Baby signs je znakovou řečí pro batolata. Nejde o typickou znakovou řeč1, kterou se dorozumívají neslyšící, ale o způsob řeči, jak se domluvit s batoletem2. Znakování, jak se baby signs také nazývá, je dobrou pomůckou, jak se s nemluvícím dítětem domluvit bez křiku a pláče.
Baby signs rozvinuly americké profesorky vývojové psychologie, které znakování batolat pečlivě zkoumaly a zjistily, že znakování napomáhá dětem a jejich rodičům jako výborný základ pro období mluvení. Jakmile děti začnou používat ke komunikaci místo rukou a různých pohybů svá ústa, upouští od znakování a následně se zlepšují a zdokonalují v mluvené konverzaci.
Baby signs má pro dítě a jeho rodiče charakteristické znaky pro určitá slova nebo slovní pojmenování, např. pes, mám hlad. Děti moc rády mluví se svým okolím a pokud nejsou schopny ke komunikaci používat mluvená slova, jsou ráda, když někdo jejich znakům rozumí a ví, co jimi chtějí říci a co požadují. Děti si první znaky vytváří sami a když vidí, že jim rodiče rozumí, rády a rychle se učí nové znaky od svých rodičů. Vytváření nových znaků upevňuje pouto mezi dítětem a rodiči.
Nejlépe jde znakování dítěti s rodičem, který je s ním v častějším kontaktu, tedy doma na rodičovské dovolené1. Rodič, který je s dítětem méně v kontaktu, většinou otec, má větší problém se s batoletem domluvit, baby signs je proto vhodnou řečí mezi oběma, jak se domluvit a zesílit tak pouto mezi otcem a dítětem.
Při učení se novým znakům je vhodné zapojit také sourozence, který se nové znaky rychle naučí a nežárli tak na batole, že tráví s maminkou více času než jeho starší sourozenec.
Děti začínají znakovat v době, kdy znají první slova, ale k jejich popisu nepoužívají mluvené slovo, většinou jde o období kolem 10. měsíce věku3. Vhodnými pomocníky jsou tedy ruce a pohyby. Dítě umí téměř dokonale znakovat po 1. roce1.
Vyrůstá-li dítě ve dvojjazyčné rodině, je znakování vhodným pomocníkem jak překonat překážku mezi dvěma mateřskými jazyky. Dítě pochopí, že pro jeden znak existuje dvojí (dvojjazyčné) pojmenování.
Když se rodiče rozhodnou se znakováním začít, je důležité rozlišit, zda děti netrpí třeba opožděným vývojem řeči (děti začínají mluvit později) nebo zda nemají poruchu řeči (děti řeči nerozumí a ani nemluví).
Každý týden dostaneš nejdůležitější info do e-mailu