Když dítko začne samostatně sedět a více se zajímat o svět kolem sebe, je správný čas na sportovní kočárek, tzv. sporťák. V něm bude o dost déle než v hluboké korbičce, a tak se pečlivost při výběru opravdu vyplatí. Podívejte se proto s námi, jak sportovní kočárek vybrat, aby co nejvíce plnil vaše požadavky.
Foto-zdroj: Pexels.com.
Některá miminka jsou zvědavá, a tak se v hlubokém kočárku začnou nudit dřív, než se naučí sedět. V takovém případě můžou do sporťáku, jehož zádová opěrka lze sklopit do úplného lehu. A protože i ten bude příliš otevřený pro tak malé dítě, je potřeba ho vybavit novorozeneckou vložkou/podložkou. Ta vnitřní prostor zútulní a ještě více vyrovná leh.
Kočárková poradkyně Modrého koníka doporučuje například ergonomickou univerzální podložku Babymoov CosyMorpho. Vyrobená je z jemné prodyšné tkaniny a byla speciálně vyvinuta pro zajištění optimálního komfortu novorozenců v různém prostředí. Hodí se k použití pro děti od narození do 6 měsíců. Můžete ji využít v kočárku, vajíčku, houpačce, lehátku nebo jen tak jako podložku pro pohodlný spánek.
Do sportovního kočárku děti přecházejí zhruba od 6. do 12. měsíce věku. Je tedy „dalším stupněm“ po kočárku s hlubokou korbou. Ze sporťáku totiž děti už koukají kolem sebe a mohou v něm sedět, případně i ležet, pokud lze zádovou opěrku kočárku sklopit do lehu.
Při výběru je nutné si ujasnit, co od sportovního kočárku požadujete. Jiné představy budou mít rodiče, kteří bydlí na vesnici a na procházkách zamíří převážně na polní cesty, než ti, co žijí ve městě, a tím pádem kočárek nejvíc využijí právě na městských površích. Není to ale jediné hledisko. Na následující otázky byste před výběrem kočárku měli znát odpověď:
Foto-zdroj: Pixabay.com.
Sportovní kočárky lze rozdělit do následujících typů:
1. Sportovní kočárky do terénu
2. Sportovní kočárky do města
3. Sportovní kočárky na sport (běh a in-line brusle)
Liší se hlavně materiálem i velikostí koleček a odpružením. Tyto parametry jsou totiž rozhodující pro to, jaké jízdní vlastnosti kočárek má. To znamená: zda s ním zvládnete náročnější terén, nebo jestli se bude dobře řídit ve městě. A zapomenout nesmíme ani na sportovně založené rodiče, kteří jistě využijí kočárek uzpůsobený k sportovním aktivitám.
Pokud víte, že budete jezdit hlavně v terénu, jako jsou třeba polní a lesní cesty, pak byste na kočárku měli mít kolečka o průměru ⌀>20–30 cm, a to nafukovací nebo gumová. Ta si s nerovnostmi poradí nejlépe.
Důležité je i dobré odpružení, které zajistí, aby otřesy co nejméně přecházely do rukojeti a k dítěti. U předních kol ho zkontrolujete tak, že zatlačíte na přední nápravu, a u zadních kol zase stlačením konstrukce na bocích. Odpružení by mělo být citelné a kočárek by se měl „zhoupnout“, tak poznáte, že dostatečně pruží.
Čím více je kočárek připravený do terénu, tím vyšší bude jeho hmotnost, proto neplatí, že je vždy dobré vzít co nejvíce terénní kočárek. Když víte, že budete chodit jen do městského parku, můžete sáhnout po méně terénním kočárku, který bude lehčí, a tím pádem se s ním bude i lépe manipulovat. Jeho nižší hmotnost navíc oceníte při ukládání do kufru auta.
Do města se hodí lehký a menší kočárek, se kterým se vám bude dobře manipulovat v městské hromadné dopravě i obchodech. Tyto kočárky mívají menší kola, aby byly co nejskladnější a nejlehčí, a tvrdší nebo méně citelné odpružení – pro lepší jízdní vlastnosti po zpevněném povrchu.
Vychytávkou jsou reflexní prvky, díky nimž je pak kočárek dobře vidět i v šeru a tmě. Řešené mohou být odrazkami nebo led pásky, jako má kočárek X-lander X-Pulse.
Na běh a in-line brusle jsou nejlepší kočárky se třemi kolečky (tzv. trojkolky, tříkolky), nejlépe nafukovacími, a ruční brzdou. Přední kolo by mělo být ideálně na pevno nebo mít možnost aretace – tedy nastavení, zda ho chcete mít otočné nebo pevné. S otočným předním kolem se kočárek lépe řídí v menších prostorech, jako jsou třeba obchody nebo městská hromadná doprava. Do terénu je ale vhodné kolečko, které není otočné.
Pro jízdu v terénu jsou nejvhodnější kolečka nafukovací, protože přirozeně pruží, ale dobrou službu udělají i gumová s větším průměrem (⌀), která snáze zdolají nerovnosti.
Typy koleček kočárků:
Jaká kolečka jsou ideální pro terén, město a sport?
Terén | Sport | Město |
---|---|---|
Nafukovací, gumová | Nafukovací | Gumová, pěnová |
Pevná, otočná | Pevná | Otočná |
⌀>20–30 cm | ⌀>30 cm | ⌀>20 cm |
Odpružení kol, nejlépe všech, zajistí vyšší komfort pro děťátko, protože utlumí otřesy, a možnost aretace – tedy upevnění předních kol, které opět usnadňuje jízdu a zdolávání terénu.
Kromě koleček je nutné hledět i na další části kočárku.
Brzdy jsou už samozřejmým vybavením kočárku, protože jde nejen o praktický, ale také bezpečnostní prvek.
Typy brzd:
Ruční brzda na rukojeti kočárku.
Hlavní brzdy.
Rukojeť může být na pevno, což znamená, že nejde nastavit, nebo nastavitelná. U nastavitelných se rozlišují dva typy:
Kloubová a teleskopická rukojeť. Zdroj: iMrňous.cz.
Většina kočárků má stříšku rozepínatelnou, tedy jinými slovy – prodlužovací. Díky tomu stačí rozepnout zip a posunout stříšku tak, aby byla delší, a tím pádem lépe clonila sluneční paprsky, vítr i případné mrholení.
Prodlužovací stříška.
Další důležitou součástí, kterou by měla stříška mít, je náhledové okénko. To má nejen funkci odvětrávání, ale je důležité i při kontrole dítěte, jakmile je sportovní sedačka nasazená tak, že sedí po směru jízdy, a rodič na něj tím pádem přes stříšku nevidí. Nejčastěji se takové okénko otevírá pomocí magnetů nebo suchých zipů.
Náhledové okénko.
Pro další odvětrávání pak u řady sportovních kočárků slouží ventilační okénka po stranách stříšky. Některé mají dokonce možnost odvětrávat zadní část kočárku při poloze v leže, a to tak, že se sroluje látkové krytí a pod ním je síťovina. U jiných lze odvětrávat opěradlo, protože celá zádová opěrka je potažená prodyšnou síťovinou, a tak stačí odejmout polstrování.
Větší okénka bývají součástí prodlužovací části stříšky a můžou se buď odhrnout, nebo rozepnout pomocí klasického zipu, který je oproti magnetům trochu hlučnější.
Důležitou vlastností je otáčení sportovní sedačky proti o a po směru jízdy – tedy:
Menší děti totiž mají raději kontakt s rodičem, proto je praktické je mít čelem k sobě; starší pak sledují dění kolem, a tak obvykle rády sedají po směru, aby viděly na cestu.
Obousměrnost sedačky ale není samozřejmostí, některé kočárky tuto vlastnost nemají. Takové jsou levnější, lehčí, skladnější, ale hlavně i prostornější, a tím pádem vhodnější pro větší dítě.
Zádová opěrka se sklápí nejčastěji páčkou na zadní straně sedáku; dále i pomocí tlačítek, které jsou na obou stranách sportovního sedáku, nebo pásku. Polohami, do nichž jde sklopit, bývá sed, polosed a leh. Ne všechny kočárky ovšem umožňují úplně rovný leh, což má nevýhodu v tom, že se miminko nemůže přetočit na bříško a pást koníky. Na kvalitu spánku však lehce zvednutá zádová opěrka vliv nemá.
U spousty kočárků jde polohovat nejen zádová opěrka, ale i opěrka nohou. Díky tomu má dítě větší prostor a více pohodlí pro spánek.
Korýtkový typ sezení je poslední dobou čím dál oblíbenější, protože kočárky s ním jsou designově zajímavé, jejich sportovní sedačka má nižší hmotnost, jsou skladnější a jdou otočit po a proti směru tak, že ji zvednete i s dítětem. Navíc se díky pokrčeným nožkám snáze předchází bolení bříška. Najdete ho například u kočárků Bugaboo Fox 3 a Joolz Day+.
Nevýhoda spočívá v tom, že sedačka nejde nastavit do zcela rovného lehu, dítě se proto nemůže přetočit na bříško a v této poloze usnout. Kočárky s korýtkovým sezením většinou mají tři polohy, kdy se sklápí celá sportovní sedačka – na úplný sed, polosed/pololeh a leh. U některých lze nastavit i opěrku nohou.
Foto-zdroj: Thule.
Od konstrukce se odráží to, jak se vám s kočárkem bude jezdit, jak těžký celkově je i jak dobře se skládá. Některé kočárky mají konstrukce odlehčené, nejčastěji to bývají hliníkové – označované ALU.
Hmotnost kočárku určuje, jak snadno se s ním dá manipulovat – a to nejen v obtížnějším terénu. Pokud hledáte kočárek právě do terénu, musíte počítat s tím, že takový kočárek je robustnější a výrazně těžší, než ten, co je primárně určený do města.
Obvykle bývá nosnost 22 kg hmotnosti dítěte, existují také kočárky do více kilogramů, ale i do 15 kg, které pak nemusí pro větší děti stačit. Občas můžete v obchodech narazit i na celkovou nosnost kočárku, do které se počítá nejen zatížení sedačky dítětem, ale také nosnost nákupního košíku a případných kapes či organizérů. Proto se raději ujistěte, zda si s obsluhou dobře rozumíte.
Větší úložný prostor je zajištěný košem pod korbou kočárku. Může být zcela otevřený nebo uzavíratelný. Ani jeden z nich není primárně určený na vození těžkého nákupu. Každý košík má určitou nosnost zatížení, která nesmí být překročena – na to je potřeba dbát, protože při překročení nosnosti a poničení koše by mohl být problém s reklamací.
Otevřený a uzavíratelný nákupní košík.
Mnohé kočárky mají v základní výbavě také tašku na kočárek, do které se ukládají přebalovací potřeby, případně je k dokoupení zvlášť. Připevňuje se na rukojeť, jde kdykoliv sundat, a pokud má popruh na rameno, tak i pohodlně přenášet.
Většina kočárků se skládá dohromady i se sportovním sedákem. Ulehčí to nejen čas, ale také místo, protože takový kočárek má po složení menší rozměry. Další výhodou je i praktičtější skládání venku – nemusíte pokládat sedák na zem a nehrozí jeho ušpinění. Některé kočárky lze složit i jednoduše jednou rukou, jiné zase po složení stojí – a existují i modely, které mají obě tyto praktické vlastnosti.
Sportovní kočárek můžete koupit jako součást tzv. dvojkombinace nebo trojkombinace.
Set dvojkombinace obsahuje:
Set trojkombinace obsahuje: podvozek, hlubokou korbu, sportovní sedačku a autosedačku (tzv. vajíčko).
Pokud se rozhodnete sportovní kočárek pořídit v bazaru, postupujte správně, abyste se vyhnuli nepříjemnostem nebo špatnému výběru.
Začni psát komentář...