Hračka je prostředkem k zabavení dítěte, upoutání jeho pozornosti, k rozvíjení motorických a psychických schopností dítěte. Hračka podněcuje pohybový, smyslový, rozumový a citový vývoj dítěte. Díky interaktivním hračkám mohou děti jednodušeji pochopit spoustu souvislostí, rozvíjí dětskou fantazii, tvořivost. Díky hračkám lze jednodušeji zvládat i výchovu dítěte1. Ta je totiž bez pomocí hraček nemyslitelná. Správná hračka zaujme jak ruce, tak i mysl dítěte. Nevhodná hračka je naopak zdrojem frustrace a nezájmu.
Má-li hračka v dítěti výse popsané schopnosti rozvíjet, je potřebné soustředit se na její výběr, tedy vhodnost hračky pro určitý věk. V pozdějším věku, např. ve školním věku dítěte už si dítě hračky vybírá samo, rodiče znají jeho potřeby a jeho záliby a výběr je proto jednodušší. Do tohoto období je však dobré hračky vybírat vhodně, dle specifických rysů hračky.
Pro novorozence, kteří jen leží na zádičkách a v podstatě se po porodu jen přizpůsobují novým podmínkám, hračka zatím není tím, co by na dítě mělo působit výchovně, ale působí zatím jen dekoračně.
V kojeneckém věku se dítě postupně učí vidět, rozeznávat předměty, jejich tvary, barvy, materiály. Rozvíjí svůj sluch, začíná vydávat první hlásky. Nejzásadnějším smyslovým vjemem je ale v tomto období hmat a proto se nabízí hned několik vhodných hraček jako např. kolotoče nad postýlku, dětská chrastítka, panenky, míče, kostky, plyšová zvířátka, apod.
Jakmile se z dítěte stává batole, je pro něj v tomto období typickým motorickým vývojem8 chůze a komunikačním vývojem řeč. Vhodnými hračkami jsou např. odrážedla, míče, kočárky, protože pomáhají dítěti překonat prostorovou nejistotu a rozvíjejí chůzi, poskakování, pobíhání, házení a jiné. Vedle těchto hraček jsou to ale i vkládací kostky, první puzzle s velkých dílů a kostky, které rozvíjí jemnou motoriku, zpevňují ruce a paže. Dále jsou to intelektuální hračky jako panenka na přebalení, kychyňské nádobí a jiné, kterými dítě napodobňuje svět dospělých. Patří sem také dětská leporela, hudební nástroje, hračky na písek a nebo první pastelky.
V předškolním věku si děti osvojují a učí se základům chování, navazují kontakty s vrstevníky - novými kamarády a učí se soupeřit i spolupracovat. Děti si rády hrají s takovýma hračkama, které jsou opravdovější a jakoby představují živého člověka, tzv. námětové hry. Mezi ně patří např. panenka (u dívek) a plyšový medvěd (u chlapců). Vedle námětových her jsou to dále didaktické hry rozvíjející duševno dítěte za pomocí hraček jako lepidla, štěstce, vystřihovánky, barvičky, nůžky a hračky, které si dítě vyrobí samo a pozná tak hodnotu hračky jako takové. V tomto období je vhodné do hraní zařadit i domino, loutky, mozaiky, puzzle, švihadlo, brusle, kolo, koloběžky apod.