Ahoj, dnes jsem byla u psycholožky pro výsledky psychologického vyšetření syna a jsem z toho špatná. Synovi je 6 a půl let a chodí do první třídy. Řešili jsme odklad, protože je narozený v červnu a podle školky měl špatnou grafomotoriku, v PPP odklad nedoporučili, a grafomotoriku jsme vyřešili maxíkovým grafomotorickým kurzem. Měli jsme za to, že je vyhraněný levák, ale už na konci prázdnin si začal přehazovat tužku z levé do pravé a naopak, trvalo to i po začátku školy. Chtěla jsem s ním jít proto na vyšetření laterality. Když už jsem s ním byla u psycholožky, tak jsem jí řekla, že máme problémy s psaním úkolů, syn má na sebe velké nároky a dokud není úkol perfektní (jde o psaní), tak se vztekal a chtěl ho dělat tak dlouho, až to bylo podle jeho představ. I ve škole má občas záseky, když mu něco nejde, tak se buď vztekl nebo se urazil. Taky není úplně sociálně zdatný a občas má problém se začlenit mezi děti. Ve škole ale funguje kromě toho, co jsem uvedla výše,a bez problémů, dle učitelky v normě. V družině taky úplně v pohodě, předtím ve školce taky žádný problém, chodí na 3 kroužky, taky žádný problém. Psycholožka mi nabídla celkové psychologické vyšetření, se kterým jsem souhlasila. Dnes jsem byla pro výsledky a psycholožka mi řekla, že je nezralý, že jsme měli dát odklad. A že ho máme vrátit do školky. Což jsem odmítla, když ve škole funguje bez problémů a myslím, že by to považoval za velké selhání. Pak mi řekla, že by měl mít ve škole asistenta. Což jsem taky nechápala a znovu jsem jí řekla, že ve škole funguje dobře. Tak bych prý sním měla jít na neurologii nebo na dětskou psychiatrii, aby mu dali nějakou medikaci (prý na dozrání), což jsem taky odmítla, když se podle mě jedná (a podle všech ostatních) jedná o zdravé dítě a pak mi navrhla rodinnou terapii, prý by se terapeut podíval, jak s ním děláme úkol a něco by nám poradil. K tomu bych uvedla, že jsme úplně rodina, já, manžel, syn a ještě máme mladší dceru, žádné rodinné problémy, nemáme jsme s manželem oba vysokoškoláci, máme oba dobrou práci. Psycholožka mi pak řekla,že vyšla z výsledků testů, že se jí syn nevešel do tabulek, že se jí většinou děti vejdou do 4 bodů (měla bodovací stupnici) a syn měl rozptyl 10 bodů, v něčem nadprůměrný, v něčem podprůměrný. Když jsem se jí ptala, v čem je podprůměrný, tak řekla, že např. v praktických dovednostech. Zeptala se ho, co by dělal, kdyby do něj strčilo mladší dítě, na to řekl Strčil bych do něj taky (správná odpověď zní Nic, protože je mladší) a co by dělal, kdyby v obchodě našel peněženku. Na to řekl, nechal bych ji tam asi ležet (správná odpověď zní: Odevzdal bych ji). Jsem z toho dost špatná, syn je normální zdravé dítě, živější a temperamentnější, vím, že sociálně je trochu nevyzrálý, ale to snad není důvod pro tak radikální řešení, co doporučovala. Taky mi řekla, že syn má ADHD, což se mi taky nezdá, je živější ,ale hyperaktivní rozhodně není, ta pozornost by horší být mohla, ale nevím, jestli je to přímo ADD. Přijde mi zvláštní, že ve školce, ve škole, v PPP, v družině, na kroužkách i ve volném čase funguje v pohodě a u psycholožky dopadl takto. Nemáte někdo podobnou zkušenost? Nevím, jakou mám těm výsledkům přikládat váhu. Taky nevím, zdali mám zprávy od psycholožky ukázat třídní učitelce, o vyšetření jsem jí říkala a dohodly jsme se, že jí zprávu přinesu ukázat, ale tohle se mi jí tedy dávat nechce. Aby pak syn neměl nějaké stigma. Lituji toho, že jsem s tím celkových vyšetřením souhlasila, už se bohužel stalo. K lateralitě mi řekla, že je nevyhraněný, Děkuji za názory.
Díky za odpověď. Tohle byla klinická psycholožka. Já jsem jí říkala, že s výsledky nesouhlasím, že mi přijdou jako nesmysl, znova jsem ji popisovala, jak syn funguje. Pak mi teda řekla, že jí to taky nesedí, ale že vyšla z toho, co jí tam převedl. Prý vzala stopky, řekla, na tenhle úkol máš 3 minuty, tím podle mě (a i podle ní) syna asi dostala do stresu a to prý mohlo ovlivnit jeho výkon. Ale aby to ovlivnilo natolik, že mám pocit,že vyšetřovala úplně jiné dítě? Jinak s psychology jsem skončila, už ho nikam tahat nebudu.
Způsob vyšetření mi příjde docela zvláštní. Mám dceru čerstvě 6letou a teda na otázku, co by udělala s nalezenou peněženkou, by asi taky neodpověděla, že ji má někde odevzdat.
Ahoj, psycholožka pravděpodobně popsala výsledky testů a to, jak se choval u ní. To je jedna stránka věci, ale nedá se z ní dělat závěr. Brala bych to jako informaci. Závěr se obvykle dělá z výsledků vyšetření + anamnéza (dítěte i rodinná) + to, jak se chová ve škole/družině/kroužcích a jak zvládá domácí přípravu. Vidím, že tě to hodně dostalo, ale neber to osobně, zkus na to pohlížet třeba jako na projev tvého děťátka v cizím prostředí, které na něj kladlo nároky. Možná si nesedl s psycholožkou. Jedná se každopádně o situační záležitost, dost možná by v jiném čase u jiného odborníka dopadl jinak.
Co se týká sdělení výsledků vyšetření učitelce, tak zpráva z vyšetření je výhradně ve tvém "vlastnictví" a nemusíš ji nikomu ukazovat.
Sociálně méně zralých je dnes hodně dětí, častěji to bývají děti protektivních, velmi pečujících rodičů 😉 Zapracovala bych na emoční inteligenci, tak nějak nenásilně, informací je všude hodně.
Asistent pedagoga se dává jen ve skutečně specifikovaných případech, tím bych se vůbec nezabývala.
Na podporu dozrávání CNS můžete vyzkoušet doplňky stravy, např. EYE Q nebo ESPRICO, recenze jsou různé, ale děťátku to neuškodí.
Jinak k tvým dalším poznámkám, k tomu, co jste řešili u psycholožky...jsou to časté potíže a já bych se vůbec nebála o nich diskutovat, klidně i s jiným psychologem. Je mi jasné, že jste si s paní psycholožkou nesedly, ale to neznamená, že to tak bude vždy...Většinou v ten první moment, když je člověk překvapený a vyvedený z míry, má tendenci jít do opozice, ale třeba ti přeci jen něco to vyšetření dalo.
Perfekcionistické děti jsou obvykle ty prvorozené...jejich vzorem jsou rodiče a někdy, když se snaží být i rodiče dokonalí, je pro dítě těžké nebýt perfekcionistou a to mu nese řadu frustrací. Jak to máte s manželem? Nejsi ty (nebo manžel) na sebe moc náročná? To jsou všechno nástřely, které bys s psychologem mohla probrat.
Ať se daří 🙂)
No to teda koukám jako blázen, myslím, že dětí jako je Váš syn je převážná většina. Mám syna 5,5 roku a myslím, že kdyby mu řekl psycholog (už to by pro něj asi byl stres, že jsme vůbec k němu takovému šli), že má na něco 3 minuty, koukal by a ve stresu by byl taky. Nehledě na to, že by asi neodhadl, jak dlouho tři minuty trvají. Odpověděl by úplně stejně jako Váš. Podle dnešních psychologů by každé dítě mělo nějakou poruchu. Náš se dokáže pěkně vztekat a někdy ho to drží hodně dlouho. Ale stále vidím kolem sebe děti, co se chovají podobně, tak jsem zatím k žádnému psychologovi nikdy nešla. Bůh ví, co by našemu synovi "našel". Když mu byly čtyři, říkala mi učitelka v MŠ (mladá, byla druhý rok po škole), že má někdy dost uzlobenej den a že si vymýšlí a někdy vyrušuje, že by možná nebylo špatné zajít s ním do poradny. Na to jsem se vykašlala, protože u dětí je přece normální, že si občas vymýšlí a že nesedí jako beránek a neposlouchá vše, co se mu řekne, to bych ani nechtěla. V rámci mezí je to jeho zlobení stejné jako u dětí kolem. Teď mi zase v předškoláku řekla přímo ředitelka školky, že je náš syn nadprůměrně inteligentní, že jeho občasné zlobení je promyšlené na úrovni 14-ti letého puberťáka, a že ho má moc ráda, jeho dedukce a jeho myšlení ji prý překvapuje a hodně se s ním nasměje. Tak si pak vyberte 😉 . Obecně bych se vykašlala na psychology, nestresovala tím děti a snažila je vychovávat slušně a jak nejlíp to jde. A pokud už vypadá zpráva jak popisuje zakladatelka, nechala bych dítě posoudit ještě jiným psychologem.
já bych ho vzala ještě k jinému psychologovi, tak zrovna třeba neměl den, špatně se vyspal, byl ve stresu..zvlášt pokud má školní výsledky v pořádku (na otázky by správně neodpověděla má 8letá dcera ani náhodou) :-I
@olik76 Ty stopky jsou deb....a. Ta psycholožka byla kr..a. Sledovat si čas je u některých úkolů dané, ale tak, aby to vidělo dítě, které je dle popisu navíc perfekcionista? Blbost.
Všichni psychologové nejsou stejní. Mám nějaké zkušenosti, a tak to fakt mohu celkem zhodnotit.
Podle mě je ale Váš syn normální, jen je tam prostě ten perfekcionismus a potřebuje posílit sebevědomí. To, že má občas problém zapadnout mezi děti, taky není nic neobvyklého. Někdo je prostě sociálně zdatnější a někdo méně. Ta lateralita by mě asi taky přiměla navštívit s dítětem psychologa, ale není to žádná tragédie a nevyhraněnou ji má i spoustu dospělou. Pokud se i ve škole na kroužcích jeví všem v pořádku, tak to neřešte. Za sebe bych nechala pro svůj vnitřní klid udělat srovnání u jiného odborníka, ale chápu, že ho po této zkušenosti už nechcete nikam brát,
Ještě k těm otázkám, psychologové používají standardizované testové metody, tak, aby ty otázky byly stejné pro všechny děti bez rozdílu a z toho se pak odvozují závěry. Některé děti jsou sociálně vyzrálejší a samostatnější a některé méně. Samozřejmě se vše posuzuje dle věku. Pokud vaše děťátko vyšlo v některých ze subtestů nadprůměrně a v některých podprůměrně, skutečně to značí nevyzrálost CNS. To ale nic děsivého neznamená, je to často jen otázkou času, kdy se vše srovná a syn vyzraje. Velký pokrok dělají děti o prázdninách, kdy psychicky odpočívají, tak mohou "poskočit" ve vyzrávání. Ale jak říkám, já bych se vůbec nebála popovídání si s nějakou paní psycholožkou/psychologem, se kterým si "sednete".
Jsem psycholožka, ale s dětmi nepracuju. Podle popisu mu dělala kompletní test inteligence a nevím, jak u takto malých, ale u dospělých bývá i větší rozptyl ve výsledcích jednotlivých testů běžný. Čas se měří, to je běžné. Já si třeba pro sebe i zpracovala informaci, jestli dotyčný
Je z toho nervózní. U dítěte je možné si čas stopnout u sebe a nechat ho úkol dokončit, aby z toho mělo lepší pocit. Zkusila bych pedagogicko psychologickou poradnu, tam toto řeší pořád, třeba poradí, co a jak.
Kruci vy snad píšete o moji dceři 🙂 Jen ta teda zatím do školy nechodí, nástup ji čeká až v září 2016. U psycholožky podstoupila stejný test (co by dělala kdyby našla peněženku, kdyby ji nějaké dítě napadlo...) a také odpovídala "špatně" a podle psychložky je lehce sociálně nevyzrálá, ale to se prý celkem rychle srovná. I ona je perfekcionistka a proto ji zadané úkoli déle trvají a i ona má problém s motorikou.
Ale psycholožka odklad rozhodně nedoporučuje.
zašla bych ještě jinam.
Děkuji za odpovědi. Syn je perfekcionalista, ctižádostivý, soutěživý, vzteklý a tvrdohlavý a náročný na sebe - jako já. To vše jsem ale psycholožce řekla, tedy že tyto povahové vlastnosti má po mě. Jsme s manželem oba výkonově zaměření, ale děti oceňujeme za snahu, nikoliv za výkon. I když je mi jasné (jak mi řekla i ona psycholožka), že dítě se nechová tak, jak mu říkáme, ale podle toho, co vidí. Své povahové vlastnosti ovšem nezměním.
Nějaký doplněk stravy zkusím - díky za radu.
Jinak mám s psychology i jiné špatné zkušenosti - v minulosti jsme měli s manželem vztahové problémy, chodili jsme na terapie, oba na individuální a pak ještě na párovou a k ničemu to nebylo..
Jsem toho názoru, že kdyby každý nechal vyšetřit své dítě, tak polovina a z těch, co mají "normální" dítě se dozví, že normální není. Prostě jak se začne víc zkoumat a prozkusovat. Na tvé trápení ti spíš poradím. Pokud tě to bude v hlavě hlodat, uvědom si, že opravdu většina lidí má psychologickou nebo psychiatrickou diágnózu, není to o tom, že jsou blázni, magoři nebo potomci, kdepak, prostě je to výsledek vyšetření, zasazení do průměru a do tabulek, něco jako normální dle mě ve skutečnosti neexistuje, to je vlastně to čeho je nejvíc,a ještě teda musím upozornit, že 90% psych. testu je zastaralých a dnešní populaci ani ty tabulky neodpovídají natož cechum
@editah222
s manželem máme pocit, že jsme se rozhodli dobře, že jsme odklad nedali. Ve škole se mu líbí, je tam spokojený, má prima učitelku, která ví, jak na něj, má tam své kamarády ze školky. Moc se do školy těšil. Zvládá to podle nás a učitelky i podle něj dobře. Je dost chytrý a podle mě další rok ve školce by mu byl k ničemu (jak nám řekli v PPP). To, jak se projevuje, jsou podle PPP povahové rysy, které by se ale za ten rok nezměnily. V družině hraje šachy, vše, co vidí, se snaží přečíst, má radost, že začíná umět psát. Představa, že by si ještě rok maloval ve školce omalovánky (to opravdu velmi zjednodušuji) je pro mě nereálná.
Dala jsem i na svou intuici, že do školy by měl jít a až do dnešního dne jsem o tom neměla pochyb.
Ježkovy voči, to je mi vás líto... Mějte ale na paměti, že rozhodnutí je pouze na vás. I kdybyste měla 1000 posudků PPP podobného ražení, tak pokud jste přesvědčená, že synek ve škole funguje dobře, nikdo vás nemůže donutit ho dát ze školy pryč. Jednou zkrátka dozraje, tak to bude déle trvat, no a co. Dokážu si představit, jak vám je hrozně a toho stigmatu bych se taky bála. Myslím, že hodně záleží na učitelce, jak to s ním bude umět. Posudek bych jí ukázala, aby věděla, jaký zaujmout postoj a přístup - dohodla bych se s ní na tom předem, ale trvala bych na tom, že syn ve škole zůstane. Připadá mi, že si to všichni chtějí akorát zjednodušit a vůbec nikdo nedomýšlí, jak strašně by se váš syn cítil, kdyby se v pololetí ocitl zpět v MŠ. Pokud by měl dle PPP jít od září 2016 znovu do ZŠ, tak to fakt nechápu, co by ten další ani ne půlrok v MŠ mohl napravit. Držte se a nenechte se vystresovat!
@olik76 podívejte se na odkaz: http://www.maminka.cz/clanek/melancholik-nebo-f...
@olik76 Upřímně - oni ti psychologové a psychiatři v mnohých případech taky nejsou "normální". Jedna moje kamarádka dělala obch. zástupkyni přes psychofarmaka, měla na starosti cca 100 ordinací a říkala, že kdyby sama potřebovala psychiatra, tak z těch 100 ordinací by si vybrala asi 1-2, jinak to prý byli samí magoři. Jeden dr. se ji snažil dokonce znásilnit přímo v ordinaci za bílého dne... A tihle nám pak posuzují děti a dávají doporučení... Hrůzná představa!
@olik76 jestli v ppp odklad nedoporučili, řídila bych se i tím. Toho je víc jejich parketa než klinického psychologa a i tu lateralitu můžou vyšetřit oni.
@olik76 To mě mrzí, že máte špatné zkušenosti. Co se týká povahových vlastností, opravdu se to dědí a taky je pravda, že to od vás odkoukává. Třeba si ještě vzpomeneš, jak ses cítila, když jsi byla ve věku tvého děťátka..nebo se do něj třeba dokážeš vcítit, jak je mu teď, už jen to, že mu porozumíš, bude pro něj fajn a pomůže mu to překonat aktuální frustraci...rozvoj emoční inteligence obecně je skvělá věc a dokáže dělat zázraky s děťátky, ale i s dospělými... 🙂
Můj názor je ten, že vlastně žádný problém nepřipustíte. Prostě vás šokovalo, že syna může někdo považovat za dítě, které má problém...je to tak? Ano, svoje dítě znáte nejlépe a pokud je podle Vás vše, jak má být, tak to hoďte za hlavu. Něco v té škole ale neklape, že jste vyšetření vyhledala, ne? Leteralita dozrává jenom věkem, tak nechápu, že odklad v PPP nedoporučili, když je měl neurčitou už před vstupem do školy. Za mě - jestli s tím chcete něco dělat a vrtá vám to hlavou, proč má takovouhle zprávu, nechte ho vyšetřit ještě ještě jednou, u naprosto jiného psychologa. Budete mít dva na sobě nezávislé pohledy. Pak nemusíte zohledňovat ty špatné věci ve zprávě stresem, nesympatiemi mezi dr. a dítětem apod. Každý dorktor používá jiný přístup, testy. Pokud se zprávy budou sobě podobat, začněte o nějakém problému přemýšlet a pak řešit.
@kalo k těm testům - je několik standardizovaných testů. které používá každý psycholog. Vyšetření u jiného odborníka lze zopakovat, ale s vysokou pravděpodobností bude mít ten jiný psycholog stejné testy (ty, které se používají na školní zralost jsou prostě všude stejné, aby se měřilo všem stejným metrem), jako měla ta první psycholožka, tudíž se celkové vyšetření dá zopakovat až za půl roku. Něco jiného je ovšem, přijít si tam pro "radu"..
No a jak vlastně dopadly testy laterality v té ppp předtím?
popravdě... Já byla jako malá taky u psycholožky a chovala jsem se tam totálně jinak než v prostředí co jsem znala..
Co se týká výsledků, tak bych bud gnorovala její názor, nebo šla jinam a trvala bych na tom, že budu u vyšetření... Ono je to taky těžké - dítě vidí na pár desítek minut a má dělat závěry... Podle mně je syn prostě unikát a chce individuální přístup...
Jak jsem psala, meli jsme za to, ze je vyhraneny levak, tak jsme to neresili. Od mala bral vse do leve, manzel je levak, dcera s nejvetsi pravdepodobnosti taky. Ve skolce ho povazovali za levaka, na grafomotorickem kurzu Maxik taky. Jestli to v PPP resili, nevim, nebyla jsem u toho, pracovnice delala vysetreni ve skolce, rodicum pak jen sdelovala vysledky. Prehazovani rukou zacalo na konci prazdnin stylem Mami koukej, ja jsem obourucny, koukej, umim to i pravou. Prirozene vzdy jen levou. Brala jsem to jako upozornovani na sebe, ale kdyz to zacal delat i ve skole a ucitelka se me na to ptala, zacala jsem to resit.
@olik76 no pokud dělali testy zralosti, součástí byl i test laterality, zeptala bych se na to přímo jich a to používání pravé ruky, dělá to jen u tužky? Co jiné předměty? Možná to je důsledek vtipkování ze školy. Ono hlavně lateralita není vždy stoprocentně jednostranná, jen třeba jedna strana výrazněji převažuje
Pokud jste si jistá, že nemá žádné jiné problémy, kromě toho, že se občas sekne, když mu něco nejde, tak pak bych to neřešila. Můj syn je stejně starý a začal chodit do školy, takže teď také řešíme úkoly atd. a někdy je to taky boj, sotva začne psát poprvé písmenko, hned mě to nejde, to se nenaučím atd. a už na druhé řádce to má krásné. Nosí samé jedničky a píše opravdu dle mě i paní učitelky moc pěkně. Je to pro děti velká neznámá a každé se s stím potřebuje poprat svým způsobem a pokud opravdu není jiný problém, pak je to myslím naprosto v pořádku. Já bych své dítě vůbec nenechávala testovat u psychologa (ani kvůli obouručnosti), nechala bych ho, ať se sám rozhodne, jakou rukou bude psát. A ty testy vás jen zneklidnily. Jinak teď jsem se zeptala syna, co by udělal s tou peněženkou a řekl by, že by jí nechal ležet na zemi. Takže takto odpoví asi každé 6ti leté dítě. Na nějaké tabulky bych se zvysoka a jestli vás to hodně trápí, pak bych vyšetření zopakovala na konci školního roku u jiného psychologa. Ale já pro to nejsem, myslím si, že malý dozraje a bude to v pohodě. Já nejsem zastáncem odkladů, ale u vašeho syna by to asi bývalo lepší. Ale rozhodně ho nevracejte do školky, to by ho hrozně zlomilo!!! Spíš bych vyčkala a věřím, že to bude v pohodě. Ono je lépe to moc neřešit. U nás na první rodičovské schůzce nám (myslím všem rodičům, ne nám konkrétně) neustále přímo vnucovali psycholožku, paní učitelka několikrát opakovala, že je tam k dispozici atd. že mi to až lezlo na nervy a připadalo mi, jako by měla celou třídu dětí s nějakým problémem. Dnes je to prostě moderní ☹
@pkolin tak obouručnost bych takto nepodceňovala. Tak, jako máme dominantní ruku, máme i dominantní oko a tato nevyhraněnost může dítě zpomalit v psaní, ovlivnit vznik sekundární poruchy učení atd. Vrácení do školky je asi nesmysl v tomto případě, ale pokud by měl chlapeček s lateralitou problém, může maminka dostat návod, jak s ním pracovat.
Mam dite se zkrizenou lateralitou a je to pekne pitoma kombinace. Navic je ADD a socialne nevyzrala, bilingvni a ma hranicne vsemozne dys, ale nic vyhranene...v podstate si s ni nikdo nevi rady. Take nezapada do skatulek. Ma IP.
Ke konci prvni tridy se psychicky rozlozila na prvosoucastky a prazdniny jsme stravili po psycholozich a ruznych vysetrenich, aby se dala trosku dohromady.
Pres to vsechno napisi, ze je normalni a ma sanci na uspesny zivot uplne stejne, jako kazde dite, ktere nema zadnou diagnozu, ale zjisteni priciny jejich potizi nam pomohlo s ni pracovat.
Ze je jina jeste neznamena, ze neni normalni.
Zda se mi, ze se vas to dotklo na uplne jinem levelu, nez je syn...mozna vase soutezivost, vlastni sebevedomi. Nevim jak presne je relevantni poznamka, ze syn je z uplne rodiny, bez problemu a s rodici vysokoskolaky. Takova rodina muze byt nefunkcni uplne stejne, jako kazda druha. Navic i v te uplne nejstabilnejsi rodine plne lasky se muze dite citit neadekvatne a nekdy doslova kvuli blbosti (z pohledu dospeleho).
Syna bych vzala do jine PPP, nechala si udelat plne vysetreni tam s tim, ze posoudi i jeho vstup do skoly a jak to zvlada. Nuerologicke vysetreni mu take neublizi, trva to chvilku.
Pokud mate pocit, ze klinickeho psychologa nepotrebujete, tak ho k dalsimu neberte.
Zpravu do skoly take davat nemusite. Nehlede na to, ze nepadla zminka o IP, takze ani neni duvod.
Navrat do skolky bych vubec nezvazovala.
@kulatakosticka prehazoval ruce i na tenise. Diky za tip, zeptam se v PPP, jak vysla lateralita tam.
Podle toho, jak syna popisujete mi y výsledky vyšetření moc nesedí. Zkuste ještě jiného psychologa. Tohle byla PPP nebo soukromý psycholog? Určitě bych chtěla na Vašem místě znát výsledky od dalšího odborníka. Prášky na dozrání nervové soustavy mi přijdou nesmysl. Pokud by měl syn vážnou ADHD jistě by pojala podezření i vyučující. Mně se to nějak nezdá.