ahojte, po domluvě zakládáme toto téma, kde chceme vytvořit prostor pro vkládání zpracovaných programů pro rozvoj dětí..můžeme si tady tedy předávat nápady, příběhy, aktivity, které děti zaujaly, dávat odkazy na stránky pro rozvíjení předškolních dětí. Těšíme se na příspěvky.
Pěkný ježky jsme dělaly s Luci i z polámaných špaget 🙂
ja mam pripraveny Dopravni prostredky (tema na vic dni):
1. den: Na silnici: co jezdi po silnici (kolo, motorka, auto, nakladak, autobus, trolejbus), ukazeme si obrazky, popovidame si o nich. Pravidla silnicniho provozu (co a jak na semaforu, zakladni znacky, rychlost apod.), proc je dulezite je dodrzovat. Pracovni list (inspirace ve Slunicku srpen 2011) -dokreslovani semaforu, silnice pro auta, obtahnout jednoduche auticko jednim tahem, bludiste na procviceni vpravo-vlevo. Vyrabeni auticka-strihani, lepeni, kola dolepime velky knofliky. Pokud zbyde cas a chut, tak vyrobime hraci plan ke hre.
2. den: na vode: co plave na vode nebo v ni (vor, kanoe, kajak, clun, jachta, hausbot, rybarska lod, ledoborec, piratsky korab, tanker, zamorska lod, ponorka), obrazky, povidani. Co je to stezen, plachta, padlo, kormidlo, majak, pristav, molo. Pracovni list z knizky o piratech, jeste nemam vybrany co presne. Pokus co plave a co klesne ke dnu-ruzne predmety v mise a budou ve vane postupne zkouset co plave a co ne a jestli to co plave unese to co se potopi. Vyrabeni lodicek ze skorapek orechu.
3. den: ve vzduchu: co lita (raketa,letadlo, vrtulnik, vetron, rogalo, vzducholod, balon), obrazky, povidani. Pokus jak funguje balon (horky vzduch je lehci nez studeny-ohratim vzduchu balon stoupa), vzduch nejde videt, takze to vyzkousime na vode, Do velke zavarovacky se studenou vodou ponorime hrnek s obarvenou horkou vodou (zadelany folii a gumickou), pak se folie prorizne a horka obarvena voda zacne stoupat vzhuru, po nejake dobe se ochladi a klesa ke dnu (obarvena by mela mit vetsi hustotu). Hratky s bublifukem - nad topenim bublina stoupa, kdo udela vetsi, foukani bublin do sebe (at pocvici trpelivost).
4. den: na kolejich: co jezdi po kolejich (drezina, vlak, metro, tramvaj), obrazky, povidani. Cteni pohadky o masinkach. Pracovni list-do prazdnych vagonku nakreslit panacka podle popisu (napr. ve druhem vagone ve tretim okne sedi modry panacek). Prochazka na nadrazi, ukazem si zavory, vyhybky, pockame si na Pendolino 😀 (bydlime kousek, takze tam jsme kazdou chvili, ale opakovani matka moudrosti, ze 😀)
@majatob radši hledat teď než za 14 dní 😀
takže přidávám majin program:
tema: HMYZ
namalovala jsem velkej obrazek motyla a rozstrihala to jako puzzle, pak nakreslila pod sebe ruzny druhy hmyzu a na druhou stranu jejich "domecky", to bude spojovat, teckovanou spiralu jako drahu motylka a vcelicky, to je na obtazeni. Jeste najdu nejakou tematickou omalovanku a chci s nim vyrabet motylka z hedvabnyho papiru (strihani, lepeni). Pak si to vsechno najdeme v encyklopedii, neco mu o nich povim a rada bych mu nejak ukazala vyvojovy stadia ruznych druhu hmyzu, to musim jeste pohledat jak to vlastne je. Kdyz ho to hodne zaujme, tak mam v zaloze jeste prohlizeni fotek na naturfoto.cz.
tema RYBY:
loveni rybicek- nahore postavicky, dole ryby a mezi nima ruzne zamotany cary, T. obtahoval ktera cara vede ke ktere rybe. Potom jsme prolistovali encyklopedii a tipovali, ktera ryba by mohla byt na obrazku, podle toho ji vymalovali a napsali si jeji nazev (a procvicili pri tom pismenka, ktery uz zna).
Potom projizdel pastelkou cesticky, kteryma pluly rybicky (delfin obloucky, zralok vlnovka apod.).
Jo a davali jsme magnetky do nakreslenych tvaru (akorat mame jen pejsky, tak to nebylo moc tematicky ale ve stylu "dej dalmatina do obdelniku, jezevcika do ovalu" atd.).
Na zaver prelivani vody naberackou.
MYŠKY:
dopoledne:
1. povidani o myskach, kde ziji, cim se zivi atd., ukazeme si je v encyklopedii
2. sber prirodnin na prochazce-vyuzijeme odpoledne u tvoreni (snad neco najdem)
3. vyrabeni mysek z pulky orechove skorapky (dolepime papirova ouska, ocasek z provazku, fousky, oci)
odpoledne:
1. pisnicka Bezi myska po strnisti + tleskani do rytmu a doprovod na xylofon a bubinek
2, najit mysce vychod z bludiste, obtahovani, pocitani do peti (jeste musim neco vymyslet a nakreslit)
3. obrazek http://www.mc-maj.com/?co=cti&id=587
4. pokud bude T. ochotnej, tak nejaka basnicka o mysi, pokud ne, tak si zahrajem Mysicko, mys, pojd ke mne bliz
dnesni "prace" bez tematu:
1. list papiru se ctyrmi domecky, dva maji ruzne nakreslena okna, dva jsou jen obrysy, T. mel za ukol dokreslit okna podle tech vzorovych
2. motat pastelkou klubicka jako snecky a pak jsme tupkali cervenou temperou jahudky, bylo to k pisnicce, na kterou jsme predtim tancovali se satky, tleskali a dupali do rytmu, hrali pantomimu
Maly snek u jahod
ohrnoval pusinku:
"Dejte pryc tenhle plod,
ja chci papat brusinku."
Tata snek
prisne rek:
"Nefnukej a lizni si!"
Kdyz si dal,
ochutnal,
div, ze nevlez do misy.
3. najit cestu z bludiste (okopirovano neznamo kde)
4. s Martinem hrali sluchove pexeso (kindervajicka naplneny ruzne cockou, ryzi atd. a najit dve shodna)
Tobika to hodne zajima, uz zacina pomalu cist jednoduchy slova, pismenka pozna skoro vsechny na tech obrazcich ma zezadu napsany co to je, takze muze podle vzoru skladat slova z pismenek, hledat obrazky zacinajici (koncici, obsahujici) na stejny pismenko, tridit je podle poctu pismen ve slove atd., obrazky pouzivame jako kontrolu toho co precetl nebo naopak koukne na obrazek, rekne co to je, vytleska slabiky, rekne na co zacina, kratky slova rozlozi na jednotlivy pismena,... nebo si je treba vyskladame vsechny na zem a pak hledame ovoce, zvirata, co patri k podzimu, zime, co lita, s cim si hrajem a pak ty obrazky pocitame, ve ktere skupince je kolik a prirazujem k tomu zase jiny karticky, se kteryma pocitame...moznosti je strasne moc. no a Bibca si u toho rozsiruje slovni zasobu, opakuje co je co, vyhledava obrazky, ktery ji reknu. Pozdej muze treba hledat podle popisu bez toho aby zaznelo primo to slovo, ale to je zatim moc tezky a na Tobika zas lehky, tak to mam jako zalozni variantu na pozdejc jo a taky s tema obrazkama procvicujem barvy, treba vezmu jahodu, reknu, ze je cervena a Bibca se snazi vedle ni polozit koralek stejne barvy, pak zlutej banan, modry boruvky atd. to ted delame nove a zatim je to tak 50:50, ale pomalu se lepsi
Téma ježek II. 🙂
vyrobila jsem omalovánku, kterou matyášek vymaloval fixama, druhého ježka jsme nejdříve vystřihli z papíru a po té byl vymalován vodovkama.
k tomu bylo povídání kde ježek spinká, co má rád na jídlo a pod.
potom jsme se naučili říkanku, kterou jsme si zhudebnili a nakonec jsme si prohlédli fotky ježků na naturfoto 🙂 .
na téma ježek mě napadá jedna básnička, kterou mají kluci rádi :
Dupe, dupe a jak funí!
Na zádech si nosí trní.
Tahle zvláštní košilka
je jen samá bodlinka!
našla jsem ještě něco, co jsem si kdysi uložila do zásoby až povyrosteme 🙂
http://www.hraveuceni.cz/
http://narovine.cz/pomucky/cesky-jazyk/
to je pro @fender 😀
@berenika39 😀 😀 😀 😀 😵
http://www.prochytrehlavicky.cz/produkty.html i tady se najít, ale musí člověk vybírat🙂))
http://www.prochytrehlavicky.cz/predskolak/pred...
tohle mi přišlo takév přesně pro hektické dny, práce i zábava na chvíli, nic složitého, ale všechno v jednom, po ruce, dá se vzít s sebou ...
@berenika39 to je super ten poslední odkaz, myslíš, že už by to bylo i na našeho mrňouse? 😕
predskolaci.cz
taky dobry stranky 🙂
a na tvoreni icreative.cz
pardon i-creative.cz
@fender no nevím,rozhodně nechci žádné dítě podcenovat, to je jasný, ale mě to přijde až tak kolem 4. roku, petrovi je ted 3,5 a něco jo, něco je moc složitý. hodně je to porozumění, souvislostech, to chce ještě čas🙂.
Já když někdy na něco narazím, co je třeba "na potom", tak si to objednám nebo koupím a pak jen vytahuji. 🙂))
@fender @berenika39 ja jsem s Tobikem takovyhle ukoly delala tak kolem 3 let, tedka uz mi to prijde moc lehky...kazdopadne ve 2 letech a neco malo mi to prijde jeste moc tezky 🙂
Halvně si myslím, že je lepší vybrat to, co dítě už jakoby dává, aby ho to bavilo, že se daří, že vidí výsledek, když je to moc náročné, odradí to. není kam spěchat.
jeste pridam tipy na knizky, ze kterych rada cerpam 🙂
Pruzkumnik prirody http://www.patro.cz/objects/1075279624.html?utm...
Od babovicek k magnetum http://www.ikarmel.cz/kniha/Od-babovicek-k-magn...
Zpivame a hrajeme si s nejmensimi http://knihy.abz.cz/prodej/zpivame-a-hrajeme-si...
Zpivame a naslouchame hudbe s nejmensimi http://knihy.abz.cz/prodej/zpivame-a-nasloucham...
Versovane rozcvicky pro kluky a holcicky (tu ted mame nove a je super) http://knihy.abz.cz/prodej/versovane-rozcvicky-...
Cesky rok od jara do zimy http://www.detiaknihy.cz/?p=1092
@majatob @berenika39 to jsem si - přes skálopevné přesvědčení o Míšově genialitě 😀 - myslela, proto jsem se ptala 😉
jeste tahle neni spatna http://www.samuelcz.com/shop/_687051.htm
nejenom pro malé malíře a malířky - obsahuje stovky omalovánek pro tisk, jsou tam i kartičky s písmeny + obrázky k tomu, různé spojovačky......
Milé maminy, nemáte nějaký tip na knihu, kde jsou stručně popsány zvířátky, hmyz, flora....nejspíš taková encyklopedie pro prcky...když jsem si přečetla příběh o ježkovi, zjistila jsem, že mám mezery v základním vzdělání 😖 ..... . Máme Malou dětskou encyklopedii, je super, ale více zaměření na ty zvířátka bych ráda.
A ještě něco, vidím tady dost námětů na písmenka..., v kolikati se obvykle začíná s písmenky?! U nás mám zatím pocit, že potřebujeme "učit" jiné věci, ale jen tam pro zajímavost.....
Moc díky za info a názory.
http://knihy.abz.cz/prodej/zvire-2
@majatob to je ona?!
Tak já jdu zítra taky ježkovat 😉
A našla jsem si taky básničku :
Kamarádi, chraňte ježky, kteří chodím městem pěšky.
A kde bydlí - kdo to ví? Někde v lese ve křoví.
Téma Ježek:
1. modelování ježka z plastelíny a zabodávání párátek jakožto bodlinek
2. příběh o ježkovi
V pelíšku se ježčím rodičům narodilo pět malých ježečků. Ježečci sáli od své maminky mléko (jsou savci). První dva týdny byli úplně slepí, nic neviděli a jejich bodlinky byly úplně bílé jako sníh a taky měkké jako guma – postupně jak ježečci sílili a rostli – bodlinky se jim zpevnily a ztmavly. Bodlinky jsou pro ježečky moc důležité, pomáhají jim přežít zimu a taky je brání proti ostatním zvířátkům, která by je chtěla sníst. Takový ježek, když se bojí, svine se do kuličky a žádné zvířátko se nedokáže dostat přes bodlinky a ježka sníst..leda liška umí na ježka vyzrát, odkutálí ho svinutého k potoku a v něm se ježek rozvine a liška ho tak může zakousnout..ale my si budeme povídat jiný příběh..ježčí rodinka se chystala na zimu, pořádně jedla – žížaly, broučky, červíky, ale i myši, žáby, šneky a slimáky a přitom hledání pořádně dupali, mlaskali a chrochtali. Malí ježečci potřebovali zesílit, aby mohli schoulení a zahrabáni v listí přečkat zimu, uložit se k zimnímu spánku…Přišel podzim, ježečci už pořádně vyrostli od jara, a našli si pelíček v listí a uložili se k spánku. Jen jeden ježeček ne a ne najít správné místo…a tak se stalo, že začal padat sníh,foukat studený vítr a mrznout. Ježkovi bylo zima a nedařilo se mu zahrabat do listí, které bylo schováno pod velkou vrstvou sněhu… jů, co si ježek počne, co bude dělat? Náhoda tomu chtěla, že na ježčí mládě narazil jeden pán, táta . Ježeček by vystrašené a jakmile se k němu tatínek přiblížil, schoulil se do klubíčka. Tatínek ho opatrně odkoulel na rozprostřený kapesník a přinesl jej v uzlíčku domů. Maminka se bála blech a klíšťat, které ježek mívá, ale bylo jí ježečka líto.
"Jak je maličký a opuštěný,postaráme se o něj a dáme mu něco k jídlu. Co takoví ježci jedí?" řekla maminka a snažila se ježečka pohladit po čumáčku. Samozřejmě ho hned schoval a maminka pohladila jen bodlinky. Potom mu nalila do misky trochu mléka. "Jen aby neměl bolení" - obával se tatínek. Ježkovi jsme udělali pelíšek v krabici od bot vystlané novinami.
A šli jsme spát. Ježek ovšem spát nešel, pro něj je noc ideální čas pro objevy.
Asi po dvou hodinách nás probudilo dupání a funění a také jakési pištivé kňourání. Tatínek běžel do koupelny, kde jsme ježečka nechali, a tam jsme uviděli spoušť: mládě pobíhalo po koupelně celé umolousané od mléka a všude kolem sebe zanechávalo hnědožluté stopy svých hovínek, které ještě rozšlapalo. "Tak a jak je vidět, ježek mlíko nemůže pít...", řekl tatínek. Ježka jsme dali do vany a pustili se do uklízení. Potom jsme mu vyčistili pelíšek a do misky dali vodu.
Druhý den jsme se vydali na sběr hmyzu a žížal a ježečka jimi krmili. Přibýval na váze, papírovou krabici vystřídala dřevěná bedýnka. Z ježčího miminka se pomalu stával dospělý ježek.
Na jaře jednoho slunečného dne, jakmile nadešel čas, kdy bylo jasné, že se náš ježek ve světě neztratí, jsme ho naložili do tašky a odnesli do lesa. Vykutálel se a cupitavými krůčky se batolil pryč. Brzy se zmizel v lesní houštině.