30. - 36. měsíc vývoje dítěte je ideálním obdobím na navazování nových kamarádských vztahů nejen mezi dětmi, ale i mezi dospělými.
Ve třech letech umí cíleně zlepšit náladu, pokud je maminka nebo tatínek smutný. Učí se kreslit, používat nůžky, říkat básničky a říkanky, poznávat barvičky a učí se čísla na prstech ruky.
Dítě a jeho fyzický a sociální vývoj
- Hrubá motorika:
- delší dobu zvládne stát na jedné noze,
- zvládne si umýt a osušit ruce,
- dítě baví skákat a běhat,
- od 30. měsíce by mělo dítě zvládat chůzi do schodů se střídáním nohou, od 3 let potom střídat nohy i při chůzi dolů.
- Jemná motorika:
- postaví komín z 10 kostek,
- z kostek zvládne postavit taky most,
- pastelkou nakreslí na papír svislou i horizontální čáru a učí se kreslit i další tvary,
- začíná používat kulaté nůžky a učí se stříhat papír,
- dítě umí složit jednoduchou skládačku,
- obratně si poradí s dětským šroubovákem, pomocí kterého odšroubuje nebo zašroubuje malé předměty,
- pomocí vykrajovátek pomáhá mamince péct vánoční cukroví,
- při chytání používá příčný úchop s nataženým ukazováčkem,
- během jídla umí používat vidličku,
- míč umí chytnout oběma rukama a při hodu ví, kterým směrem jej chce hodit,
- Smyslové vnímání
- dítě opakuje číslovky a učí se počítat na prstech na rukou,
- při hře s kamarádem se umí střídat a když je na řadě kamarád, dítě jej nepředbíhá a čeká, až kamarád odpoví na otázku nebo odehraje svou hru,
- učí se rozpoznávat barvičky.
- umí na obrázku poznat, jakou činnost nakreslené postavičky dělají,
- umí říct, jestli vidí jedno jablko nebo více jablek (rozpoznává kusy),
- pozná, které oblečení patří dítěti a které není jeho,
- rozumí otázce "Chceš?",
- rozumí a poslouchá příkazy - "Otevři pusu.", "Přines.", "Zanes."
- Vývoj řeči a smyslů
- umí říct celé své jméno a popř. kde bydlí,
- určí pohlaví člověka,
- ovládá jednoduché říkanky,
- během mluvení používá zhruba 700 až 900 slov,
- rozumí předložkám, děj to na židli, pod postel, za květináčem aj.,
- umí rozpoznávat protiklady - malý/velký, nahoře/dole, nahlas/potichu aj.
Zábava a hry pro děti
- stínové divadlo z předem připravených jednoduchých loutek z tvrdého papíru, nebo obdobné je stínové kino, kdy před baterku maminka postaví známé věci (talíř, hrníček, kytičku) a dítě poznává, jaký obrázek vidí na protější zdi.
- kuželky - stavění a bourání kuželek. Pokud maminka nemá doma kuželky, dobře poslouží i prázdné PET láhve,
- pomáhání při vaření, např. napichování špízů, obalování řízků aj.,
- zapojit dítě do ranní rozcvičky,
- hra na Popelku - dítě si třízením čočky a hrachu zdokonaluje jemnou motoriku a učí se trpělivosti,
- postavit z pastelek věžičku - dát dvě pastelky kousek od sebe, na ně postaví zase dvě pastelky kousek od sebe a otočené o 90° oproti původním spodním pastelkám, a tak dále, až co nejvýše nahoru.
Výbavička vhodná pro děti od 2,5 let věku dítěte
2,5leté děti si rády malují, ať už jim rodiče koupí vodní omalovánky, které se vybarvují pomocí štětce namočeného do vody a dítě tak nemůže okolí kolem omalovánky zašpinit. Jsou-li už děti větší a chápavější, mohou jim rodiče obměnit vodní omalovánky za omalovánky klasické, které mohou děti vybarvovat buď pastelkami nebo vodovkami, či fixy nebo voskovkami.
Pro děti jsou vhodné také prstové barvičky, kdy děti nekreslí pomocí štětce, ale pomocí svých prstíčků, které si namočí do barev a mohou s nimi pak kreslit po čistém papíře. Jemnou motoriku dítěte je možné také podporovat s modelínou (plastelínou), kdy děti modelují různé tvary, věci nebo postavičky. K dostání je už mnoho doprovodných nástrojů, pomocí kterých se dá z plastelíny vytvořit například zmrzlina, autíčka nebo pohádkové postavičky.
Děti se začínají čím dál více zajímat o knížky3, baví je poslouchat příběhy, vymýšlet si děje. Rády s rodiči komunikují, co na obrázcích vidí, jak zvířátka dělají, čím se živí aj.
Děti už by měly zvládat základní hygienu, měly by chodit samostatně na nočník3, v lepším případě si sednout na záchod. Samozřejmostí by mělo být také umývání si rukou mýdlem a poté jejich osušení do ručníku. Rodiče by proto dětem měli koupit stupínky, které jim pomůžou dostat se na úroveň umyvadel nebo záchodů.
Děti by měly mít svůj vlastní dětský pokojíček nebo koutek, ve kterém mají schovány své hračky v boxech a kde je také umístěna jejich postel7. Děti, jejichž věk se blíží 3 rokům, by měly již spát ve své velké posteli a ne v dětské postýlce22. Má-li dítě staršího sourozence, mohou jim rodiče pořídit poschoďovou (patrovou) postel, která je méně náročná na prostor.
<<25. - 29. měsíc vývoje dítěte / 3. rok vývoje dítěte>>1
Více o 30. - 36. měsíci vývoje dítěte na modrykonik.cz
Použité zdroje
- Markéta Behinová, Klára Kaiserová, odborná redakce MUDr. Petr Karger - Velká kniha o mateřství
- http://www.jaksihrat.cz/
- Metodický portál RVP.CZ
- https://www.nutriklub.cz/zdravi-a-vyvoj/psychomotoricky-vyvoj