede po svém, ale potřebuji si ověřit, co má dítě ve druhé třídě umět tak nějak celkově, ale hlavně z češtiny. Ideální by byly i zápisky, ale to bych asi chtěla moc. A má smysl vůbec opakovat, spíše vysvětlovat znovu různé poučky, když dítě občas neví, jak se píše které písmeno 🤦♀️a ve slovním hodnocení stojí, že psaní dě, tě, ně, pě vě bez pomoci nedokáže zvládnout. A ve čtení s porozuměním je třeba dopomoc. S čím bych měla začít? Do poradny na doporučení školy jsou objednaní. Vím, že za prázdniny se zázrak konat nebude, ale když tu je na prázdninách, tak třeba i troška v něm zůstane. Neumím rozpoznat,,jestli je tak líný, laxní nebo má nějakou poruchu. Každopádně je mi jasné, že bude hůř.
Díky předem za rady, tipy, podněty.
Sama píšeš, že víš, že každá škola to má jinak, takže není žádné "co má umět celkově". Na stránkách školy bývají zveřejnění školní vzdělávací programy konkrétní školy s rozpisem, co se u nich učí ve 2. třídě. Pak bych si vzala učebnici, podle které fungovali a procvičovala podle ní a k ní hledala odpovídající cvičení na netu. A zápisky z cizí školy jsou úplně k ničemu, to se zeptat spolužáků, pokud je dítě nemá v pořádku.
Zajímá tě čeština? Jestli jo, tak na hrubo v klasickém vzdělávacím programu: ve 2. třídě umí napsat psacím správně všechna písmenka (včetně x, w, q), zná druhy vět (oznamovací, rozkazovací, tázací), zná základní pravidla psaní velkých písmen (jména, názvy měst, řek...), správně na slabiky rozdělí slova se slabikotvorným R a L, správně používá "ě", využívá znalosti měkkých a tvrdých souhlásek, hlásková spodoba na konci i uprostřed slov (chléb - slyším chlép, řeknu si chleba). Čte texty psané větším písmem, s porozuměním. Napíše diktát i autodiktát (sám písemně vyjádří své myšlenky). Umí popovídat příběh, zestručnit, pozná hlavní myšlenku děje či pohádky.
Je spousta procvičovacích sešitků na prádzniny rozdělených dle ročníků, toho se dá taky chytit. Na skolakove.eu jsou cvičení taky podle ročníků - fajn tip od @mollyweasley. Lišit se to může, ale jen lehce. Obvykle je možným přesouvat učivo mezi 1. a 2. třídou, ale mezi 2. a 3. už tolik ne.
I vaše škola má na internetu zveřejněný rámcový vzdělávací program, který říká, co se v kterém ročníku učí. Je to tam sice občas trochu krkolomě napsáno, napasováno na jednotlivé kompetence, ale některé školy to mají hezky.
Číst denně, cokoliv, co ho zajímá (recept na buchtu, televizní program, návod na hru, dopis z tábora, knížku s krátkými příběhy, proložit klidně komiksem, ale ne jenom komiksy). Vždy si po přečtení popovídat, o čem to bylo. Když neví, dávat konkrétní otázky. Když neví, ať si odpověď sám v textu vyhledá. Vést ho takto k co největší samostatnosti. Co nevím, musím si umět najít.
Denně něco málo napsat - seznam do obchodu, pozdrav babičce, kamarádovi, tetičce, tatínkovi vzkaz na večer, seznam toho, co si chce vzít na dovolenou za hračky... buď kreativní a cokoliv vymysli. V písance jste určitě měli tabulku psacího písma, když nějaké neví, ať si ho vyhledá - sám (kdyby ne, najdeš na googlu a vytiskneš). A nevyhýbat se psacímu písmu, nepsat seznamy tiskacím.
Špatně napsaná slova si vysvětlit, zkusit napsat znovu a správně. Jestli mu dělá problémy dě, tě, ně, máte doma hru kris-kros, nebo scrabble? Dá se využít na skládání slov. Nebo ty vystříhaná písmena ze zásobníku, co děti používaly v 1. třídě, jestli ještě máte.
Nevím, co přesně mu dělá potíže, takže můžu radit jen obecně.
@zuzkasim Mockrát děkuji za obsáhlou odpověď a tipy.
Tak mě tedy zarazila tato věta:
Vím, že za prázdniny se zázrak konat nebude, ale když tu je na prázdninách, tak třeba i troška v něm zůstane.
No... Chudák dítě 🙈
@betelgeuzz existuje dokument Rámcový vzdělávací program, podle kterého se musí řídit všechny školy, podle něj pak zpracovává každá škola svůj Školní vzdělávací program, jednotlivé ŠVP se mohou mírně lišit v tom, kdy se které učivo probírá, ale na konci ZŠ musí mít probráno všichni všechno...
učebnice z 2. třídy odevzdali na konci školního roku, ty už dítě nemá k dispozici....
autorce: z tvého dotazu cítím chlad, vůbec nepíšeš, jestli se jedná o tvé vlastní dítě nebo nevlastní dítě nového partnera? viz cituji "když je tu na prázdninách.." "do poradny jsou objednaní" nebo vnouče?
na procvičování doporučuji kromě skolakov.eu také wordwall.net, dá se vyhledávat podle témat, je nutná registrace, ale je to jednoduché...
o prázdninách si má dítě hlavně odpočinout od školy a ne aby ho někdo driloval, co za školní rok nezvládl, to se má řešit během šk. roku ve spolupráci s učitelkou...
@victress ano, to vím, ale podstatné jsou ty ŠVP, k čemu jí bude, co je v RVP, když v ŠVP to může mít škola jinak? Na konci ZŠ musí mít probráno všechno stejně, ale teď je ve 2. třídě. Učebnice se přece dají koupit. Kdyby šlo o člověka, který dítě zná, tak i ví, z jakých učebnic se dítě učí.
Jinak z toho taky mám pocit, že jde spíš o někoho, kdo dítě moc nezná a teď chce o prázdninách dohnat něco, co podle něj nezná.
@betelgeuzz většina škol má na Netu zveřejněný jen výcuc ze ŠVP, konkrétní učivo by mohli poslat na vyžádání, ale o prázdninách za takové otravy budou fakt rádi...
ano, některé učebnice se dají koupit, ale pochybuju, že autorka zná přesné názvy, teoreticky by si je mohla půjčit z té školy, ale já bych to tak nehrotila, za mě by stačilo, kdyby s dítětem procvičovala to co píše @zuzkasim , hravou nenásilnou formou, přečíst jídelní lístek v restauraci, napsat pohled z výletu, přečíst pravidla deskové hry, nápisy na obchodech atd.
pokud si nemůže pomoct, tak skolakov.eu je super anebo umimecesky.cz nebo grammar.in
to učivo se liší v detailech, zase si škola nemůže říct, že ve 2. třídě musí umět dítě vyjmenovaná slova a shodu podmětu s přísudkem a vzory podstatných jmen, když je to primárně učivo 3. a 4. třídy, ty ročníky se mohou trochu prolínat, ale ne skokově...
vřele doporučuju tohle
https://www.sevt.cz/produkt/procvicovani-pravop...
svým dětem jsem dala vždycky jedno dvě cvičení denně, aby nezapomněly všechno😉
@victress Já tak úplně nebudu souhlasit s tím, že o prázdninách nemá dítě nic dělat. Myslím, že je nanejvýš vhodné, aby o prázdninách prakticky aplikovalo to, co se přes rok postupně učilo. Jak jsem psala výše, psaní těch seznamů, vzkazů, čtení nejen knih, ale všeho, co je potřeba (třeba v ZOO popisy zvířat nebo na naučné stezce cedule), v přiměřené délce a popovídat si o tom - kontrola porozumění čteného, spočítat nákup, ujeté kilometry... Není vůbec potřeba dril z těch procvičovacích sešitků, ale i ony jsou udělané zábavnou formou a pokud si rodiče neumí dobře poradit sami a vlastně úkoly ze života nachystat, dají se použít i ty sešitky. Jsou děti, které bez pravidelného opakování začínají po 2 měsících téměř nanovo. Záleží, jak se kdo dětem věnuje, jak je vede. A druháčka nechat, aby 2 měsíce nic nečetl, nepsal, nespočítal, ať si to řeší zase v září škola, to nedopadne tak úplně dobře, protože on tyto znalosti nemá ještě dostatečně upevněné. Pokud bude celé dny na mobilu, u televize a venku, bez spoluúčasti na běžném životě domácnosti, bude to k jeho škodě.
Jinak se omlouvám, na stránkách školy bude samozřejmě školní vzdělávací program, ne rámcový.
@zuzkasim já taky nepíšu, že dítě nemá o prázdninách NIC dělat, já píšu, že se mu nemají snažit do hlavy nalít za 2 měsíce to, co měl zvládnout za 10 měsíců ve škole, čili o prázdninách pozdě bycha honit, naopak, já píšu, že svým dětem dávám 1-2 cvičení ze sešitku - doplňovačka na 5 minut + všechno to praktické aplikování nabytých vědomostí, o kterém jsi psala ty👍
škoda, že nám autorka neupřesní, jak to vlastně je - čí dítě to je a v jaké pozici je ona vůči tomu dítěti, že ji to zajímá..
https://skolakov.eu/
Mrkni sem, mají tam super procvičování pro různé třídy, třeba to pomůže.