Ahoj, možná zbytečně plaším, ale měla jsem velmi náročné těhotenství plné stresu, tak si říkám, jestli to nemohlo mít nějaký vliv na vývoj sveho syna..
Syn má 15 měsíců a já už si od jeho cca 10m všímám, ze se učí novým věcem hůř než jiné děti. V prvé řadě stále nechodí, ač se naučil lozit už v sedmi měsících, stoupat v 10m. Má asi tři slova, která umí říct - “pápá”, “dudu” a “ba” - balon). Máma uměl a zapomněl. Často se stane, že se něco naučí a za pár dnů to zapomene. Napodobuje, když se mu zrovna chce. Umí zamávat, paci paci, indiána, high five. Ale už zase zapomněl, kde má vlasy, nos, pusu, což ještě před týdnem uměl.
Porozumění je taky bída, což mu tedy nezlehčuje fakt, že tatínek je cizinec a mluví na nej jinou řečí. Chápe maximálně, když mu řeknu dej, najdi balon, najdi auto, jdeme papat (začne mlaskat :lol: ), ruce nahoru, haji haji. A tím to končí.
S hračkami si hraje. Ale většinu předmětu neustále vhazuje do různých děr, nebo háže do oken větších autíček, do kyblíčku apod. To dělá nejčastěji. Ukazování je rovněž problem. Ukazuje, ale to svým specifickým způsobem, že si spoji palec a ukazovak. Tímto způsobem ukazuje hodně (vím, ze se v mchat testu řeší jeden prst). Hračky sem tam podá a podívá se na mě, co já na to. Absolutne však neslyší na jméno. Mužu mu 20× říct jménem a nehne to s nim. Oční kontakt je v pohodě. Společensky je taky, podává hračky dětem a mám pocit, ze se lidi nestraní. Naopak vždy vítá nové lidi, hraje s nimi na honěnou a pozoruje je. Směje se rad a často. Knížky ho neberou, neukazuje na obrázky. Umí napodobit asi 5 zviratek, ale ne vždy správně. Je velký nejedlik, o jídlo nemá zájem.
Takže babo raď. Nějaký znaky sedí, nějaký ne. Ale zcela jiste je v určitých věcech atypicky. :roll:
Pediatra neřeší, prý uvidíme v jeho 18ti měsících. :nevim:
Co vy na to? Měla bych se obrátit na někoho jiného nebo cekat?
Nejsem odborník - jsme máma dítěte, ketré má buď atypický autismus, nebo vývojovou disfazii (odborníci se v jeho osmi letech neshodují). PO pravdě z toho, co píšete, mi to na autismus fakt nepřijde. Ale vývojovou disfazii bych v tom viděla. Ale může to být i dvojjazyčným prostředím, kdy je dítě prostě trochu zmatené z toho, že dvě věci mají jiné názvy. ALe prostě je dítě ještě opravdu velmi maličké a všechno se může velmi rychle změnit.
Zeptala bych se, jak je na tom s jídlem - jak zvládá různé struktury jídla, jako moc se pocintá při pití... prostě jestli umí zpracovat jídlo, když ho má v puse (neřeším, jak ho do té pusy dostane). Pokud máte problém v této oblasti, hledala bych odborníka na orofaciální stimulaci - což jsou logopedi, ale zdaleka ne všichni logopedi. POkud s tímhel problém nemá, tak si užívejte dětství a nechtě řešení řeči až ke druhým narozeninám, protože dřív stejně ty lidi s těma dětma pracovat neumí.
Ještě se teda dá vyhledat pomoc ranné péče - ta dělá s dětmi zhruba od roka a pomůže vám s rozvojem , aniž by vyžadovala diagnozu... ALe po pravdě myslím, že "zbytečně plašíte" - na chození má čas do 18 m, na nějaké větší mluvení do dvou let... Ukazování spojenými prsty některé děti dělají - důležité je, že ukazuje.
Jsem mama tezsi autistky s mentalnim postizenim a to, co umi vase dite v 15 mesicich, neumela ani moje dcera ve 4 letech. Opravdu bych to ted nehrotila, pockejte na ten dotaznik v 18 mesicich a uzivejte si detatko...
@cilkat ahoj, děkuji za komentář. S jídlem je to horší, ale má diagnostikovaný tichý reflux, který věci dost zkomplikoval. V podstatě od jeho narození plakal při krmení, retní závěr měl slabší a orofaciální cviky jsme prováděly. Má taky silný dávivý reflex. Tohle se ale vše docela zlepšilo. Už zvládá i kousky, ale musí mu to jídlo chutnat. Je pravdou, že některé struktury mu prostě nejedou a jídlo plive ven. Pije většinou z bbox flašky, kde je brčko, ale ani hrneček mu problém neděla.
Ahojky , tak my doma máme skoro 20 měsíčního chlapečka a ukazovat krásné začal teprve před měsícem ,hele já bych na ty děti prostě netlačila. Každý dítě má svůj vývoj postupně a my nejsme nějak zaostali,ale rozhodně nejsme učebnicový příklad a vůbec nám to nevadí,hlavní je ,že je dítě šťastný a zdraví to jsou moje základy. Sousedky chlapeček je o měsíc mladší a už třeba drandi na odrážedle my ještě ne a vůbec ho do toho netlačíme až bude chtít ,tak to přijde . Rozhodne si nemyslím podle toho co píšeš ,že má tvůj chlapeček PAS, spíš ho moc nesrovnavej máš doma jasný originál nebude ti sedět do žádných tabulek ,pokud je to šťastné dítě bude šťastná maminka a jak přesně píšou ostatní maminky dej mu čas do těch 3 let pokud nebude ve třech zvládat požadované základní věci ano i my budem řešit pak s doktory,ale do té doby to beru ,že má nás malej ochranou lhůtu 🤗a má nárok na svůj vývoj jak jemu to vyhovuje. My třeba ve 20 mesicich stále nepoužíváme brčko obvodu pije z lahvičky ,ne že by mi to nevadilo zkouším dávat taky ten hrníček jako máš ty,ale zatím se nedaří chce to maminko prostě čas ,rozhodně zatím nehledej nějaké moderní nemoce 😉
@evellin123 moc moc se mi líbí tvůj přístup. Tak by to proste mělo být. Důvěřovat dítěti a nechtít po něm psí kusy. Bohužel já jsem taková citlivka a stresař a kolem mě ty šikovne děti, co v 18m pomalu mluví ve větách. 😖
Dobrý den, doktorka mi vysvětlila, že děti s PAS oční kontakt nenavazují. Máme syna s balíčkem neurovývojových poruch. Po zkušenostech, co mám bych Vám doporučila kontaktovat ranou péči a cvičit motoriku. A nebojte, vše se dá zvládnout.
Syn v 18 měsících mluvil ve větách a byl bez pliny.Takovej už hotovej človíček.Dcera do dvou let jenom řvala ,pliny ani náhodou.Umela akorát máma,táta,ňami a po druhém roce se to zlomilo....a je z ní šikovná holka.
Dle toho co popisuješ bych byla v klidu, mezi téma detma do tři let jsou neskutečný rozdíly …pak jsou taky rozdíly, ale tam už spis vnimas, ze kazdymu jde něco lip a něco hur ..
@standa2 Mám bratra s PAS a oční kontakt navazuje běžné a rád.
15 m je hrozně málo, děti jsou v tomhle věku vývojově dost různorodé. Když něco zapomene, vrací se mu to zas po čase? Oční kontakt, sociální hra, to jsou u noha autistů běžné věci. Co mají skoro všichni, tj smyslová hypersenzitivita/hyposenzitivita (vadí jim určité smyslové podněty nebo naopak vyžadují extrémně silné), ale ta zas sama o sobě nemusí značit PAS.
Tak jen malý update pro ty, kteří by na diskuzi narazili. Syn má za 3 týdny 18 měsíců a mchat testem by měl projít. 🙂 Ne, že by tedy kdovíjak mluvil. Ale už několik slov umí, začal krásně ukazovat prstem a sociální interakce i nápodoba se také hodně zlepšila. 🙂
Chodit začal až v 16 měsících, ale chvála bohu už je to tam! 🙂
Počkala bych na kontrolu v 18 měsících. Součástí je M-chat dotazník, což je pár otázek, kde jenom zaškrtneš, jestli to dítě dělá nebo ne. Na základě toho pediatr rozhodne, co dál. Nám vyšly dvě otázky blbě a jedna tak jako na hraně, tak jsme si to zopakovali ve dvou letech. Tam už vše v pořádku. Ale na synovi vidím, že je oproti vrstevníkům trochu pomalejší. V roce a půl neukazoval vůbec (pár dní před testem si začal pro sebe ukazovat obrázky na hrnečku, jinak nic). V 11m začínal mluvit, ale kolem 13m jako když utne. V té době se začal pokoušet o chůzi, ale chodit začal až mezi 16. a 17. měsícem. Nábytek obcházel dlouho, ale bál se vykročit do prostoru. Na druhou stranu během dvou měsíců byl bez kočáru a ušel (s přestávkami) skoro dva kilometry. Mluvit se mu nechce, má 2,5 roku. Ale nějaký progres tam je, zvládá zvuky zvířat, pár slov. Dáváme si čas do tří let, potom si dáme kolečko s doktory, pokud bude třeba.