Kočárek se třemi kolečky nebo klasičtější se čtyřmi? Pokud právě tuhle otázku řešíte, pojďte se s námi podívat na rozdíly mezi tříkolkami (neboli také trojkolkami) a běžnějšími kočárky se čtyřmi kolečky. Mimo jiné se dozvíte, jaká je jejich stabilita, který terén zvládnou a další důležité parametry.
Kočárek se třemi kolečky, kterému se říká trojkolka nebo tříkolka.
Zjednodušeně můžeme říct, že zatímco s kočárkem, který má tři kolečka, se lépe manipuluje, ten se čtyřmi zajistí lepší stabilitu. Na druhou stranu se není čeho obávat, jen je potřeba přihlédnout k rozdílům v manipulaci a naučit se s tříkolkou správně jezdit.
Hlavní rozdíl je v najíždění na obrubník nebo šikmý chodník. S kočárkem se čtyřmi kolečky vyjedete po předních. Tříkolka může buď pouze po zadních, nebo je nutné nejdřív předním kolem najet na chodník a zadními k němu dojet a dotknout se ho – až poté lze zadní kola zvednout na chodník. V případě, že by se zadní kola zvedla hned do vzduchu, než se dotknou obrubníku, je balancování stability pouze na předním kolečku, což může vést k převrácení kočárku.
Najíždění tříkolkou na obrubník.
V nerovném terénu trojkolkám nahrávají lepší jízdní vlastnosti, a bývají tak častou volbou rodičů při koupi kočárku pro zdolávání složitého terénu nebo kočárku na sport, respektivě na běh a jízdu na kolečkových bruslích.
Pochybnosti o stabilitě kočárku se třemi kolečky jsou časté, ale jakýmkoliv problémům předejdete správnou manipulací a také pozorností při nákupu kočárku.
Všímejte si rozvoru zadních kol, který by měl být dostatečný, aby byla zajištěna lepší stabilita. Nejde o konkrétní číslo, protože rozvor musí jít ruku v ruce s níže posazeným těžištěm kočárku. Například kočárek Thule Urban Glide 2 má rozvor 69 cm a TFK Mono 58 cm, přičemž stabilní jsou oba, jelikož mají správně zkombinovaná rozvor a níže položené těžiště.
Vyzkoušejte si jízdu s kočárkem v obchodě, a to ideálně se zátěží, kterou v některých specializovaných obchodech mívají, aby bylo možné nasimulovat situaci, kdy v kočárku sedí dítě.
Dále je podstatná velikost sedací plochy, která musí poskytovat dostatek prostoru, hmotnost kočárku a skladnost, a to zvláště v případě, že ho budete skládat do kufru auta.
Máme dva základní typy sportovního sedadla, a to:
Korýtkové sedadlo
Korýtkový typ sezení je poslední dobou čím dál oblíbenější, protože kočárky s ním jsou designově zajímavé a skladnější, jejich sportovní sedačka má nižší hmotnost a jde otočit po a proti směru tak, že ji zvednete i s dítětem.
Navíc je korýtkové sedadlo doporučeno pro děti s refluxem, neboť se díky pokrčeným nožkám snáze předchází bolení bříška. Najdete ho například u kočárků Bugaboo Fox 3 a Joolz Day+.
Nevýhoda spočívá v tom, že sedačka nelze nastavit do zcela rovného lehu, takže pokud vaše dítě rádo spí na bříšku, může být neklidné, protože si nenajde svou oblíbenou polohu. V horším případě pak budete muset kočárek vyměnit za model s rovným lehem.
Korýtkové sezení.
Sedadlo s rovným lehem
Zádová opěrka spolu s opěrkou nohou vytvoří vodorovnou plochu, která připomíná leh podobný tomu v hluboké korbičce. Většina výrobců označuje takovou vodorovnou polohu jako úplný leh – více než 150 stupňů.
Kočárek s rovným lehem.
Sportovní sedadlo kočárku může být pro velmi malé dítě příliš otevřené. Řešením je vyjímatelná novorozenecká vložka/podložka. U řady kočárků je součástí výbavy, k jiným je nutné ji dokoupit. Vložka/podložka vnitřní prostor zútulní, a některé typy dokonce dokáží přeměnit korýtkový typ sedáku na rovný leh.
Kočárková poradkyně Modrého koníka doporučuje:
Univerzální podložka Babymoov CosyMorpho.
U spousty kočárků lze polohovat nejen zádovou opěrku, ale i opěrku nohou. Díky tomu má dítě větší prostor a více pohodlí pro spánek.
Zádová opěrka se sklápí nejčastěji páčkou na zadní straně sedáku; dále i pomocí tlačítek, která jsou na obou stranách sportovního sedáku, nebo pásku. Základními polohami, do nichž lze sklopit, bývá polosed, pololeh a leh. Některé kočárky ovšem umožňují nastavení zádové opěrky i do polohy tzv. kolmého sedu. Tím pádem je potom lze využívat i jako židli ke stolu, například v kavárně. Takovým typem kočárku je například Hauck Walk N Care.
Kolmý sed pomocí univerzálního pásu
Také u kočárků, které nemají kolmý sed, ho lze dosáhnout. Stačí přikoupit speciální univerzální pás, který dokáže i šikmější sedák zvednout na kolmý sed. Dělá se to připevním pásu kolem konstrukce a za jeho zádovou opěrku.
Není leh jako leh
Ne všechny kočárky umožňují naprosto rovný 180stupňový leh, což má nevýhodu v tom, že se miminko nemůže přetočit na bříško a pást koníky. Na kvalitu spánku však lehce zvednutá zádová opěrka vliv nemá. Konkrétně jde o opěrky s tzv. téměř úplným lehem (sklon opěrky je více než 165 stupňů) a připomínají spánek dítěte v posteli na polštáři.
Stejně jako u kočárků se čtyřmi kolečky i v tomto případě výrobci nabízejí různé typy, které se od sebe liší svými vlastnostmi.
Na trhu jsou dostupná kola vyrobená z několika materiálů. Mohou být:
Také platí, že čím větší je jejich průměr, tím lépe zdolávají nerovnosti. Odpružení kol, nejlépe všech, zase zajistí vyšší komfort pro děťátko, protože utlumí otřesy, a podstatná je i možnost aretace – tedy upevnění předních kol. Na výběr jsou dvě možnosti – buď bude pevné, nebo otočné.
Terén | Sport | Vesnice | Město | Cestovní |
---|---|---|---|---|
Nafukovací, nenafukovací plněná, z tvrzené gumy | Nafukovací, nenafukovací plněná, z tvrzené gumy | Nafukovací, nenafukovací plněná, z tvrzené gumy, pěnová | Pěnová, umělohmotná, z tvrzené gumy | Pěnová, umělohmotná, z tvrzené gumy |
Pevná, otočná s aretací | Pevná, otočná s aretácí | Otočná s aretací | Otočná s aretací | Otočná s aretací |
Odpružená všechna | Odpružená všechna, zadní | Odpružená všechna, zadní | Odpružená - všechna, přední, zadní nebo bez odpružení | Odpružená - všechna, přední, zadní nebo bez odpružení |
⌀>30–40 cm | ⌀>30-40 cm | ⌀>25 cm | ⌀>20 cm | ⌀>15 cm |
Některé tříkolky v základní výbavě nemají polohování nohou. Pokud o něj stojíte, je nutné ho pořídit dodatečně. Rozhodně to můžeme doporučit, protože dítko nebude v kočárku klouzat, a navíc pokud usne, budou pro něj narovnané nohy pohodlnější. Cena tohoto doplňku se pohybuje v řádu stovek korun (cca 600 až 900 Kč) – záleží na značce a typu kočárku.
Ani narovnání a sklopení zádové opěrky do úplného sedu a lehu není u kočárků samozřejmostí, což platí pro kočárky se třemi i se čtyřmi kolečky. Některé totiž nabízejí sklopení jen do tzv. pololehu. U tříkolek nejde o nedostatek, ale naopak o bezpečnostní prvek. Polohování je přizpůsobeno tomu, aby nedocházelo ke změnám těžiště, což by při sportu mohlo způsobit problém se stabilitou.
V případě potřeby ovšem lze dosáhnout úplného sedu pomocí univerzálního pásku, který pořídíte zhruba za 100 Kč. S ním opěrku zvednete a v této poloze zafixujete. To je praktické třeba ve chvíli, kdy bude dítko v kočárku svačit.
Ano, k řadě modelů máte možnost dokoupit hluboké korby, díky nimž je potom kočárek použitelný už od narození miminka. Některé kočárky se dokonce prodávají přímo v setu, takže koupíte hluboký kočárek i sportovní variantu najednou.
Tady nesmíme zapomenout podotknout, že s malým miminkem byste do terénu, kde bude kočárek hodně drncat, neměli vyrážet. Pro jeho nezpevněné svaly totiž nejsou silné otřesy zdravé. Až když umí pást koníčky a v této pozici chvíli vydrží, můžete si troufnout na náročnější cestu.
Existují trojkolky s hlubokou korbou, kterou lze předělat na obousměrnou sportovní sedačku (tuto variabilitu umožňují například značky TFK a Mountain Buggy). Obvykle je ale menší než klasická sportovní varianta, a tak poslouží spíše pro menší dítko. Její praktická stránka tkví hlavně ve skladnosti, protože tato přeměna se provádí pouze změnou potahu, a tím pádem doma nemusíte skladovat dvě korby – hlubokou a sportovní.
Nezapomeňte, že zadní část podvozku některých kočárků se třemi kolečky je širší. To může být problém, zvláště pokud potřebujete jezdit malým výtahem nebo projíždět užšími dveřmi.
Také se zaměřte na ruční brzdu, která je praktická hlavně, pokud budete s kočárkem sportovat, ale využijete ji i při běžných procházkách, třeba pro pohodlnou chůzi z kopce. Dalším bezpečnostním prvkem je popruh na zápěstí. Díky němu si můžete být vždy jistí, že vám kočárek neujede.
Ruční brzda na kočárku se třemi kolečky důležitá.
Pozornost věnujte také volbě fixního nebo otočného kola. Zde hraje velkou roli terén, ve kterém budete s kočárkem nejčastěji jezdit. Na něm totiž závisí typ aretace (otočnosti) předního kola:
Kočárek s aretací předního kola.
Kočárek s fixním předním kolečkem.
Volba umístění zámku aretace
Umístění zámku pro přepínání aretace předního kola hraje velkou roli. Jde totiž „ruku v ruce” s volbou, zda koupit kočárek s fixním nebo otočným předním kolem. U většiny tříkolek je toto přepínání umístěno nad předním kolem. Může být páčkové nebo v podobě otočného knoflíku.
Zámek aretace umístěný na předním kole.
Existují také kočárky, kde je přepínání umístěno na boku rodičovské rukojeti. Ty jsou vhodné pro rodiče pohybující se v různorodém terénu, protože přejezd a manipulace jsou pak pohodlnější a rychlejší. Hlavní ale je, že není třeba s kočárkem při každé změně terénu zastavit a přepnout aretaci kola.
Zámek aretace umístěný na boku rodičovské rukojeti.
Velmi důležitou položkou, na kterou je nutné při koupi kočárku dbát, je samozřejmě bezpečnost, kterou potvrzuje označení s odkazem na normu ČSN EN 1888-2 (943412). Díky ní víme, že kočárek vyhovuje požadavkům evropské normy. Tato norma je platná od 1.6.2019, přičemž stará norma ČSN EN 1888: 2012 (94 3008) platila do 31.12.2019.
Pro zajímavost: Změnou prošlo testování kočárku. Nosnost sedáku se totiž už netestuje pro dítě o hmotnosti 15 kg, ale nově o 7 kilogramů více, tedy 22 kg. Souvisí to se skutečností, že děti jsou stále větší a těžší. Pokud je nyní průměrná hmotnost novorozence 3 500 gramů, před deseti lety to bylo zhruba o 200 gramů méně.
Kočárek musí při testování splňovat několik požadavků a nejdůležitější z nich vám zaručí, že:
Kočárek při testu musí projít také kontrolou parkovacích brzd, stability a struktury konstrukce, odolnosti a váhy a také kontrolou stability a pevnosti kol.
Pro upřesnění na závěr, modely kočárků, které se začaly vyrábět v období platnosti staré normy, nemusí podléhat nové normě. Tu musí splňovat až jejich mladší nástupci.
Pokud se rozhodnete pořizovat kočárek z druhé ruky, buďte při výběru opravdu pečliví. Doporučujeme zvolit osobní předání, kdy si ho vyzvednete a zaplatíte na místě. Díky tomu si totiž kočárek můžete dobře prohlédnou i vyzkoušet jízdu, skládání a různá nastavení, případně si koupi rozmyslet.
Na co se prodávajícího ptát?
Kočárky se třemi kolečky působí sportovnějším dojmem, kdežto některé typy čtyřkolek jsou vyloženě elegantní. Také trh nabízí menší výběr modelů i barevných variant tříkolek, nicméně u tohoto typu kočárku je důležitější se zaměřit na funkční vlastnosti, které v terénu oceníte více než design.
Také není vždy nutné, aby měla tříkolka všechny funkce, jaké mají některé typy městských kočárků, protože je při sportovní aktivitě nebo v terénu stejně nevyužijete. Příkladem je kolmý sed, který někdy maminkám chybí, a tak ho vytvářejí dokoupením univerzálního pásu. Tříkolové kočárky mají sklon zádové opěrky v tzv. polosedě z bezpečnostního hlediska. Také z pohledu ergonomie jde o správný sklon, protože záda dítěte mají být při sportování s kočárkem opřená v kolmějším úhlu. Jen tak lze předejít možnému riziku jejich poškození při větších otřesech, které jsou způsobeny jízdou na nerovném a hrbolatém terénu.
Kočárková poradkyně pak nedoporučuje chodit do velmi nerovného terénu s hlubokou korbičkou nebo dítětem ve sportovním kočárku, které ale ještě samostatně nesedí. Silnější otřesy by totiž mohly poškodit správný vývoj jeho páteře, která není v tomto věku (O–7 měsíců, případně dokud dítě samo nesedí) ještě dostatečně vyvinutá.
Posledním podstatným rozdílem je pak již zmiňované těžiště, které vyžaduje jinou manipulaci.
Pokud potřebujete ještě nějakou radu, která se týká výběru kočárku, obraťte se na kočárkovou poradkyni přímo v její poradně.
@merope s trojkolkou bych eskalátory řešila stejně jako se 4kolkou, akorát prostě na horním schodě musí být ty 2 kolečka a to jedno je ve vzduchu. Kočárek vždy pod tebou. Ale teda abych řekla pravdu, do Prahy jsem brala radši vždy šátek a kočárek nechávala doma.
Trojkolka mi právě kvůli své nestabilitě přijde nevhodná do terénu - polní a lesní cesty, louky a lesy bez cest.
@konidana Asi jsem nešikovná - stalo se mi, že jsem při najíždění na eskalátory už stála na eskalátoru a kolečko se mi "zaseklo" o okraj a kočárek zůstal dole - musela jsem pak seběhnout (naštěstí byly pomalé) a zkusit to znovu. U čtyřkolek jsem právě myslela (viděla), že se najíždí předem a prostě se madlo zvedne do vzduchu.
Sestra (po které jsem trojkolku podědila) si ji právě kupovala na turistiku do terénu - je skvěle manipulovatelná a nestabilní mi nikdy nepřišla. Oni s ní pochodili ledasjaké kopce i neuvěřitelná místa (bydlí v oblasti, kde je to samý krpál a rokle - v Brdech jako doma). Klíčová je teda ta brzda. Ale možná jsem měla smůlu na špatné čtyřkolky - co jsem měla v ruce různé čtyřkolky, tak byly tak neuvěřitelně špatně manipulovatelné, že bych s nimi nikam do terénu nevyrazila. To otočné kolečko vepředu je prostě za mě top.
měla jsem 1 čtyřkolku a 2 trojkolky, na eskalátorech jsem s kočárkem nikdy nejela, to nemohu posoudit, ale převrácení kočárku jsem zažila pouze jednou a to čtyřkolku v autobusu v zatáčkách. Trojkolky jsou podle mě stabilnější (asi jako stará dobrá tříkolka pro dítě), už jen tím, jak mají posazená kola. Projeli jsme s nimi louky, lesy i po ledovci. Jako velkou výhodu vidím tři velká kola a ruční brzdu.
Co tu chybí a na co je potřeba si dát pozor, jsou eskalátory. Sice u každých eskalátorů je přeškrtnutý kočárek s tím, že se tam s kočárkem nesmí, ale maminky tak jezdí a navíc sem-tam to je nutností. Já se s trojkolkou nedokázala naučit najíždět na eskalátory jedoucí nahoru - dokonce jsem jednou při poruchu výtahu musela tím pádem popojet do jiné stanice metra. Když jsme jeli 2 dospělí, tak jeden vzal dítě do náruče a druhý vyjel, to šlo, ale sama jsem jednou málem dítě vyklopila a pak jsem z toho měla trauma.
Ale když si na tohle zvykneme, tak zase trojkolka má větší kola = výrazně pohodlnější např. na pražských kostkách.
A brzdu na kočárku beru skoro jako nutnost (na čtyřkolkách jsem ji moc nepotkala).