Separační úzkost je jednou z úzkostí, kterými trpí děti v dětském věku. Je to úzkostné jednání, které obvykle vzniká kolem 9.měsíce života dítěte a dítě vnímá jakékoli odloučení matky nebo rodičů jako strach, nelibost. Bojí se, že se maminka a nebo tatínek už nevrátí, když někam odchází a ono zůstane samo. Začne plakat, bát se, mnohdy jde až o hysterický pláč a řev, který nejde zastavit nijak, jen příchodem maminky/tatínka. Jako porucha se ale může projevit i v pozdějším, tedy školním, věku. Vždy je při ní však důležité s dítětem komunikovat, probrat danou situace, brát ji vážně, avšak nenechat se psychicky vydírat a vždy vyhovět. Bezohlednost není řešením.
Separační úzkost je považována a chápana za zcela normální znak a jev správného vývoje dítěte, kdy dochází k formování jeho osobnosti a lidé kolem něj se postupně v jeho vnímání stávají důležití. Kdyby si dítě během svého života tímto druhem úzkosti neprošlo, mohlo by to znamenat, že si ke svým nejbližším osobám (matka, otec) nevytvořilo pevné pouto a vztah. Chybějící separační úzkost ve vývoji dítěte tedy znamená určitý problém.
Separační úzkost je spojena s několika projevy, které se v tomto období dítěte dějí. Mezi tyto patří například:
Separační úzkost nemusí nastat vždy až od 9. měsíce života dítěte, ale může to být i dříve. Typickým znakem této úzkosti v kojeneckém období je okamžitý pláč ve chvíli, kdy od dítěte odejte maminka, tatínek a nebo jiná blízká osoba. Dítě v tomto věku ještě neumí nijak jinak dát najevo své emoce, proto je projevuje pouze pláčem12. Tím se projeví i za situace, kdy ho nosí49 někdo jiný než rodiče a ono zatím na cizí osoby není zvyklé. Pro zdravý emocionální a sociální vývoj dítěte se doporučuje potřebu kontaktu17 kojenci uspokojovat v co nejvyšší možné míře.
Jakmile dítě oslaví 1. rok života, stává se z něj batole2. V tomto věku už velmi dobře rozpozná jemu blízké osoby a jakmile od něj odejdou, vzdálí se a nebo je předáno do náruče někoho jiného, může spustit okamžitý křik, pláč až záchvat hysterie. Dítě se bojí cizích lidí, má strach z neznámého prostředí, ale protože už daleko více vnímá a rozumí mluvenému slovu, mohou s ním rodiče o dané situaci mluvit. Obvykle u batolat separační úzkost probíhá nejvýrazněji okolo dvou let života dítěte.
S nástupem do školky je separační úzkost spojena jen pár dní, než si dítě na nové prostředí zvykne a spolu s ním začne mít rádo děti ve školce, opatrovatelky, paní učitelky atd. Jsou děti, které při nástupu do školky nemají problém - separační úzkost u nich už vymizela, ale existují i takové děti, u kterých úzkost přetrvá i během školkového věku a může přetrvat i do věku školního. V tom případě by za zvážení stála návštěva dětského psychologa.
Aby si dítě lépe zvyklo, je vhodné jeho pobyt v těchto zařízeních nechávat na něm (myšleno časově), aby se lépe adaptovalo a postupně čas strávený v kolektivu školky prodlužovat. Pokud ale jeho strach bude dlouho přetrvávat, je na zvážení jeho nástup do školky odložit o další rok.
Každý týden dostaneš nejdůležitější info do e-mailu