Po oslavě druhých narozenin umí dítě jezdit na tříkolce, kterou pravděpodobně k narozeniným dostalo. Ti šikovní zvládnout jízdu na šlapacím kole s postranními kolečky. Dítě se také učí samostatnosti, ať jde o oblékání, hraní, úklid nebo respektování ostatních a omlouvání se těm, kterým nějak ublíží.
snožmo dokáže seskočit z posledního schodu nebo z obrubníku.
Jemná motorika:
snaží si samo svléct oblečení,
po předvedení dospělým zvládne dítě postavit vysoký komín z 8 kostek,
kostky poskládá za sebou a vytvoří tak vláček,
dítě začíná používat pastelku a kreslit, nejprve čáry, potom už tvary, nejprve kruh,
oblíbenou hrou jsou vkládací kostičky a domečky,
odepíná zip na bundě nebo odepíná knoflík na kalhotech,
hází míčem,
kuličky vkládá do láhví,
dítě si rádo hraje s hračkami, které může tahat na provázku, např. autíčka nebo zvířátka, která zároveň hrají na xylofon nebo bubínek,
na tkaničku umí navlékat korálky,
dítě zvládne jíst samo, ale ještě kolem sebe bryndá.
Sluchové vnímání:
ukazuje na věci, které vydávají zvuk v jiné místnosti,
umí ukázat na 4 věci, které mu jsou najednou řečeny (např. máma, táta, bába, děda) a postupně ukáže všechny členy rodiny,
při čtení pohádek ukazuje v knížce, co slyší, např. chlapeček utíká, maminka vaří aj.,
rozumí otázce "Chceš?",
rozumí a poslouchá příkazy - "Otevři pusu.", "Přines.", "Zanes."
Vývoj řeči
dítě hodně mluví, ale jeho řeči většinou ještě nejde moc rozumět,
slovo JÁ je u dítěte často používaným slovem,
používá 2 - 3 slova, které kombinuje,
verbálně ukazuje děj, který chce říct,
některé děti kolem 2. roku zvládají krátké říkánky.
Video: Bráškové si hrajou a malí umí ve 2,5 letech hezky žvatlat
Co by se mělo dítě naučit
zodpovědnosti,
pokud někomu ublíží, nemělo by zapírat, ale přiznat se,
samo nebo s menší pomocí dospělého po sobě uklidit rozházené hračky nebo vysypané jídlo,
umět říct promiň a omluvit se tomu, komu ublíží,
respektovat práva ostatních dětí a lidí.
Zábava a hry pro děti
stínové divadlo z předem připravených jednoduchých loutek z tvrdého papíru, nebo obdobné je stínové kino, kdy před baterku maminka postaví známé věci (talíř, hrníček, kytičku) a dítě poznává, jaký obrázek vidí na protější zdi.
kuželky - stavění a bourání kuželek. Pokud maminka nemá doma kuželky, dobře poslouží i prázdné PET láhve,
pomáhání při vaření, např. napichování špízů, obalování řízků aj.,
zapojit dítě do ranní rozcvičky.
Výbavička vhodná pro děti od 25. měsíce věku
Děti by měly již mít své boxy na hračky, do kterých umí své hračky ukládat a uklízet po sobě. Dvouleté děti si již také vyhrají na vnitřní nebo venkovní trampolíně9 nebo na pískovišti1, kde stavěni bábovek mohou podpořit různými básničkami.
Nezbytnou výbavičkou pro 2 leté dítě by měl být nočník3 a také sedací adaptér na velký záchod. Dítě už by mělo umět samo jíst, mělo by mít svůj talířek na polévku i hlavní chod, svou velkou lžičku, vidličku a nůž. Děti by se měly učit pít také z klasického hrníčku. Hygiena dítěte by měla být podporována také naučením se používání umyvadla, mýdla a ručníku nebo samostatným čištěním zubů, kdy si dítě vybere svůj kartáček a zubní pastu. K tomu, aby dítě dosáhlo na umývadlo dospělých je vhodné pořídit vyvýšenou stoličku (stupínek).
Děti se začínají zajímat i o knihy, ať už leporela či kreslené pohádky nebo říkanky. Více o vhodných knihách pro děti naleznete v hlavním článku: Dětské knihy3.