Práce účetní. Máte zkušenost?

16. bře 2022

Zdravím všechny účetní 🙂.

Mám vystudovaný management, jeden z maturitních předmětů bylo účetnictví, které si myslím, že mi šlo dobře. Po střední jsem začala studovat VŠ, obdobný obor včetně účetnictví a daní, ale kvůli práci jsem studium po prvním ročníku přerušila.
Od studia je to již několik let, pracuji v úplně jiném oboru, ale ten mě moc nenaplňuje. Za několik měsíců nastupuji na mateřskou a já cítím novou příležitost ke změně. Po mateřské se do nynějšího zaměstnání vracet nechci a ráda bych zkusila právě pozici účetní.
Teď samozřejmě přemýšlím, jak pak takovou šanci uchytit a zda by mě vůbec na takovou pozici někde přijali. Ačkoliv mám obor vystudovaný, praxi nemám žádnou a vzhledem k tomu, že od studia je to již několik let, ani s těmi znalostmi to už nebude tak horké. A tak přemýšlím o nějakém dodatečném kurzu, ale má vůbec takový kurz nějaký smysl? Bude to brát budoucí zaměstnavatel jako plus?

Jaké byly vaše začátky na pozici účetní? Podělte se, prosím, o Vaše zkušenosti, jaká je vlastně práce na této pozici. 🙂

marlendyetrich
Autor odpověď smazal
Zobraz
daasqua
16. bře 2022

Já mám tedy VŠE (obor Finance a účetnictví) a ve svých prvních pracech jsem účetnictví napůl dělala (měla jsem jinou pozici ve finanční oddělení, ale holt jsem vždy dělala práci min za 2-3 lidi, protože byly restikce, tedy většinou controllera, účetní a ředitelku 😀). Ono se účtování hodně odvíjí od toho, jaký je tam software/učetní program. Plno věcí ten program prostě počítá sám, napovídá, spíš jde o to "naučit se klikat", aspoň ze začátku. Ve firmách se účetní operace opakují pořád dokola, plno věcí je automatických (banky, AR...), jediné kreativní jsem nějaké zvláštní faktury či korporátní lahůdky. Začátečníkovi nejspíš dají AR, banku a zápočty, to je taková jedna oblast. Pak třeba cestovné, přijaté faktury apod. Hlavní účetní pak dodělává celou závěrku a daně a složitější případy.

victress
16. bře 2022

@daasqua co je AR?

já tedy vystudovaná účetní byla cca 10 let zpět před mateřskou a už jsem se tam po mateřské nevrátila, byla jsem už vyhořená po těch letech, nechtělo se mi studovat zase ta kvanta nových a nových účetních předpisů, záleží taky na tom, v jaké firmě bys dělala, co je předmětem podnikání a pak od toho se odvíjí i ta složitost účetnictví a účtování, na jaké pozici budeš - jestli hlavní účetní nebo jen "řadová" účetní zapisovat přijaté faktury, každá práce je určitým způsobem monotónní, mě už po těch letech nebavilo za celý den zaevidovat 300 přijatých faktur s vědomím, že zítra ráno budu evidovat dalších 300...anebo vystavit 500 vydaných faktur atd. je to furt dokola a je to ubíjející...ale to by mohla říct pokladní/lékařka/kadeřnice taky...

daasqua
16. bře 2022

@victress AR - accounts receivable, tedy pohledávky, jsem zvyklá psát tuhle zkratku 🙂

Jinak ještě k zakladatelce - účetní oddělení může mít "dané", kdy smí být dovolené. Přes závěrku je nejvíc práce, takže to dovolený moc nemohou být, uprostřed měsíce většinou pohoda (závisí taky na tom, zda nejvíc práce před koncem měsíce=závěrky, nebo naopak po závěrce první dny v měsíci, kdy je reportování). Plus zdaleka nejvíc práce je přes vánoční svátky a první týdny v lednu (no, my jako korporát jsme měli závěrku do 3.1. 😀), pokud je normální rok leden-prosinec, takže to není moc na rodinné dlouhé svátky. Některé firmy mají posunutý fiskál na jiný měsíc... nedovedu si představit třeba závěrky uprostřed letních prázdnin... ale třeba na jaře či na podzim je to pohoda...
Plus je velký rozdíl, zda jsi v korporátu, kde jsou striktní velmi přísné termíny na reportování, nebo v menší domácí firmě, kde je pohodička.

ninive211
16. bře 2022

@victress Tak tohle by mě ubíjelo taky...já dělala účetní v účetní firmě, měla jsem na starosti x menších firem komplet celé účetnictví, od faktur, přes banku, účtování leasingů, stravenek až po roční závěrky (ty nám akorát dozorovala naše šéfka daňová poradkyně, ale zpracovávaly jsme si to všechno sama. Dělal jsme si "menší" mzdy- u malých s.r.oček, kde bylo pár zaměstnanců a vše furt dokola.

andrea93133
16. bře 2022

Já neporadím, jen budu držet palce.. já jsem po střední (Ekonomika a podnikání) hledala práci právě v oboru jelikož mě účetnictví fakt bavilo, nad vejškou jsem přemýšlela, ale chtěla jsem do práce a osamostatnit se, jenže bohužel.. když už jsem šla na pohovor (snad milion zaslaných životopisů s cv) tak mě bylo řečeno že bohužel, ale nemám praxi 🤷‍♀️ a kde mám vzít hned po škole praxi že jo 🤦‍♀️ nebo že se ozvou, ale ani za e-mail jsem jim asi nestála, tak jsem skončila v jedný fabrice a pak ve druhý jako obyč dělník (i když hledali ve firmě někoho na administrativní pozici, dali přednost někomu z venčí jen proto, že měl třeba rok praxi).. už jsem 9 let že školy, nepamatuji si už ani třetinu z toho ale stejně mě štve, že mi nedali ani šanci a musím se spokojit s pozicí dělníka 🤷‍♀️ tak držím palce alespoň tobě 🍀

hojda
16. bře 2022

Záleží kam se dostaneš, v malé firmě, je to účetnictví určitě komplexnější, ve velké už každý dělá je nějaký kousek z něj.

levandule_k
16. bře 2022

Dělala jsem při VŠ brigádně asistentku jedné účetní, tam mě to bavilo. Chtěla jsem v tom dál pokračovat, že si udělám praxi a pak si rozjedu podnikání na sebe, že budu účtovat malé firmy a živnostníky. Po škole jsem se vrátila do rodného města, tam si našla práci, ale vůbec mě to tam nebavilo, nesedl mi kolektiv, plat nebyl moc motivační (ano s minimální praxí si nemůžu moc vyskakovat, ale prostě za tolik nebylo moc motivující pracovat.) Přebírala jsem účetnictví po holce, která částečně dělala z domu při mateřské, bylo to trochu zabordelené, takže jsem to dávala do pořádku. Jinak pořád myslíš na to, abys měla do 25. všechny DPH a kontrolní hlášení. V lednu se musely udělat silničky a v únoru a březnu se makalo na daních, v dubnu se dodělávaly čtvrtletní plátci DPH, v květnu jsi si malinko odechla a v červnu dodělávaly firmy, co měly odklad. Takže dovolená se dala vzít koncem měsíce a pár dnů ze začátku nového. I když já tomu moc dovolená neříkala, protože, když jsem chtěla dovolenou musela jsem sebou mrsknout, vše dodělat a po dovolené dohnat věci, které se mi nahromadily v době dovolené. Prostě jsem měla objem práce, kterou musím udělat, prodavačka, když má dovolenou, tak je tam někdo místo ní. Jelo se ve starém programu Účto a Stereo, kterému končila licence, sice byl nachystán nový program, ale nebyla vůle na něj přejít. Když jsem brigádničila pracovala jsem v programu Premier system. Změna z Premieru na Účto a Stereo byla jako přesedlat ze Škody Superb do Škody 120.

Za mě to zkus, může tě to bavit a můžeš se v tom najít. Ze začátku budeš muset máknout, protože ty znalosti nemáš, ale to je všude. Dá se to naučit. V práci hraje důležitou roli i kolektiv, a to je loterie.

Nakonec jsem změnila obor a dělám ve financích a jsem spokojená.

ninive211
16. bře 2022

@levandule_k Přesně, co se týče dovolených, jediná šance si ji vybrat, tak prvních pár dní v červenci (pokud člověk zrovna nedělal i mzdy, kdy byly výplaty do 10.), pak poslední týden v červenci a začátek srpna a pak od 20. srpna do začátku září. A v tomto termínu se musely vystřídat všechny účetní, takže všichni samozřejmě chtěli těch 14 dní koncem srpna a to nešlo...jediný měsíc, kdy byla fakt docela flákárna, byl za mě listopad, to byla taková okurková sezona", oddech před Vánoci a pomalu už přípravy na závěrky, ale jinak furt se na něčem makalo...

daasqua
16. bře 2022

@ninive211 Tak to je dobrý, já měla velkou makačku první týden v červenci (čtvrtletní uzávěrka a plno reportování), takže to jsem nemohla využít státní svátky. Jedině středy měsíců u mě docela šly. Od září jsem zase dělala planning (prodeje, fin.plány), prosinec roční závěrka, leden pořád nějací auditoři a roční reporty... naopak klid byl tak březen-červen... ale dělala jsem ty 3 pozice, tak od toho se to taky odvíjelo... a člověk po dovolené musel dost dodělávat :-/ Nicméně jsem měla dost rozmanitou práci a nenudila jsem se, pořád nějaké jobovky 😀

levandule_k
17. bře 2022

Ale ať nejsem jenom negativní. Měla jsem na starosti i firmy/ živnostníky, které byla radost účtovat, doklady dodávali včas. Když něco chybělo z dokladů, tak to dohledali a poslali a nehádali se se mnou, že mi to poslali. Chvíli třeba trvá než tu firmu poznáš a víš, jaké má náklady. (Někteří si do nákladů chtějí dát věci, co tam nepatří 🙂 )

Co mi přišlo nelogické, že máme pauzu na oběd od 12:00 do 12:30 a přitom, nám vozili obědy mezi 11:00 a 12:00. Já bych se šla třeba naobědvat hned, ať to nemusím ohřívat v mikrovlnce, ale na oběd jsme musely dodržovat tuhle pauzu. (Asi jako by té faktuře nějak záleželo na tom, jestli ji zaúčtuji v 11:15 nebo 12:15.)
Plus jsem si připadala, že když si beru dovolenou, tak mi šéfová poskytuje milost. Ale tohle není ani tak charakterem práce, tohle se ti může stát kdekoliv.
@daasqua To jsi si taky mákla solidně.

vandavivanda
Odpověď byla odstraněná
Zobraz