Ahoj, chtěla bych se vás zeptat na názor... možná mi to tak jen připadá, ale někdy mám pocit, že jsou kolem samé dokonalé děti. 🙂 A že vlastně i rodiče často nevědomky (nebo vědomky) děti přetahují. Tak mě napadlo zeptat se vás, jak to vidíte.
Zdá se mi, že dnes se dítě musí do dvou let zbavit plín, do třech let krásně mluvit, v první třídě se učí to co my kdysi ve třetí... A jakmile je jen někde malá odchylka, už se letí do psychopedagog. poradny, k logopedovi, na neurologii... atd. Na druhou stranu přibývá depresí u dětí, jsou neurotičtějí, víc stresované, agresivnější. A jakoby míň v pohodě.
Jak to vidíte vy? MOC děkuju za případný názory.
souhlasim s petule v tech plinkach ..mluveni...(misto cteni a povidani si s nima, koukaji na televizi, hraji hry na pocitaci...)a s bobsove s tim, ze jsou stresovanejsi..., protoze jsou stresovanejsi rodice, kteri nemaji tu pohodu jak nasi rodice(bez strachu o praci, co dela dnes jeden delali tenkrat 3 lide nejmene, sice vstavali v 5 ale ve 2 odpo byli doma...). To, ze deti chodi pozdeji do skoly myslim neni tim, ze by byly deti "hloupejsi", ale rekla bych , ze pohodlnosti rodicu, protoze tak jeste rok nemusi s detma psat ukoly, ucit se....Vetsi naroky se mi zdaji jen v tom, ze dnes by chtel mit kazdy Jagra nebo Maxovou ....a ne spokojene, zdrave sebevedome,citlive, vnimave a prirozene chytre sikovne dite, ktere se bude pozdeji chovat slusne a bude mit urcite zasady....🙂
@brisalek jo tak s tím souhlasím! Možná chce mít každý doma malého génia (ať už v jakémkoliv smyslu...). Ale je fakt, že když koukám k mamce do knížek (učí na základce...), někdy se divím - pamatuju si, že jsme se některé věci učili mnohem dýl... A tak nějak ve větší pohodě. Ve třídě nás bylo 31, ale nebyli jsme v takovým stresu...
Dneska se bazíruje na cizích jazycích (což je samo dobře), ale děti neumí ani pořádně česky... 😖 Je to tím, že se míň čte...? (A čte se fakt míň, v knihkupectví jsem vždycky skoro sama a v knihovně jen já a důchodci... 😒 🙂 ).
Je fakt, že jsme ve stresu, žijeme v "instantní době" - všechno může být snadno a hned.... a je to asi víc stresující, než žít pomaleji...
@bobsove - já ti asi nerozumím. Co tě vlastně stresuje? Vždyť nemáš děti ve škole, cizí jazyky také zatím není třeba řešit .. tak proč se tím vlastně zabýváš už nyní? Myslím, že právě nic nejde hned, alespoň co se týče výchovy dětí, všechno je potřeba "vypiplat" a chvíli to zabere ...
@bobsove tak se stresovat nenech...my proste delame to co chceme, co je nam prijemny a pak prijdou povinnosti no ale me to prijde prirozeny ale abych se tim nejak stresovala to teda ne...
zrovna dneska jsme nechapala v TV prasteny rodice co ted schani veci do skoly - a maji stres - maji na to prece 2 mesice, muzou to nakoupit prubezne, nebo to koupim vecer pres net a je hotovo a bez honice vse najednou...
jaky si to udelaj... 😉
Ahoj,
já přidám svůj názor. Nechci, aby jste ho soudily nebo nechci vyvolat nějakou rozepři. Je to jen můj názor a tak to prosím berte.
Myslím si, že naše děti budou takové, jak je vychováme a co jim nabídneme. Mám syna, jsou mu 2 roky a 7 měsíců, od malička jsme měli určitý postoj k tomu, co mu chceme dát a jakou cestou ho povedeme. Záleží samozřejmě také na určitých genetických dispozicích a vlivu okolí, ale hodně to může ovlivnit rodina sama.
Náš chlapeček mluví od 18 měsíců ve větách, od té samé doby zná všechny barvy, do dvou let uměl spoustu básniček, pamatoval si pohádky. Má takovou slovní zásobu, kterou mu může leckterý předškolák závidět. A co je hlavní, slovům rozumí a zná jejich význam, i když jen třeba zjednodušeně, snažíme se mu vše vysvětlovat. O pohádky na DVD nemá velký zájem, sleduje maximálně vyprávění o Pejskovi a kočičce, jinak si radši vybere knížku a čteme si. Umí spočítat vše - třeba kostičky nebo jablíčka do 6. Na druhou stranu pořád má ve svém věku plenu na noc, protože se jednou maximálně dvakrát do týdne stane, že se počůrá a se samostatností v oblékání trochu pokulhává. Je to bystrý kluk, tak se ho v tom snažíme podporovat. NIKDY ho ale nenutíme, aby se učil, co sám nechce. Snažíme se, ale, aby uměl základní návyky a byl samostatný v hygieně, oblékání. Zná celé své jméno, jméno moje i táty a ulici a město, kde bydlí. A tak bych mohla pokračovat dál. Prostě v něčem převyšuje své vrstevníky a na druhé straně v něčem za nimi pokulhává.
Podle mě je to na nás, co svým dětem dáme, to jim nikdo nevezme. Měli by jsme se řídit jejich zájmy a potřebami, ale také dobou, protože určitá doba vyžaduje určité věci - naše děti se bez cizích jazyků jen těžko obejdou, naši rodiče je prakticky nepotřebovali, protože se nikam nejezdilo a nebyly tu zahraniční firmy, které je vyžadovaly. A také rozvoj jde dopředu a naše děti se jen těžko obejdou bez určitých znalostí, které doba vyžaduje.
A co se týká určitých poruch učení, mluvy...., tak tyto poruchy byly i dřív, jen tyto děti se prostě považovaly za "hloupé", často se dávaly do tzv. vyrovnávacích tříd. Dnes už je spousta odborníků, kteří tyto poruchy odhalí a pomohou je vyřešit. Dřív by takové dítě např. s dyslexií nebo dysgrafií skončilo základní školu a mohlo maximálně do učebního oboru a přitom třeba mělo intelekt na takové úrovni, že dnes by mohlo za pomoci odborníků vystudovat vysokou školu. Samozřejmě děti, které jsou spíše manuálně zručné, proč se něčím nevyučit a nedělat dobře svou profesi.
Každé dítě je jiné a je spousta vlivů, které je mohou ovlivnit. Ale my, rodiče, jsme ti, kteří dopustí nebo nedopustí, jakým směrem se bude výchova a různé vlivy ubírat, v čem budeme dítě podporovat a co mu dáme. Každé dítě je osobnost a mělo by se respektovat, rozvíjet jeho schopnosti a nabídnout jim spoustu možností a hlavně jim pomáhat. 😀
@helcenka u nás je to taky tak, že na tv synek nekouká a když by mu ji někdo pustil, kouká 2 min. a vypíná. Prostě ho to nebaví, pro nás je to samozřejmost, ale kolikrát když přijdou návštěvy, strašně se tomu diví. Já se spíš divím dětem (teda jejich rodičům), co u tv sedí 3 a více hodin denně (někde jsem četla průzkum, že průměrná doba českého tříleťáka u tv jsou 3-4 hodiny denně). A naprosto souhlasím s Tvojí formulací ohledně soudů nebo rozepří o názorech, bohužel jsou tu i chytlavky.
Zajímal by mě názor holčin, co mají děti třeba v první třídě, jak to vidí. Občas jsem dělala supl ve škole a docela se divila, ohledně probíraný látky.. Jo a u nás se učí aj už ve školce.
@beruska2x juj já se stresovat nenechám, zrovna teda nejsem ten typ. 😉 Ale ve škole vidím plno vystresovaných dětiček, jsou to zrcadla rodičů, spíš by mě zajímalo, jak viděj dneska rodiče tlak v učení ze strany školy..? Je a s tím postupným nakupováním - to bylo u nás doma pravidlo, kupovalo se už běhěm července, kdy papíráky zely prázdnotou, byli tací, co se mi smáli, ale pak se mohla já smát jim, když trčeli nervní ve dlouhých frontách... 😀
nevím jestli jsou nároky kladené na děti nebo rodiče
Chodíš s malým taky plavat? Ne? ŠOK A proč ne? - protože mi to nepřijde důležité a hygienické
Vy nechodíte ani do dětských koutků? ŠOK A proč ne? - protože to syna nebaví a raději běhá na hřišti, nebo na zahradě
Syn má ještě pleny, jo? - jo
A on ještě nemluví, jo? A proč? - protože prostě nemluví, co mám jako dělat. Je lenouš a flegmouš, hraje si s autama, knížky nerespektuje, učení čehokoliv (barev, pojmenovávání) taky ne. Kolektivní hry nemusí. Sám si hraje od mala.
Ale záleží na každém jak se s tím popere. Pokud má někdo doma dítě co je trochu kupředu oproti vrstevníkům, tak má asi v hlavě brouka jak toho využít, jak vymačkat z dítěte víc, učit ho anglicky, dát ho do jazykové školky, najít mu třídu pro nadané děti, apod.
Můj syn je normální, líný. Miluje pohádky na dvd s autama, hraje si téměř výlučně s autama. Zajímá ho počítač. Co s tím nadělám. Manžel je úplně stejnej - zájmy má knihy, pc. Nemá valný zájem na tom, abych si s ním hrála. Myslím, že budu šťastná, když budu mít průměrně chytré a hlavně šťastné a spokojené dítě. Pak záleží na jeho píli a jeho nadání na další věci, které se ukáží časem. To že některé dítě mluví od roka a půl ve větách nikdy nezaručí že v 15 letech nebude lempl co chodí za školu, nebo ano? Můj kluk se může zhlídnout v počítačích a být špička v oboru. Já jsem zastánce toho dát dětem čas. Sem tam je postrčit určitým směrem a oni si pak vyberou, zda v něm budou pokračovat, nebo ne (sport, hudebka, výtvarka, apod.).
Nedávno jsem psala dotaz na inetovou psychol. poradnu kvůli synově nemluvení. A napsala mi ať jsem v klidu, že spousta dětí začne mluvit ve 3 letech rovnou ve větách. Jediné co mám dělat je mluvit na něj ve větách. A to dělám a důrazně 😉
@ygreen jo, přesně, můj starí syn je taky kopie manžela, který byl líný pusu otevřít jen tak nazmar, syn to samé, teď udeřily třetí narozky a on najednou: Měla babka 4 jabka... atd. Já na něj čučim proč to neřekl už dávno, když to teda umí.. On se jen usmíval. 😕 A pak se v tom vyznej. Je líný, když po něm něco chci, co se jen malinko týká zapojení mozku, dělá strašně otrávený ksichty...
@bobsove kluk taky chodil brzy, je na pohyb dost šikovný, hezky i rozumí tomu čemu che a je vidět, že prostě okoukává, vidí, slyší. Zničeho nic třeba přijde k myčce, otevře ji, vezme gel na mytí a začne dělat že ho tam leje. Prostě mě párkrát viděl a přesně víc o dělat. Prostě je jen lenouš a flegmouš 🙂
nedá mi to a připojím se - mám dítě, které ukončilo první třídu a za 14 dní nastoupí do druhé ... učivo v první třídě není náročnější, než za našich mladých časů, jen jsou jiné metody. Prvňák má po ukončení první třídy umět číst, psát a počítat - to platilo, platí a platit bude. Jde jen o přístup vyučujícího, jestli budou děti ve stresu nebo ne, jaký styl výuky zvolí a zda se dokáže přizpůsobit jedincům, kteří jsou třeba trochu pomalejší (nebo rychlejší). Syn má ve třídě 25 spolužáků, což je na dnešní dobu docela dost, (každý učitel by chtěl mít ideálně tak 16 dětí 😀 ) a zvládli to všichni. Neurózy a stres si dítko přináší do školy téměř vždy z rodiny, byť třeba nechtíc - myslím, že daleko větší nároky na děti kladou rodiče než učitel - přiznejme si, která z nás by nechtěla Einsteina kombinovaného s Jágrem 😎 . Jsou děti, které nejsou z domova zvyklé soustředit se a poslouchat, pracovat v kolektivu nebo prostě jen dělat to, co se jim řekne. Ale to není problém náročnosti učiva, to je problém výchovy. Proto mi přijde v pořádku, že předškoláci si začínají zvykat na režim, že se vlastně "učí" - v naší školce měli každý den organizovanou hodinku výuky - kreslení, malování , a jiné činnosti - nešlo o výsledek, ale o to, aby si zvykli na školní režim. I proto syn neměl ve škole potíže, ač dobře vím, že je lenoch, bordelář a flegmatik. Zkrátka - je to o tom, jestli se dítě přizpůsobí škole a jestli se rodič přizpůsobí možnostem a schopnostem dítěte. Rozhodně bych neházela všechno jen na množství a obtížnost učiva.
Tak jsem se rozepsala, sama se sobě divím ... 😕 🙂
helcenka ale ta doba je jina i v jinych vecech. To ze se nikdo nebal o praci a ze v praci(hlavne treba v kanclu) mel tvrdou pohodu, protoze kdyz to co dnes dela 1 delali 4 musi byt nekde znat se musi projevit na cloveku. A priznejme kdyz se necpal do nejakych funkcni zil si v poklidu staral se o svoji zahradku ovidal si s detma....Nikde se na tebe nevalilo milion reklam, televize , internet....dobre muzu delat, ze to nevidim , ale to je pokrok, zmena doby nejde se tomu vyhnout uplne. (Nasi malou taky na televizi nenechame koukat). Ale kdyby to nebylo tak muzem byt dnes porad v jeskynich🙂 🙂.
A hlavne si myslim, ze se spatnym smerem ubira nase skolstvi...misto aby zustalo to dobre co bylo(nekdo to nazyva drilem a zbytecnymi informacemi, ale drive jsme byli v Evrope s zaky zakladek na prvnich mistech, dnes na poslednich) a prehani se idividualismus, snaha aby dite mohlo komunikovat s ucitelem, vic se prosazovalo....podle me melo zustat dobre z toho stareho a pridat jen to co chybelo. Ne zrusit a hr zase opak. Kdyz vidim sesit 10 synovce z 1,2 tridy tak za to co bychom my meli tak 3 on ma 1, uz vubec nemluve o pismu. A ty ucebnice!!!! jeste v 5 tride pripominaji casopis pro deti 🙂. Navic vsemu vladnou penize a spousta deti je z domu ucena(bohuzel) mame penize, jsme prece novodobi zbohatlici(radoby podnikatele) takze ty nebudes muset nikoho poslouchat, skolu ti zaplatime....mozna me nektera z vas "odsoudi", ale ve svem okoli to vidim opravdu hodne☹. A i kdyz se budu snazit sve dite vychovat dobre, musi v tomhle zit a s tim se srovnat a myslim, ze nekdy je to nad jeho chapani.
Dalsi vec jak pise ygreen. Proc nechodite plavat, proc neznakujete, vy jste se 7 mesicnim mimi nebyli na dovolene(nejlepe u more) a proc????? Kdyz jsem byla mala nikdo deti nevozil kmtry k babickam....Ted kdyz jsou babicky 200km hrozne se divi, proc za nima nejedeme na vikem??? Lazoplazo 200km tam a za 3 dny 200 zpet.Atdatdatd
@brisalek a proc by do se be meli hustit jak basnicku veci, ktere treba v zivote nebudou potrebovat? meli by vedet kde a jak si prislusne info najit, jak s vecmi pracovat ale musi byt cvicene ve vsem stejne jako opice??? 😕 😅
to mi prijde zbytecne.. inteligentni clovek si umi poradit v situacich ale nemusi znat ucebnici nazpamet...
a co je divneho jezdit s detmi za prarodici? 😒 spis je smutny kdyz se tak nedeje.. aspon podle me, kde pak deti ziskaji uctu a vztahy k lidem, k rodine kdyz ne od svych nejblizsich...
pak se vsichni divi, ze je deticky na stara kolena soupnou do domova duchodcu a prijdou jednou za uherak - ale proc by to bylo jinyk, kdyz je to nikdo neucil - starat se o starsi blizke lidi...
@beruska2x bohužel některé věci jinak než drilem naučit nejdou - taková násobilka, vyjmenovaná slova, abeceda ... je sice pěkné, že dítě bude vědět, kde najít výsledky násobilky, ale co když nebude mít internet/kalkulačku/mobil/příručku po ruce? a jak můžeš vědět, co bude šestiletý mrňous v životě potřebovat? já jsem ani v patnácti nevěděla, čím chci být a tudíž, jaké informace budu potřebovat ... navíc trénování paměti pamětným učení je nenahraditelné ...
@beruska2x jenže to tady budeme mít spoustu dětí, kteří budou umět pouze listovat v knihách/klikat do kompu, ale nebudou schopny nic vyřešit, protože výsledek třeba nebude k nalezení - a to je podle špatně ... navíc uvědom si, že ty informace bude muset někdo do těch knih/webových stránek napsat - a co když to nebude zrovna správně? já bych radši, kdyby se mé děti na základě nabiflovaných poznatků samostatně dopracovali k řešení ...
@beruska2x jistě, ale tohle nelze praktikovat dřív než na druhém stupni a to ještě v omezené míře ... já jsem si musela pamatovat na základce všechno, neexistovalo žádné "vem si slovník a najdi si" a myslím, že mi to rozhodně neuškodilo, spíš jsem za to vděčná, protože i teď si to vybavuju a nemusím shánět knihu, ze které to vyčtu - je to časově mnohem úspornější ...
tak to je vec nazoru, v dnesni dobe je najiti info otazkou nekolika vterin/minut 🙂
to s tím školstvím je podle mě pravda, nechápu, proč se naše školství snaží přibližovat třeba americkému modelu, kdy si děti s učitelem tykají, dělají jen nějaké projekty, a rozvíjí se jejich individualismus a sebevědomí. Podle mě je v dnešní době víc než kdy jindy potřeba děti ve škole "srovnat do latě". Ideální kantor si poradí jak s dětmi s nižším, tak s dětmi s vysokým sebevědomím, ketré si děti přinesou z domova. Je třeba podle mě nesmysl aby děti měli ke kantorovi vztah jako s kamarádem. Mají si ho vážit, trochu se ho i bát. Nerada bych aby můj syn chodil do školy, která se podobá americké škole - včelí královny, sportovní machři, bití šprti, apod.
A taky s učením - byli jsme vždy nejlepší v obecném rozhledu, i když se tedy děti učili každou blbost, kterou nemohli v životě upotřebit. Dnes se ta teorie škola hrou trochu moc rozšiřuje. Třeba moje neteř od 1 do 2 třídy seděli v lavicích na gym. míčích. No nevím,ale dokážete si představit třídu o 25dětech jak všichni klidně sedí na míčích a soustředí se a neruší ostatní? Ano je to dobré na záda. Ale může se pak dítě naučit psát krasopisem?
krasopis se stejne rusi, bude se psat tiskacim 😀
@beruska2x presne jak pise neumisa 100% souhlasi a i s petule. A mluvim o zakladce a proste urcite zaklady museji umet to mi nikdo nevymluvi.A schvalne jsem napsala, ze prokazatelne klesaji znalosti nasich skolaku(1-8 trida). O to my slo, ze se mel trochu snizit ten dril a pridat vic snahy aby sami premysleli, aby se nebali rict svuj nazor.....ale podle mne to udelali obracene zrusit vse co bylo a ted je zase hlavnim,ze umi rict co chteji i kdyz "nic nevedi"(aby me zase nekdo neosocoval je to nadsazka).
@beruska2x i 2 doktorky mi potvrdili, ze deti okolo roku jsou nektere hodne citlive na zmenu prostredi a ze to neni dobre s nima porad nekde litat. Takze babicky mi meli podle mne prijet za nami, aby ona mohla byt ve svem a uzivat si prarodice. My jsme v Praze, jedeme na 4 dny k nasim 150km od nich na 5 k druhe babi dalsi 150km od nasich a pak od nich 200km domu. 4 dny jedno prostredi, bratranci....jina postylka dalsi 4 dny dalsi postylka uplne jine prostredi a to je to, co si myslim, ze tak male dite musi urcite"stresovat"
pokud by se dítě mělo učit jen jak vyhledat informace, tak příští generace bude stále dokola kopírovat informace, které již někdo napsal, ale nikdo nepřinese nic nového. Děti se musí naučit myslet, otáčet kolečkama v hlavě a měli by se i učit jak šrotit nazpaměť. Na základce básničku, u maturity otázku a v práci předváděný projekt nebo řeč.
osobně si myslím, že v základce by se měli děti naučit základním dovednostem a i šprtání na zpaměť nějaké básničky se jim může hodit - chce tonějakou vůli, věnovat čas listu v knize, zavřít se v pokoji a učit se, pak předstoupit před třídu, zapomenout na stud, hezky vyslovovat, nekoktat, apod. NA střední už by se mělo více dbát na to třídění a vyhledávání informací a dávání je do souvislostí s tím co se zrovna učí. A VŠ ta je už víceméně o to sehnat si informace a nabifolovat se je.
deti maji mit dostatek podnetu k rozvoji ale premira zmen...je pretezuje. A myslim, ze je velka chyba si myslet, ze dite to prece nevnima. Naopak to podle mne vnima mnohonasobne vic nez my. Nase mala, pravidelne druhy den kdyz jsme u babicek je cely den plactiva chce byt jen u mne a stejne je to kdyz se vratime domu. Nemuzu se od ni hnout a porad knoura.
Ahoj, já to vidím skoro opačně ... . Dřív bylo běžné, že se plíny nedávaly i kolem 1 roka, teď jsou běžně ve 2 letech (i můj prcek je pravděpodobně bude ještě mít), dokonce i déle, děti ve školkách nemají slovní zásobu a neumí pořádně mluvit, protože koukají především na TV, děti často nastupují do škol o rok později, protože jim chybí základní znalosti a dovednosti ... Neboli mám pocit, že nároky na děti klesají, stejně jako úroveň ve školách. Nechci, aby tento názor vyzněl přiliš agresivně, to vůbec ne, ale jakmile mluvíš s učitelkami z mateřských nebo základních škol, na výše uvedeném se téměř vždycky shodnou.