Rozbor básně, jak se to dělá
Dobrý den, můj syn dostal úkol z českého jazyka rozbor básně chodí do 2 ročníku SŠ. Ja si uz vůbec nepamatuju jak se to děla tak se obracím na vás
@eithelwing moc děkuji za pomoc.
On to má asi každý učitel jiné. Já mám postup:
1. obsah (epika/lyrika, téma, motivy)
2. forma
- počet slok, veršů, druhy rýmů
- charakteristika slovní zásoby - spisovná/nespisovná, neologismy, archaismy, cizí slova, zdrobněliny...
- figury a tropy
3. vlastní dojem z básně (líbilo/nelíbilo, co konkrétně...)
Matně si vzpomínám, že jsme řešili, verš, rým a druh přízvuku (jamb, daktyl nebo trochej), myšlenku téma té básně.
To asi není první rozbor básně, co syn ve škole má, trochu bych zapátrala, co chce jeho češtinářka 🙂
Vsem moc dekuji za pomoc
Tak na to asi nebude přesný postup. Ale začala bych obyč popisem, že báseň má tolik a tolik strof, o tolika verších. Zmínit typ rýmu - https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Rým.
Pak určitě vyhledat nějaké básnické figury, prostredky, vypsat je. Určitě najde příklady na netu. Pokud tam jsou nějaká neznámá slova, ať si najde, co to je, vysvětlí je. Klidně i s tím, že si to právě musel dohledat.
A nakonec bych šla po tématu a po tom, o čem asi podle něj báseň je, jaký v něm budí dojem, líbí, nelíbí.
Takhle by to mě jako učitelku velmi potěšilo. 🙂