U dětí ve 4. roce vývoje se vyvíjí sebekontrola a vynalézavost. Děti lze u her udržet pouze v případě, že jsou složitější a nápaditější. Děti si rády hrají také s něčím novým, u čeho mohou něco nového vyzkoušet. Děti se učí soběstatečnosti a při rozhodování chtějí být samostatní.
Děti se také učí lépe zvládat silné emoce, rádi se kamarádí a připojují do různých herních skupin. Jsou soucitní k druhým a umí navrhnout řešení při konfliktech.
pohlaví | váha spodní hranice (kg) | optimální váha (kg) | váha horní hranice (kg) |
---|---|---|---|
chlapeček | 13,5 | 17,0 | 21,5 |
holčička | 13,0 | 16,0 | 21,0 |
pohlaví | výška spodní hranice (cm) | optimální výška (cm) | výška horní hranice (cm) |
---|---|---|---|
chlapeček | 95,0 | 102, | 111,0 |
holčička | 94,0 | 101,0 | 109,0 |
4-leté děti se rády zapojují do dlouhodobých aktivit, ať jsou to hry nebo různá cvičení. Jsou zručné při dlouhých chůzích, lezení, skákání, pochodování aj. Rády si hážou s míčem nebo se učí hrát fotbal. Holky si rády hrají s panenkami, které mohou neustále dokola oblékat a převlékat do různých šatů.
Děti mají rády tanec a zpěv. Umění se rytmicky a hladce pohybovat. Rádi také předvádí různé herecké výkony a hrají si ně "něco" - na obchod, na učitelku aj.
Čtyřleté děti jsou už natolik šikovné, že si samy dokáží zajít na záchod nebo se samy umýt. Po koupeli se samostatně osuší a už si zvládnou i obléct nachystané oblečení. Zapínání by mělo být samozřejmostí a nově se dítě učí zašněrovat si tkaničky. Je dobré dítěti pořídit boty na tkaničky, pokud je ještě nemá a učit jej boty zavazovat.
Děti mají dobrou paměť a neustále si zdokonalují svou slovní zásobu. Rodiče můžou dětem pořídit knížky s obrázky, na základě kterých si vymýšlí neustále nové a nové příběhy. Na trhu jsou k dostání také různé společenské hry, kde děti pomocí obrázků vypravují složený příběh. K rozvoji řeči napomáhají dětem také různé básničky, které si hrají se slovy a krásně se rýmují.
Děti jsou ve 4 letech velmi tvořivé, takže při pořizování her vhodných pro děti v této věkové kategorii nešlápnou rodiče vedle, když koupí plastelínu, nůžky, vystřihovánky, omalovánky, lepidla nebo pastelky.
Děti začínají zajímat číslice, písmena, barvy. Stačí pořídit jakoukoliv hru nebo zabavit děti při procházce, např. ať počítá auta, rozeznává písmenka, doma se je může učit psát, rozeznávat auta podle barev apod.
Z her provozovaných venku baví děti míče, prolézačky nebo hraní si ve vodě. Na dovádění venku je možné dítěti pořídit koloběžku2 nebo kolo4. Samozřejmostí by měla být také bezpečnostní helma5. Doma je zabaví puzzle nebo různé druhy stavebnic, ve kterých se neustále zlepšují.
<<3. rok vývoje dítěte1 / 5. rok vývoje dítěte>>
Každý týden dostaneš nejdůležitější info do e-mailu