Rozbor básně. Jak se to dělá?

sosii
20. dub 2020

Rozbor básně, jak se to dělá

Dobrý den, můj syn dostal úkol z českého jazyka rozbor básně chodí do 2 ročníku SŠ. Ja si uz vůbec nepamatuju jak se to děla tak se obracím na vás

eithelwing
20. dub 2020

Tak na to asi nebude přesný postup. Ale začala bych obyč popisem, že báseň má tolik a tolik strof, o tolika verších. Zmínit typ rýmu - https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Rým.
Pak určitě vyhledat nějaké básnické figury, prostredky, vypsat je. Určitě najde příklady na netu. Pokud tam jsou nějaká neznámá slova, ať si najde, co to je, vysvětlí je. Klidně i s tím, že si to právě musel dohledat.
A nakonec bych šla po tématu a po tom, o čem asi podle něj báseň je, jaký v něm budí dojem, líbí, nelíbí.

Takhle by to mě jako učitelku velmi potěšilo. 🙂

sosii
autor
20. dub 2020

@eithelwing moc děkuji za pomoc.

plksv
20. dub 2020

On to má asi každý učitel jiné. Já mám postup:
1. obsah (epika/lyrika, téma, motivy)
2. forma
- počet slok, veršů, druhy rýmů
- charakteristika slovní zásoby - spisovná/nespisovná, neologismy, archaismy, cizí slova, zdrobněliny...
- figury a tropy
3. vlastní dojem z básně (líbilo/nelíbilo, co konkrétně...)

levandule_k
20. dub 2020

Matně si vzpomínám, že jsme řešili, verš, rým a druh přízvuku (jamb, daktyl nebo trochej), myšlenku téma té básně.

To asi není první rozbor básně, co syn ve škole má, trochu bych zapátrala, co chce jeho češtinářka 🙂

sosii
autor
23. dub 2020

Vsem moc dekuji za pomoc