Řeč je zvukový projev, který slouží ke komunikaci mezi lidmi (jako jediní z živočichů umí používat řeč právě lidé). Řeč se skládá ze slov a ta se skládají z hlásek.
První řečí dítěte je v novorozeneckém7 období pláč. Pláč novorozence má mnoho podob, může znamenat hlad, bolest bříška25, nebaví ho činnost, kterou právě dělá, chce se pochovat a nosit, může se nudit nebo vyžaduje společnost maminky či tatínka.
Během 3. měsíce1 si začíná dítě broukat, o 3 měsíce později6 začínají první hlásky tvoření slabikami ga, ba, ma apod. Pár dní poté se začínají spojovat slabiky a u dítěte je možné zaslechnout opakované mamama, bababa apod. Ještě tím ale dítě nemyslí konkrétní osobu, pouze se mu tyto slabiky dobře vyslovují a opakují. Dítě má radost, když svým žvatláním zaujme pozornost někoho z okolí a dožaduje se společné komunikace čím dál více.
Dítě svým žvatláním procvičuje svaly potřebné v pozdější době ke správné akrtikulaci a výslovnosti. V tomto obodbí je z pohledu rodičů velice důležité, aby na své děti mluvili v klidu, zřetelně a ne příliš nahlas. Šišlání může způsobit později u dítěte vadu řeči.
Kolem 9. měsíce1 začínají mít slova táta, máma, ham, ne a jiné u dítěte konkrétní význam. S tímto vědomím se děti učí poslušnosti a výchově.
V odobí 1 roku2 dítě rozumí, co mu dospělí říkají a co po něm požadují. Děti začínají opakovat jednoduchá slova, nejčastěji jednoslabičná nebo dvouslabičná slova (máma, bába, táta).
Dítě rozumí tomu, co mu dospělý říká, nejprve jsou to slova, později celé věty, které se týkají každodenních čínností. Tyto slova začíná pomalu opakovat.
Vývoj řeči je vhodné u batolete2 podpořit pojmenováváním věcí, které dítě kolem sebe vidí a na které si může sáhnout. Vhodné je také prohlížení knížek, ve kterých dítě ukazuje na to, co mu maminka říká (např. pejsek, domeček, sluníčko aj.). Během opakování slov si dítě osvojuje také melodii a intonaci výslovnosti.
Dítě opakuje to, co vidí, slyší, ale i chování lidí kolem sebe. Chlapci začínají mluvit pomaleji než holčičky.
Pokud dítě zaostává za ostatními vrstevníky i ve 3 letech, jedná se pravděpodobně o opožděný vývoj řeči, který může být způsoben různými podněty a je zapotřebí vyhledat specialistu - logopeda.
Tyto děti mají dostatečnou slovní zásobu, problém je v jejich výslovnosti a artikulaci. Mluvidla jsou chirurgicky upravená a poté nastupuje dlouhodobá logopedická péče.
Vady řeči mohou zbýt způsobeny poškozením řečových center, které sídlí v mozku, onemocněním hltanu nebo onemocněním úst. Za vady, nebo-li poruchy řeči, jsou chápány vady, kdy řeč rozsahem nebo formou neodpovídá věku dítěte. Vadami řeči se zabývají odborníci v oboru logopedie nebo foniatrie.
Nejčastější vady řeči jsou:
V 1 až 2 letech se slovní zásoba týká hlavně osob, věcí a činností. Tato slovní zásoba se rychle obohacuje a zvětšuje.
Ve 2 až 3 letech začíná dítě mluvit v jednoduchých větách, ve kterých používá většinou správné gramatické tvary. Vývoj řeči zrychluje rozvoj také dalších schopností, např. myšlení nebo motoriku.
Ve 3 až 4 letech je rozšířování slovní zásoby spojeno s otázkami "Co je to?" "Proč?". O sobě mluví dítě ve 3. osobě, až později začne chápat význam slova JÁ a začíná ho používat. S rozvojem slovní zásoby je také spojen nástup do školky9.
Ve 4 až 5 letech umí rozlišit barvy, vypráví krátké příběhy nebo pohádky, zpívá si písničky nebo recituje básničky či říkanky.
=Věk dítěte | Slovní zásoba | Výslovnost |
---|---|---|
do 1 roku | rozumí pokynům, opakuje jednoduchá slova | M B P A E I O U D T N J |
do 2 let | tvoří jednoduché věty, od 2 let je častá otázka "Co je to?", rozšiřuje svou slovní zásobu | K G H CH OU AU V F |
do 3 let | dítě mluví ve větách, osvojuje si gramatiku, častá je otázka "Proč?", začíná verbálně komunikovat | D T N L, BĚ, PĚ MĚ VĚ |
4 roky | zpřesňuje se slovní zásoba a gramatika, dítě umí vyprávět a rozumí ději | Ď Ť Ň Č Š Ž C S Z R Ř |
do 6 let | dítě rozumí složitému ději, má velkou slovní zásobu, gramaticky zvládá jednoduchá souvětí | Č Š Ž C S Z |
Každý týden dostaneš nejdůležitější info do e-mailu