Maminky,
které chodíte s dětmi na logopedii. Jakým způsobem jste nacvičovali písmeno R a jak dlouho cca trvalo, než se vám to podařilo? Trénujeme R pomocí dřevěné špachtle, malý vyslovuje D a ja se mu snažím rozkmitat tou špachtlí uzdičku pod jazykem. Docela s tím bojujeme já i malej.Jakou máte zkušenost vy? Ptala jsem se logopedy na metodu nahrazování R pomocí D, TDNKA - trnka atd. ,ale řekla, že ne. Přitom, když to doma zkoušíme, tak mi přijde, že je to lepší než tou špachtlí....
díky
zatim jsem byla s dcerou jen jednou, ale naše logopedka to učí přes to D. Tdnka, tdhá, tdká apod.
Já jsem s dcerou trénovala a trénujeme stále přes tdnka - trnka.
naše logopedka to vyučuje buď přes D, ale to prý je na dlouho a nebo pokud to dítěti jde, tak si dá špičku jazyka za horní zuby a při otevřené puse říká tdnnnn, tdnnnn a prstem si samo podtrhává jazyk. To se malý líbí, protože může mít prsty v puse, protože normálně jí za to stále hubujeme (prsty si totiž cucá stále).
Ahoj, my se synkem dlouho bojovali se správnou výslovností L, ale jakmile se to naučil, naskočilo mu R samo (ani logoped nechtěl věřit 🙂 , ale co jsem s ním probírala ohledně R, tak to vyučuje také přes D, špachtlí malého "mučil" akorát při L 😉 . Až je R maličko slyšet cvičí se na vrn, drn, chrn, brn...atd. Teď budeme najíždět na Ř...co jsem si zkoušela na sobě, nezdá se to moc těžké, ale uvidíme 😀.
Osobně si myslím, že můžete doma cvičit "po svém", zvlášť když vám to vyhovuje lépe 😉 .
my chodíme s R už přes rok :-/ učil se ho přes D a ve chvíli kdy se začalo ozývat, se přidala špachtlička nebo prsty buď mezi zoubky (dává je moc k sobě) nebo pod jazyk jako vy, ale to nám nějak nejde. R vysloví, ale nekmitá úplně jak by mělo, takže jsme teď delší dobu na mrtvém bodě.. ale začíná se mu hezky ozývat Ř, tak třeba než nacvičí R už bude Ř umět a nebude potřeba pokračování 😀
Trénujeme R taky přes D, logopedka zkoušela i přes to rozkmitání a to fakt nešlo, rval to z krku a špatně by se naučil. Nicméně pomalu se R začíná ozývat a hlavně teda Ř mu nějak naskakuje absolutně samo. Do školy má ještě rok, takže to snad dá. Zatím jsme na písmenko R věnovali cca tři měsíce, jde to vážně pomalu. Snad mu to skočí i s Ř najednou a bude klid🙂
Ahoj, také přidám zkušenost. Já chodím se synem už dva měsíce. Cvičíme 2x denně a to různá slova typu tdnka, tdubka apod. Teď jsme vyfasovali špachtli a mám mu cpát jazyk nahoru. Moc to tedy nejde a hlavně kluka už to děsně nebaví a po těch dvou měsících už nějak ztrácí motivaci ☹ Nevěděla jsem, že naučit se R je běh na dlouhou trať, všichni okolo mi říkali, jak se to jejich děti naučily po druhé návštěvě logopeda.. 🙄 No co se dá dělat, musíme holt vytrvat!
Já se s dcerou trápila dva roky, vystřídali jsme tři učitelky a každá měla jinou učební metodu. Tahle poslední je úžasná, dcera jí miluje, respektuje (což si myslím, že je taky hodně důležité) na předchozí hodiny chodila s donucení a doma jsme se učili s brekem, v jednu jí tam odvedu a ve dvě pro ni přijdu, učíme se doma jen básničky, paní učitelka pracuje ve skupinkách 3 děti, děti pak líp spolupracují a mají motivaci, po měsíci přišla dcera z pokojíčku a říká mi hele umím rrrrrrrrrrr, takže podle mě můžete dělat tdubka a podobně jako my 2 roky ale dítě musí dozrát, dceři je 6 let, má kvůli řeči i odklad, ještě nám trochu dělají problém sykavky ale doufám, že je do září dáme
Ahoj, nahrazovali jsme přesně Tdáva, tdouba. Měli jsme i říkanky. Za 3 měsíce perfektní r.
U nás je to trochu jiné, syn umí písmenka všechny, ale ráčkuje. Takže "správné" R trénujeme přes písmenko Ř. Ve slovech nahrazuje "r" prodlouženým "ř" a na konci je z toho správné "r", tedy vyslovené, tam kde má být. Když se soustředí, cvičíme doma nebo u logopedky tak je to v pohodě a i správné "r" řekne. Ale jak celý den nezavře pusu, tak se nesoustředí a ráčkuje si vesele dál. No a taky protože ráčkuje tatínek a tchyně, takže má vlastně špatný mluvní vzor...
Teď nastoupil do první třídy a jejich paní učitelka učí také na škole logopedii. Tak nám třeba poradí jinou metodu, jak se ráčkování zbavit.