Ahoj moje 6-ti letá dcera (v září nástup do školy) má dominantní pravou ruku a levé oko. Máte někdo zkušenost se zkřížením stran? Jak to jde ve škole? Díky
ahoj mé dceři taky zjistili zkříženou laternitu,ale dostala naštěstí odklad školní docházky tak máme ještě rok čas.ALe doktorka mi řekla že může,ale i nemusí mít ve škole potíže.Takže uvidíme až za rok jak ji to půjde.Snad dobře 😉
Ahoj synovi to taky zjistily ,když jsem byla v psychologické poradně kvuli odkladu vubec jsme to nevěděli .Odklad jsem mu dala kvůli řeči a ted šel do třetí třídy a nejsou žadne problemy . První i druhou třídu jsme zvaldly ze samyma jedničkami jak na pololetí tak na konec školního roku tak si myslím že to žadny vyznam to nemá.
Můj syn má zkříženou lateralitu a vliv na učení to rozhodně má - než šel do školy, počítal i s přechodem přes desítku - bez použití prstů, znal všecha tiskací písmena. Myslela jsem si, že bude naprosto v pohodě...problém začal u čtení - utvořit slabiku byl horor, teď je ve 4. třídě a má problémy s pracovním tempem, hůř se mu vybavují písmena při psaní, často nějaké cvičení ani nedopíše...jako pedagoga mě to mrzí moc...napravovala jsem vady jako dys. asitentka, ale od vlastního syna jsem tyto problémy nečekala - vysvědčení dobré - jen jedna dvojka z češtiny, z matematiky bez probémů, přesto při čtení obt. slov ještě slabikuje a tempo psaní - nesnesitelně pomalé ☹ snažím se s ním cvičit křížová cvičení a problém se trošku lepší...
Dobry den,memu synovi take zjistily zkrizenou laternalitu a ve skole u zapisu prosel,chvalily ho,ale presto zvazuji zda ho mam dat do prvni tridy nebo do pripravne tridy,ma jeste totiz poruchu ADHD a grafomotoriku.
Moje dnes již dospělá dcera s lehkou disfunkcí a s kříženou lateralitou měla problémy - jednalo se o rychlost při plnění úkolů - psaní, analýza slov - vše vždy splnila, ale bohužel na to potřebovala více času. Díky výborné kantorce na prvním stupni ( druhy stupeň zvládala bez obtíží ) měla průměr známek vždy do 2 .
Já to mám úplně stejně. Pravá ruka, levé oko. Jediný problém jsem měla, když jsem měla střílet ze vzduchovky, jak ji chytit - musím ji držet nalevo, protože když koukám jedním okem tak levým(neumím ho ani samostatně zavřít). Studium bezproblémové.
Také máme tento problém. Levá ruka, pravé oko. Malý půjde do druhé třídy. První zatím v pohodě, ale psaní mu moc nejde. Chodili jsme i na grafomotoriku, ale moc to nepomohlo. Jak se snaží, hrozně tlačí na tužku, zvedá nohy. Snad se mu to zlepší až se naučí pořádně psát. Jinak celkem v pohodě. Měl rok odklad.
Zdravím děvčata, já teď zkříženou lateralitu poměrně dost řeším u syna prvňáka, vůbec jsem netušila, jaké potíže může ve škole způsobit. Tak se aspoň podělím o zkušenosti a možná vám to pomůže 🙂. Měla jsem totiž štěstí, že jsem loni v červenci natrefila náhodně na šikovnou speciální pedagožku a jen tak jsem si postěžovala, že vlastně netuším, jestli syn první třídu v pohodě zvládne - sice je chytrý a bystrý, ale dost špatně maloval, vůbec ho to nebavilo, takže jsem měla obavy ze psaní. Domluvila jsem si u ní diagnostický test (1,5hod), během kterého zjistila, že má právě zkříženou lateralitu a z ní vyplývající oslabené funkce (např. sluchové vnímání). Upozornila mě také na špatnou hrubou motoriku, která samozřejmě souvisí s tou jemnou. Tak jsem zůstala u ní v péči a dodnes nelituju! Postupně jsem odcvičili cviky na zlepšení stabilizace těla, uvolnění šíje (tím došlo k uvolnění ruky), grafomotoriku ještě trénujeme a zároveň teď cvičíme na zlepšení intermodality, která je základem schopnosti myšlení a učení (celou definici raději vypisovat nebudu🙂. Cvičení není zas tak náročné, ale musíme jej dělat denně, ale když vidím, jak se jeho schopnosti a dovednosti postupně zlepšují, tak rozhodně vytrvám. Škoda jen, že jsme na tuhle "vadu" nepřišli už ve školce, mohli jsme si cvičení odbýt už před školou a nebylo by toho na něj teď tolik. Ale to se nedá nic dělat. Podle odborníků se často vliv téhle disfunkce projevuje až ve třetí třídě, kdy se učivo nabaluje, ale i tehdy není pozdě na nápravu. Každopádně vycvičit se dá i mozek dospělého, natož dítěte ve vývinu, jen to chce pevnou vůli a dobrého specialistu! Jinak u nás se to projevilo hned od začátku školy, syn chodil z vyučování příšerně unavený, pořád byl nemocný a o špatných známkách ani nemluvím. Tak přeji všem hodně štěstí 🙂
Zdravím Vás ženy🙂 Popravdě jsem trochu vyděšená co tu čtu o zkřížené lateralitě (ZL)...Včera jsme se synem byli u zápisu do první třídy a jelikož jim složil obrázek z prava do leva,doporučili nás do PPP s podezřením na ZL. Netušila jsem, že by to mohl být takový problém. Syn je jinak bystrý, jen od mala píše oběma rukami, když ho bolí jedna, vezmě tužku do druhé a to jsem myslela, že je jediný problém. To že nerad kreslí, jsem přikládala tomu, že je kluk, to že má sluchovou nepozornost nám řekli na logopedii, ale nic víc. Je to trošku problém, všechno muset říkat 50x a pak stejně zařvat, ale budiž. Až dnes, když jsem se ve školce ptala paní učitelky, tak mi řekla, že syn píše např. své jméno po zpátku, skládá věci z prava do leva, ale že si myslela, že se to srovná. Tím mě trošku zklamala, doufala jsem, že tohle by měli v MŠ vysledovat dřív a upozornit na to. Nicméně, čeká nás vyšetření v PPP, ale vše této diagnóze nasvědčuje. Navíc je to zřejmě dědičné, muž mluví plyně pozpátku 🙂 , někdy něco omylem uřízně v práci opačně -zrcadlově, je pravák a spostu věcí dělá levou rukou, jedna dcera je levák a jeho bratr také. Takže se jen bojím toho, aby neměl tu nejhorší formu ZL. Syn ani muž nemají dost trpělivosti, tak mám obavy, abychom to ustáli? Každopádně díky, že jsem se mohla zde o našem problému podělit. Hezký den všem 🙂
@enesad
@pannenka1 podpora pro vas. Ja mam zkrizenou (prava ruka, leve oko). Zjistila jsem to az na VS, kdy nam ukazovali jednoduchy test, jak to zjistit. Do te doby se na to neprislo. Ve skole jsem nikdy problemy nemela, jen strasne skrabu. Vystudovala jsem v pohode VS. Jedine, v cem mam problem, je, ze mi dlouho trva, nez reknu, ktera je prava a leva strana (problem pri navygovani).
ZL je prevít v tom, že někomu dělá paseku ze života a jinému ne, takže se v tom laik těžko orientuje. Každopádně vyšetření v poradně by mělo prokázat, jestli jsou deficity těžké nebo ještě stravitelné, a pak už je to jen na rodičích, jestli budou věnovat energii k zlepšení situace pomocí cvičení. Hlavně buďme rádi, že už existuje způsob, jak se s tím poprat, ještě v době docela nedávné měly děti smůlu, prostě byly blbé nebo chytré, ale "nesnažily se" - to je častá nálepka lateraliků. Tak držím palce všem! 🙂
Dobrý den, nemáte někdo zkušenosti s prohazováním pravé a levé ruky...syn je pravák, ale příbor má skoro vždy jako levák, teď se rozhodl, že psát bude jak se mu zrovna hodí (2třída), naštěstí převládá pravá, protože levou není tolik naučený, ale nedělá mu to velké potíže. Problém je pak v číslech a písmenech..např. 64 nebo 46 je pro něj "skoro" stejné...při čtení vynechává písmena...díky
Mam dceru (6 let),v září jde do školy. Taky u ni zjistili skříženou lateralitu - pravá ruka, levé oko. Poradíte mi někdo co teď dál, jak to řešit? Máme vyhledat nějakého doktora, který nám poradí, jak a co procvičovat? Ve školce nám jen řekli, že máme počkat, až jak jí to půjde ve školce. Mám jen strach, aby jsme zbytečně něco nezanedbali. Dcera je totiž moc šikovná, už teď počítá do 100, abecedu ovládá celou i umí sama napsat všechny písmena, naučit se básničky a jakékoliv texty pro ni není problém.
Ahojky,můj syn je levák,má dominantní pravé oko.ve školce kreslil oběma ručkama.paní psycholožka nám doporučila odklad a kluka přeučit na praváka...byla to katastrofa,obrovský stres pro něj i pro mě.po třech týdnech jsem tedy Tomovi řekla,ať nakreslí mamince obrázek tou ručkou,kterou mu to jde líp.byla to levá.takže jsme zůstali u leváctví a odklad jsme nedali.píše,kreslí,rýsuje (je ve druháku na spš stroj.) a je to úplně v pohodě.a musím se pochlubit,na základce i teď je nejlepší žák ve třídě 🙂
@enesad Ahoj, takže ZL může souviset i s motorikou? Syn jednoznačně nepreferuje pravou, do 3 let používal obě ruce stejně. Teď kreslí (špatně) pravou, jí lžicí pravou a nožem krájí pravou (myslím), ale klidně to vezme i do levačky. Často se podepíše pozadu, zprava do leva, ale písmena píše spávně, zrcadlově ne. Hodně hrajeme karty a rozdává zásadně levou. Jinak je motoricky hodně šikovný (práce s nástroji, gymnastika jako kotrmelce, hvězdy, běh, skok, kolo - to je hrubá motorika, že?), ale grafomotorika a motorika mluvidel je děs běs. Chodíme na logopedii - netušila jsem že by to mohlo souviset s nevyhraněnou pravo-levou orientací. Příště to zkusím logopedce zmínit, co ona na to.
@search Ahoj, pokud se chceš ujistit a ne čekat na školní výsledky, tak asi nejlepší je konzultace se speciálním pedagogem, který může provádět testy a diagnostiku. Pokud vím, tak se s tímto odborníkem můžeš setkat buď v pedagogicko-psychologické poradně, ale tam je dost narváno a podle mě se nezabývají dětmi, dokud se neobjeví nějaké problémy (nebo není nad slunce jasné, že problémy budou). Já jsem zvolila cestu soukromé poradny, za návštěvy si platím a rozhodně bych za nějakou státní pomoc neměnila. Mám možnost srovnání obou pracovišť a je to fakt nebe a dudy. Alespoň u nás. Do soukromé poradny se můžeš objednat na jednorázovou diagnostiku a pak se rozhodnout co dál. Jinak kamarádka má taky moc šikovnou holčičku ve 2. třídě, které všechno šlo, jen bývala hrozně unavená a nerada četla. Zjistili jí ZL, začali cvičit a vše se výrazně zlepšilo, takže to fakt asi funguje. Tak snad ti to k něčemu bude🙂
@konidana Ahoj, snažím se v tom taky zorientovat a zatím mám trochu problém přijít na to, co s čím souvisí apod. ZL podle mě nemusí s motorikou souviset, ale zpravidla to tak bývá. Moje pětiletá dcera je hodně sportovně zdatná a krásně maluje, takže jsem u ní nepředpokládala žádný problém, i když má taky ZL. Na diagnostice mi ale ukázali, že má i přesto oslabené některé svaly (např. břišní) a naopak ztuhlé šíjové (drží tužku křečovitě), takže s ní teď cvičím nejprve cviky na hrubou motoriku. Při testování vyšlo najevo, že má díky ZL oslabené i další funkce (sluchové vnímání, zraková diferenciace apod.), další cviky se tedy zaměří na tyto oblasti. No je to věda, to ti povím 🙂
Dobrý den,učím holčičku (9 let) na klavír, 3. rok. Zpočátku se vyvíjela výborně, ve chvíli, kdy se dostala ke složitějším skladbám - obě ruce, rozdílný rytmus, vicehlasé hraní, basový klíč.. - se začala zhoršovat, najednou "vypne" pozornost, nedokáže se soustředit, číst noty ani je hrát. Diagnostikovali ji ZL. Přitom říkali, že hra na klavír pomůže vylepšit situaci i ve škole, kde se také s přibývajícími nároky brzdí a nestačí, bývá hodně unavená. Uměl by mi někdo poradit, pokud máte zkušenosti, jak nejlépe postupovat? Jak vést 60 minutovou lekci, abych dosáhla výsledku, udržela její pozornost, a dokázala podpořit radost z hudby? Trvat na soustředění a vnímání, střídat činnosti - hra, teorie, čtení not.., ukončit hodinu dříve..
Děkuji Ada
Mě doporučili pro syna cviky: tleskání pravou rukou do levého kolena a levou do pravého. to samé tleskání rukama mých do jeho, křížem, rovně. Prý se to srovná.
Koukám, že mám čím přispět.
Většina z vás má tu výhodu, že se na ZL přišlo ještě před školní docházkou. Já osobně jsem tuto diagnózu neznala, ani její projevy, takže jsem vůbec netušila, že by s tím mohla mít některá dcera problém.
První dcerka byla velmi šikovná na vše, brzy mluvila, krásně ještě ve školce malovala, před nástupem ZŠ uměla číst i psát. Vůbec jsem s ní nevěděla, co to je učit se do školy.
Tak nějak automaticky jsem myslela, že druhá dcera bude to stejné.
Ale už ve školce to nebylo stejné, nebavilo ji malovat, a co hůř, i když něco nakreslila, nebylo poznat, o co jde, museli jsme se nenápadně ptát, aby se nenaštvala, že jsme to nepoznali. Úchop katastrofální. Nezvládala ani třeba stavebnice, skládat komín z kostek, apod. Stejně tak s pohybem, starší dcera ve 4 letech jezdila na inlinech, na kolech bez koleček, mladší vše o rok až dva zpožděné...
Ano, psala třeba své jméno nebo opis textu pozpátku, vzhůru nohama, ale jak tady někdo psal, že to učitelky v mateřince nepoznají, musím na jejich obranu říct, že takto píše spousta předškoláků, je to běžný vývoj, který se pak srovná.
Přesto nastoupila školní docházku, už v 1. třídě mě její třídní upozornila, že si myslí, že má problém s grafomotorikou a obecně s psaním, čtením apod. Hrozně špatně slabikovala, přehazovala písmenka, nechápala, co po ní chceme, učit se denně do školy byl horor, příprava dlouhá, byla jsem špatná, že to neumí a já nevím, jak to vysvětlit.
Bohužel, než jsme to začali řešit, odešla učitelka na mateřskou, já na to pozapomněla a jelo se dál, těžce, ale jelo.
Jenomže začala druhá třída a dcera začala brát školu za odpornou, vymýšlela si nemoci a nakonec na tom byla psychicky tak zle, že si dokázala nemoc i vsugerovat, dokázala si vyhodit horečku, osypala se pupínky, no děs. Lítala jsem po doktorech, co jí je, dr. tipovala na psychosomatický problém, sondovala ve škole, jestli není problém se spolužáky, s šikanou apod. Ve škole si nikdo ničeho nevšiml (malá dvojtřídní vesnická škola, všichni se znají odmala) a opravdu nic nebylo, jen její odpor.....
Snažila se, žádné výsledky = je to zbytečné......
Na doporučení školy dcerka absolvovala PPP a testy a zjistili jí ZL, okamžitě jsme začali cvičit na grafomotoriku, ve škole byla zařazena do speciálního programu výuky, plus jednou týdně ještě edukační doučování a od té doby je to v pohodě.
Zřejmě jsem ji jako dítě nechtěně přeučila z leváctví na praváctví, pak v 8 letech už se to nedalo učit zpět, udělalo by to větší paseku.
Ano, i dnes má menší problémy, něco dělá levou, píše pravou, písmo a úprava děsná, s tím už nehneme, úchop katastrofální, má ruku brzy unavenou, ale čtení už se hodně zlepšilo, na známky se narozdíl od ségry dost nadře. Není hloupá, spíš má problém, že než text přelouská, tak zapomene, o čem četla, takže se to musí opakovat pořád dokola.
A my jsme se naučili, že každý nemůže být premiant, že někdo se i na ty dvojky opravdu dost namaká, jsme vděčni hlavně za to, že se mi už ze dne na den neobrazí červenými fleky po celém těle, že nemá co druhý den teplotu, že mi dvakrát týdně ráno nezvrací apod.
Všem maminkám, kterým dítko teprve nastupuje školní docházku, bych jen vzkázala, buďte rády, že už o ZL u dítka víte, dá se s tím pracovat hned od začátku 😉 A pak je to v podstatě už je na vás a prckovi, jak se s tím poperete...
To, že má naše 6,5 létá prvňačka má ZL, jsem se dozvěděla včera. Už jsem byla tak nešťastná z přístupu školy vůcI ní , že jsem se rozhodla jí přeložit, ale bude to bohužel až od září.
Naše dcera byla neuroložkou označena v roce jako potencionální geniální dítě a teď nosí 4 a ve škole se jí nelíbí, přitom se tam strašně těšila . Známky ji demotivovaly a dost na sebevědomí ubraly.
To , že se v1. Třídě známku je od 3 nahoru je pro mě šílené, ale ještě k tomu mě bere fantas, když je to za písmo a pletení si písmenka b a d, což patří do příznaků této poruchy .
Zkrátka není to jednoduché s tímto asi pro dítě fungovat v kolektivu 32děti .
Omlouvám se za negativní naladění, ale i tak to muže být .
mám to taky (pravá ruka-levé oko, plus teda tou pravou zcela samozřejmě jím, píšu, maluju, nikdy mě nenapadlo dělat to levou, ani jako malé dítě ne, ale přesto třeba hokejku nebo koště držím jako levák) a nikdy mě to v nejmenším neomezovalo. Ani jsem netušila, že by to měl být "problém" 😝
@lucisa
Soucítím s vámi , jelikož dcer asi je to měsíc co školu zabalila a je jí to fuk. Každé ráno smlouvá, že nechce jít do školy , vymýšlí nemoce aj. Je to hrůza. Má pocit křivdy :(. Devalvuješ se. Včera mi řekla, že z ní bude bezdomovec. Paní učitelka nebere ohled i po prosbě ať jsi špatné známky píše k sobě a dává jí je dál a už nás upozornila , že bude mít zhoršené známky..V ponďelí se půjdeme podívat do soukromé školy, stojí nám to za to, jelikož, aby strávila dětství v hororu a strávila cňuť se vzdělávat a byla z ni nesebevědomá troska, to si nemohu vzit na svědomi.( měla jsem jí ve 43 letech , považuji jí za boží dar, máme už jednu dceru, které je teď 30let, od 6.té třídy nenáviděla školu a zabalila to, možná, že má to samé, pro změnu má 12dioptrieí a je levák. Bylo neuvěřitelné, že jí vzali na uměleckou školu se 4. Uďelala talentovky a nádherně fotila, ale byly to muka až do dospělosti, nedůvěřovala učitelům, bohužel už ani těm co to s ní mysleli dobře.Odjela pak v dospělosti do USA a sama si tam financovala kurzy a docela prorazila a odjíždí za práci 1x měsíčně do ciziny. Bohužel na české školství zanevěřila a nemá k němu do dnes důvěru .) Dcera jak říkáte nerada kreslila a kreslila pořád sluníčka, ty ji šli, ale postavy byly dost děsné do dneška mají ruce jako hrábě a pod. Za to barevně a kompozičně je to nádhera . Abstrakce jí jde . Má duši umělce.
Nádherně tancuje , má už zlatou medili z HPI hop. Ale píše jak kocour. Je mi jí moc líto, Zvedáme jí sebevědomí jak to jde, ale vzhledem tomu, že je ještě k tomu melancholik, je to stálé dokola . Vzkaz : děkuji moc za váš příběh a uvědomění si toho, že vím co vím a budu se snažit dceři pomoci tak jak to nejlépe půjde. Díky. Moje kamáradka má hodně postiženou holčičku a ta by si přála , aby alespoň chodila, což se ji nikdy nesplní . Díky pane bože za mou krásnou a šikovnou dceru . Přeji hezky den.
Jsem psycholožka. Zkřížená lateralita je hodně častá, lidé to mnohdy o sobě ani netuší. Většinou to problém nedělá, i když ano - může. Nicméně já mám levé oko, pravou ruku (jsem přeučený levák 😉 ) a problém nemám žádný. Když nepočítám, že na klavíru mi vyčítali, že mám silnější úhoz levou rukou. Zas jsem se na kytaru naučila rychle a sama. Jediný problém bych měla při střelbě, ale tu nedělám 😉
Ahoj, já mám zkříženou lateralitu levá ruka- pravé oko, to je prý ta nejhorší kombinace, ale nikdy jsem žádné obtíže neměla (jen ty, co souvisí s leváctvím). Škola úplně v pohodě, a to základní, střední a vysoká.