Mladší dcera má středně těžkou vývojovou dysfázii. Nyní je v 6 třídě a má si vybrat další cizí. Kája chce ruštinu (protože tam jde většina třídy), já chci němčinu, protože ruštinu neumím.
Kája je snaživá, má asistentku a stále má samé 1. Ale nemá je zadarmo. Musím se s ní každý den učit a proto mám obavy z ruštiny. V angličtině má úlevu v tom, že nemusí přesně vědět, jak se slova píšou, ale učí se je tak, jak se vyslovují. Ale co v případě azbuky 😱. Paní z SPC je na rodičovské dovolené, zástup nesehnali, takže nevím, koho se zeptat 🥴.
Nechala bych rozhodnout dceru. Ona musí být motivovaná se jazyk učit, hlavní práce bude vždy na ní, už je velká, bude postupně přebírat zodpovědnost za své učení. Oba jazyky mají svá pro i proti, ani pro děti s poruchou učení není jednoznačná odpověď, jestli Nj nebo Rj. Slovanský jazyk je prostě bližší, v ústní formě je asi jednodušší. Němčina má svá pravidla, někdy se dětem plete s Aj, protože dost slov je podobných, ale sousedíme s Rakouskem i Německem. Fakt by se mělo rozhodnout dítě, to říkám jako speciální pedagog i rodičům u nás. Děti musí mít vnitřní motivaci k učení.
@zuzkasim děkuji za odpověď. Což o to, Kája je zodpovědná, ale nejde jí to se samotné učit. Například přírodopis, vím, že si to už hodinu čte pořád dokola, ale při zkoušení z ní nic nedostanu. Takže beru sešit do ruky já a jedu s ní: ploutvonožci jsou za 1, 2, 3 ... a Kája to po mě opakuje a za chvíli to umí. Tak se s ní učím všechny předměty. I slovíčka do aj. Proto se bojím ruštiny. A podobný je pro nás "normální". Kája má problém i s českými slovy, které zní jinak.
@baris
a mě by ruština teď přišla celkem "v kurzu" 😉 Dcera má vývojovou dysfazii, je teda prvňačka, mají ve třídě děti z Ukrajiny a už se celkem "chytá", já měla kdysi na ZŠ jen jeden jazyk na výběr anglictina/němčina a až jak jsem vyšla, tak v 8tride přidali další jazyk...
Němčina si myslím, že bude dost složitá pro ni, ruštinu zase beru jen s ohledem na tu uprchlickou vlnu...
@baris řeším něco podobného se synem, a prý po jednom pololetí, to lze vyhodnotit (PPP+škpola) a PPP může doporučit "osvobození" od toho druhého jazyka , když to vůbec nepůjde.
Jinak asi bych si o tom s dcerou popovídala, společně napsala pro a proti a pak rozhodnutí nechala na ní. S tím, že prostě se s tím musí pak nějak popasovat.
rekla bych ze nemcina na nauceni je velmi tezka oproti anglictine, naopak rustina jako slovansky jazyk a to ji muze byt blizsi... i kdyz s rim co se ted deje by se moje dite ucilo rustinu jen pres moji mrtvolu... ale nechala bych to na diteti, nasi me takhle v detstvi natlacili do nemciny, protoze ,,maminka umela nemecky,, a ja to naprosto nesnasela! a to trva doted😀
@veruuu_kubesovic děkuji za info. Z toho mám obavy, protože nechápe spoustu českých slov, která i starší dceři přijdou jasná.
@janinasm od malička nemluvila. Chovala se skoro jako autista, protože žila ve svém světě. Jak říkám, holky se mi narodily ve správném pořadí. Starší dcera je citlivka, která nebyla schopna jít ani ve 4 letech do školky, ale za to táhne hoooodně nahoru mladší dceru. Když jsem po ní něco chtěla, musela to nejdříve udělat starší dcera. Od malička jede formou nápodoby.
Jo a nechtěla číst pohádky, zpívat ... ale měla ráda kreslené pohádky bez dialogu.
Je toho samozřejmě mnohem více (těch odlišností), ale tyto mě napadly nejdříve.
@konidana já jsem se od 1. třídy utěšovala, že druhý cizí jazyk mít nebude, ale když má samé jedničky, tak mi to asi neprojde 🙂
Kája má jen pro pro ruštinu, že tam jdou skoro všechny kamarádky. Já pro ruštinu mínus, že jí neumím. Naopak základy němčiny bych ještě v hlavě vydolovala 🙂
@baris Ruština mi na učení nepřišla těžká, během první roku se člověk naučí číst a psát znaky a pak už se psalo, podle toho jak se slovíčko vyslovovalo (nebyl tam ten velký rozdíl ve výslovnosti a psaní jako třeba v angličtině). Na druhou stranu němčina má zase plno slovíček podobných angličtině.
@baris ja jsem doufala ted v sestce, ze by se 2.jazyku mohl vyhnout... na druhem stupni propad ve vsem, co mu nejde a tudiz nebavi o 2 stupne. No tak ne. Nejak to snad dame. Vyber mame stejny, rj nebo nj. Nevim co si zvoli, ale asi spis tu rustinu. Bavila jsem se s pani v ppp, zatim bez syna, a ta rikala at to necham na nem.
U nas je to ovlivněno i velkou ru a uk mensinou, snad v kazde tride, uz od skolky, je aspon 1 dite rusky mluvicich rodicu. Starsi dcera si take zvolila rj. Prvni slovicka se ucila od spoluzacky uz asi ve 3.tr.😅
Jsem dislektik (a mám disfatického syna... prý moje dislexije je pravděpodobně mírná disfazie řešená až ve škole). Měla jsme šest let němčinu jako druhý jazyk k angličtině... Uznávám, že částečně to bylo i nepochopením s učitelkou, ale němčina byla peklo. Dát dohromady gramaticky správnou větu jsme nedokázala ni po těch šesti letech... navíc se mi to pletlo s angličtinou, házela jsme anglický slovíčka do němčiny, německý do angličtiny... Prostě... prolejzat se čtyřkama mě stálo minimálně hodinu přípravy na každou lekci...
Ruštinu jsem se neučila... ale hlasovala bych pro ni. Naučit se druhou abecedu mi přijde snazší, než druhý podobně znějící jazyk...
@baris moje máti je shodou okolností učitelka obou jazyků, byť na střední škole, a říká, že je to skoro jedno. Že si spousta děcek vybere ruštinu jakože to bude lehčí, a pak jsou dost nepříjemně překvapené. Mimo jiné proto, že nepoměřují obtížnost druhého jazyka podle rodné češtiny, ale podle prvního cizího, tj. angličtiny. Stěžují si třeba, že musí skloňovat. Pak si stěžují, že se musí učit ruské vidy, protože v EN nejsou, přitom v češtině jo 🙂 já osobně bych vybírala podle učitelky a podle toho, zda jsem schopná dítěti pomoci.
Jako lektor, co učí nj a fj učil tyto jazyky i pár dětí a jako máma dítěte s PAS a těžkou VD, volila bych němčinu. Zvlášť pokud se všechno učíte tím stylem jak popisuješ a ruštinu neumíš, volila bych nj. Němčina na psaní není zas tak obtížná, určitě bych třeba se zkusila domluvit se speciálním pedagogem v jiném SPC, aby měla nějaké úlevy, ale azbuka je pro tyhle děti opravdu hodně těžká. Chápu dceru, že chce být s kamarádkami. ale opravdu bych se bála, zda by to zvládla, i pro ruštinu byste potřebovali úlevy určité, ale azbuka je prostě zásadní. Já učím a tlumočím do nj, fj, domluvím se anglicky, španělsky a holandsky, ruštinu jsem na škole taky začala, ale prostě přes tu azbuku jsem se ani já nedostala a to si vážně nemyslím, i vzhledem k tomu co mě živí, že by jazyky byly moje slabší stránka...
Děti s VD se učí i češtinu jako cizí jazyk... a u ruštiny těmhle dětem komplikuje život o to víc, že ta psaná forma jazyka, je úplně jiná.
@lachipie to je ale ono. I čeština je už pro ní cizí jazyk. Nám je ruština bližší, protože si dokážeme některá slova odvodit a pochopit význam. Dysfatik to neumí 🥴.
Nečekám od druhého cizího jazyka zázraky, že to bude umět výborně nebo že bude mít pořád samé 1 .... Ale je to závazek na několik let, co se bude učit a já s ní 🥴. Nejvíce se bojím azbuky.
@lachipie asi zalezi na mnoha okolnostech... synovi napr. dela velky problem psani aj. Nechape kde se tam berou ta jina pismena. Ruzne slovanske jazyky ma naposlouchane a je schopen se domluvit na slovensku uplne v pohode, v polsku trochu take... Je tedy fakt, ze psaci pismo mu dela probkem i ceske, malo pouzivana velka pismena fakt nevi jak napsat, nyni pise prevazne hulkovym. Nevim zda jsou mozne ulevy ve psani i takoveho druhu, ze proste nebude muset psat psace, jen tiskaci... pisanka v pohode, ale psani textu z hlavy ... nevim, nevim...
@janinasm ve 3letech bylo podezření. Kája žila ve svém světě, reagovala jen pomocí nápodoby. Jen "žvatlala" - pusa se jí nezastavila 😀, ale žádné srozumitelné slovo z ní nevypadlo.
Až začala mluvit, tak nedostala přesně zopakovat větu - i krátkou....
S dětmi s VD musíš jednat jako s cizincem. Krátké a jednoduché věty. Chtít jen 1 věc, ne např. Odnes pyžamo do koupelny a přines mi pití. Min. 1 věc z toho neudělá. Věkem se to lepší, ale je to občas na 🤬🤬🤬🤬. Oni nerozumí všemu co říkáš, ale chytají se pro ně známých slov. A pořád se ptám, rozumíš všemu, co potřebuješ vysvětlit ....
Možná by stálo za to zeptat se odborníků, já třeba slyšela, že angličtina je na výslovnost i gramatiku o dooost jednodušší než čeština, takže některé děti (třeba autisti, VD...) se jako první jazyk lépe naučí angličtinu (když je potřeba, aby mluvili vůbec). Laicky těžko říci, němčina mu přijde docela těžká do pusy a na gramatiku (skloňování, členy, předechování...), ruštinu neposoudím, neumím, tam zase bude složitější ta azbuka, zas je to slovanský jazyk. Přijde mi celkem jednoduchá španělština, jak do pusy, tak gramaticky.