Podnikatelé - obchůdky v menších městech

beruska478
26. bře 2019

Řadu let se snažím prosadit se v našem malém městě jako prodejce obuvy. Je to ale čím dál tím složitější. Lidé dnes spíše nakupují na internetu a co je ještě horší, nechávají si dovážet oblečení z číny. Je možné vůbec takové konkurenci nějak čelit?

nita1984
26. bře 2019

Nedokážu odpovědět, také nakupuji z číny. Bohužel poměr kvalita/cena k tomu nutí 🤷‍♀️

ejmate
26. bře 2019

@beruska478 Dnes je to bohužel těžší, když si můžete nechat vše poslat až pod nos a např. z té Číny koupíte pár bot za pakatel. Pokud prodáváte kvalitní boty za slušnou cenu, zkuste si také udělat internetový obchod, ať jste zajímaví i pro zákazníky, kteří nakupují jen přes internet. Nebo zkuste udělat průzkum trhu a zjistit, proč k vám chodí lidé míň, jestli jsou ceny vysoké, nebo jestli shánějí jinou obuv než nabízíte.
Držím palce, ať se daří.

ito
26. bře 2019

@beruska478 myslím, že internetových nákupů bude jen a jen přibývat. Pro mě jednodušší v tom, že nemusím hlídat v obchodě děti a mám v klidu čas si to prohlídnout. často taky nemám šanci stíhat otevírací dobu běžných obchodů. :( Boty si na druhou stranu pro sebe nerisknu koupit online (ale využívám nákupní střediska o víkendu) a pro malého, pouze jednu značku o které vím, že mu sedí, jen navyšuji velikost, tam je pak rozdíl i několik stovek oproti kamennému obchodu velmi citelný.

beruska478
autor
26. bře 2019

@nita1984 no v mém případě je kvalita na prvním místě, bohužel vím že i z číny se dá sehnat něco co není úplně sh*t, ale... ale co by podle vás přesvědčilo člověka k nákupu od místního výrobce? je něco důležitějšího než cena??

beruska478
autor
26. bře 2019

@ejmate děkuji, po menší průzkumu jsem zjistil že lidi zajímá prostě jen cena, dokážou koupit kšunt ale hlavně že je to za pár kaček, no a za půl roku koupí další... ve finále pak zaplatí víc peněz než kdyby koupili sice dražší ale kvalitní botu která vydržím při dobrém zacházení i roky

beruska478
autor
26. bře 2019

@ito tomu rozumím, je pravda že má klientela je více zaměřená na dospělé, u dětí je jasné že ušetření peněz na důležité jelikož z botiček hnedka odrostou...

nita1984
26. bře 2019

@beruska478 bohužel, u mě je cena rozhodující faktor, protože i kdyz jsem koupila boty za 3000, kvalita ve finále stejná. Reklamaci neuznali, moc jsem v nich chodila, dle vyjádření.

beruska478
autor
26. bře 2019

@nita1984 tak to mě upřímě mrzí, je fakt že některé značky se takto chovají, u nás si dovolím trvdit že by se vám to nestalo, ono lze na botě vcelku jednoduše poznat zda je poškození opotřebením, nebo špatným zacházením (nebo alespoň u většiny opotřebení se to dá lehce poznat)

nita1984
26. bře 2019

@beruska478 bohužel, zkušenost je taková a tím pro mě české obchody skončily.

betelgeuzz
26. bře 2019

Já bych si v běžném obchodě boty koupila, bohužel jsou plné tvrdých a úzkých bot. Takže mi nezbývá, než hledat na internetu.

beruska478
autor
26. bře 2019

@nita1984 škoda soudit podle jedné (nebo pár ojedinělích) zkušenostech nemyslíte?

linee
26. bře 2019

@beruska478 nuti k tomu podminky. Cena je dulezity, ale ne jediny faktor. Nicmene internetovi prodejci nepromitaji do ceny najem, elektrinu a dalsi naklady spojene s kamennym obchodem. Dalsi vec je "znamost znacky". Muzete prodavat i mene kvalitni veci, jakmile tomu date dobrou reklamu a marketing a dostanete se do podvedomi lidi. Za dalsi - kdyz potrebuji boty, jdu do vetsiho mesta, na internet nebo k vetsimu prodejci, protoze mam pocit, ze mam vetsi vyber.

beruska478
autor
26. bře 2019

@betelgeuzz je pravda že boty nemusí vyhovovat všem...

nita1984
26. bře 2019

@beruska478 bohužel, nemám ani tolik času, ani tolik peněz, abych to zkoušela opakovaně. Teď kupuju BF boty z AE a jsem nesmírně spokojená. Takže nemám důvod měnit

alcar
26. bře 2019

@beruska478 ja s podnikanim nemam zkusenost, takze pisnu nazor jako zakaznik. Zalozte si eshop a delejte v nem vyhodne akce. Rozhodne stoji za zvazeni i zalozeni fb stranky a podsouvat stranku a pripadne akce i do mistnich skupin (napr. Maminky z Litovle a okoli). Maminky hodne vitaji akce typu “tento tyden 30% sleva na tuto a tuo znacku). Vy prodate zbozi, ktere vam lezi uz dlouho ve skladu a zakaznik bude spokojen a rad se k vam vrati. Logicky, zakaznik, ktery si koupi u vas patery slevnene boty rocne je lepsi zakaznik, ktery si koupi jedny a uz se k vam nikdy nevrati. Take bych se snazila zakaznika nalakat na zakaznickou slevu. Treba za kazdych utracenych 500kc razitko a az jich bude mit 5-10, tak dat nejakou slevu. Obecne, vyhodna sleva je 30% a vice (co jsem tak shledla pruzkumy), ale u boty si myslim, ze i 20% je hezkych.

linee
26. bře 2019

@beruska478 a myslim, ze cena jedine kriterium opravdu neni. Znam nekolik lidi, co nakupuji boty a obleceni v Nemecku. Kvalita je tam lepsi, i kdyz si priplati. A zaruka jenom pulrocni.

Moje zkusenost - rekla jsem si, ze zainvestuji a koupim si znackove boty. Koupila jsem ve vyprodeji v Nemecku za stejnou cenu jako u nas. Nosim je uz 3. sezonu. Byla jsem z nich nadsena natolik, ze jsem si na Vanoce koupila stejnou znacku pres e-shop u nas. Boty jsem uz 2x reklamovala a vidim to na 3. reklamaci....
JInak ja radeji kupuji v kamennych obchodech, kde mohu boty zkusit, nez koupit na e-shopu a chodit nekam na postu vracet.

linee
26. bře 2019

@beruska478 jinak z Ciny take nakupuji.... spise obleceni. Je tam vyber toho, co tady nesezenu a za polovicny cenu...takze kriterium VYBERu

beruska478
autor
26. bře 2019

@nita1984 nicméně se pak lidé divý že už tu nemáme české výrobky a vše si dovážíme

moly001
26. bře 2019

@beruska478 pro syna nekupuji boty z číny, ale je pravda, že v kamenné prodejně jsme nebyli hodně dlouho. Boty objednávám přes eshop, který mám vyzkoušený. Není problém vrátit, pokud botky nepasují. Kupuji i dražší značky (keen, richter, D.D step), dobře se boty potom i použité na bazárku prodají...Konkurence je bohužel veliká...

nita1984
26. bře 2019

@beruska478 já se nedivím. Mě to přijde logické.

beruska478
autor
26. bře 2019

@alcar děkuji za názor, uirčitě na tom něco bude

ah1234
26. bře 2019

Ja napríklad práve nechápem, jak môžu ľudia nakupovať boty cez internet. Mám nohu medzi 36-37 a už len také tenisky - conversy mám 37.5 a Niky 38, zase také čižmy Rieker mám 36ky a sú mi ešte volnejšie. Vôbec by som to cez internet nevedela zhodnotiť, plus aj tie Niky, každá na mojej nohe vyzera inak. To isté s oblečením. Takže asi som výnimka. Ale veľa šťastia, ľudia v dnešnej dobe nakupujú fakt skoro všetko cez net a presadiť sa musí byť ťažké.

beruska478
autor
26. bře 2019

@linee děkuji za koment, taky mi přijde lepší zrovna u bot řešit vše v kamenném obchodě...

malinkaelinka
26. bře 2019

Já osobně kupuju boty na několika místech - trekové v pracovní obuvi - české značky, výborný poměr kvalita cena, sportovní ve sportu, boty na běžné nošení - do města atd. - řetězce typu Deichmann - tady mi jde hlavně o to mít něco pěkného a mít toho více - na kvalitě mi tolik nesejde. Pak barefootové boty - ty objednáváme s manželem po netu a barefootové sandále, ty si vyrábíme doma...
Obecně je fajn mít něco, co lidi táhne - prodávat polobotky a lodičky - to se dneska sežene všude možně, máte něco spešl? Trekovou obuv, sportovní obuv? Já třeba hodně koukám na zemi původu u různých výrobků, ale přiznám se, že zrovna textil a obuv není komodita, kde bych na to hleděla, dívám se hlavně na materiál atd.

beruska478
autor
26. bře 2019

@ah1234 upřímně u bot je toto velký problém, proto nechápu že lidé tak často raději kupují přes internet, než aby si botu vyzkoušeli a aby jim boty opravdu sedla

beruska478
autor
26. bře 2019

@malinkaelinka děkuji za názor, takže podle vás je lepší pro zakázníka když uvidí že jsme nějak zaměření a uvidí v nás opravdovou kvalitu i za větší cenu?

malinkaelinka
26. bře 2019

@beruska478 bydlím kousek od malého města - jezdím tam nakupovat. Vím, že přímo v centru jsou dvě obuvi - v obou jsem byla asi dvakrát - běžné kusy za nic moc cenu. Pak jsou tu pracovní oděvy a sport, tam boty kupuji - jdu si pro konkrétní na konkrétní činnosti. A pak je tam Deichmann, kam si chodím pro ty obyčejné a kupuju je hlavně v akci. Manžel to má úplně stejně. BF boty u nás neseženeme, takže po netu - ale spíš bazárky. Pokud by v jedné té zmíněné obuvi měli např.kvalitní trekové boty, uměli poradit s jejich výběrem - ráda je tam koupím. To je bota, která prostě musí sedět, není to investice za pětikilo, je to v řádu tisíců. Ale ani jedna ta prodejna to nenabízí, nabízí to pracovní oděvy - tak chodím tam.....

alcar
26. bře 2019

@beruska478 ano, tohle zakazniky take nalaka. Idealni je na toto malomesto - napr. jediny obchod s obuvi ve meste. Specialka na obuv te a te znacky, vyhradni prodejce teto znacky ve meste. Zmapujte si situaci ve vasem okoli a zaradte znacku, kterou nikdo jiny nema. Chce to se hodne ohanet. Musi to byt tezke.

alcar
26. bře 2019

Take by bylo fajn treba zaradit do sortimentu kvalitni ponozky, tkanicky, vlozky do bot, spreje do bot, pomucky k obouvani.

guinea
26. bře 2019

@beruska478 Ahoj, důležité je vyhodnotit aktuální situaci, a podle ní se zařídit. Fňukáním se nikam nedostaneš 🙂 Tj. na vašem malém městě se nejde uživit prodejem bot v kamenném obchodu. Trend dnes je opravdu ten e-shop, plus, pokud si to může firma dovolit, mít jeden kamenný obchůdek, který funguje spíš jako vzorkovna, a prodavačka v něm vyřizuje objednávky e-shopu. Ale ten kamenný obchod není nutnost! A zbytečně dělá náklady - nájem, elektrika atd atd. odčerpává peníze, které bys měla jinak v zisku.

Další věc - není úplně pravda, že všichni honí ceny a slevy. Pokud chceš prodávat (nebo už prodáváš) kvalitní dražší boty, tak musíš prostě cílit na klientelu, která o to stojí. Je opravdu hodně lidí, kteří si rádi připlatí za kvalitní boty (třeba já! 🙂 kdybych takové našla). Vyzdvihnout a komunikovat přednosti těch bot - např. kvalitní prodyšný materiál, vyráběný v EU dle platných norem, takže v tom nejsou chemie a další sajrajty, které by se uvolňovaly přes kůži do těla (toho já bych se třeba u bot přímo z Číny bála a nikdy je nekoupila), detailně řešený střih vyhovující evropské noze, střih co rozlišuje úzkou a širokou nohu, širší nárt… atd atd. Plus, nějaké zajímavé články o výrobci, a co je vůbec nejdůležitější - komunikovat poradnu!!!! Já nakupuji botky pro syna v e-shopu, kde mi po telefonu paní velmi mile poradila a nebylo jí líto času se mnou vše probrat. Kdyby byl takový obchod i pro mě, byla bych nadšená, protože si běžných obchodech nevyberu, mám širokou nohu.

No a to už se dostáváme k marketingu. Třeba chytré je nabídnout své služby tady na koníku - že budeš odpovídat na otázky v poradně (nebo kdekoli jinde), klienty si svými radami získáš, podívají se k tobě na web, nakoupí, budou spokojení, řeknou kamarádkám…

Opravdu to není těžké, jen je potřeba se oprostit od minulosti a přizpůsobit se nové době.