Nadané dítě vyniká už od ranného dětství. Dítě má kvalitní odlišné poznávací schopnosti, je čilé, má výbornou paměť, dokáže se dlouhodobě koncentrovat na oblast, která je pro něho zajímavá. Nadané dítě má vzhledem na svůj věk velkou slovní zásobu a používa abstraktní pojmy.
Dítě se rychle učí, jeho poznatky jsou detailní, rychle pochopí výklad, je zvědavé, řeší situace, dělí se o poznatky. Nadané děti se odlišují v kapacitě, stylu práce i ve výkonech. Nadané děti potřebují více komunikovat, dávají otázky a experimentují. Zajímají se o lidské tělo, řeší otázky života a smrti, zeměpis, sluneční soustavu, politiku nebo náboženství.
Okolo třech až čtyřech roků poznávají písmená. Čtyř až pěti leté děti čtou texty, počítají do dvaceti, sčítají a odčítají. V pěti letech píšou hůlkovým písmem.
Zvláštní stupnice je pomůckou na určení hranice nadání. Odvíjejí se dle výšky IQ.
Nadané dítě potřebuje odborné postupy a systematické vědění při rozvíjení nadání. Dítě musí absolvovat psychologické testy. Pokud má IQ nad 130, absoluvje test ze čtení, psaní a počítání. Spolu s nadáním však přicházejí i výchovné problémy.
Porucha opozičního vzdoru – zápas s rodiči či s učiteli, zejména pokud jsou tyto děti kritizovány.
Perfekcionizmus a netolerance chyb