Setkali jste se někdy s tím, že se nějakému dítěti smáli ostatní kvůli mluvě?
Nejde o výslovnost, ta je správná. Jde o celkový verbální projev. Dítko mluví pomalu, srozumitelně, spisovně.
Na každou otázku odpoví celou větou a to i ve škole. Takže učitelka se zeptá, kde žije slon africký. Většina dětí odpoví "V Africe", on odpoví "Slon africký žije v Africe."
K tomu používá slova, co většina dětí jeho nepoužívá. Dneska mi řekl, že současný koncept jeho domácí přípravy mu přijde dost nevyhovující.
Děti ho už parodují. Všímají si toho i návštěvy a lidé, co s ním nejsou tak často v kontaktu. Přijde mi, že se ten rozdíl mezi ním a ostatními dětmi věkem spíš prohlubuje. Teď je v páté třídě.
Měla jste některá doma takové dítě? Vyrostlo z toho, nebo jak to s ním dopadlo?
Já s tím osobní zkušenosti nemám, ale proč by z toho měl vyrůstat? Myslím naopak, že z toho posmívání vyroste jeho okolí, přece jen až bude dospělý, nikdo se nebude divit, že jako dospělý mluví… Každopádně to asi nebude mít úplně jednoduchý, bude to chtít, aby měl dost podpory doma, držím palce!
Řekla bych, že máš doma malého Sheldona 😅
Já měla takového spolužáka na střední a vím, že spolužačka, která s ním chodila už na základku říkala, že je takový odjakživa 🤷♀️ já s ním potom bydlela na koleji, když jsem byla na vysoké 🙂 obdivuhodný kluk - v tu dobu studoval dvě vysoké a co vím, tak pokračoval dál na mgr. a měl v plánu ještě jít dál nicméně už 6 let jsem ho neviděla, takže nevím, co teď dělá nebo nedělá, ale nebudu se divit pokud o něm někdy ještě uslyším 😉
Každopádně proč si přeješ, aby z toho vyrostl? Chápu, že teď je to náročné vzhledem k tomu, že tak úplně "nezapadá do systému" a asi to ještě náročné bude pro tebe i pro něj, ale snaž se ho rozvíjet a hodně ho podporovat v tom jaký je, protože věřím, že by to mohl jednou dotáhnout hodně daleko. 😉 Hodně sil 💪
Je prostě svůj 🙂. Můj syn má podobné vyjadřování. Když se střískal na kole, bylo mu tenkrát (14), tak přišel domů a řekl mi "mami, jsem zraněn" 🙂 Ale pro něj je to normální mluva. A je to moc chytré dítě 🙂, kterému je už 18.
Proc vyrostlo? Lepsi nez nejaky ufnagany sprosty hajzlik, ktery haze "ku.rva pi.ca grrrrrrrk" co jsem nedavno potkala u skoly 😁
Muž o naší dceři říká, že mluví jako kniha. Sice jsme oba studovali, ale tyto výrazy od nás nemá. Je jí 4,5 a dle bývalé ředitelky a psycholožky je oproti vrstevníkům vepředu. Chodí tedy do soukromé, kde je respektující přístup. Jinak je ale normální dítě.
Nebyla by pro něho lepší nějaká jiná škola? Zjišťovali jste iq?
Starší syn taky mluví hodně spisovně, celkem mě pobavily sousedky, že ho rády zvou na návštěvu ke svým dětem aby ty od něj pochytili trochu kultivovaného mluvení 😅 zatím se mu nikdo neposmívá a je v kolektivu oblíben, bude mu 8, tak uvidíme co bude ve vyšším věku...
Děti využijí jakoukoliv odchylku k posměchu, bohužel. Spíše se zaměřte na rozvijeni jeho talentu, případně po nějaké škole, která by mu v tom lépe pomohla.
Muj syn (zatim jen druhak) je taky jinde nez vrstevnici, proto radeji chodil do male soukrome skolky a ted chodi na soukr zs pro nadane, i tak ostatni prevysuje. Zas v jinem zaostava (motoricky je proste nemehlo, neda se to rict jinak, navic ma zkrizenou lateralitu, takze to tomu moc nenahrava), tak jsem se trochu bala, jestli nebude nejaky problem. Ale neni, naopak. Bude to skolou. Nezvazovali jste skolu pro nadane?
Nemyslím, že by byl nějak výjimečně chytrý. Je to normální, šikovný kluk.
Měla jsem takového spolužáka na základce, mluvil taky úplně jinak než většina ostatních dětí, měl jiné zájmy a znalosti, hodně četl a to se projevilo na jeho mluveném projevu, docela se tam nudil a kluci se mu smáli že je "jiný" nedelal žádný sport - šel pak na gympl, kde to bylo mnohem lepší - potřeboval společnost chytřejších dětí.
Sheldonem bych ho nenazývala.
Pokud ti vysloveně řekl, že koncept domácí přípravy se mu zdá nevyhovující, tak je mimo jiné i studijní typ, cílevědomý, podporovala bych ho v jeho talentu. A hledala koncept, který mu sedne. Očividně má velmi kultivovaný jazyk a možná i jazykový talent. Používá cizí slova, které jeho vrstevníci ne, nějaká chytrost větší než průměr tam bude. Neuvažujete o gymplu z páté třídy? Soustředila bych se na jeho rozvoj, podporovala ho v individualitě. Pokud mluví takhle a chce jinou přípravu (osobně tipuji, co ho víc rozvine), tak bych ho nenutila mluvit jinak, aby zapadl, stejně nezapadne a ještě získá, pocit, že je divný.
mně přijde až zvláštní, aby si maminka takového chlapce přála, aby z toho "vyrostl"
jsi jeho setra, nebo teta?
Znám takové dva, jsou z nich úspěšní lidé. Doma mám to samé, obe deti na ulici nebo v obchodě lidi komentují, že moc hezky mluví a jakou mají slovní zásobu.
Ať se jim klidně smějí, do života je to je obrovská výhoda, umět se správně vyjadřovat a nevyplnovat mezery eew,ehm, jako,vole.
@levandule_k nevyhovující, protože ho nutím něco dělat. On má představu, že udělá úkol a nebude dělat už nic a bude mít volno pro sebe.
Nejde jen o tu spisovnost a cizí výrazy, ale hlavně mluví neskutečně pomalu. Než se vyjádří, tak to je hrozné. Už se i cizí člověk ptal, jestli nemá nějakou poruchu.
Zachrání ho gympl 😎😂osobni zkušenost … jen na te základce to bude mít těžký …
Spolužák to tak měl. Některé roky měl možná těžší, ale pak si okolí zvyklo a stala se z toho přednost. Když bylo třeba, aby třeba přišel nějaký třídní proslov, tak kdopak ho asi dostal na starosti? Časem vystudoval levou zadní Matfyz...
A kdyby udělal úkoly a nic nedělal, tak jaký by měl prospěch? Nebo, co by dělal?
Mám mladšího sourozence, když jsem byla ve 4. třídě, tak byl v první. Pozornost rodičů se přesunula tam a víceméně se mě zeptali, máš všechny úkoly, rozumíš všemu, potřebuješ něco vysvětlit, chceš vyzkoušet ze slovíček atp. Ale už neřešili, zítra máte písemku z matiky propočítej si tyhle příklady navíc, domácí úkol nestačí. Když jsem třeba v něčem potřebovala pomoc, tak samozřejmě pomohli, ale nebylo to denodenní sezení se mnou nad učivem. Si vzpomínám, že jsem často řekla, jdu se učit a v pokoji si četla knížky (dívčí romány, dětské dobrodružné knížky, žádná extra hodnotná literatura, teda kromě vesmíru, to mě fascinovalo, tak jsem přečetla pár knížek s tímto tématem).
Jde mi o to, jestli ho nenutíš opakovat něco, co umí, ale on by se zajímal o něco jiného.
Možná bych se zeptala logopeda, jestli se dá něco udělat s tou rychlostí vyjadřování, eventuálně v pedagogicky-psychologické poradně. Možná má talent, který si nepřipouštíš.
@levandule_k my se s ním neučíme a neučili jsme se nikdy. Ani jsme nečetli. Četl už před školou. Ale dostávají na doma zápisy z přírodovědy a on vymyslel, že si to bude dělat o přestávce.
Nosí do školy vše, aby si nemusel něco vyndavat a zase dávat zpátky...
Teoreticky je přestávka jeho volný čas, je na něm, jak to stráví. Nám učitel matiky povolil dělat úkol o přestávce, když jsme si ho dělali sami, protože to byl náš volný čas. A pár úkolů jsem dělala těsně před vyučováním, prostě jsem na to doma zapomněla, ale to jsem byla na 2. stupni ZŠ. Když jsem se jednou zmínila mamce, že jsem to tak tak stihla dopsat, než přišla učitelka, tak jsem čekala pochvalu, že jsem to stihla pod tlakem za včas a nemám černý puntík, že jsem dobrá v improvizaci 🙂 a mamka byla lehce zděšena, jak to že jsem si úkol zapomněla udělat doma a flákám domácí přípravu, no víckrát jsem se nepochlubila 😂 Na střední jsem pak domů brala jenom nějaké sešity a učebnice, to, co jsem měla v plánu se učit, jinak jsem to nechávala ve škole ve skříňce. (Nebyla jsem jediná, kdo to tak měl, kdo se s tím měl pořád tahat, že...)
Myslím, že tvůj syn se neztratí 🙂 Ale být rodičem je občas dost náročné.
Spis Kvido nez Sheldon. Maly spisovatel?
@hezz17
me teda taky okamzite napadl Sheldon
@hezz17 kdo je Kvido? Náš spisovatel nebude. Nerad čte a nerad píše.
Bajecna leta pod psa..
Jsem asistentka pedagoga a setkala jsem se s nekolika zaky s Aspergerovym syndromem, kteri se presne takto vyjadruji, nekdy to zni az "slovnikove". A vlastne i par deti, bez nejake poruchy,ktere doma vesou k cetbe a mluvi s nimi, takze se to vyjadrovani mely moznost naucit, znam. Nikdy jsem se ale nastesti nesetkala a tim, ze by si je kvuli tomu nekdo dobiral...je to smutne :( V dnesni dobe je spoustu deti, ktere maji problem sestrojit krátký dopis o nekolika vetach...Verim , ze chlapec ze sveho projevu a umeni vyjadrovat se, bude do budoucna tezit ;)
Pamatuju si takového kluka ze základní školy, když jsem byla žákyně. Chodil oblékaný jako Malý Sheldon, nosil kufřík místo aktovky, měl zvláštní mluvu oproti ostatním dětem. Stal se z něj právník.