Ahoj, příští rok se budu vracet do pracovního procesu, protože mladému pánovi budou 3 roky a pujde do školky. Nejsem si úplně jistá, že se budu mít kam vrátit. Pracovala jsem v obchodě na dvanáctky krátký/dlouhý týden a nebylo úplně možné, si to nějak změnit. Navíc ve chvíli, kdy jsem řekla, že jdu na rizikový nemluvila se mnou ani klika u dveří. Za celých 5 let, mi nikdo ze směny ani nenapsal zprávu nebo tak něco. Takže přemýšlím co dál. Poslední dobou mi přijde, že každý, kdo končí rodičák jde dělat kurz asistent pedagoga. Dřív jsem chtěla dělat ve školce, ale nějak to nevyšlo. Tak mě napadlo, zkusit toho asistenta taky. Ale fakt je to tak výhodná pracovní pozice? Jako jasně, máte volno přes prázdniny a volná odpoledne. Ale, co všechno doopravdy asistent pedagoga dělá. Našla jsem různé inzeráty, a úplně si nejsem jistá, že bych zvládla práci s těžkými autisty apod. Možná jsem úplně mimo a náplň práce jsem si špatně vyložila. Můžete mi povědět, vy co tuto profesi vykonáváte, je je většinu školního roku náplní vaší práce? Pokud máte na “starost” nějaké dítě, co děláte ve škole když to dítě chybí? Nebo co dělá to dítě bez vás, když chybíte vy. Ať už kvůli vaší nemoci nebo nemoci vašich dětí.
Práce asistenta pedagoga může být různá, jako je různý kolektiv dětí. Zaprvé tam nejsi pro dítě, ale pro učitele. Takže se domlouváš s ním, co budeš dělat. Můžete mít ve třídě dítě, které bude potřebovat tolik péče a pozornosti, že budeš většinu času opravdu strávit v jeho blízkosti a pomáhat mu se zvládnutím toho, v čem je jeho slabost. Může to být chování, emoce, pozornost, ale taky učení... Nebo budete mít třídu velmi rozmanitou, víc dětí s různými potížemi a ty budeš pomáhat dvěma Ukrajincům, dvěma slabším dětem a jednomu s poruchou pozornosti🙂 Budeš pomáhat vymýšlet a vytvářet pomůcky, dohlížet na děti, kontrolovat, za všemu rozumí, snažit se motivovat k činnosti ty méně motivované, udržet pozornost těch neklidných, můžeš taky dbát o bezpečnost tam, kde bude dítě se sklonem k agresivitě, odvádět mimo třídu dítě, které to tam nebude zvládat... Je to fakt dost rozmanité. Výhoda je, že v práci musíš být po půl osmé a končíš obvykle cca v jednu, tedy máš režim jako školní dítě a tak i prázdniny. Ale můžeš taky část času pracovat v družině, jsou děti, které vyžadují přítomnost asistenta i na tento čas, nebo školka. Musíš mít velkou trpělivost, radost z práce s dětma, být všímavá, aktivní, kreativní, umět zaujmout i sjednat si autoritu.
Pracuji jako AP třetí rok. Taky zhruba od doby, co šel syn do MŠ. Já už jsem vzdělání měla,a náhodou měli místo v naší spádové škole. Syna mám v MŠ hned naproti. To je u mě první výhoda. Druhá je zkrácený úvazek ( měla jsem 25,5 h a teď budu mít 30 h týdně). Třetí je dovolená a samostudium,které pokryjí většinu ( ne všechny) dny volna, co mají děti ( mám tři). Čtvrtá je různorodost práce. Každý den je trochu jiný,přesto má určitý řád, rozvrh, akce v průběhu roku, výlety, to vše mě baví. Další jsou dotované obědy, to si užívám, u nás vaří fakt dobře. U nás je výhoda i dobrý kolektiv. Nevýhoda je, že na nás zapomínají a pedagogickým pracovníkům nepřidali jako učitelům ( a tam je to taky nic moc, chvíli jsem i učila), stejně jako nám nepridaji až / pokud přidají nepedagogickým pracovníkům. Tabulkový plat je daný a vše ostatní záleží na škole ( osobko, odměny..) Některé situace mohou být dost náročné. Někdy to bývá dlouhodobá zátěž. Zásadní nevýhoda je obvykle smlouva na 1 rok. Každý rok se pak čeká na doporučení poradny, zda bude AP pokračovat. A ne vždy je to září/ září. Já jsem třeba nastupovala v dubnu, kolegyně v listopadu, v lednu..Je to prostě zatím dost nejisté zaměstnání.
Asistent pedagoga pomáhá všem dětem, podle domluvy s učiteli. Základ je znát doporučení poraden dětí s PO, ale pochopit i potřeby ostatních dětí ( ze sociálně znevýhodněného prostředí, slabší, nadané, s OMJ..), být pro všechny a hlavně záleží jak si sednete s učiteli. A taky dost dělá komunikace s rodiči. Někdy to není úplně procházka růžovým sadem.
Tak já co mám vypozorované v okolí, tak práce asistenta je velmi nejistá. A každou asistentku co znám, si časem musela doplnit vzdělání. Takže zvaž i toto. Mě byla tato nabídka také nabídnuta. Já mám doma dítě, se kterým musím hodně pracovat a má poruchu učení, plus dys. Takže bych měla i zkušenost. Nakonec jsem se na to vykašlala, protože nemám momentálně prostor se vzdělávat sama, když mám kolem dítěte tolik práce a zabere mi spoustu času. Navíc asistenti se hodně propouští a dávají spíš k hodně těžkým případům. Pokud mohu doporučit, podívala bych se i po práci v obchodech. Sama pracuji ve službách a vím, jak je těžké sehnat schopného kolegu. Zaměstnavatelé hodně vychází vstříc, takže já mám ještě lepší pracovní dobu, než bych měla jako AP, včetně podmínek a lidský přístup. Ve školství na tebe nebudou koukat tak "lidsky" ale spíš z pohledu tabulek a jakmile nebudou mít na tebe peníze, popřípadě přijde někdo, kdo bude mít vyšší vzdělání než ty, propustí tě. To je má zkušenost. Pokud uvažuješ o studiu dál, tak proč ne. Já když už tak se na to chystám nejdříve za pět let. Pokud již nebudu mít v práci hezké podmínky.
@elara jsem asistent pedagoga. Na starosti máte podle papírů téměř vždycky nějaké dítě nebo děti, které mají specifické potřeby. Takže jakoby ten asistent je psaný na dítě, ale je to asistent pedagoga. Správně, asistent by měl být u dítěte a s ohledem na jeho potřeby mu pomáhat při vyučování. Ve chvíli, kdy by učitel pracoval s tímto dítětem tak asistent se věnuje třídě – dohled a pod. Jak píšete – výhodu vidím v prázdninách a volných odpoledních, na které se případně dá sehnat další práce – i ve školství – klub, družina a pod. Nevýhodu vidím ve financích, protože asistent dost často nedosáhne na plný úvazek a také v tom, že když dítě ze školy odejde A nebo mu poradna asistenta neprodlouží, tak nemáte práci. Mě samotnou práce asistenta naplňuje, ráda bych si časem asi dodělala i učitelství, takže to beru jako přípravu do budoucna. A co se týče konkrétní práce, tak ta se odvíjí od diagnózy, kterou má dítě.