Práce učitelky na 1. stupni ZŠ

luciesmrckova90
19. srp 2016

Je tady nějaká spokojená učitelka 1. stupně ZŠ? Vážně přemýšlím o studiu tohoto oboru, všude ale nacházím pouze jen negativní komentáře. Jaká je tato práce? Co všechno obnáší? Moc děkuji za reakce

drzticka81
19. srp 2016

Ja jsem ucitelka na 1. stupni ZS a jsem s timto povolanim spokojena 🙂)) teda zatim 🙂))
Jsem z ucitelske rodiny -moje maminka byla ucitelkou na 1. st ZS take a taktez moje babicka z otcovy strany, muj tatka i muj bratr je take ucitel -ti na vyssim stupni, bratrance, sestrenice a tety nevyjimaje 🙂))
U nas toto povolani bereme jako poslani -mame radi deti, jsme prorodinni...
Ja strasne rada ucim, jsem rada s detmi, i mimo svuj pracovni cas 🙂)) jako pozitivum vidim pracovni dobu -je tam urcity uvazek, kdy ucite a pak doba, kterou venujete priprave -ta se zkusenostmi zkracuje, zalezi taky na rediteli -zda mate reditelska volna, prazdniny atd. deti na nizsim stupni jsou jeste takove nezkazene, vdecne.....horsi jsou nekteri rodice.........
bohuzel se obavam inkluze -za malo penez hodne narocna prace -vsichni si mysli, ze oducite 4 hodiny a jdete dom, ale ze si to berete sebou -ty starosti, problemy deti, furt nejake papirovani a jednani.......................
takze zatim spokojena jsem (ale ted jsem 4 roky na RD a doufam, ze se postetsi jeste jedno dite a prodlouzim si pobyt doma), ale uvidime, co budoucnost prinese.......vola delat spolecnosti nechci 🙂))

drzticka81
19. srp 2016

jo a samozrejme zalezi na skladbe tridy-deti -s nekterymi detmi jde uceni samo, u jedne tridy jsem dokonce zvazovala o odchodu ze zamestnani....taky zalezi na rodicich -zatim jsem mela stesti a byli super, ale treba mamce tesne pred duchodem jeden otec hooodne zavaril - dite by nebylo spatne, ale otec byl pan podnikatel, co si myslel, ze muze vse, reditelka se za mamku nepostavila, dokonce to dal na inspekci!! ale mamka byla u rodicu tak oblibena, ze se za ni postavili oni a vse dopadlo dobre -ale zamrzi to, ze???

lucisuska
19. srp 2016

Já jsem teda vystudovala učitelství AJ pro 2.stupeň, ale učila jsem i na prvním, a to bylo úžasné. Proto jsem se teď na materské rozhodla si v rámci CŽV dodělat 1.stupeň a nelituju toho...🙂 Vím, že ve stejné situaci byla i @verdos, tak taky třeba přispěje svým názorem. 🙂
Jinak pro mě 2.stupeň za trest - hlavně třeba deváťáci a mladá učitelka po škole, ale ten první stupeň je takový vděčnější a tak. Líbí se mi, že je učitelka s těmi dětmi více v kontaktu, má možnost je lépe poznat než chodit na každou hodinu do jiné třídy. Jen jsou na tom 1.stupni někdy náročnější rodiče. Nelze se zavděčit všem, bohužel. A kolikrát ikdyž čtu něco tady na koníkovi, tak u toho kroutím hlavou, co by podle rodičů měla učitelka všechno zvládat...🙂 Na druhou stranu chápu i ty rodiče, že chtějí pro své děti to nejlepší, jen to ne vždycky jde...🙂

drzticka81
19. srp 2016

a jeste bych dodala, ze nejhorsi je pocit ze spolecnosti -ucitelstvi obecne je spolecnosti degradovano -proste kecy typu, co by chteli za plat -vzdyt stejne houby nauci, pracuji jen 4 hodky denne, maji vecne volno......to je smutne, malokdo si uvedomuje, ze ucitel je zaklad spolecnosti -to on nauci dite cist, psat a pocitat 🙂))
jo a na ucitele na 1. stupni se divaji zvrchu i ucitele z druheho stupne, coz je smutne -proto si myslim, ze vsichni ucitele by meli jit na zkousku do prvni tridy na zacatku zari -je to velmi narocna - fyzicky i psychicky- prace 🙂))

lucisuska
19. srp 2016

@drzticka81 Musím souhlasit do puntíku....🙂 To, jak společnost vnímá učitele, mě štve neskutečně... Pořád nějaké kecy - ohledně platů, volna, jednoduché vysoké školy, pracovní doby apod. Přitom málokdo opravdu tuší, jak to je. Můj manžel měl stejný názor než měl doma učitelku. 🙂
A co se týká toho pohledu učitelek z druhého stupně, tak taky souhlasím. U nás v kabinětě se vždycky řešilo, že učitelky z 1.třídy můžou jít domů ve 12, zatímco u nás se učí až do 13.30, že učitelky na 1.stupni nepřipravují děti kvalitně na 2.stupeň a tak... Jen já jediná jsem jim spíš záviděla... těm od prvňáčků, nejvíc, když jsem šla suplovat třeba chemii do devítky, děcka tam seděly, mobily v rukách, nohy na lavicích a tak.... V tomto se přiznám, že jsem selhala, neuměla jsem je srovnat, čekala jsem než zazvoní a modlila se, aby někdo nevešel do třídy....☹

slunickova123
19. srp 2016

@drzticka81 uplne te chapu, ten pocit je blbej. Stejne spatny pocit a poea nejaka nespokojenost panuje ve spolecnosti ohledne lekaru, ja jsem pediatr a dooost mi vadi porad nejake dohady a reci typu ze chcem furt vic penez a ze stejne nic neumime ( vetsina lidi nevi, ze nastupni plat lekare v nemicnici je kolem 18 tis.cisteho, zadna hitparada tedy).

drzticka81
19. srp 2016

@lucisuska prave, ze ucitelky z prvni tridy to maji skoro nejhorsi 🙂))) ja z toho byla unavena az hruza -je to narocny rocnik a prave proto uvadim, ze by si tam meli jit vyzkouset ucit vsichni ucitele -i ze stredni skoly, z vysoke 🙂)))
prave proto jsem si vybrala uceni malych deti - vypadam mlade - a nechtela jsem byt vnimana jako jejich vrstevnice 🙂)) i kdyz jsem mohla jit studovat na MATFYZ - nizsi stupen je mi blizsi - bavi me i vytvarka, telocvik, hudebka, pracovky, proste skoro vsechny predmety 🙂)) dodelala jsem si i specializaci anglictina -takze tu ucim taky 🙂))

drzticka81
19. srp 2016

@slunickova123 presne, ja si vazim povolani vsech-i ti, co nam tady uklizi v technickych sluzbach a chapu, ze vsichni by meli mit pridano, ale zase by mela byt nejaka stupnice - proste vysokoskolsky vzdelani prece jen davaji do sebe navic potencial a zvysuji si svou kvalifikaci nez ty z ucnaku!!! myslim, ze se zhorsilo skolstvi -vsichni chteji vysku, nikdo nechce byt pracujici manualne - maturitu ma kazdy, na stredni skoly se dostanou i deti se 4 (mluvim o gymnaziich atd.)

vsak ve vesnici byli nejvice vazeni ucitele, doktori a farari - vzdycky 🙂))) lide by si to meli zase uvedomit !

drzticka81
19. srp 2016

jinak muj bratr uz deset let uci a ma 17 tis. cisteho - takze to jsou ty horentni sumy, co ucitele berou!!! ja taky nemela po 9 letech vic!!!

verdos
19. srp 2016

No, já byla spokojená i na tom druhém stupni, ale vždycky jsem chtěla na první, trošku jsem tam taky učila, tak jsem věděla do čeho jdu... Tak jsem si to učitelství pro 1. stupeň dodělala.
Učitelství je ale náročné, opravu tlak od vedení a od rodičů a do toho velmi náročná práce s dětmi (dnešní individualizace, inkluze, atp.) - často čtu o tom, jak se učitelé šíleně chovají (i u prvňáčků) a jediné, co mě napadá, je prostě vyhoření. Někdy se fakt nestačím divit. Takže ano, někdy přehnané nároky rodičů, ale někdy to učitel nezvládne. Ty děti se toho musí naučit strašně moc - nejen co se týče učiva, ale i nové sociální dovednosti, učí se větší samostatnosti, zodpovědnosti, většímu řádu/pravidlům... prostě škola je náročná a první stupeň o to víc, že to je něco úplně nového a jiného. Někdy to ovlivňuje přístup dítěte daleko do budoucnosti, takže fakt zodpovědnost a o to větší tlak učitel může pociťovat (ale to je dost individuální). A v tom množství dětí - ADD/ADHD, dys, pár dětí z problémových rodin, nedej bože teď nějaký s MR a třeba středně těžkou nedoslýchavostí... je to fakt masakr se s tím kolikrát popasovat, aby to všichni zvládli, hodina fungovala, jak má...
Ale jinak třeba - u nás je malotřídka, což je náročné na přípravy samo o sobě (a takových prvostupňových škol je spousta) a protože jsme na kulturou žijící vesnici, tak to znamená i práci pro dědinu. Nejsou to tedy jen běžné akce ve škole, ale opravdu cokoliv se ve vesnici děje, tak se na tom účastní škola. A kdo to chystá? No samozřejmě zase učitelé... Což jsou další kvanta času nad rámec praacovního procesu. To jsem třeba na velké škole ve městě nezažila. To se nezdá, ale je to každý měsíc něco - tu nacvičit taneční/divadelní vystoupení, tu písničku, tu vytvořit morenu, tu nějaké výrobky na památku, nějakou výzdobu... Každý měsíc 1-2 akce.
Ideální učitel 1. stupně je všestranný a akční :D. Samozřejmě se dají ty předměty trošku rozdělit mezi učitele (že si někdo raději vezme tělák a někdo raději hudebku ve všech třídách). Ale nedá se na to spolehnout. Musíš umět jazyky, být umělecky nadaná i sportovec, zajímat se o přírodu, ale i o kulturu, mít hodně načtenou literaturu, ale pomoci i matematicky nadanému žákovi. A hlavně být strašně kreativní a pořád vymýšlet různé způsoby, jak děti zaujmout, znát alternativní přístupy k vyučování, atd. Prostě od všeho něco, protože jako učitel 1. stupně vytváříš základ, na kterém pak staví ti učitelé 2. stupně. V tomto duchu se nese i studium. Ne nadarmo je velmi náročné, i když se to nezdá (náročnost ale asi mezi fakultami kolísá). Ale ta všestrannost se prostě požaduje.
A samozřejmě je v práci učitele dost papírování. Ale to je dneska v každém zaměstnání :D. Jo a to nemluvím o slovním hodnocení, další super "časožrout" :D. A samozřejmě se říká, že jako učitelka jsi neustále jednou nohou v kriminále. I to je bohužel do jisté míry pravda. A peníze? No, je opravdu diskutabilní, zda jsou adekvátní. Ale aspoň neznám nikoho, kdo by to šel dělat pro prachy :D.
ALE: Ano, jako učitelka si užiješ prázdniny. Máš víc volna než většina lidí. Dokonce můžeš chodit z práce dříve, máš-li vstřícné vedení. Což je s dětmi opravdu velká výhoda. Pokud dokážeš kompenzovat nároky povolání, je to práce nesmírně kreativní, vděčná, zajímavá, rozhodně se nebudeš nudit :D. A pokud tě to baví, není co řešit! Každá práce má něco. Já bych třeba nemohla dělat noční, nebo stát celé dny u pásu, celé dny sedět u počítače nebo trávit dlouhé dny na cestách. Já prostě tu intenzivní akčnost potřebuju. A interakci s dětmi 🙂. Asi je to spíše o tom, jaká jsi osobnost a také jaké je tvé očekávání od té práce (tady už ses něco dočetla, tak třeba jestli tvé představy byly takové či nikoliv).
Já osobně bych se teda klidně vrátila i na druhý stupeň, i ten je pro mě výzvou a zase ty děti, jak už jsou rozumově jinde, tak je to taky super. Dá se s nimi domluvit, ale už to nejsou takoví mazlíci. Dají to člověku pěkně sežrat, ale to třeba páťáci už taky dokážou :D. A vůbec mi na této práci nevadí, že jídlo a záchod se během dopoledne musí stihnout v rekordním čase nebo v minimalistickém provedení :D.
Pokud máš v okolí nějakou vstřícnou školu, běž se tam podívat, pokud stále nemáš jasnou představu. Jsou školy, které jsou vůči veřejnosti otevřenější a pokud jim vysvětlíš, o co ti jde, rádi tě zasvětí a nechají třeba pár dní "na čumendu". Ale není to automaticky a všude. A i mezi školami mohou být velké rozdíly.