Ahoj,
chtěla jsem se zeptat, jestli tu někdo řešil podobný problém. Syn (1,5 roku) ještě stále nemluví. Ani máma ani pa, ham, nic. Vlastně celý vývoj řeči má o něco zpožděný vč. toho žvatlání, opakování slabik a tak. Slovům očividně rozumí, ale nemá potřebu se verbálně vyjadřovat. Snažím se ho naučit vyjadřovat se aspoň neverbálně, takže zkoušíme paci paci, jak jsi veliký a tak, což mu jde dobře.
Dělá mi to trochu starosti, už na roční kontrole se doktorka ptala, zda už říká máma atd. Navíc když si ani neumí říct, co ho trápí.
Každopádně moc nevím, jak mu pomoct. Bojím se, jestli to není tím, že se mu nemůžu tolik věnovat, jak by potřeboval. Snažím se zjednodušeně ukazovat třeba na ptáčka "pipi" - docílila jsem toho, že ptáčka pak hledá, ale že by to říkal, to ne 😀 tak nevím, jestli jsem to nevzala za špatný konec.
Tak mě napadlo, jestli je tu někdo, kdo začal mluvit později, než je běžné, zda to nějak museli řešit a jestli tomu můžu nějak pomoct. Nerada bych kvůli tomu pak chodila na logopedii, že jsem ho to učila špatně.
Hodně si povídat, číst mu říkadla.. Kluci jsou pomalejší a ještě má čas... nesrovnávej s ostatními... rozmluvil se neboj!
Je to individuální a často to ani nejde nějak ovlivnit. Moji tcháni jsou oba učitele a tchýně dokonce logopedka a říkala,že manžel až kolem třetího roku začal říkat nějaké slabiky ( a je uuuuplne normální - vystudoval VŠ a je taky učitel :D ) A to se mu věnovala maximálně. Strasila mě,aby dcera nebyla to samé a ta je upovídaná azaz 🙂
Nespěchej na něj..ukazujte si obrázky,povídej mu a až bude zralý,tak začne mluvit sám 🙂
V tomhle věku je úplně normální, že ještě nemluví. Náš starší začal říkat máma až po 2. roce, v 2,5 letech měl pět slov. Před třetími narozeninami se najednou rozmluvil a od té doby tu pusu nezavře a rozhodně není nijak opožděný. A asi od necelého roku jsme většinu dne trávili tím, že mi nosil knížky a chtěl, abych mu pořád četla, říkala básničky, ukazoval obrázky a já měla říkat co to je. Ale nikdy po mně nic nezopakoval.
Mladšímu jsem nikdy nečetla a od dvou let mluví ve větách.
Začala bych to řešit za dalšího 1,5 roku. Kluci většinou začínají mluvit ve 3 letech, do 2,5 roku bych si nedělala plané naděje ;o)
Zkus nějaký dětský klubík.Dcera taky nechtěla moc mluvit.Rikanky, písničky doma frceli ale nejevila zájem a pak viděla ostatní děti a najednou to šlo.
První dcera začala mluvit až ve školce, tj. po 3 letech - do té doby měla vlastních pár zkomolených slov. Teď je v šesté třídě a mluví normálně 😁. Logopedie nás neminula, ale všechno se do nástupu do školy naučila. Syn mluvil ve větách ve dvou letech. A aktuálně dcerka benjamínek 1,5 roku umí říct jen jedno slovo - táta. Jinak vůbec nic, žádné zvuky zvířat, žádná jiná slova, prostě nic. Vlastně jo, když vidí kočku, udělá ííííííí. Celá rodina se snaží, furt opakujeme kráva bú, žába kvá kvá, slepička kokoko, pejsek haf haf, ovečka bé... A dítě NIC, vůbec NIC. Klid, já neznám dospěláka, který neumí mluvit, takže to určitě klapne u vás i u nás 😁.
kamaradce zacal syn mluvit az ve 4letech, taky silela jestli je vporadku... vsechny mozna vysetreni a na nic neprisli, proste mluvil ae zpozdenim, asi se mu nechtelo🙂 tak neboj, v 1.5 roce ma spoustu casu... at dopadnete dobre🙂
Znáš znakování s batolaty? Je to skvělá věc! Dej si do vyhledávače, kupodivu znkování nádherně rozvíjí řeč a pomáhá překonat tohle flustrující období kdy dítě rozumí a neumí říct co chce protože díky znakům může. Jinak dcera téměř nemluvila do 2 let díky znakování jsem byla v poho a pak se jedno dne rozhodla, že už by to šlo stoupla si ráno a říká "maminko prší" a bylo..
@no_title ahoj muj syn si do 2 let vystačil s HAM, MNAM, NENÍ...ve 3.5 leech plynule R, Ř preskocil všechny a snad jako jediný ze školky nema jedinou vadu řeci...1.5 roku je fakt brzy neco resit..mluv na nej, coz urcite delas ale vice bych to nehrotila opravdu se neznepokojuj...stejne se to resi až kdyz díte nemluvi ve 3....to má cas
Ahoj 🙂 jen chci rict, ze u nas je to stejny 😀 nejake slabiky rika, ale hrozne malo. Musime vydrzet a dockame se 😀 zvirata neumi zadny, kdyz ho to ucim tak me ani nevnima, nezajma ho to. Obrazky ho nezajmaji. Ja bych mu tak strasne rada neco ukazovala atd., ale on se koukne a rychle utika pryc. K
Ehm... Tak dcera nežvatlala, neopakovala, ještě v necelých dvou a půl letech uměla říct máma, táta, auto, tratro (traktor) a pak už jen zvuky zvířat. Když se mě doktorka v dcery roce a půl zeptala, jestli už spojuje dvě slova dohromady, málem jsem se rozesmála. Mluvili jsme na ní do zblbnutí, zpívali recitovali, vyprávěli, ukazovali, a prdlajs. Rozjela se jak fretka sama od sebe v 2r a 5m. Teď je jí dva a tři čtvrtě a sice patlavě, ale řekne mi všechno, že jí "bolí petelka", že "Pájika upadla", že "bába a dědka nejšou doma", že "nepatá šníh, je teplo", dokonce že "to je kužátko, má v petelce vajíško". Takže prostě můžeš se klidně strhnout, ale dítě prostě začne mluvit, až ono samo bude chtít. Toť moje zkušenost.
@no_title a rozumí ti? Když mu něco říkáš, ukazujes, děláš blbosti? Na něco se ho zeptas, jak reaguje?
mně to přijde úplně v normě. není moc rozdíl, jestli by říkal 5 slov, nebo nic. důležitý je, jestli rozumí. což asi rozumí. a určitě je fajn se snažit ho učit ty slova aspoň pasivně. ale to je přeci normální, že se nejdřív učí věci poznávat, a až mnohem pozdějc je bude umět sám pojmenovat.
kolem mě mnohý děti neříkaly ani fň ani ve 2 letech a až pak se to začlo pomalu lámat třeba. zas ten vývoj pak může bejt rychlejší a tak.
co se týče domluvy, zkus ho třeba naučit, aby věci ukazoval. nečetla jsem celou diskuzi, ale zahlídla jsem, že když chce jíst, zakousne se ti do nohy, nebo brečí. tak bych se ho snažila naučit, aby ukázal na pusu, nebo lednici, já nevim, cokoliv...ať prostě ukáže, že chce jíst. pokud to slovo sama normálně používáš, moh by mu rozumět a pochopit to.
No řekla bych to asi takhle. Náš malej je podle neurologa opožděnej o rok a půl takže je teď je fázi cca 1,5 letýho až 2 letýho dítěte. Od poslední návštěvy se ale zlepšil z vývoje 3:1 na 2:1 ve všem, včetně řeči. A hádejte čím to je? Ano hádáte dobře - školka. Váš má ještě hafo času, užijte si toho jak je maličký a zdravý a nespěchejte na něj tak. Kdyby bylo něco v nepořádku věřím že byste to poznala (já jsem taky věděla že se něco děje, že celkový vývoj má opožděný ale nikdo to moc nechtěl řešit že je ještě brzo až pak přišli výsledky z genetiky a to byl najednou fofr..) Nechte to zatím plavat, pokud dělá celkově pokroky asi se prostě momentálně rozvíjí v něčem jiným. A mimochodem ta logopedie není vůbec špatná věc, náš chodí do logo školky kde je druhá třída "normálních" dětí a je fakt že na začátku roku měla paní logopedka vytipovanou víc jak třetinu z těch normálních dětí co by potřebovali chodit na logo kroužek a dopilovat pořádně výslovnost, dýchání nebo celkově řeč. Takže ono se to nezdá, je to pro vás práce navíc ale můj názor je že radši obětuju víc času a budu dělat všechno proto aby bylo dítě co nejvíc normální (rozuměj měla jsem spolužačku co dodnes neumí říct "r" protože se rodiče na to vybodli) než aby se mu pak většina třídy posmívala že to a nebo ono když jsem s tím mohla něco udělat.
Ahoj, taky mě hned napadlo, jestli nechcete zkusit znakovat, jak psala @wrtulka . Vyhledej si Baby Signs. Já se synem znakovala od 1 roku a teď ve 21 měsících už spojuje do vět, skloňuje, používá předložky atd.. Hrozně mu to tu řeč urychlilo a už samotné znakování byl skvělý zážitek pro oba ☺
Já bych se tim zatim vubec netrapila, kazde ditko ma proste svoje tempo 😉
Nas maly, 20 mesicu, umi rict mama, tata, bác atd. proste takova ta klasicka zakladni slovicka a kdyz po nem chci, aby zopakoval slovo po me, tak rekne treba jen prvni nebo polsedni slabiku, napr. rekni ryba - ba, rekni panda - pampam, rekni pták - taaaa. Jinak porad a na vse rika tototo, vsechno je toto 😁 No a naproti tomu stejne stary klucik od segry mluvi naprosto srozumitelne, rekne maminka, masíčko, Kubik ..proste cokoliv.
Ja to neresim, vim, ze mi rozumi a snazi se slovicka nejakym zpusobem opakovat.
Vydrz jeste, on se rozmluvi 😉😊💙
@kackakastanka jojo rozumí 🙂 jako asi ne všemu, ale když se řekne třeba prsíčko, tak se na mě hned jde sápat. Nebo "Kde je králíček" tak ho běží ukázat. Takovou tu klasiku jako jak jsi veliký a paci paci taky dělá, takže už rozumí 🙂
@no_title super, to je důležité, pokud by nerozuměl, je vhodně to řešit dříve než v těch třech letech, ale to ostatní u některých deti urychlit nelze, mého čtení knížek ani rikanky dlouho vůbec nezajimaly, musí jim dozrat mozek, všechno má svůj čas, neboj
jejej, ty na nej trochu moc spechas, aby si řekl, co ho trapi v roce a pul?, neblazni, dulezite je, zda ti rozumi a zda na tebe adekvatne reaguje, a ty slabiky říká, nebo nerika?, lepe receno, co říká, když něco říká? jinak ma opravdu cas a rozmluvit ho muzes jen tim, ze mu budes vypravet a ukazovat a proste s nim mluvit, muj syn umel ve trech letech jen 50 slov a jak mu to ted o rok později keca 🙂