Jak se dělá kvalitní interview?

Interview (z francouzského entrevue, přeneseno do anglického inter a view) je rozhovor, který má za cíl získat potřebné informace. Používá se hlavně v žurnalistice a je to publicistický a zpravodajský žánr.

Před rozhovorem

Základem rozhovoru by vždy měla být pečlivá příprava – tedy rešerše o zpovídané osobě – a především zvolení tématu, stavebního „stromu“, směru, kterým rozhovor hodláte vést.

Zásadní chybou při vedení rozhovoru je tzv. „zmnožení otázek“. Několik dotazů v jednom otázkovém bloku působí jako každý pes, jiná ves a zákonitě na takovou změť nelze dostat relevantní odpověď.

Struktura rozhovoru

Dá se říci, že titulek celého článku je stejně důležitý jako rozhovor samotný. Funguje jakožto reklamní poutač.

Mezititulky oddělují jednotlivé tematické „kapitoly“ a musí reflektovat jak předchozí části rozhovoru, tak volně uvést čtenáře do následující tématiky článku. Stejně jako hlavní titulek fungují mezititulky jakožto poutač, který v dobrém slova smyslu „nutí“ čtenáře ve čtení pokračovat. Pamatuj na logickou strukturu rozhovoru, a tam, kde se mění téma, použij mezititulky.

Kam má rozhovor vést?

Rozhovor je ve své definici „nejsdělnějším typem informace“. Z interview se tedy musíme ve zkratce dozvědět:

  • Kdo zpovídaná osobnost je.
  • Jaké téma, problém či objev tato osobnost právě řeší (případně všechny tyto faktory společně) a také náznak budoucí činnosti zpovídané osoby.
  • V závěru rozhovoru by tedy mělo být krátké resumé – v otázce i odpovědi, které může vzbudit další čtenářův zájem o zpovídanou osobnost a téma rozhovoru.

Typy rozhovoru

Z hlediska žánrového, respektive publicistického, můžete vytvořit hned několik druhů rozhovoru:

V tématickém rozhovoru se zajímáte o činnost, formu nebo událost, ale je v podstatě jedno, s kým jej děláte – soukromí osoby jde zcela mimo vás.

Opakem je portrétní interview. V něm chcete danou osobu vykreslit po všech stránkách, buď celoživotně, nebo jen v rámci určité doby (například jako herce v Národním divadle).

Ovšem interview můžete napsat i úplně sami. Takové bude fiktivní. Používá se k ozvláštnění novinářského stylu. Můžete zpovídat nějaké zajímavé zvíře, ale i třeba mrtvé lidi. Dejte si ale pozor, ať o nich víte úplně všechno včetně vlastní studie povahy!

Tipy

Nestačí se ptát, pozorně poslouchejte, a když se objeví nové informace, improvizujte, změňte téma.

Nezapomeňte, že nedílnou součástí rozhovoru je portrétní fotografie, případě medailon osobnosti.

Příklady:
Osoba, která mě zaujala

Psár rozhovor je jako sudoku, musí to mít logiku

<< Zpět na Seznam článků o blogování