Dcera – pět a půl roku, chodí druhým rokem do školky. V prvním roce si tam našla pouze dva kamarády, ostatní holky se s ní nechtěly bavit, dle učitelek byl důvod v tom, že se znaly z předchozího ročníku a ujistily mě, že další rok, až do školky nastoupí nové děti, si určitě najde víc kamarádů a kamarádek. To se nestalo, dcera opět seděla venku na zahradě sama, poté, co vyčerpala všechny možnosti, jak se s někým skamarádit. Byla prý tolikrát odmítnutá, že už to nechce zkoušet znovu, aby nebyla zklamaná. Učitelky jí nepomohly, jen jí přinesly nějakou stavebnici.
Co ale považuju za dost alarmující je, že mi dcera v návaznosti na tuhle situaci řekla, že se jí za takových okolností honí hlavou „nedobré“ myšlenky. Že prý si představuje, že si uřízla ruku nebo zlomila nohu/ruku, že ji bije nějaký zlý kluk (neexistující) nebo že ji pronásleduje obluda. Tohle se jí prý honí hlavou když je zklamaná, smutná a sama, ale ví, že to jsou špatné myšlenky a cituji „snaží se vkládat si do hlavičky ty dobré“. Když mi tohle popsala, zůstala jsem koukat s otevřenou pusou.
S ředitelkou jsem si neprodleně sjednala schůzku, abychom (už podruhé) probraly příčinu toho, proč si s ní nikdo kromě jednoho kamaráda nehraje (když ten tam není, dcera je sama) a strategii, jak ji do kolektivu víc zaintegrovat. Vždycky jsem si myslela, že role učitelky v MŠ obsahuje i kompetenci začleňování dětí do kolektivu a pěstování sociálních dovedností. Nerozumím pak tomu, proč prostě s dcerou, když vidí, že sedí sama, nejdou ke skupince ostatních dětí a nepomůžou jí se začlenit do hry.
To se tam vůbec nedělo a neděje, místo toho jedna „roztodivná“ paní učitelka pronesla, že se tam dcera neumí „prodat“, když jsem opáčila, že nemá žádný problém navázat kamarádství s kýmkoli cizím někde v parku a že je kontaktní a vnímavý člověk, který naopak děti zdravil a vždycky řekl něco hezkého. Většinou bez odezvy, protože na to děti asi nejsou zvyklé.
Co si o tom myslíte, setkaly jste se s něčím podobným a jak byste to řešily?
přístup školky nic moc teda, narážím na to "se prodat", tohle by naopak měly udělat ty učitelky, ale, jak jí pomoci, asi bych zvolila cestu buď výměna školky, nebo zkusit co už je napsáno výše.
jestli ty děti chodí do nějakého přilehlého parku si po školce s rodiči hrát, tak tam začít chodit taky a trochu tu integraci popostrčit.
ja bych zkusila jinou skolku, jestli mate moznost. Ony se ta zajeta pratelstvi tezko meni. Pamatuji, jak to fungovalo u dcery. V tom veku mela kazda holcicka ve skolce kamaradku a ta, co byla navic, mela holt smulu ☹
@goldenova my když jsme měli třídní schůzku, tak nám rodičům řekla ředitelka, že je jedna holčička vyčleněna z kolektivu. Požádala nás, abychom promluvili s dětmi.
Moje dcera se s ní napřed bavila, jenže pak holčička brečela a dcera se jí bála, tak se s ní pak už nechtěla bavit (dcera má VD a na některé situace neví, jak má reagovat).
Ostatní rodiče byli také vstřícní a chápaví, kdyby nebyla ta schůzka, tak bysme o tom ani nevěděli.
U nás ve školce jsou všichni ochotní pomoct, celý kolektiv.
Takže tam žádné dítě není odstrčené a všechno se řeší zavčas.
@goldenova dcerka to tak měla. Každé odpoledne jsem ji nacházela na zahradě samotnou, čekající až pro ni přijdu. Ostatní deti si hrály společně, ona seděla sama. Velmi nerada na tohle období vzpomínám, bez příkras - rvalo mi to srdce. Co pomohlo byl čas, trvalo to ale dlouho. Nyní po 2 letech má kamarády a i je kamarádkou pro ostatní. Hodně jsme spolu o tom mluvily, a také to nebyly hezké rozhovory, bylo mi líto, co mi sama o celé té situaci říkala....
@goldenova zkusila bych se poptat, jestli nekde neni misto. Moje dcera nastupovala do luxusni soukrome firemni skolky, ale presne z toho duvodu, ze se tam nedokazala zaclenit, jsem ji dala do jine, statni skolky. A byl to neskutecny rozdil. Kdyz ucitelky nemaji snahu, je tezke proti tomu bojovat.
Dcera to tak taky měla, měla jednu kamarádku, ta když ve školce chyběla, byl problém a nikdo si s ní hrát nechtěl. Sama neuměla moc navázat kamarádství (no já byla to samý). Trvalo to, zlomilo se to v předškolácich/první tŕídě, ale teď kamarádek má několik, je zvaná na oslavy narozenin...pokud je holka introvertní, možná fakt pomůže jen ten čas. Elenka sama neměla zájem se za každou cenu někam vnucovat, kde ji nechtějí.Mrzelo ji to, bývalá smutná,ale zřejmě párkrát zažila odmítnutí, a tak se nikam netlačila. Syn byl ( a je) taky těžký sólista, ale tomu narozdíl od dcery to bylo spíš úplně jedno, jiné děti vůbec nevyhledával a vystačil si sám. To je asi jiný případ. U vás bych se s tím snažíš fakt něco dělat,jestli má dcera takové negativní myšlenky
@goldenova bezte rychle do jine skolky. Vim o cem mluvim. Tedy, nemame s takovou situaci zkusenosti, ale tak dlouho jsem syna zbytecne nechala trpet v soukrome skolce, kde ucily kravy, nez jsme konecne zmenili jinou skolku a ikdyz to syna nastesti nepoznamenalo, tak si to vycitam. V kazde tride jsou 2-3 mista volnych, reditelky to nechavaji pro nejaky pripadny nouze, takze byl volala a ptala se.
@goldenova Rozhodně bych vyzkoušela jinou školku, prosit uplácet, protože pokud tady má takové ošklivé myšlenky, učitelky mají jen nějaký stupidní blábol, že se neumí prodat, místo alespoň pokusu o řešení, pak není na co čekat. Normálně komunikativní dítě a ve školce samo, to je prostě divné.
@dyechampion Aha, děkuju za tip s těmi volnými místy, to jsem netušila.
@ninive211 Ona není introvertní, je od malička kontaktní, jak jsem psala, je to ona, kdo jako první pozdraví, pochválí třeba šatičky nebo tričko. Školkové děti si s ní hrají po školce, když se třeba potkají v parku, ale ne ve školce. Sama nemá problém udělat si kamarády kdekoli, kam přijde.
@goldenova S těmi místy jste to netušila, protože je to samozřejmě blbost. Každá ředitelka naplňuje třídu co nejvíc, protože za každé přijaté dite do konce září dostává školka na celý rok dotaci. Absolutně neexistuje, že u zápisu odmítnu 15 tříletých dětí, abych v září měla v každé třídě tři volná místa 🙄 Spíš se teď rodí málo dětí a v některých oblastech, kde dříve se školkami zas takový problém nebyl, se může nějaké volné místo vyskytnout.
@goldenova Já osobně bych se zajímala o to, proč si s ní děti nechtějí kamarádit. Je moc tichá, nebo naopak umí být moc hrr? Nemá třeba vadu řeči, dětí ji nerozumí? Nemá jiné zájmy, než ostatní dětí?
Měla jsem ve třídě holčičku, opravdu hodně spatne mluvila, motoricky se pohybovala jako batole i v pěti letech. Rodiče jsme na to upozornili a navrhli návštěvu odborníka. Rodiče se strašně urazili, nikam nešli. Výsledkem bylo, že s holčičkou si dětí nechtěly hrát, protože ji zaprvé nerozuměly a zadruhé ve chvíli, kdy ony si hrály s miniaturnimi Barbie panenkami a tvořily jim doplňky, ona měla motoricky maximálně na kočárek, kterého se přidržovala. Pokud ji holky vzaly do hry, pak jako miminko, o které se jako rodina staraly. Holčička byla kamarádská, venku na zahradě se hned s detmi spojila, ale jenom s těmi nejmladšími.
@mollyweasley Já znovu opakuji, že si dcera najde kamarády kdekoli, i děti ze školky s ní kamarádí, ale mimo školku, ne ve školce. Dcera žádnou vadu řeči nemá, je kontaktní, chytrá, empatická. Ve školce naopak měli děti, které mluvily špatně nebo vůbec, měli tam i agresivního kluka, kterého ale všichni milovali, apod.
@goldenova Za prvni, neocekavej od ucitelky nemozne. Pokud je tvoje dite introvert a rano ceka, ze ji nekdo pochvali saticky jinak je z toho cely den smutna, neni to bohuzel problem ani ostatnich deti a ani ucitelek. Petilete deti doopravdy na povel nechvali obleceni cizich holcicek a maximalne pokud by dosla nejaka holcicka s nadychanych Elsovskych satech rano do skolky, tak vetsinu holek zaujmou na chvili a pak se holky vrati ke sve obvykle hre.
Dceru bych vic pripravovala na zacleneni se do takoveho kolektivu. Vyptavala se, jestli je ochotna a schopna pripojit se k nejake skupince, zeptat se, jestli se s nimi muze hrat, jestli by sama nenavrhla nejakou hru pro ostatni, atd.
Samozrejme pro introverta to je tezke az nemozne ale ucit ji to zkouset, opet a opet. Je teprve zari, kolektiv se zacina formovat a dcera se evidentne rychle vzda a ceka, “kdo ji a co nabidne”.
A ta druhe, zmena skolky tohle nevyresi. Zmenis ji nejenom kolektiv a prostredi. A taky te nemusi nikde vzit. Je to hloupost, ze ve tridach drzi “pro jistotu” volna mista. To rozhodne nedrzi, skolka potrebuje kazdou korunu, pokud ma moznost, doplni stav do hranice vyhlasky uz zacatkem zari.
@goldenova V tom případě bych si dala schůzku s učitelkami, ne s ředitelkou, a zeptala se na jejich názor, jak dceru vidí ony. Třeba budeš překvapená, že je jejich názor jiný, než ten tvůj. Určitě je fajn vést rozhovor ve stylu "co byste navrhovaly, v čem můžu dceru podpořit, co máme doma udělat, vysvetlit", než vyčítat učitelkám "je vaše povinnost ji zapojit do kolektivu, snažte se, venku to funguje, jinak půjdu za ředitelkou a ta vám to přikáže ".
Upřímně opravdu nevím, v čem by tady ta ředitelka měla pomoct.
A není tam nějaké dítě, které je dominantní a štve ostatní proti tvé dceři? Takové to "když se budete bavit s XY, tak spolu nebudeme kamarádit". Učitelky se tedy chovají dost divně. Moje dcera je narozdíl od tvé introvert, často se držela zpátky a bála se, navíc ve 4 ještě velmi špatně mluvila (OVŘ) a už od začátku si tam našla kamarádky/dy a učitelky ze všech udělaly skvělou partu. Nikdo nebyl vyloučen, všem pomáhaly a měly k nim třeba rozdílný přístup podle potřeby. Když přišel někdo nový nesmělý, hned ostatní děti zapojily do "skamarádění". Jasný, někdo tam byl pořád víc introvertní, takže měl třeba jen 1-2 hlavní kamarády a nebyl tolik průbojný, dělal si něco svého, ale všichni tam byli spokojení.
@mollyweasley blbost to neni, jen vam to nikdo radeji nerekne, aby se rodice nenasirali 🙂
@dyechampion Jsi ředitelka mateřské školy, která toto praktikuje?
@mollyweasley nam to rekli na dni otevrenych dni, nechavaji se 1-2 mista volna pro pripad, ze by nejake dite nakonec nenastoupilo do ZS nebo aka konflikt na Ukrajine a tak. Take nektere deti muzou do skolek nastoupit pozdeji. Je to samozrejme individualni a neni to povinnost, vsichni to nedelaji, nekdo jo.
@mollyweasley
@dyechampion
taky jsem takovou informaci dostala ve státních školkách, je to jako neofiko informace
@dyechampion 1-2 na školku je něco jiného, než 2-3 na třídu. Že?
@goldenova mně by docela zajímalo, co bude výstupem té tvé zítřejší schůzky s ředitelkou a učitelkou
jinak ale, pokud si tvoje dcera s dětmi ze školky mimo školku normálně hraje a není problém, tak pak je problém v té školce, tak asi proto, by mě zajímala reakce,
ty sama máš nějakou představu? jako jestli sis třeba obvolala nějaké školky v dostupné vzdálenosti, nebo třeba i soukromou školku?
moc bych ti přála, resp. hlavně tvé dceři, aby se to uklidnilo a sedlo si to
🍀
@mollyweasley hahaha nemas co rict, tak si rada rypes do lidi co? Musis mit fakt nudnej zivot🤦♀️
@xxx3d Zatím jsem ty školky prakticky neřešila. Potřebuju si s nimi - učitelkami ještě promluvit, ověřit nějaká fakta, zjistit, jestli jsou nějaké kroky, kterou jsou ochotné podniknout a pokud ne, tak zvážím změnu, ale samozřejmě velmi opatrně, aby to nebylo z bláta do louže.
@goldenova Zkusila bych s tim dceri sama pomoct, zvala k nam po jednom (postupne i po vic) deti ze skolky, se kterymi by si chtela hrat nebo mohla rozumet, aby se nimi sehrala mimo skolkovou skupinu.