Ahoj, některé nedávné diskuze mě vedou k zamyšlení - co "učíte" své děti předškolního věku? Kdysi dávno k nám na krám přišel kluk s babičkou, vybírali encyklopedii dinosaurů, ještě sice nechodil do školy, ale uměl latinské názvy snad dvaceti dinosaurů :D Tak zajímají mě i takovéhle roztomilé extrémy, ale abych zůstala při zemi, co zajímá vaše děti, v čem je podporujete, rozvíjíte? A co je takový souhrn toho, co by skutečně "mělo" dítě umět a vědět? A ano, chápu, že každé dítě je jiné - dcera měla v pěti měsících "oblíbenou" knížku, syn v roce knížky stále jen žere.
Jinak nejstarší je MNŽ, ten kolem 3. roku začal písmena, zajímal ho vesmír, znal názvy planet, mlhovin, slunečních soustav, a já nevím čeho všeho, hodně jsme v tomto jeli montessori způsob, kolem pátého roku už si sám četl, co potřeboval. Třetí dcera je asi podobná, jsou jí 4, v lednu byla týden nemocná a naučila se abecedu, teď se chce učit prát, tak píšeme...
😃 tak to nevím jestli by dcera prošla, ale vše co píšeš trénujeme na logopedii.
@treasurka Ježiš nepřehání se to trochu, tolik věcí ještě než vůbec zasednou do lavic. Wow. Ještě pár měsíců a začnu panikařit :D Díky za přehled!
A ještě ehm.. co je prosím MNŽ?
@mourovatakocka synovi jsou teprve 4 roky, ale ted kdyz jsem si to tady precetla tak uz pomalu zacinam panikarit 😀
@mourovatakocka pamatuji si živě perličku se synem na logopedii. Byl předškolák a čekali jsme jako vždy cca 15 minut na chodbě na začátek. No a on celou dobu čuměl do zdi na luxfery a odvodil si násobilku tří😲😅 Bylo tam Luxferový okno 3 x 13 dlaždic. Starší ségra končila 2.třídu, a on jí tu násobilku učil a vysvětloval😂
Cilene podporuju deti jen v tom, aby byly co nejvic samostatne a nenechaly se ode me jen "vodit za rucicku" (obrazne receno). Jinak je zajima tak od vseho trochu, neznam takovou tu posedlost jednim tematem. Nejvic nase deti asi rozviji Albi tuzka🙂, pro tu mam slabost a rada to posloucham i ja 🙂
Ty pozadavky na zapis mi prijdou odpovidajici.
@mourovatakocka Tak můj starší syn(10 let) byl trochu "jiny" všude se čtou před spaním pohádkové knížky u nás se četli cca od 2 let atlasy hub. Ve třech letech znal houby lepe než já a drží ho to dodnes, teď už zná i latinské názvy apod.. Cca v 5 letech k tomu pribil zájem o dinosaury ale tomu vydrželo jen 3 roky. Můj mladší syn 6 let , žádný vyloženě zájem nema a naopak ho knížky a malování vůbec nebaví.
Abych trochu uklidnila 😁 Dcera měla zápis teď v sobotu,velká základní škola,velké město....Byla to klasika jako se synem, básnička nebo písnička, počítání, vyprávění příběhu podle obrázků, nějaká písmenka....Podle mě normální znalosti predskolaka. Poznávání slov podle písmen děláme na logopedii, u zápisu to po nás nikdo nechtel
Dcera 6 let, v září jde do školy a umí číst, psát, počítat, (teď se učí násobilku), hrát na klavír, malovat, je sportovně nadaná, umí si zapamatovat dlouhé básně.... Všeobecný přehled má, chytrá jako delfín 😄. Nic jsem ji neučila 🤷. Naučila se to se starší sestrou hlavně během online výuky a když si hrají na školu.
@mourovatakocka mne to prijde odpovidajici, velkou cast toho by zvladla jiz ma cerstve trileta. Mate treba hru Mami povim Ti?
Nijak jsem deti cilene neucila, ale hodne jsme cetli, delali veci, hrajeme hry, takze tecky na kostce zna uz prave i nase mladsi. Logico primo a picolo maji deti moc rady, logika a pod se tim rozviji krasne.
Mě by zajímalo co se ty děti teda pak učí v první třídě 🧐
Ty jo...to jsou drsny požadavky. Já mám malý děti ještě, ale žila jsem v představě, že číst, psát a počítat se začíná učit v první třídě. 🤷Já jsem šla do první třídy v roce 1992 a rozhodně jsem neuměla psát, nepoznala jsem písmenka ani jsem neumela hláskovat či a sčítat. A dovolím si tvrdit, že ve finále nejsem úplně tupej člověk. Jako když se o to děti zajímaji dřív jasně, proč ne, ale takový "přijímačky" do první třídy jsou fakt pro mě osobně mazec. 🤷 Co když to to dítě nezvládne?
U nás nemusí děti u zápisu umět hláskovat slova, to budou dělat v první třídě. Stačí, když poznají první hlásku. Nevím, co tu bylo o jemné motorice - chce se po nich rovná čára vodorovná a svislá, možná nějaké vlnovky... Popravdě, škola dítě vzít musí, max. může doporučit odklad. Nejsou to přijímací zkoušky, spíš si dělají obrázek, s jakými dětmi budou pracovat. Pokud se jim dítě nezdá zralé, dají řeč s rodiči a doporučí vyšetření v PPP. Od dubna do září uplyne dost času, děti se obvykle ještě posunou.
@me_druhe_ja dost veci z toho se dela i ve skolce: maji tam vyvesenou abecedu, tleskaji ty slabiky a rikaji, jaky slova zacinaji na nejaky pismeno atd., podepsat se taky maji, vpodstate vsechno, co treasurka pise. Kdyz s ditetem hrajes deskovky, tak pocitat tecky na kostce se nauci taky. Zase v rade zemi se zacina se skolou treba ve 4 letech a sice pomaleji, ale taky uz se ty deti uci cist a psat.
V pátek jsme byli s vnučkou u zápisu. Chtěli, aby poznala, na jaké písmeno začíná,slovo. Někdy jí to úplně nešlo. Přiznám se, že jsem nečekala, že by to už měla umět. Myslela jsem, že se zeptají, jak se jmenuje a kde bydlí. 😁
A taky pulka deti tam pujde s odkladem treba ve skoro 8 letech...
Mně přijde že jsou na ty děti přehnané nároky...za nás (já do první šla 1994) bylo normální že jsme se všechno učili právě až ve škole, a taky žijeme...🤨
@felixfelicis tady ve Francii je povinná školní docházka od 3 let. Jako s tím, že pokud je dítě prosincové třeba a je zdravé a v pořádku, nastoupí v září, takže ani ty tři roky nemá. Syn bude mít tři v listopadu, ale tam bude nástup určitě nejdřív v lednu,pokud do té doby bude plnohodnotně chodit teda. Nicméně tak jako tak tak bude muset mít asistenta skrz jeho pomalý vývoj (už jen kvůli výměně plenky, do ledna se určitě odplenkovat nezvládne). Ale zase na tom není (naštěstí!!!) Tak špatně, aby nemohl chodit do školy se zdravýma dětma.a číst/psát se taky začínají učit ještě před tou jakoby první třídou.
Já tady s tím nějak vnitřně nesouznim. Určitě jsem pro s tím dítě ve školce/doma formou hry seznámit a pokud se o to bude zajímat, tak jsem všema deseti to podporovat, cokoliv. 🙂 Ale přijde mi prostě divný, že se při zápisu testují věci, které se mají naučit až ve škole. Nevím no...🤷 Takhle je na ty učitelky ve školce a rodiče podle mě vyvijen docela tlak, že se to to dítě "musí" naučit a už to není o žádné hře, ale o vyloženě učení.🤷
Na zápis jsem nepřipravovala žádnou z dcer a ani jsem se s nimi nic cíleně neucila. Obě chodily do kvalitní státní MŠ, kde se naučily všechno potřebné a naopak mě ještě překvapily znalostmi, o kterých jsem nevěděla.
@me_druhe_ja ale deti jsou tak prirozene nastavene, ze se chteji ucit, k velke vetsine techhle veci dojdou prirozene. Ptaji se, chteji vyplňovat ukoly v casopise nebo si ten vykres podepsat samy misto pancelky. To, ze se zeptas, kolik maji dve kocky nohou, neni to same jako napsat na tabuli 4+4. Nevim, jak to probiha ve skolkach, kde jsou smisena oddeleni, ale trida sestiletych a sedmiletych by podle me nemela travit dny ve skolce jenom stavenim z Lega...
@mourovatakocka MNŽ - mimořádně nadaný žák
... já vám holky nevim, na jednu stranu jsem ráda, že naši toho hodně vědí, řekla bych že víc než vrstevníci, a - plácám se po rameni - řekla bych, že je to hlavně mnou a tím, že se jim fakt hodně věnuju, a neodkládám je k telce, kompu a tak. Na druhou stranu jsem v tomhle asi hodně poplatná době, protože mi přijde, že je v kurzu, abychom děti rozvíjeli, věnovali se jim, hledali potenciál, atd. atd., že bych si asi připadala jako selhávající rodič, kdybych to nedělala. Ale vlastně se všechno tak strašně řeší, že nevim, jestli maj ty děti samy možnost tohle dělat, a asi bych pro ně chtěla dětství, jako jsem měla já, kdy jsem do první třídy o školních dovednostech věděla pramálo, zato jsem měla prolezlý všechny sklepy a půdy v okolí, a tak...
@treasurka Přesně 👍
@treasurka Super napsáno. Nedá se nic dělat no, musíme jít s dobou. 🙂 Je to všechno takové uspěchané dneska....
Tady člověk chvilku není 🙂 Děkuju za vhled do jiných domácností. Dceři jsou čtyři, je listopadová, do statní školky jí vzali až letos, minulý školní rok byla v dětských skupinkách. Je to smíšená třída, nejsem si jistá, co tam vlastně celé dny dělají :D Z výslechu třetího stupně se obvykle dozvím, že s Mirečkem stavěli dům. Odpoledne tráví nějaký čas venku, občas něco tvoříme, hodně si čteme a povídáme si. Nicméně vysloveně soustavně ji k ničemu nepřipravuju - a upřímně mi to právě přijde trochu uhozené, je to školkové dítě, má si hrát, rozvíjet si fantazii, na dril bude čas ve škole. Pokud jí něco zajímá, vysvětluju, povídáme si - třeba jsme měli z knihovny nějaké pohádky o vesmíru, tak se naučila planety soustavy. Chodíme venku, tak se naučila některé jarní kytky. Naučila jsem jí písmenko M jako Mája, pak další a teď se podepíše. Ale. Občas mi to přijde jako soutěž o Nejlepší matku, o to, co všechno se dítě musí naučit. Nicméně zdá se, že se budu muset taky zúčastnit. Měl by někdo prosím nějaké tipy třeba na knížky?
@mourovatakocka Já teda patřím mezi matky co chtějí mít nejchytřejší dítě 😄 ale obávám se že s takovým přístupem jaký dnes je (ve školce,škole) si z těch dětí uděláme roboty co nebudou znát bezstarostné dětství, a třeba budou hodně chytré, ale jak říká táta - budou tak chytré až budou blbé. Přitom všechno má svůj čas, to je jakoby někdo chtěl po půlročním dítěti aby se honem naučilo chodit.
Tak dnes u nas: podepsat si karticku, kam se pak sbirala razitka ze stanovist, grafomotorika: obtahnout cary, poznat barvy a tvary, urcit vetsi x mensi, spocitat modre trojuhelniky, cervene ctverce..., popsat obrazek (zviratka v lese), zazpivat/zarecitovat, jmeno, datum narozeni, ze ktere prisel skolky, rocni obdobi (ve kterem roc. obdobi se narodil, jake jsou dalsi jarni mesice), podivat se na obrazek a rict, co je spatne a proc (holka jela na lyzich v plavkach, snehulak mel na hlave venecek z pampelisek), rict, ktere ze zvirat na obrazku zacina na K, jak se jmenuji mladata tech zvirat, zapamatovat si obrazky, zavrit oci a potom rict, co se zmenilo.
Nevim, kdyz jsem sla do skoly, umela jsem psat a cist, ve skolce jsem chodila na nemcinu. Svoje deti nic neucim, aby se ve skole nenudily. A on pak zacne prepisovat cisla podle hodin a pismena z knihy, pokrok proste nezastavis 🙂 Deti jsou jako houby a uci se pri vsem, co delaji. Kdyz se me zepta, proc je v lete delsi den nez v zime, mam mu rict, pockej na vlastivedu v paty tride? 🙂 Nemyslim si, ze by mely moje deti v necem zasadne jiny detstvi, nez jsem mela ja.
@mourovatakocka Já jsem v sobotu dávala příspěvek o tom, co chtěli u zápisu, tak to jsem tak nějak s dětma vždycky dělala. Zkopíruju to sem...
"Ahoj, u nás to bylo dvoufázové. První část (45 min.) byly děti ve skupinkách po 5ti, a "hrály si na školu", byly tam dvě učitelky, které koukaly, jak děti umí spolupracovat, pracovat samostatně, držet se pokynů, kreslilo se, hrály se hry, atd. atd. Pak druhá část (15 min.) bylo klasika - dítě se dvěma učitelkami, já vzadu. Tam se ptaly, jak se jmenuje, kdy má narozeniny, jaké má sourozence, jak staré, jakou rukou píše, pak tam byl obrázek, o kterém měla popovídat, zkoušely, jestli ví, kde je vlevo dole/vpravo nahoře, i jestli to umí sama tak pojmenovat, pak tam byly kartičky se zvířaty, měla je pojmenovat, roztřídit, která patří na statek, která do džungle, ..., , měla si je zapamatovat a říct je zpaměti, pak počítání - ptali se, jaká nejmenší a nevětší hodnota jí může padnout, když hodí kostkou (1, 6), a když hodí dvěma kostkami (2, 12), kolik má kočka nohou, kolik nohou mají dvě kočky, a td. Pak se měla podepsat, přečíst pár písmenek, pak jí hláskovali slova, např H-U-S-A, a měla poznat, že je to husa, atd., pak např. písmeno M, a oni říkali slova, a ona měla určit, jestli v něm je M nebo není. Potom říkali slovo, a měla poznat první a poslední písmeno, vytleskat počet slabik, a nakonec tam byla tahle hra, kde měla poskládat zvířata do lodi https://mindok.cz/hra/noemova-archa/. "