Dobrý den, můj bratr dostal úkol z českého jazyka rozbor básně chodí do 2 ročníku SŠ. Ja si uz vůbec nepamatuju jak se to děla tak se obracím na vás.
treba ti to pomuze🙂
@davidekxd to je teda pekne debilne zadany ukol, nekteri ucitele fakt nevi coby🤦🏼♀️ Tak at tam jeste napise, ze je to basen v proze, lyricky text snazici se zachytit atmosferu destiveho podvecera v prirode pomoci rady prirovnani, personifikaci, pro umocneni efektu jsou nektera slovni spojeni opakovana. Autor touzi po domove, ke kteremu miri, tesi se, do protikladu jsou staveny hluboke lesy, ktere v nem vyvolavaji uzkost — bezpeci domova vs. hluboke lesy.
Snad jsem aspon trochu pomohla🙂
Teď nemám moc času, píšu z telefonu🙂. Pokud to nebude pozdě, vypracovala bych to až později večer. Ve škole takový text rozebíráme cca 20 minut. Postup:
1. stránka obsahová - lyrika/epika, lyrický subjekt, téma, motiv.
2. formální stránka:
- próza/poezie, odstavce, kompozice
- syntax - typy vět
- jazykové prostředky - slovní zásoba
- figury a tropy - metafory...
3. subjektivní dojem - vlastní hodnocení
Vidim tam nejake prirovnani (jako had se leskne), personifikace (kolo syci), opakovani (nekolikrat Smraka se, mracna promocena pluji -- k posileni atmosferu toho destiveho vecera), na to, ze je text z roku 1996 je pomerne archaizujici (slova jako kvalt, vukol).
Ale spatne se to interpretuje bez sirsiho kontextu, vubec netusim, co je to za text. Jak zni zadani, nebyly k nemu nejake doplnujici otazky?