Batole je po kojenci a novorozenci dalším vývojovým stupněm dítěte. Za batole se považuje dítě ve věku od 1 do 3 let, přičemž je toto období ještě rozděleno na mladší a starší batolecí věk. Mladší od 1 do 2 let a starší od 2 do 3 let.
V batolecím věku dítě začíná rozeznávat blízké osoby, tvary, obrázky, hračky. Učí se chodit, lézt, začíná mluvit, uvědomuje si své bytí a používá osobu Já. Hraje si s hračkami i ostatními dětmi a uvědomuje si, že základní, praktické předměty, které jsou kolem něj, slouží k určitým, každodenním činnostem.
Batole prochází obdobím vzdoru7, kdy se začne vztekat, protože se učí rozpoznávat a vyrovnat se s rozdíly mezi potřebovat a chtít, vyjadřovat své emoce a pracovat s nimi.
V tomto věku dětem také začínají růst první zoubky a vlásky.
Motorika i pohyblivost dítěte se rychle rozvíjí hlavně díky hrám s materiálem (písek, voda apod.), napodobováním dospělých, prostými hrami na "něco" (na princezny, na doktory, atd.). Ve třech letech je dítě pohybově tak zdatné, že se může učit lyžovat.
Vedle motoriky se rychle rozvíjí i řeč. Batole upouští od své batolecí řeči, tzv. znakování, kdy rodičům ukazuje, co chce, co dělá, atd. tahy rukou, obličejem a jinými části těla. Velmi rychle si totiž začíná uvědomovat, že aby se s okolím lépe a rychleji dorozumělo, je lepší používat slova namísto znaků.
Od počátečního žvatlání pochytí dítě až dvě nová slova denně a ve dvou letech dokáže časovat, skloňovat a sestavit větu z několika slov. Ze slabik skládá první slova jako baba, tata, mama, pa. Za pomoci dospělých se dokáže naučit i krátké říkanky a básničky pro děti2. Jejich opakováním si dítě slova rychleji osvojí a naučí se je používat i mimo danou říkanku nebo písničku, básničku.
Vzhledem k tomu, že se řeč v tomto období rychle vyvíjí, je vhodné, když dospělí na dítě hovoří spisovnou, čistou řečí, udávají "tón" řeči a tím dítěti předají správnou mluvu i do dalších vývojů v rozumové, citové, charakterové a spirituální výchově.
Batole8 se sebepoznává v zrcadle, dokáže rozpoznat, co udělalo dobře a pochválit se a nebo si naopak uvědomuje svůj nezdar. Často používá osobu Já, namísto doposud používané třetí osoby On/Ona a všechno by rádo dělalo samo. Tímto se vyvíjí i jeho osobnost. Na druhou stranu zkouší, kam až může zajít a kde jsou jeho hranice a projeví se tak i první období vzdoru7, kdy odmítá vše, co mu dospělí nabízejí a nebo po něm chtějí - tj. negativistické stadium. Do jeho života vstupuje určitý řád a poznávání slov "chci", "nechci", "musíš", "nesmíš", v respektující výchově3 se místo použití slov musíš a nesmíš nastavují hranice pomocí slov typu "spolu", "pouze u stolu", "místo toho můžeme", "jen doma", "děláme to z důvodu", "slouží to jen k", "křehké" apod.
V tomto období batole přestává nosit pleny33 a učí se používat nočník, toaletu. Vytváří si základní hygienické návyky - mytí rukou, čištění zoubků, smrkání, učí se samo jíst a oblékat bez pomoci dospělých.
Zcela samostatně ale jíst ještě neumí, obvykle mu musí pomáhat dospělí a připravovat mu vhodnou stravu34 pro tento věk jako jsou například přesnídávky, doměkka udušené maso, zelenina, bramborová kaše aj.
Každý týden dostaneš nejdůležitější info do e-mailu