"Jiné" dítě - chytré, ale nespolečenské. Máte zkušenost?

lendy1
25. črc 2012

Nevím, kdy začít, tak to možná bude chaotické...
malej se narodil nedonošený, díky chybám lékařů má trvalé následky a možná s tím souvisí to, proč je takový, jaký je. Což mě ale trápí, že nemáme doma "běžné" 😀 dítě.
Malému je momentálně 5let, už ve 3letech při nástupu do MŠ z něj byli učitelky vedle, že má výborné všeobecné znalosti na úrovni školáka. Teď sotva v 5letech počítá jednoduché příklady, abecedu zvládal ve 2letch, krásně mluví vč. R, Ř, zná hodiny, trošku začíná slabikovat-vše sám, do ničeho ho netlačíme. Jinak se zajímá o strašně moc věcí, dokáže si toho spoustu zapamatovat, s manželem se mu max. věnujeme, ve školce i cizí lidé ho chválí, jak je bystrý a chytrý. Mluví velmi spisovně, až knižně a každý se nás ptá, kde to slyšel (s manželem doma mluvíme normálně, tak nevím...) To vše je jistě + (i když do školy bohužel půjde až za 2roky, tak nevím, co tam pak bude dělat), ALE:: syn se raději baví s dospělými, staršími dětmi než se svými vrstevníky a nechce chodit ven mezi děti. Přestěhovali jsme se i kvůli němu do domu, kde máme zahradu, v ulici je spousta dětí různého věku, kteří si hrají přímo u našeho domu, ale malý prostě nechce chodit ven, nechce si hrát s dětmi, raději dřepí doma, chce hrát s námi hry nebo číst nebo si hraje sám. S dětmi z ulice se zná, jsou na něj hodní, pokud už vyleze ven, tak si s ním rádi hrají...V MŠ si prý hraje pouze jen s dětmi ze své třídy, pokud jsou ráno 2 třídy spojené, tak on čeká, až přijde někdo od nich a teprve pak si s tím dotyčným začne hrát. Pokud jdeme ke kamarádkám, co mají stejně staré děti, tak on buď sedí s námi, nebo si jde hrát sám, ale ne ven. Řešili jsme to už x krát, proč nechce chodit a hrát si venku, prý mu vadí slunce (u moře a na koupališti mu to záhadně nevadí), víc mi k tomu neřekne.
Nejraději je prostě sám nebo jen s námi, ale doma. Ke všemu co se týká hry venku ho člověk musí přemlouvat, motivovat...
A nevím, jestli je prostě jen takový nebo jsme mu doma zadělali na problém a měla bych to řešit třeba s psycholožkou. Malý má totiž omezený pohyb, nestačí tolik dětem, nedokáže tak rychle a dobře běhat, skákat a prostě vše, co se týká pohybu mu dělá trošku potíže. Má taky velký strach, když má něco pohybově udělat, co ještě nedělal. Ale fakt panická hrůza. Od mala měl problémy s pohybem, takže jsem za ním s manželem od mala jen chodili a nonstop říkali: pozor, pomalu, opatrně, dávej na sebe pozor, tohle nemůžeš...Zažil už spoustu pádů, úrazů právě díky tomu, že není tak šikovný a obratný jako jiné děti. V MŠ chodí do speciální třídy, kde je jich málo a jsou tam prý děti hodně fixované na sebe, jsou to děti s různými potížemi a strašně si tam navzájem pomáhají. Děti z ulice taky vědí, že toho tolik nezvládne jako oni, ale taky to berou a pěkně pomalu a s citem ho učí nové věci. Nevím, možná sám už více vnímá to, že je trošku jiný...
Jenže co s tím? Nechci z něj mít chytrého domácího mamánka, ráda bych, kdyby byl jako normální děti, hrál si s nimi, chodil ven. Nedokážu se nějak vnitřně smířit s tím, že pořád vysedává doma a mezi dětmi je tak málo...
Máto to někdo doma podobně? Je chyba ve mě, že po něj chci něco, co on nechce, nebo má možná nějaký vnitřní blok on sám a měla bych se poradit s odborníkem?

kikimaruska
25. črc 2012

@lendy1 co se o tom pobavit s neuroložkou, příp.jak píšeš psycholožkou? Určitě asi jako nedonošený neuroložku navštěvujete ? Určitě by vám i někoho doporučila. 😉

maybe72
25. črc 2012

@lendy1 Myslím si, že každé dítko má právo (a musí být) být jiné než ty ostatní, něco rodič při výchově ovlivní a některé věci zlomit prostě nejdou... Já bych zašla na poradu za odborníkem, maminky tady Ti v dobré víře poradí, budou srovnávat Davídka se svými dětmi, ale odborný pohled Ti nikdo asi nedá. Pokud by se potvrdil nějaký problém, dostaneš i rady a doporučení, jak s chlapečkem pracovat a budeš vědět, na čem jsi.
Pro mě osobně by takový postup byl lepší ...
A mezi námi, kdo z nás je vlastně normální??? 😉 😉 Snad proto je ten svět tak báječný, ne?
Pěkné léto Tobě i Tvým chlapům! 🙂

hehena
25. črc 2012

@lendy1 zkusila bych určitě radu s odborníky. možná né s jedním. on může mít každý trochu odlišný názor a tobě to pomůže si to sama v sobě urovnat. možná je prostě takovej samorost a nic se s tím nezmůže, třeba puberta přinese sama zvrat. i za rok může být všechno jinak. jen bych si o tom šla s někým popovídat, i třeba jen pro svůj klid, že jsem udělala maximum a víc už je třeba nechat na něm. držím palce.

lendy1
autor
25. črc 2012

@kikimaruska z neurologie nás už vyřadili ve 3letech, že je malý v pořádku, jen méně obratný, má horší koordinaci a jinak vše v normě ☹ V MŠ mají u nich v té speciálce 2x ročně vyšetření u psycholožky a ta v podstatě píše též pořád to samé: velmi chytrý, bystrý, ale horší motorika jak jemná, tak hrubá. Navíc enormě citlivý a vázaný na rodinu. Teď v září by měli mít opět vyšetření, ale ona ta psycholožka vidí ty děti 15minut, takže spíš má informace od učitelek a s těma jeho chování mezi dětmi probírám a řeším i já. Nicméně počkám, co napíše psycholožka v tom září a pak bych si s ní možná domluvila nějaké individuální sezení.

kikimaruska
25. črc 2012

@lendy1 aha...nám neurologii nezrušili, jen se máme zase přijít ukázat v 6 letech, než půjde do školy. Pohybově je na tom dobře, ale právě z hlediska řeči a tak celkově nás tam ještě nechali...takže kdykoliv se můžeme poradit, ikdyž tuk tuk nic nepotřebujeme a naopak je mnohem víc mluvný jak normální dítka. Na neuroložku sem sázela třeba i u Vás, jelikož malého zná od miminka a ví, jak se vyvíjel atp. Pokud máte psycholožku ve školce, tak tím líp...jak píšeš, domluv se s ní na indiv.přístupu, aby měla čas a uvidíš, co Vám řekne...pořád je to lepší, než jít k úplně cizímu odborníkovi, co malého vůbec nezná... 😉

lendy1
autor
25. črc 2012

@maybe72
@hehena
děkuji za odpovědi, jak jsem před chvílí odpovídala výše, asi počkám na další vyšetření od psycholožky, co dochází do MŠ a pak bych to začla řešit.
Bohužel ale zase od spousty lidí slyším, že vše až moc řeším a hrotím (ať to byl náš neurolog, tchýně, kamarádky, jedna učitelka v MŠ, někdy si rýpne i manžel), takže si pak asi vyslechnu, proč toho chudáka tahám někde po dr. ☹

lendy1
autor
25. črc 2012

@kikimaruska já jsem pak ještě něco s neurologm řešila, myslím, že to byli schody, které malemu dělají potíže, ale on ho jen zkouknul, dal mu půl roku a kdyby se to prý nezlepšovalo, tak ať přijdeme. Jenže s tím pohybem pro nás žádnou radu ani nic jiného nemá. Malý mozeček (ten má právě na starosti tu koordinaci) prý zraje do 6let, takže buď to prý všechno dožene anebo to pak půjde pomaleji. Prý ho máme motivovat do lehkých sportů, což děláme-chodíme plavat, malý lítá na Firt Bike, ale on je zase brzo unavený, takže to taky není jednoduché. A právě to lítání a hry venku s dětmi by mu určitě taky prospěli, aby se pohybově zlepšil. On se hodně snaží dělat vše jako ostatní, tu snahu má, i když se třeba bojí, ale dostat ho vůbec mezi ty děti je pomalu nadlidský výkon ☹

sisstin
25. črc 2012

Popis odpovídá Asperger syndromu,doporučuji navštívit klinickou psycholožku.

kikimaruska
25. črc 2012

Kuba byl zprvu takový dost stydlivý a s dětmi si nehrál, třeba s kamarádky dětičkama v herně, měla sem ho pořád za zadkem. Když už šel, tak se mu líbily větší holčičky...ale jen holčičky a starší. Ani ted moc vrstevníky nemusí, bud menší děti anebo starší. Hodně nám tedy pomohla školka...kde si na děti víc zvykl. S tím sportováním atp.to máme opačný "problém", že malej nemá čas na odpočinek, na jídlo, na nic...pořád lítá, běhá, neposedí chvilku....jako by měl v zadečku vrtuli a byl živý ze vzduchu. Nyní jsme se přestěhovali a od září pujde do nové školky...sem zvědavá, přemluvili jsme ředitelku, aby ho dala do třídy s mladšíma dětičkama (jemu bude v září 4,3 let), aby byl s kamarádem, kterého zná od mala a shodou náhod nyní bydlí kousíček od nás...tak aby byli spolu a pak šli spolu i do školy... Jestli by třeba nepomohlo ho zvyknout právě na nějakého kamaráda, se kterým bude častěji a pak s ním aby šel víc do kolektivu...ikdyž se to radí, děti mají svoji hlavu... 😅

sisstin
25. črc 2012

@lendy1 Ježiš Lendy, ted jsem si všimla, žes to psala ty...já na to čučela z mobilu 😉 aspíci právě mluví spisovně (až knižně), mají specifické zájmy, ale jsou často motoricky neobratní, tíhnout k dospělým lidem, neumí si hrát s dětmi (nebo jen omezeně). Těch znaků máte celkem hodně. Ale po netu těžko říct, to by fakt chtělo navštívit psychologa 😉

kikimaruska
25. črc 2012

jo jo , sisstin tomu rozumí... 😉 ...ta by Ti i mohla poradit více...

sisstin
25. črc 2012

@lendy1 jinak na rehabilitaci chodíte? My chodíme zhruba 3/roku k soukromé reha, Tygr měl zas tu motoriku narušenou díky dysfázii a fakt už je v motorice srovnaný na úroveň vrstevníků. Jako nějakej sportovní lumen to není, ale už prostě běhá, skáče, leze, jezdí na kole, začal střídat nohy ze schodů a všechny tyhle věci 😉 On se taky právě bál, takže to fakt moc doporučuju, ona ho nenásilně "donutila" vše zkusit a teď ho to moc baví. No a taky teda ve školce se to dost zlepšilo 😉

sisstin
25. črc 2012

@lendy1 jinak ti můžu dát kontakt na dvě dobré psycholožky, jedna je soukromá a vzala by vás v podstatě hned, je to žačka Krejčířové (spička v oboru), nebo si můžeš počkat přímo na Krejčířovou, bude objednávat v listopadu, ale to by jste šli nejdřív někdy po Novým roce, jsou tam šílený čekačky. Ona ta diagnostika v CR je furt bídná, co se týče klinické psychologie 😉

eyael
25. črc 2012

@lendy1 napadá mě pár nepříjemných a neodbytných otázek, Promiň, jestli ti budou nemilé, ale nedá mi to se trochu nezamyslet i z jiného úhlu pohledu... máme totiž doma taky hodně podobný "případ" 😉 🙂

Jedna věc je, jak píšeš, vědět, jestli je malý "normální" po lékařské stránce a jestli pro něj můžeš ještě něco udělat - chodit na rehabilitace, cvičení na trénování motoriky a já nevím co ještě aby byl v pořádku.

Jenže druhá věc je taky to, jestli ho dokáížeš přijmout a brát takového jaký je, jestli ho neženeš do věcí, které mu nejsou vlastní a přirozené, jestli spíš tobě nevadí, že je jiný, jiný než TY, jestli se za něj tak trochu nestydíš, vlastně i za sebe, že nemáš normální dítě co by zapadalo do průměru okolní společnosti.
Kde je např. řečeno, že jediné správné je hrát si s ostatními dětmi a ne sám? Každý jsme přeci jinak společenští, i my dospělí! Nechceš ho mít nějakého a stylizuješ ho do toho, než abys ho nechala jít svou cestou?
Proč v něm raději nepodpořit rozvoj intelektu, když z něj např. nebude vrcholový sportovec - a taky proč by měl být, každý jsme jiný a máme jiné vlohy a schopnosti!
Proč nechodíte třeba do Menzy, kde může sdílet zájmy se stejně "postiženými" dětmi?
Proč nezapracujete na tom, aby šel do školy dřív, když je tak napřed? Je zbytečné, aby se pak nudil, to bude jen "zlobit" a vyrušovat, pokud ho učitelka nedokáže zaujmout třeba úkoly navíc...
Věřím, že to není lehké mít "jiné" dítě, ale užívej si to s pýchou jak je nadaný a šikovný ve svých oblastech, děti hlavně potřebují cítit lásku a oporu v rodině a zázemí v rodičích 😉 a ne abychom je pořád s někým srovnávali a hnali někam kam nechtějí a třeba ani nemůžou dojít...

Držím vám všem palce 😎

sisstin
25. črc 2012

@eyael jistě máš pravdu, ale ono je opravdu nutné rozlišit, zda jde "jenom" o nadané dítě, nebo o dítě s Aspergerovým syndromem 😉 protože nadané dítě se dokáže sociálně i jinak zařadit (i když je třeba introvert), což dítě s AS nedokáže a bude to přinášet v běžném kolektivu dost velké problémy 😉

sisstin
25. črc 2012

@eyael a právě nástup do ZS není podmíněný jen tím, co dítě zvládá kognitivně, ale i sociálně 😉 třeba syn má těžkou vadu řeči, má 4roky a stejně jako Davídek od Lendy počítá do 200, sčítá a odčítá, zná celou abecedu, globální metodou čte a další věci, ale sociálně (hlavně co se týče hry a interakce s dětma) je tak o 1,5roku pozadu. Ony ty znalosti nejsou jediné kritérum k nástupu do ZS 😉

lendy1
autor
25. črc 2012

@sisstin ahoj Tery 🙂 tak jsem si něco o tom syndromu teď přečetla. No, sedí toho na něj dost, ale taky z toho sedí hodně věcí na mě 😀 Ale upřímně: manžel by se asi už zbláznil, kdyby mu někdo řekl, že David má prostě nějakou formu autismu. Víš, co máme všechno za sebou a on to poslední dobou už fakt těžce nese. Teď, co jsme si prožili na jaře kvůli vracejícím se zápalům plic, čekání na výsledky cystické fibrozy, hledání toho, co malému vlastně je...ještě jsem se z toho psychicky neoklepali a teď by přišla další rána...to mu nemůžu ani naznačit ☹
Na žádné RHB nechodíme, D. se ve školce pohybově dost zlepšil, v domě máme schody, takže v podstatě po nich chodí v pohodě sám, jen se dolů přidržuje. Příští týden má cyklotábor, kde by ho měli naučit jezdit na normálním kole, tak jsem zvědavá...
Já ho taky s klidem a citem nutím zkoušet nové věci a on, když se mu to povede, má děsnou radost...
Fakt se snažíme, aby byl co nejvíc o.k., ale někdy už nemůžu, je to hrozně náročný

@eyael já s tebou naprosto souhlasím, pokládám si ty samé otázky. Právě mám pochybnosti, zda to není jen můj "rozmar" Manžel mi často říká: nech ho žít, tak je takový, jaký je...Já vím, že z něj žádný sportovec nikdy nebude, s hypotonií by byl max. výborný brankář v hokeji 😀 Možná je opravdu chyba jen ve mě, to nepopírám...prostě sama nevím, tápu, nevím si s tím rady...
do školy bohužel nepůjde právě proto, že by to tam nezvládnul po fyzické stránce-schody a tak...nejsme z toho nadšeni, ale co se dá dělat, nechci každý den trnout, jestli se mu něco nestalo.

sisstin
25. črc 2012

@lendy1 jinak Tygr měl paniku z dětí někdy do 3 a 3/4, školka pro mě byla noční můra, ale překvapil a v pohodě. Teď je spíš jedno z víc společenských dětí ve třídě. Venku ho to teda bavilo vždycky, ale právě nechtěl na prolízačky, nechtěl jezdit na FB atd., tomu fakt pomohla hrozně ta školka a reha, ted by byl venku na prolízkách nebo na kole celej den, kdyby mohl. Ale Davídek může být fakt jen nějakej silnější introvert, ale fakt bych to já osobně konzultovala s odborníkem (což psycholožky z PPP nebo SPC, co jezdí do školek bohužel nejsou).

Jinak ti můžu hodit pár typů na rehabilitační cvičení, co s ním můžeš dělat doma nebo venku 😉 🙂

sisstin
25. črc 2012

@lendy1 a vy máte problémy s tím sociálnem i nějaké jiné, než že nechce moc mezi děti? Aspíci většinou moc nemusí změny (což ale může vadit i dětem "normálním"), tam je problém s pochopením takových těch obecných pravidel, jako např. komu se tyká a komu se vyká, proč se něco neříká nahlas, i když je to pravda (mami, ta paní je tlustá 😝 ), nechápou moc dvojsmysly, přirovnání, tu řeč berou hrozně doslovně 😉 což ale nepíšeš, že by s tím měl problém 😕

sisstin
25. črc 2012

@lendy1 jo, a jak si Davídek hraje? Umí si hrát takový ty imaginární hry na něco? 😉

eyael
25. črc 2012

@sisstin přesně jak píšu v prvním odstavci -
o podrobných problémech zakladatelka příspěvku moc nepsala, samozřejmě pak může být důležité se zaměřit na autismus a případné další -ismy (pardon za zjednodušení)
takže pokud po vyřešení bodu č. 1, zda ze zdravotního hlediska je nebo není co řešit, mě pak napadly ty další otázky 😉

eyael
25. črc 2012

@lendy1 - a co nějaká speciální škola pro nadané děti? nevšimla jsem si, odkud jste, ale v takových školách jsou na "podivíny" zvyklí 😉 přijde mi fakt škoda, aby se dva roky někde jen tak plácal...

pokud ale nezvládá fyzicky, to co by ve svém věku měl, fakt by měl chodit alespoň někam na rehábko, to si můžeš zařídit i sama - mluvím z vlastní zkušenosti, taky jsem si zařídila bez doporučení mudry. A nakonec to bylo oprávněné, bohužel tedy 😒

lendy1
autor
25. črc 2012

Tery, napíšu večer, teď letím domů...díky...

sisstin
25. črc 2012

@eyael no tak rehabku jsem si zařídila taky sama, jelikož všude nás odmítli, že k rehabilitaci není důvod, páč nemá žádnou "fyzickou" diagnozu a po neuro stránce je ok 😝 no comment 😝 jinak vy máte na nadání nějaký "papír"? Páč zase co píše Lendy nadané dítě znamenat nemusí, že v pěti letech začíná číst nebo umí počítat ještě nemusí znamenat nějaké fakt nadání 😉 To jsem třeba já uměla taky, a "nadané" dítě jsem nebyla 😉 To chce opět stejně posouzení psycholožky, zda teda opravdu to IQ je nadprůměrné, nebo se jenom pohybuje na vyšší hranici normy 😉

eyael
25. črc 2012

@sisstin - jj, s tím nástupem do školy budeme řešit možná taky podobný problém - dcerce jsou tedy teprve sotva čtyři, ale rozumově a intelektuálními dovednostmi je na úrovni školáka - prvňáka i druháka. Jenže jí dělají problém jiné věci - sociální integrace například. No problém, je v téhle oblasti prostě na úrovni co odpovídá jejímu věku. Tohle se ale bohužel natrénovat a doučit nedá, to musí sama dozrát.
Takže uvidíme, jestli to jen trochu půjde a dozraje, chtěli bychom aby šla do školy o 2roky dřív (je říjnová, takže by musela jít až v 7mi). Jinak se unudí a ukouše a uzlobí, což už dělá i ve školce. Za ten rok to tam dokonale zmákla a učitelky už si s ní neví rady - zlobí s jídlem aby získala pozornost, nechce se oblékat, obouvat (i když bravurně zvládá) apod.

eyael
25. črc 2012

@sisstin - jj, máme "papír" od psycholožky, že je naprůměrně nadaná, v několika oblastech. Testovali jsme ji už ve 2,5letech před nástupem do školky a teď po roce "kontrolní" test ve 3,5letech. A pořád to trvá 😀

sisstin
25. črc 2012

@eyael jj, tak to chce fakt nějakou tu školu pro nadané děti, tam to je plný Aspíků a různých malých podivínků, co zkoumají teorii relativity 😅 😅 😅 a malej kolektiv. Ona to taky není sranda, je to fakt postižení, ale zas na druhém konci, než MR. Tam je problém, pokud to dítě má nadprůměrné IQ a podprůměrné EQ.

sisstin
25. črc 2012

@eyael ale zas ty máš holčičku, tak to s těma sociálníma dovednostma bude lepší, než u kluků 🙂

eyael
25. črc 2012

@sisstin - 😀 no nevím, učitelky v MŠ při závěrečném školním hodnocení prohlásily, že malá je spíš jak kluk, že má klučičí myšlení (?! 😨 to je jako co?!) , že si hraje víc s klukama než s holčičkama holčičí hry 😎 😀
ale o škole pro nadané vážně uvažujeme, jednu máme tady kousek a druhou na druhém konci Prahy, tak uvidíme, kam se dostaneme...

sisstin
25. črc 2012

@eyael no páč holčičí hry jsou právě ty imaginární (na paní učitelku, na maminky atd.), a k tomu dětí s nadáním jako zrovn a moc netíhnou 😉