Chtěla bych poprosit maminky, které mají děti s diagnostikovanou ADHD, zda by mi mohly popsat, jak se jejich děti projevovaly/chovaly v době, kdy se ještě nevědělo, že jsou ADHD, zejména mě zajímá, jak se vaše děti chovaly ve věku 2,3,4 let.
Mám 3 letou dceru, která je divoká, velice obtížně zvladatelná, dominantní, tvrdohlavá a neustále plná energie. Nedokáže chvíli posedět, neustále lítá, skáče, křičí, do něčeho mlátí nebo kope a když píšu neustále, tak tím myslím opravdu neustále - vyženu jí z koupelny, protože tam mlátila do zrcadla a ona jde do pokojíku, vyleze si na (vnitřní) okenní parapet a mlátí do okna.
Nedokáže sedět v klidu na židli u jídla, a to ani tehdy, má-li jídlo, které jí chutná, neustále od jídla odbíhá, běhá kolem stolu, do jiných místností, pak se zase vrátí, kousek jídla sní a začne lézt po neobsazených židlých, po mě nebo zase jde někam běhat.
Nebo se chce tulit, ale neumí u toho být v klidu, přitulí se, ale u toho neustále kope nohama, píchá mě prstem do očí, tahá mě u toho za vlasy apod.
Když jí řeknu, že něco nemá dělat, tak to můžu říct 20x a stejně to dál dělá, zaberou až výhružky, že si pro ní přiletí ježibaba nebo že nebude večer včelka Mája apod. Občas funguje pozitivní motivace namísto výhružek, ale ne pokaždé.
Nejsem také schopná jí naučit rituály, jako to, že večer musí uklidit pokojíček (s mojí pomocí), že se ráno musí obléknout, umýt, nasnídat - tyto tři ranní aktivity, nám trvají klidně i dvě hodiny, než všechno udělá. Prostě tyto rituály dělat nechce a místo toho si chce hrát nebo spíše řádit (běhat, lézt po nábytku apod.), přitom to trénujeme už cca od roka a půl a pořád je nepřijala za své.
Když si hraje, přijde mi, že rychle přebíhá mezi jednotlivými hračkami, rychle ji omrzí, vyjímkou je snad jen lego, u toho vydrží třeba i půl hodiny v kuse. Občas prostě jen bloumá od jedné hračce k druhé, žánou si nevybere a místo toho začne lézt po nábytku a skákat z něj na zem.....
Popsala jsem teď vyloženě jen samá negativa, samozřejmě jsou i pozitivní věci, ale ta negativa mě trápí, nevím, jak mám takovéhle divoké dítě vychovávat, jak správně nastavit mantinely, co po ní opravdu chtít a co už je "lámání přes koleno". Nevím, jestli to, co po ní chci, je vůbec schopná se naučit a mám právě obavu, aby nebyla ADHD. Protože jsem důsledná v tom, co po ní chci, tak jsou u nás hádky a můj křik na denním pořádku ☹ Proto budu moc ráda, pokud mi napíšete, jak jste to doma měly s ADHD dětmi vy a případně, jak jste k výchově dítěte s touto diagnozou přistoupily...
Děkuji.
ono to je těžké posoudit,musíš se obrátit na odborníka,dětský psycholog,vyšetření na neurologii..ale chápu,že je to náročné.
Muze to byt, zajdete k psychologovi, jeste pozn: verim tomu, ze dost zalezi, co ji. Tyhle divoke deti casto dostavaji hodne cukru ve strave, jedou na sladkem pecivu, slazenych jogurtech, pribinacich, susenkach, bonbonech. Velmi casta pricina neklidu a hyperaktivity. Zamyslet se nad stravou... Pokud se stravuje zdrave, zajdete za psychologem.
Určitě řešit s odborníkem. My máme dceru s ADHD, které se rozjelo až po započetí školní docházky. Do to doby to byla obyčejná hodně živá holčička. Je to ale běh na dlouhou trať, jelikož ADHD ji bylo diagnostikováno až ve 3 třídě, když musela být hospitalizována. Do té doby jsme poznali 5 různých psychologů, bez výsledku, ono taky hodina sezení za týden řeší jen drobnosti, ale ADHD, to už chce víc než jen povídání. Dostali jsme lék Strateru, který není návykový (oproti např. Ritalinu) a netlumí osobnost dítěte. Toť ve zkratce, protože jinak by to bylo na moooc stránek. Jo a ještě nynější stav? Veselá, ve škole patří k nejlepším, dokáže se soustředit, prostě skvělé. Jinak děti s ADHD bývají nadprůměrně inteligentní, zkuste test...
A chodí dcera do školky? Jak tam přijala rituály?
Vyzkoušej rybí olej - napomáhá ke správnému dozrání nervové soustavy. Např. eye q. V příbalovém letáku píšou, že je to určené pro pacienty s poruchami pozornosti, s hyperaktivitou, impulzivitou. Ale pomáhá to i v případech, kdy dětí málo jedí nebo špatně mluví apod.
@nafuka
Ono to není jen vyloženě o sladkostech, ale sladká kaše, rohlík, loupák, vánočka, sladký jogurt, pribiňák, sladké ovoce, sladký Sunar na noc, ty bonbóny, lízátka a čokolády už jsou jen taková třešnička na dortu. Tím nechci říct, že se tak stravuje Vaše dítě, jen reaguji na to, jak to asi autorka myslela.
@petramuzik A není vaše dcera mimořádně nadaná? Nejsem sice odborník, ale přijde mi zvláštní, že by se něco takového rozjelo až ve škole. Nebylo to u ní náhodou tak, že se nesoustředila ve škole, ale doma se soustředěním se na věci, co jí baví, problém neměla? Mam totiž nadané dítko a kdybychom do školy nešli už s tímto podezřením, tak mohl být syn vyhodnocen všelijak. Pro spoustu nadaných dětí je běžná školní výuka malo podnětná, ubíjející a některé děti to mohou řešit tak, že odmítají pracovat, nedávají pozor apod. Syn třeba pracuje extrémně pomalu a bývá roztěkaný, ale přitom učivo zná a je poznat, že umí víc než spolužáci. Jako prvňák byl v malotřídce se třeťáky a hodně toho pochytil z jejich látky, to už pro něj narozdíl od učiva pro prvňáky zajímavé bylo. Učitelky si stěžovaly, že pomalu píše, ale on dokáže psát i rychle, teď ve druhé třídě stíhá diktáty dobře, jen ho nebaví v písance opisovat jedno slovo několikrát, ta rutina ho ubíjí. Je to pro tyto děti typické. Teď jsme byli v pedagogické poradně, připravuje se mu individuální plán a učitelka už mu dává sem tam věcí navíc a hned se mu lépe dýchá.
V poradně nám doporučili i knizku Nadané dítě od Moniky Stehlíkové, kde mj. tvrdí, že u některých nadaných dětí může být nesprávně diagnostikované ADHD, přitom ale doma se tyto deti dokáží klidně několik hodin soustředit na pro ně zajímavou činnost a roztěkanost ve škole je jen jejich obrana před nudou a neoblíbenými činnostmi. Jak píšete o vysoké inteligenci, tak mě jen napadlo, jestli to není váš případ. Možná by stačil jiný přístup učitelek, jiný typ složitějších úkolů, které by ji zaujmuly, a dcera by ani léky nepotřebovala. Nechcete zkusit vyšetření v poradně na mimořádné nadání? Teď se rozjíždí speciální programy pro nadané děti, my jsme také do jednoho zařazení. Mě třeba zpětné moc mrzí, že jsme do poradny nešli už v první třídě, protože výuka pro syna byla dost utrpení, a to paní učitelka byla ještě poměrně empatické a např. ve čtení, kde byl extrémně napřed ho nenutila pracovat s ostatními, ale dostával jiné úkoly.
@petramuzik Ještě bych dodala, že syn pokud se nudi, tak se dokáže chovat fakt příšerně, takže třeba i dětský doktor se mě jednou ptal, jak ve škole zvládají jeho hyperaktivitu, známá se ptala, jestli nemá ADHD. A já jsem jen nechápala, jak by něco takového mohl mít, když se na některé věci výdrží klidně víc jak hodinu soustředit a nechce se jít ani třeba najíst.
@hafika
Nadané děti jsou, bohužel, pořád noční můra českého školství, ono stačí, když je dítě jen trošku napřed. Nikdy bych si netroufla říct, že mám nadané dítě, syn bude mít brzo tři roky, počítá do sta, když před něj položíte libovolný počet předmětů, bez problémů je spočítá, chápe i drobné sčítání a odčítání, zná všechna písmena, malá i velká, tiskací i psací, miluje encyklopedie, netvrdím, že se, než půjde do školy, jeho zájmy nezmění a na čtení a počítání se za chvíli nevykašle, ale mám trošku strach, když to tak půjde dál, jestli se v první třídě pak nebude nudit a zlobit. Půjde navíc o rok později, protože je listopadový. Od kamarádky syn má teď v první třídě individuální plán, protože už plynně četl a obstojně počítal. Ale museli hledat školu, kde mu to umožní.
@jatrix No, já Ti k tomu napíšu tohle: takto se chová normálně každé živější dítě se svou hlavou v tomto věku. Prostě né všechny děti chtějí vyhovět mamince a né všechny maminky, které takové děti nemají to dokážou pochopit. Obě moje děti (už jsou o něco málo starší) se chovají podobně a krom laiků, kteří o tom vědí prd nikdo nikdy nevyjádřil možnost dg. ADHD. Věř mi, že jsem občas zoufalá, ale tyto věci jsou normální. U těch živějších dětí. A já taky nemám v okolí žádné takové děti. V mém okolí jsou buď děti buchty nebo +- normál. Určitě můžeš jít někam k odborníkovi na vyšetření, ale můj názor je, že tím se stav nezlepší. I dřív byly takové děti, jen byly často umlčeny rákoskou, takže časem se prostě nějak uzmemnily. Tohle pak vede k problémům v dospělosti, takoví dospělí nedokážou zvládat své emoce. Co bych Ti možná doporučila zajít za dětským psychologem, který Ti může nastínit různé přístupy k živějším dětem.
@suromana A nechcete ho dát do školy dříve, v necelých šesti? To taky jde. Ale syn je až lednový a předčasný nástup by nezvládl emocionálně. My nad školou dost přemýšleli, nakonec ho vozíme do vedlejší vesnice, v naší spádové škole by to bylo horší. Určitě to chce individuální plán už do první třídy. My nakonec do toho nešli a byla to chyba (Pořád jsem si říkala, že to zas takový extrém není, číst začal až v necelých pěti, sčítání a odčítání začal chápat až chvíli před nástupem do školy a v počítání je jen mírně napřed před spoluzaky. Ale zase na velký pojem o počtech, chápe i záporná čísla a má dobrou logiku.) Učitelky se snaží, ale umí to s spíš s dětmi s poruchami učení a jsou zvyklé učit spíš klasickým mechanickým způsobem, tak je to pro ně nové a neznámé.
@petramuzik aniž bych chtěla schazovat diagnózu dcery, spíš bych řekla, že je špatný přístup k živějším dětem ve škole. Jestli jedno z ných dětí schytá ve škole učitelku krávu, tak věřím, že se z něho náhle stane autista. A autista není. Důležitý je přístup pedagoga. Pokud má pedagog vhodný přístup, tak pak není nutné, aby dítě mělo ADHD diagnózu. Bohužel v našem školství je dost obtížné najít pro živější dítě odpovídající školu a pedagoga. Protože pedagog, který celou hodinu žvaní u tabule a je i jinak neschopný je schopný Vám do očí tvrdit, že on ví nejlíp. Chce to nenechat se do takových "her" zavléct. Na mě se něco podobného snažili už ušít v první školce, kam jsem dala své první dítě. O tom, že za krátkou dobu po přestupu do vlídnější školky začalo dítě bez problému prospívat, krásně se adaptovalo, o tom už se dané pančelky nedozvěděly.
Já si taky nemyslím, že každé živé dítě musí hned mít ADHD nebo nedejbože podle sousedek být nevychovaný spratek. Sestra má dvouletou holčičku a je to stejný poděs. Na nějakou diagnózu je, myslím, času dost, prostě je to takové hodně živé dítě. Jen mi přijde na můj vkus, že na ni doma příliš křičí a celý den jen něco přikazují a zakazují. Přístup snažit se více vysvětlovat, ale zároveň ta důslednost tam musí být, na ni platí víc, trochu se pak zklidní, začne víc přemýšlet. Sestra je taková rázná a přistupuje k tomu jinak, malá pak dělá samé naschvály. Tím chci jen říct, jak je to u nás, ono udržet nervy na uzdě je někdy obtížné, já mám výhodu, že jsem velký flegmatik a jen tak mě něco nerozhodí. Podle mě zkusit někde počíst, jak zvládnout živější děti, jak k nim přistupovat, ono pořád jen říkat ne, to nedělej, to nesmíš, to musíš, je taky na palici.
@suromana Jasně chápu. Já jsem ta divná, co nedává sladkosti. Moje sestra dceři schválně koupila malé balení Kinder čokoládek. Malé jsem je nedala. Ona to prostě nedokáže pochopit a respektovat, což mě mrzí, ale neovlivním to. Manžel dostal sprdunk za lízátko, její první ve třech letech.
jo, sladké to na ní má katastrofální následky, to se všechno to divoké chování ještě násobí 🙂 Má ráda lipánek, tak ho dostává ráno k snídani, odpol a večer už nic sladkého, teda kromě ovoce. Každopádně všem děkuji za zkušenosti, už sháním nějakého dobrého psychologa, budu k němu muset zajít, řeším u ní ještě i jinou věc (žárlivost na sourozence, která se projevuje běsnícími scénami).
@hafika
Já to zatím až tak neřeším, je to ještě daleko a uvidíme, co bude dál, teď nás čeká školka od ledna, třeba úplně změní zájmy, holky a tak 😉
Dát syna dřív už mě taky napadlo, ale bude to muset posoudit nějaký odborník a je to ještě fakt daleko. Každopádně už sleduji, do jakých škol dávají známí děti, jak jsou tak spokojení atd.
Ja myslim, že by bylo dobre začit davat omega 3, určitě ji zklidni a začne se soustřeďovat. 🙂 Třeba je jen divočejši ditě. 🙂
@jatrix Ahoj, odborníka bych určitě doporučila. Můj syn byl to stejný, pomohlo nám hodně Lego, u toho se učil i básně v 1. třídě , prostě zaměstnat ruce. Interaktivní hračky, ty jsou super s téma i zvládl v klidu sedět, odbourat sladkosti s ečkem. Psycholog nám doporučil Judo, je to pro tyto děti nejlepší sport, sklidňuje a učí se soustředit a chodí tam i holky. Nám to opravdu hodně pomohlo. Od 4let chodil na fotbal 3x týdne v domění,že se vybije energii, ale bylo to špatně. Judo děla od 7 let a rok od roku je klidnější. A pozor psychologové rádi doporučuji léky, mi je nikdy nevzali a zvládli to i bez nich. Chce to jen čas
benova55: lego je asi jediná hračka, u které vydrží delší dobu. A můžu se ještě zeptat, jaké konkrétní interaktivní hračky jste pro syna měli (jakou značku), mám totiž problém s tím, že vždycky něco koupím, mě to přijde super, jí to pak nebaví, už takových nevyužitých hraček máme pár doma....
@iulia Chodí do 4. tř. Ve školce se to neprojevovalo, až v 1. tř. Olej zkoušen, bez výsledku, stravovaní je u nás v pořádku, nekrmíme ji srajdami, zařazujem hodně zeleninu. Jí všechno, chuť má, váhu má ideální..
Mě to přijde jako ADHD, ale to musí zhodnotit komplexneji odborník - neurolog.