Můžu se zeptat, jak u vás probíhal zápis do první třídy? Byla jsem dneska v dcerou a přišlo mi to hodně nijaké. Paní učitelky byly hodné, milé, ale samotný zápis mě trochu zklamal. Dcera je šikovná, ale to, co se po ní chtělo, by zvládl i její čtyřletý brácha... Tak mě jen zajímá, jak to probíhalo u vás. Děkuji
Půjdeme v sobotu, tak pak napíšu, jaké to bylo 🙂
syn byl tedy už na jednom zápise dřív, soukromá škola, ale nedostal se, hlásilo se 350 dětí, brali 16 dětí, on byl 26., takže smůla
letos má odklad, ale bylo nám v poradně doporučeno, aby na zápis šel (ve stylu, kdo je připraven, není zaskočen) 🙂
Po pravdě myslím, že ty učitelky zdaleka tolik nekoukají na to, jestli opravdu správně dítě přiřadí číslice, ale spíš jestli si vůbec ke stolečku sedne, jestli pochopí a zkusí splnit pokyn a tak... (syn má odklad, letos nás zápis teprve čeká.)
@g_m syn byl minulý týden. Říct celou větou jak se jmenuje, kdy se narodil, kde bydlí, dny v týdnu, roční období a měsíce. Poznat zvířata a věci na obrázku a říct na jaké písmeno začínají, poznat aspoň některé písmenka, poznat a pojmenovat geometrické tvary, poznat ovoce a zeleninu a k tomu pojmy sladké, kyselé, červené atd. Pak malovat komplet postavu. Počítat vagónky a dle pokynů barevně vybarvovat. Napočítat do deseti. Spojovat tečky se správnou číslicí. Spojovat obrázky s jejich začátečním písmenem. Měli toho celkem dost a to některé stanoviště vynechali.
Bavila jsem se známou o zápisech do první třídy, ona říkala, že když dají dítěti pokyn napočítej do 10, že tím nezkoumá jenom, jestli umí počítat, ale zároveň i jeho výslovnost, jestli při úkolech vyhledává maminku nebo ne.
@g_m Byli jsme dnes. Syn měl zápis trochu upravený , protože má berle a nemůže moc chodit takže nechodil po stanovistich ale učitelky chodily za ním. Bylo vidět, že některé úkoly i přeskočili , ale syn už měl odklad takže u nás ten zápis byl spíše jako formalita. Chtěli po synovy, zavázat tkaničku, jestli pozná barvy, jestli ví jak se jmenuje a kde bydlí, počítat do desíti, kolik teček ma beruška, pak měl malovat klikaté čáry podle předlohy a tvary, a pak s paní učitelkou vyprávěl pohádku a měl seřadit obrázky jak jdou po sobě .
Ono u zápisu dítě ani být nemusí, školní zralost posuzují učitelky v MŠ (aspoň ty naše co půl roku děti "testují") a při pochybnostech doporučí poradnu a případný odklad. Takže úkoly u zápisu jsou spíš, aby zabavily dítě během vyplňování papírů.
@g_m byli jsme na zapisu ve trech skolach (jedna spadova, jedna, ktera bude spadova, az se prestehujeme a jedna soukroma) a rozdily velike. Ve statni nespadove (vesnicka, ale celkem velka skola za Prahou) to bylo, jak rikas - pani ucitelky mile, mely to pekne pripravene na tema “pirati”, ale ukoly skutecne primitivni - mladsi syn (necele tri roky - narozeny v srpnu) byl s nami - sel po brachovi a vsechny ukoly splnil taky 🤦♀️🤦♀️ (krome toho, ze neznal zadna pismenka) - ucitelky nadsene, ze takove deti by tam potrebovaly 🤦♀️ - ptaly se ho, co je to modre na mape (jakoze more), jake pozna barvy, jestli postavi z asi peti molitanovych kostek stavbu podle vzoru atd., ukolu bylo par a prislo mi to na urovni trilete prohlidky u dr… V nasi spadove to bylo podobne, trosku vic ukolu asi, ale taky vsechno velmi jednoduchy. No a v soukrome sel na dve hodiny, rodice u toho nebyli - pracovali ve skupinkach, normalne ve tridach, podle toho, co popisoval, to chvilema pripominalo normalne vyucovani, pak mel samostatne pohovory s ucitelkama, pak byli i v telocvicne (socialni interakce) a i neco vyrabeli. Vsechno bylo taky na jedno tema, udelano formou her. Tam to bylo jednoznacne nejtezsi. A taky z toho zapisu byl syn nadseny a na tu skolu nastoupil.
Holky, já jsem původně ze školství a bohužel je to v současné době tak, že spádovost je nejvíc a dítě k zápisu vlastně ani nemusí přijít, škola je prostě povinna ho vzít. U zápisu ty aktivity jsou více méně jen na zabavení dětí po čas toho čekání "na odbavení"...
@slecnami Jsem z vesnice, tady zadny pretlak neni... A nam se pani ucitelka venovala, papiry jsme meli uz predvyplnene...
@rencinka87 jo tak na statni skole to u nas bylo hodne podobne a o nicem... Na tu soukromou to uz zni zajimave 👍
U nás byl zápis včera a byl úžasný. Ocenila jsem ho jako rodič i jako pedagog. Úkoly byly rozděleny do více tříd, aby si dítě mohlo školu projít. Na každém stanovišti dostalo za splnění razítko na kartičku, kterou obdrželo na začátku. Líbila se mi rozmanitost, ale hlavně individuální přístup. Naše dcera je v novém prostředí stydlivá, ale paní učitelka si s ní poradila skvěle, za 2 minuty bez problémů spolupracovala. Pokud u nějaké otázky zaváhala, učitelka ji ujistila, že to vůbec nevadí, že je to těžké. Když viděla, že jí něco jde levou zadní, už další úkoly stejného oboru vynechala..... následoval úkol s paní psycholožkou, rovněž formou hry. Oficiální gratulace a předání dárečku, foto na závěr. Jako rodič jsem měla dost času pohovořit s učitelkou i ředitelem. .... Ano, zápis je více méně formalita, dítě může být nervózní a neříci nic a stejně být přijato. Ale je to pro něj důležitý rituál, první "oficiální" zkouška v životě, takže jsem velmi vděčná za to, jak to měli na naší ZŠ připravené. Dcera se toho hodně bála a odcházela naprosto nadšená s tím, že chce co nejdříve do školy , takže za mě zápis účel splnil 🙂
My jsme byli na zápise včera. Syn maloval postavu, zazpíval písničku, měl poznat a správně seřadit čísla od jedné do pěti sestupně a vzestupně, pak pojmenovával tvary a opakoval slova. To bylo celé.
Je to zápis a ne přijímací zkoušky. Děti musí splnit požadované minimum, nehledá se nejlepší, ale odhalují ti opravdu nezralí.
Syn teda měl zápis v soukromé škole, takže tam to bylo sofistikovanější, ale byl to ještě poslední covidový rok a na státní třeba děti k zápisu vůbec nešli.
U nás chtěli vědět,jak se jmenuje, poznat barvy, tvary, čísla, ovoce a zeleninu, co logicky nepatří do řady obrázků a proč, povyprávět pohádku O veliké řepě podle obrázků, postavit puzzle a správně vyslovovat slova, která předříkávala učitelka. Byla to rychlovka. Starší syn měl tehdy na té samé škole ten zápis o něco delší. K tomu ještě kreslil postavu, dělal kotoul a měl říct kolik slabik je v daném slově, kdy se narodil. Pak už nevím, ale bylo toho víc než teď.
Je to zápis do ZŠ, tedy povinného vzdělávání. Takže pokud rodič nemá papír z poradny, musí škola zapsat JAKÉKOLIV dítě, pro které má kapacitu. I kdyby dítě ani nevešlo do dveří. Proto jsou úkoly jenom pro zabavení, ne proto, aby byla rodina vystresovaná, jestli se vůbec dostane, když prohodil čtverec s obdélníkem...
Malotridka na vsi. Nejdriv byla dcera v doprovodu starších dětí, ukazovala číslice, počítala puntíky, říkala básničku, malovala. Následně ji ještě provedly děti po škole, ale ta je malička. 😄 Pak byla u paní učitelky, kde z tvarů skládala domeček a další podle pokynů paní učitelky. Trochu si povidaly, vybrala si dárečky a šlo se. Bylo to milé a hezké. ☺️
Já bych z tech zápisů nedělala asi úplně takovou vědu. Je to jen formalita, dítě nesklada žádnou zkoušku. Vzít ho musí i kdyby tam nepredvedlo nic. My třeba u starší ani zápis neměli (covid), jako žádnou tragedii jsem to nebrala. Loni s mladší dcerou co si pamatuju, tak nakreslila postavu, nějaké barvy, zazpívala písničku a víc si ani nepamatuju. Děti ve škole jsou obě spokojene stejně, at na zapise byli nebo ne a to je to hlavni
Nerozumím. Co čekáte od zápisu? Aby náročnost odradila dítě hned u zápisu? Vždyť mu povinnou školní docházkou končí hry a bezstarostnost, začíná dril a zase jen dril. Není cílem, aby zažilo neúspěch hned u zápisu. Za mě spíše aby umělo pozdravit, poprosit, poděkovat, slušně se chovat, zavázat tkaničku je pro někoho vrchol, někdo zvládá s *prstem v nose*
Není zápis jako zápis, jak psaly holky výše. U spádové školy - je to jen formalita, popřípadě odhalení nezralých dětiček, ale v nespádové škole (např. soukromé) - to je i o těch znalostech - mají limitovaný počet, které mohou vzít. Záleží, co jste od zápisu očekávala?
Taky nevím, co jsi čekala… Tak hlavně, že byly příjemné a milé, ne? To je zápis, ne přijímačky
Syn letos absolvoval tři zápisy na soukromé školy a z každého byl nadšený.
V jedné to trvalo dvě hodiny, popisuje to tu myslím @rencinka87, tak to bude asi stejná škola.
Ve druhé to bylo na dvacet minut - v jedné třídě děti ve skupince po pěti, ve druhé rodiče s ředitelkou školy a zástupkyní. Děti pracovaly chvíli samostatně, chvíli ve skupince, my rodiče jsme si vyzkoušeli ukázkovou hodinu na téma "naše očekávání od školy a vzdělávání", což bylo super, protože jsme viděli, jak se děti opravdu učí a zástupci školy zase mohli trochu poznat nás a náš přístup ke vzdělávání.
A ve třetí škole to bylo zase rozděleno na část "žák" a část "rodiče a jejich přístup". Dítě bylo cca 20 minut samo s učitelkou a dělalo úkoly formou hry (podle popisu syna), my rodiče jsme museli nejdřív napsat motivační dopis, co od školy očekáváme a pak jsme si zase povídali s ředitelkou a zástupkyní - zjišťovali hlavně náš pohled na připravenost syna nastoupit do této školy, protože mají vyučování od 8.30 do 15.30.
Ve všech školách se synovi líbilo a ze všech škol jsme dostali zajímavou zpětnou vazbu - měli jsme možnost se jít podívat do spisu před tím, než vyhlásili výsledky, čehož jsme využili.
Ve všech třech školách se hlásí víc dětí než mají kapacitu, takže to není jen na oko a formalita, protože nějak ty děti vybrat musí, když nechtějí losovat. Ale ze všech měl syn i my příjemný pocit, že to nebylo o nějakém tlaku na výsledek a i apelovali na nás jako na rodiče, abychom to s dětmi v tomto duchu nerozebírali.
@evculinda dril a zas jen dril z jaké strany a kde? Končí hry a bezstarostnost? To jsou hrozný kecy. Dítě jde jen zas o kousek dál. I ve školce se musí obléknout když někdo řekne, vstát v určitou hodinu, malovat to, co ostatní; nacvičit vystoupení. Však pro ty čtyřleté děti je to taky pěkná šichta- adekvátně aktuálním schopnostem.
Proč by měly školákovi končit hry, tak snad dítě dojde ze školy a jde si hrát jak chce, ne?
@evculinda Od kdy musí být škola dril a jen dril. Pokud máte jen takové školy v okolí, tak je mi těch dětí opravdu líto. Já bych na školy, které jsem viděla se synem, chtěla chodit hned teď a klidně do konce života🙂 Základní škola má být od toho, aby seznámila dítě s okolním světem, vzbudila v něm chuť se učit nové věci a vidět je v souvislostech a ideálně podporovat děti v kritickém myšlení. A to všechno jde i v příjemných podmínkách pro děti.
popravdě mě rozesmutnil.
byli jsme včera, syna si odvedla paní učitelka, takže jsem u toho fyzicky nebyla, nicméně potom, když se vraceli, tak ho moc chválila, že až na "ř" je všechno skvělý, včetně kresby postavy a vystřiženého tvaru, asi kolečko. překvapila mě ta postava 🙂 tak mi ji donesla ukázat, a byla jsem v šoku, jak propracovaná byla 🙂
říkala jsem, že má syn odklad, divila se, i druhá paní učitelka, že je syn šikovný
škola je spádová, vzali by ho hned, "z fleku" 🙂
rozesmutnila proto, že prostě výuka na "naší" škole je diametrálně odlišná od školy, kam syn dělal přijímačky a pokud by je příští rok neudělal, šel by sem.
ano, mohla bych ho "přehlásit", aby měl lepší spádovku, ale mě osobně se to tak příčí, že nevím... a zároveň mě drtí ten nevýběr. ještě to budu muset promyslet.
uf.
@westie ano, souhlasím. Ale četla jste osnovy jednotlivých předmětů např. český jazyk, matematika? Neříkám, že všechno učivo je dril, ale třeba vyjmenovaná slova nebo druhy vět vedlejších jsou dril, násobilka 🙂 Ale to už souvisí s tím, co se od škol chce "seshora". Pořád je dané, co má dítě na základní škole zvládnout, je to dané v RVP ZŠ. Je přemíra toho, co se po dětech chce, není prostor na to, co je skutečně potřebné a důležité. Ano, jsou učitelé, co to chtějí dělat jinak, ale pořád se musí řídit rámcově vzdělávacím programem. A ostatně, rodiče přeci taky chtějí, aby se pak jejich dítě dostalo na výběrovou školu a přijímací zkoušky stále obsahují úkoly i/y, druhy vět vedlejších, větné členy, slovní druhy (mimo jiné úkoly na kritické myšlení, analýzu, syntézu)
@evculinda On je obrovský rozdíl, když škola začíná v osm a končí o půl dvanácté, jak to mají státní školy, a když začíná v půl deváté a končí ve tři nebo o půl čtvrté. A dětí není ve třídě 30 na jednoho učitele, ale 22 na dva učitele. To je prostě obrovský rozdíl. A pak si ta škola může dovolit, že povinnost něco se naučit není o drilu, ale třeba i o zábavě, protože pokud se bavíme o potřebě, aby se děti něco naučily, pak dril není jediný způsob, jak se to dá udělat (různé druhy paměti, způsoby zapamatování atd., to už zabíháme do detailu). Vážně bych Ti přála zažít způsob výuky vyjmenovaných slov třeba na naší škole. To je prostě zábava i pro dospělého.
A ještě si teda myslím, že je obrovský rozdíl mezi drilem a povinností. Škola pro děti znamená mnoho nových povinností, ale opravdu nemusí nutně znamenat dril při výuce, to je podle mě úplně špatně.
A jasně chápu, že ne každý má ve svém okolí takovou školu, nebo si to nemůže dovolit, protože je soukromá. Ale pokud vím, jsou i státní školy, které se snaží alespoň o nějaký motivační způsob výuky.
Jsem přesvědčená, že dnešní svět vyžaduje, aby děti měly základní věci naučené a nemusely nad tím přemýšlet - násobilka, vyjmenovaná slova atd. A zároveň potřebují chápat svět v souvislostech a kriticky. A to se v současném počtu hodin, učitelů a dětí ve třídě prostě všechno stihnout nedá.
@g_m Zdravim maminky předškoláků, my byly u zapisu začátkem dubna, máme na malomeste jednu základku, takže mě ani nenapadlo s dcerkou jit k zápisu jinam nebo jet,když má školu přes cestu a náměstí a hlavně do ní pujde se svou třídou ze školky, to pro nás bylo privilegium, dcera je velmi ostychava, v cizím prostředí a mezi cizimi lidmi není ve své kůži, když se po ní něco chce, občas spustí slzy z úzkosti a strachu, nicméně oba jsme s manželem byli takoví v dětství. Takže u nás byly obavy obrovské. Po vystoupani do 2 patra budovy, kdy jsme lehce bloudily mezi starym a novým kridlem jsme chodbu zápisu našly, v jedné třídě seděl pan ředitel a rozdaval pořadové dokumenty k pozdějším vysledkum o přijetí, vyplnovaly se jedny papíry s rodiči, ale u 4 stolků se už ucitelky vyptavaly detí na věci co jsme vyplnily, jméno obou rodičů, jmeno ditete, bydliště. Kontrola tel.čísel,emailů apod. z mé strany. Na dalším stanovišti pak chodily do třídy jen děti v doprovodu své paní učitelky ze školky, rodiče čekali venku na následnou konzultaci s danou učitelkou ZŠ, dcera byla uvnitř asi 15 min.
Vytleskavala krátký rytmus po paní učitelce, zpívala písničku dle vlastního výběru, vyplňovala pracovní list. Kde rozpoznavala pismena, tvary, doplňovala logickou řadu sestavenych tvarů z kostek, a podobné úkoly. Kreslení postavy tuším nebylo, podrobněji zkoušely predskolaky ucitelky v MŠ v testech Školní zralosti.
U nas chteli vystrihnout kruh, pak poznat cislice, seradit je, jak jdou za sebou, poznat barvy, poznat ovoce a zeleninu, spocitat, kolik jich je a priradit ke spravnemu cislu. Pak dat napr. 5 obdelniku, 3 trojuhelniky atd, pak je serazovat nad sebe a pod sebe. Pak koukani dalekohledem. Poznat pismenka, zapnout knofliky na svetru a jeste neco a to si nepamatuju 😀 prislo mi toho docela dost.