Pro koho to vlastně píšu aneb psaní pomocí persón

Máš v hlavě skvělý nápad na článek, ale nevíš, jak začít. Nejsi si jistá, co všechno do článku napsat, aby to bylo pro čtenáře zajímavé a co vynechat, protože by to bylo zbytečné plýtvání slov?

Možná by ti v tomhle rozhodování mohly pomoct takzvané persóny. Persóny pomáhají hlavně firemní blogům a jejich článkům. Firmy si totiž získávají více zákazníků i díky dobrému a kvalitnímu čtení. Potřebují k tomu hlavně vědět, na koho přesně cílit. To ale neznamená, že nemohou persóny pomoct i tvému soukromému blogu.

Zaměřit, pozor, prodávat teď!

Stejně tak, když chce firma prodat svoje zboží, ty chceš "prodat" svůj článek čtenářům. Chceš, aby si ho přečetlo co nejvíce lidí. Ale ne všechny produkty jsou vhodné pro každého člověka/zákazníka. I tvůj článek nemusí být to pravé ořechové pro úplně každého uživatele internetu.

Jako blogerka bys měla mít jasno v tom, komu je tvůj blog a tvoje články určené. Komu tvoje snažení a psaní něco dá? Inspiruj se redakčními triky profesionálů a vytvoř si svoje persóny.

Co nebo kdo je ta persóna?

Jednoduše: persóna je fiktivní postava, jejíž vlastnosti jsou ale založené na reálných datech. Zkus si představit jednoho jediného čtenáře tvé cílové skupiny. Píšeš pro maminky, které mají dítě ve věku batolete? Jak přesně taková maminka vypadá? Je to žena, která má doma jedno dítě, má manžela, který chodí do práce. Ona občas nestíhá skloubit domácnost a péči o dítě. Večer je unavená potom, co uvařila manželovi večeři, doma poklidila a celý den hlídala dítě, aby nesnědlo to, co nemá, aby nepomalovalo zdi apod.

Inspirací ti může být klidně tvoje kamarádka nebo sousedka od naproti. Udělej průzkum, pobav se s ní, vyptávej se, co jí leží na srdci, co se jí honí hlavou. Lépe pochopíš svoje potenciální čtenáře. Můžeš samozřejmě čerpat ze svých zkušeností a ze svého života. Ale třeba ti už odrostly děti a přesně si již nepamatuješ, co jsi v jejich batolecím věku řešila ty. Pokec se sousedkou ti může osvěžit paměť.

Sestav si vysněného čtenáře

Důležité je, aby tvoje fiktivní osoba nebyla dokonalá. Nikdo není dokonalý a každý má svoje chybky a slabosti. To jsou reální lidé i tvoji čtenáři.

Tušíš, co si taková maminka s batoletem a domácností na krku asi myslí? Co jí baví? Jaká jsou její přání? Jaké jsou její každodenní problémy a s čím by potřebovala pomoci? Můžeš si všechny tyhle věci sepsat do jednoho odstavce nebo tabulky.

Podle persón můžeš pak i lépe přizpůsobit svůj styl psaní a jazyk.

Jak může vypadat taková tabulka?

Sepiš si přehledně všechny starosti i radosti čtenáře. Živě si představ, co ve svém životě asi řeší, co je trápí. Zavři oči a vizualizuj si například jejich obyčejný den. A pak si připrav podobnou tabulku:

PersónaČerstvá maminka poprvé na mateřské
Fotka
Fiktivní jménoPetra
Pozice/náplň práceMomentálně na mateřské se svou dcerkou
Demografické údajeVěk: 28 Stav: vdaná Děti: dcera Zaměstnání: matka na mateřské Studuje/vystudovala: Bc. z oboru psychologie
Cíle a úlohyV současné době je Petřin cíl šťastná a spokojená rodina. S manželem jsou spolu 3 roky. Je to prvorodička, takže nemá ještě tolik zkušeností, takže se snaží získávat informace od kamarádek a na internetu. Nechce nic nechat náhodě, takže přečetla spousty knih pro maminky.
Prostředí:Technické: Tráví hodně času na Modrém koníku, používá i Facebook a Instagram. Na internetu si povídá s maminkami, které již mají zkušenosti a hledá tam rady od zkušenějších. Osobné: Petra je snaživá, komunikativní a ráda se směje. Ráda maluje a občas háčkuje. Kromě knih pro maminky má ráda i severské detektivky. Profesionálně: Před MD pracovala ve Speciálně pedagogickém centrum (pro autismus a vady řeči)
OtázkyJak zvládnout domácnost a péči o dítě? Mám zkusit bezplenkovou metodu? Jak udržet dobrý vztah s manželem? Dcerka v noci nespí, já se nevyspím, dá se to nějak řešit?

Už vím, pro koho píšu!

Už máš před sebou vyplněnou tabulku? Tak hurá do psaní, protáhni prsty a klávesnice ať se třese! Nemusíš znát každý jednotlivý typ svých čtenářů. Cílem je si vybrat jeden vysněný typ čtenáře, který chceš přitáhnout především a pro který chceš psát. S jasnější představou o tvém čtenáři ti slova půjdou od ruky a snadněji zasáhneš čtenářovo srdce i mysl!

Všechny vymyšlené persóny ti mohou být inspirací na další články a na základě jejich vlastností můžeš vymýšlet další a další témata.

<< Zpět na Seznam článků o blogování