K diskusi mě inspirovala neteř, které je devět let a její matka přehnaně řeší známky, i přesto, že je šikovná na jiné věci než na učení. Chci jí v tom pomoci a nějak švagrovou uargumentovat🙂 Neteře je mi líto, kvůli známkám se mámy bojí:(
Mám holku zatím malou, ale vím,že známky ve škole jsou víceméně nepodstatné (jsem učitelka).
Jak to máte vy? Nutíte děti nosit jedničky, nebo je pro vás prospěch dítěte méně podstatný?
@miiamiia Já jako učitelka můžu říct,že známky jsou neobjektivní a nikdo se na ně stejně v životě neptá. Možná pomohou s přijetím na školu,ale stejně člověk musí prokázat znalosti, jinak mu jsou jedničky k ničemu😊
Nenutím dceru nosit samé jedničky, na druhou stranu netvrdím, že jsou známky nepodstatné. Když jsem u zápisu slyšela jednu maminku říkat holčičce, že musí nosit samé jedničky, běhal mi mráz po zádech. Chudák holka, až dostane nějakou dvojku a bude mít hrůzu, ukázat to doma ☹
Já říkám dceři, že horší známka ukazuje to, že je potřeba více látku procvičit. Není to konec světa. Byla bych radši za slovní hodnocení, které dokáže více vystihnout, co dítěti jde, nejde, jak se snaží. Bohužel se na moc školách nepoužívá a u nás ve městě vůbec.
Je pravda, že za 20 let se tě nikdo neptá, jaké měl člověk známky na ZŠ, ale aby se dostal na střední a pak na VŠ, tak ty dobré známky (respektive dobré znalosti) potřebuje. takže nebudu dceři ani tvrdit, že známky nejsou důležité.
Syn nastupuje v září do státní školy a moje ambice je v tomto směru jediná: pomoct mu prolout tímto ústavem tak, aby to nepoznamenalo jeho obrovskou přirozenou touhu učit se.
Pro mě byli známky ve škole noční můra.A co jsem byla ochotná udělat pro to aby to mamka nezjistila byl mazec. Co si tak vzpomínám tak od schovávání žákovské, 2-3 žákovských současně až po ,,útěk z domu" atd.. Vysvědčení bylo ještě horší ,nejednou jsem kvůli tomu ani nešla domů. Naši měli dost zvláštní přístup ke škole celkově. Většinou je nezajímalo co jsem dostala,ale vysvědčení děsně hrotily. Popřípadě dobrá známka je nezajímala,špatná znamenala výprask řemenem,šňůrou od radia apod...
Navíc jsem se bála přijít za rodiči pro radu, či pomoc když jsem něčemu nerozuměla.Jen to prohloubilo problémy ve škole,které se bohužel táhly až na střední školu.
Já jsem rozhodnutá u dětí známky takto neřešit.Nejsou to řekla bych úplně relevantní údaje.Je to jen subjektivní pohled učitele na to co dítě podle umí a co ne. Chci aby děti věděly že známky jsou jen odrazem toho že je potřeba něco víc probrat, víc se zaměřit, zkusit třeba i jinak vysvětlit než to dělá vyučující. Nedělat z toho konec světa.A taky ocenit když se něco povede. Nechci aby se moje děti báli přijít domů kvůli 3 v žákovské.
A švagrové bych řekla že pokud se jí nelíbí známky její dcery je to taky její vina,Málo naslouchá a málo s dcerou pracuje na zlepšení.
Někde jsem četla, že rodiče často vyvádí kvůli špatným známkám, protože mají pocit, jako by dostali špatnou známku oni z "rodičovství".
Ona je potřeba trochu soudnosti ze strany rodičů. Jsou děti, které nebudou mít jedničky, projdou školou s trojkami na vysvědčení, vyučí se a můžou být dobré ve svém řemeslu. Lepší dobrý vyučený kuchař, než někdo s vydřenou maturitou, kdo se nedostal na VŠ a prodává v tescu, protože v podstatě nic neumí.
Taky je rozdíl mezi dítětem, které má trojky proto, že na víc prostě nemá a mezi takovým, které má trojky proto, že na školu kašle, neučí se, nedává pozor a vyrušuje.
Známky doma nijak nehrotím ,syn (12) 5 třída nosí skoro samé jedničky doma se neučí vše pochytí ve škole, max. bude mít 2 z TV.
Dcera (9) 3 třída nosí známky od 1 po 5 u ní se trochu dělá bububu snažíme se jí všichni pomáhat, ale lepší to nebude je nadaná na sport, malování, ruční práce, ale logický myšlení je ji cizí. Stačí si vzpomenout jak jsem to měla ve škole já a hned se uklidnim.
Švagrovou bych kopla do zadku, tohle dítě akorát odradí ☹
Za mého dětství existovaly pouze jedničky, když jsem dostala dvojku "jak to, jak je to možný" a s trojkou jednou za 2roky jsem se bála jít domů, zvracela - proto jsem byla rozhodnutá tohle nikdy neudělat. A dcerka má poruchy učení, takže je práce do školy denní, náročná a často výsledek nevalný. Razím to, že se může písemka pokazit, udělat chybu, dostat špatnou známku (sem tam má 3) to mi nevadí. Vadilo by mi, kdyby se nenaučila z lenosti, vykašlala se na to.
@betelgeuzz na vysvědčení jsem od základky nosila 4 z chemie fyziky ......... ale nikdy jsme nedělala reparát, v klidu jsem se vyučila a potom udělala maturitu obě zkoušky hned napoprvé bez opakování.
ségra premiant třídy a šprt maturitu na druhej pokus a už 11 let se snaží dodělat bakaláře
Dcera je ještě malá, ale známky určitě hrotit nebudu. Co však budu řešit je, zda se snažila a udělala pro danou věc maximum. K tomu ji povedu. Známky ale rozhodně nezatracuji - jedná se o nejjednodušší a přímou formu hodnocení, není to nic démonického, záleží pouze na rodičovském výkladu. Slovní hodnocení by dle mého bylo kontraproduktivní - ve výsledku by všichni stejně pitvali nějaké to slovíčko. Pokud dle mého rodiči chybí vysvětlení, musí si promluvit s dítětem - pokud mají férový vztah nebo s učitelkou.
Děti mají podstaně na lepší známky než nosí, poslouchám to každý rodičák. Ale studijní typy nejsou, škola je nebaví a nenaplňuje. Vím, že když je dám na střední školu, tak sice odmaturují a tím to hasne. Z mého hlediska je dnes mnohem větší uplatnění pro šikovného řemeslníka než absolventa SŠ, takže známky až tak neřešíme a snažíme se je raději zapojit do různých činností. Jsme rozhodnutí dát oba na učiliště a pak se uvidí 🙂
@arwen_arina moje heslo zní - každá známka je hezká známka. 😉 Jasně - musím vidět snahu a když vidím, že se učila a donesla horší známku, tak bych to neřešila. Né každý může být doktor.
Starší dcera je premiantka, neučí se a donese celkově za celý školní rok cca 4 x dvojku 🙂, mladší dcera má středně těžkou vývojovou dysfázii, takže u ní je to boj a každodenní dřina. Prozatím má 1, ale čím vyšší třída, tím to bude těžší a známky horší.
@arwen_arina znamky neresim vubec. Pustila bych svagrove toto video:
https://www.youtube.com/watch?v=KKQM1wZG8xoTak diky moc všem,snad si dá říct, protože neteřku by jinak škola bavila,je to zvídavý typ, tohle ji jen odrazuje:(
Jsem také učitelka a starší dcera nastupuje od září do 1. třídy. Nehodlám po ní šlapat, pokud budu vidět, že se snaží a když jí něco nepůjde, tak jí rozhodně pomohu. Nesnáším flákače, kterých je opravdu mnoho a rodiče se jich ještě zastávají. Zrovna dnes jsem se snažila vysvětlit svým žákům v 6. třídě, že klasifikace 1-5 je neobjektivní. Musela by být třeba 1-10 nebo 15 či 20. Jsem pro známky, ale zaškatulkovat třeba 10 dětí pod známku 3, stejně neodpovídá jejich znalostem a schopnostem.
Asi bych se snažila holčičku podpořit v tom, aby vypracovávala projekty nebo referáty, na kterých se dají dobré známky získat.
Mrzí mě, že ted na konci druhé třídy už bude syn mít známky. Frčeli na slovním hodnocení a nemělo to chybu. Věděli jsme přesně, co dělají a do konkrétně z toho mu jde a nejde. A nikdo nechytal nerva - ani on, ani my. Ted ho mrzí i dvojka, i když k tomu nemá důvod - ví, že známky jsou jen ohodnocení toho kterého cvičení a ne toho, jaký je .....
Taky se snažím mu pořád hučet do hlavy, že podle známky se pozná, jak dobře se něco naučil - nebo ne...nic víc. Že jde o tu práci - ne o něj.
Tak mě teď ženy asi ukamenujete, ale... pro mě známky nebudou důležitý ve chvíli, kdy nebude u informací k přihlášce na střední napsáno, že k přijímacím zkouškám bude pozván každý s průměrem do tolika a tolika. Mám dceru, která půjde do osmičky a opravdu mi jde jen o to, že za dva roky se bude muset rozhodovat co se životem, už tak je hukot chtít po dítěti v patnácti, aby vědělo, co chce v životě dělat, když si ještě představím, že by byla omezena ve výběru špatným prospěchem, tak jsem na omdlení. Ano, je pravda, že je lepší být výborným šéfkuchařem a nakonec může jeden vydělat jmění, ale ne pokud jde do učení na kuchaře, protože mu nic jiného nezbývá. Pokud jedno z mých dětí bude hořet pro vaření, může jít do učení i s jedničkama. Ale se čtyřkama na gympl asi nee. Já svým dětem prostě říkám, že každý má své povinnosti. Dospělí chodí do práce a jejich "zaměstnáním" je škola. A známky sice neřeknou všechno, ale je to jako s výplatou. Když bude jeden mít mizernou výplatu, těžko mu to, že je v práci dobrý a baví ho to, pomůže při placení účtů. Samozřejmě děti nebiju a nijak nestresuju se špatnýma známkama. Jen, když je donesou znamená to míň volna, víc učení a nikdy bych před nima nevypustila, že na známkách nezáleží, protože si myslím, že záleží.
Musím tak trochu souhlasit z
@mammoth007 syn je ve třetí třídě a doteď měl samé jedničky...teď už bude mít jednu dvojku z matematiky....neresim to,protoze tenhle skolni rok byl snad vic doma nez ve skole a i kdyz jsme se v nemoci prubezne doma ucili to co deti ve skole tak co si budeme vykladat nejsou me "ucitelske"schponosti tak dobre...ale nevadi mi to...pokud uvidim,že má snahu a neflaka to ..pokud bude mít třeba trojku nebo i čtverku a budu vidět ze je to jeho strop tak v pořádku..ale říkat dítěti ze nejsou známky dulezite mi správně nepřijde...
@arwen_arina taky jsem učitelka a mluvíš mi z duše! Známky prostě nic neříkají o tom, jak úspěšný ve skutečnosti někdo posléze bude a už vůbec nic neříkají o tom, jaká je člověk osobnost. Já dětem ve škole říkám, že známky jsou jen čísla, která se se snahou dají vždy opravit, ale jde o to, aby si šli hlavně za tím, co je baví a v čem jsou dobří. Jako upřímně, mně nešla matika, tak jsem ji do maturity pretrpela, ale rozhodně jsem ji už pak v životě nepotřebovala, alespoň ne od učiva ZŠ dal. Manžel měl na ZŠ čtyřky a teď má titul PhD a učí na VŠ. Z mého pohledu je špatně, že čteme děti do toho, že všichni musí podat ve všech předmětech totožné výkony, když je to tak strašně proti logice veci-kazdy jsme nadaný na něco jiného a něco jiného pak budeme dělat. Když je prostě kluk technický typ, tak proč dělat kovboje z toho, že ho nezajímá literatura? A proč by holka, co si doma píše povídky, měla mít nutné jedničku i z chemie? Pokud bychom je do toho nutili, jen je uslapeme v blátě průměru...
Tak zakladni vzdelani je od slova zaklad -tudiz by mely deti projit vseobecnym zakladem, tedy i tim, co v zivote neupotrebi. Od toho jsou pak stredni a vysoke skoly, aby se clovek vic specializoval,ne?
Proto se treba uvadi, ze ZS je spis vyhodna pro holky, protoze kluci jsou zamereni na jeden dva predmety, ve kterem vynikaji 🙂)) holky tak vseobecne......
Jinak jako ucitelka na nizsim stupni - s detmi pisu desetiminutovky, samostatne prace,zkouseni -denne 🙂)) tudiz maji asi milion znamek 🙂)) proto si nemusi delat hlavu z nejakeho jednoho neuspechu -rikamjim, ze spravny zak ma mit vsechny znamky-i petky🙂)) jedna vlastovka hnizdo nedela 🙂)) a taky treba pri nejakem narocnejsim ucivu pak davam sanci timto zpusobem -prvni tyden desetiminutovek dostavaji znamkyjen ti,co maji jednicky (aspon vidim, kdo to pochopil, a pak cvicime dal), dalsi tyden i ti s dvojkami,pak s trojkami atd. - neni mym ukolem jim dat co nejvice petek,ale cas na pochopeni tezsiho uciva.....
@drzticka81 souhlasím, že učivo prvního stupně musí znát všichni bez rozdílu, ale učivo druhého stupně už je trošku jiná káva... A sáhněte si samy dámy do svědomí, kolik byste že sebe vymackly vědomosti z fyziky, chemie, zeměpisu a dvou cizích jazyků, jen tak namátkou... Na naší škole je třeba angličtina na hodně vysoké úrovni a devataci berou to, co já měla v aj až těsně před maturitou, nerkuli na VŠ. Z mého pohledu ale třeba nemá smysl, aby devatak, který se právě chystá na studium učebního oboru kuchař skvělé ovládal 2. kondicional v aj, to neumí spousta lidí použít ani v češtině... Podle mě by se zkrátka mělo více diferenciovat už na základce. Ono totiž takové množství učiva je fakt demotivacni i pro studijnejsi typy než budoucí kuchaře a pekaře. Přitom není nikde dáno, že nemají mít tihle kluci angličtinu vůbec, tím chci naopak říct, že kdyby nemuseli pojmout takový rozsah, který je žene úplně mimo jejich možnosti, naučili by se toho paradoxně mnohem víc a kvalitněji. Takhle to už v sedmicce raději vzdaji a na učení se úplně vykaslou.
@evik19
Zrovna jazyky jsou opravdu na takové úrovni, jak říkáte asi všude, ale je to spíše proto, že dnešní děti začínají s jazyky už od první třídy - proto ten posun ve vědomostech oproti nám o X let. Za sebe si ale myslím, že je to naopak správné a jedinečná příležitost právě pro ty slabší, zvláště u toho pekaře a kuchaře, kteří se tak díky svým dovednostem z učňáku a jednomu dobře zvládnutému jazyku mohou dostat v zahraničí na platovou úrověň našeho českého vysokoškoláka.
Jinak bohužel pokud srovnám jiné předměty, tak mám pocit, že se pouze slevuje z nároků a množství zvládnutého učiva.
Dle mého tady vůbec nejde o to, kolik si člověk pamatuje konkrétních věcí z daných předmětů, ale obecně o to, získat všeobecný rozhled a samotnou schopnost učit se čím dále náročnějším věcem.
@evik19 presne jak pise verinikki -deti se zacinaji ucit aj od prvni tridy-za meto bylo od pate-takze vlastne maji 4 roky naskok (tonemluvim o detech, kterym rodice umozni vyuku jazyka uz od skolky)-to maji zustavat 4 roky na stejne urovni? jako problem spis vidim druhy cizi jazyk na druhem stupni-jsem za to, radeji se naucit poradne jeden,nez se plest ve dvou......urcite bych pridala na vyssim stupni hodiny konverzace s rodilym mluvcim,ale bohuzel, kdo by se tam hnal, za ty penize, ze?
a taky souhlasim, ze se snizuji pozadavky na deti-nevim,jak jsme to kdysi zvladli my -a to si pamatuju, ze jsme meli o mnohem mene hodin nez dnesni deti-ty tam sedi od rana snad do vecera 🙂)),ale umi dlemehomnohem mene 🙂))
@verinikki
@drzticka81 Holky, vzhledem k tomu, že učím sama angličtinu na základce, tak opravdu vím, jak k tomu dojde, že je tam takový posun oproti našemu mladi🙂 Ale evidentně se nevhodneme na tom, jestli je to dobré nebo ne. To, že nebudu hrotit gramatiku a každý měsíc nenadrtim nějaké dva až tři nové gramatické jevy přece neznamená, že ustrnu na místě... Jazyk má prostě mnohem víc dimenzi, než jen gramatiku anebo syntax. Já sama se učím aj 25 let a rozhodně nejsem u konce-nikdy nebudu, stále prohlubuji, co umím. A nezlobte se na mě, ale to že děti sedí třikrát týdně ve škole do 4 mi taky smysl nedává, ale v tom jsme asi za jedno. Kdyby tam děcka byly polovinu doby a jely intenzivně, tak toho zvládnou víc a hlouběji. Omlouvám se za překlepy, jsem na mobilu a když jsem si teď přečetla předchozí příspěvky, tak jsem se podívala, co mi to tam nahazelo za slova🙂
@evik19 No ja to prave nechapu,jak to, ze maji tolikhodin....ucim na nizsim stupni a v pate tride treba do pul 4......hnus-to jsem mela snad az na gymplu 🙂)))
jinak souhlas-jazyk je celozivotni uceni se -nejhorsi je, kdyz to clovek pak nepouziva-je to skoda, strasne rychle se to vykouri z hlavy......tak u tech jazyku bych treba navrhovala rozdelit tridy treba na tri skupiny - nejlepsi, stred a ti horsi a dle toho uzpusobila rozsah vystupu uciva......jenze to nase skolstvi na to nemaprasule.....takyucim aj,ale na nizsim stupni -zacinali jsme ve treti tride a musimrict, ze pri poctu 24 deti to byl mazec-nastesti mipak prisel jeste jeden zak a ja melanarok na rozdeleni tridy a to bylo super 🙂)))nebo v petce diky nejakemu grantu jsem mohla mit tydne jednu hodinu rozdelenou -tak jsem si vzala 12 sikovnych a pak sest dyslektiku........
@drzticka81 mám taky jednu třídu rozdělenou podle výkonnosti a je to super! Ale teď se děti nesmí moc dělit, měly by jet všechny v jedné lajně a mně to přijde jako hodně velká škoda, jak pro ty nadané, tak pro ty slabší...
@drzticka81
@evik19
Jé, tak to je sranda🙂 Tři učitelky🙂 Sama jsem učila na základce na druhém stupni - s těma hodinama je to děs, přidal se totiž 2. jazyk, více tělocviku a navíc takové pseudopředměty jako multikulturní výchovy, atd.
Jinak ale myslím, že hoodně záleží, jak ty hodiny učitel pojme - každý bazíruje na něčem jiném, i když jsou výstupy společné. Spíše mi přijde jako problém ta papírová zátěž, milión projektů a různých dotazníků - místo aby se opravdu učilo, protože pak se vyloženě ten čas k učení smrskne na minimum - z pohledu učitele.
Jinak ale co se týče dětí a známek, tak jsem si sama testovala, že pokud se děcka učí intenzivně i jen dvacet minut (chtěla jsem si to ověřit - dala jsem jim prostě půl vyučovací hodiny na přípravu a pak se psalo), tak horší známka než 3 nebyla, ani u těch nejslabších, takže myslím, že i na druhém stupni je to o tom se prostě snažit - i když chápu, že je to občas těžké, protože co mi občas děcka povídaly, co mají doma, tak dle mého na ZŠ závisí míra úspěšnosti na rodičích, zda mají zájem a pochopení, zda je v rodině nějaká motivace nebo na děcka zvysoka kašlou. To se pak klidně v hodinách učitel může postavit na hlavu a vymýšlet kde co, ale když doma děcko poslouchá, jak je škola a známky k ničemu a když pak dostane pochvalu, která jako zbytečná skončí doma v odpaďáku (vlastní zkušenost z jedné třídy), tak tam prostě nepomůže nic☹
Každopádně obecně je třeba ale druhý stupeň brát jako takovou bránu ke zmoudření, kde ty děcka od malého prcka z šesté třídy projdou pubertou až ke skoro dospělému člověku, s tím i souvisí ty nároky - někdo se holt s tím popere líp a někdo hůř, každopádně doteď za mnou děcka ze střední chodí, jak byly blbé, že vidí, co dělaly špatně a jak to vlastně na základce bylo jednoduché a v pohodě🙂 Takže takové to litování děcek, jak toho mají dneska moc mi přijde spíše na škodu...
Ahojte,mam dve deti holka ma 9,5 roku a maly ma 2,5 roku.Dcera konci 3 tridu a muzu rict ze jsme na ni hrdi,je sikovna a vysvedceni miva krasne -Vyznamenani se dvema 2 ale chci rict ze jsem malou mela od 2 let nemocnou mela epilepsii a trpela zachvaty a 40 horeckama a tak ted co chodi do skoly a uz druhy rok nebere leky na epilepsii tak jsme stastni ze je zdrava,takze na znamkach nam ani tak nezalezi,pro nas je dulezite ze je ZDRAVA a to si myslim ze je vic jak znamky.Vazte si ze mate zdrave deti a znamky se uz vzdy nejak zmaknou.Trestat deti za znamky:NE!
Děti nemám, ale sama jsem byla vždy bita nebo psychicky vydírána, když byla známka horší než 3. Minimálně do takových 14-15 let se to fakt hrozně hrotilo, měla jsem pocit, že bez dobrých známek v životě nemám šanci uspět. Nakonec jsem na vysoké měla samé jedičky. A nemyslím si, že mám nějaký super úspěchy v práci a v životě celkově. Známky bych u dítěte vůbec neřešila, pokud by nepropadalo.