Vrácení z 1. třídy do MŠ. Jaký je na to váš pohled?

24. říj 2023

Ahoj, vím že už podobné téma tady bylo. Dceři je 6 let.
Dcera chodí do 1 třídy a učitelka jí chce vrátit zpět do MŠ. Dcera je podle učitelky hodně dětská. Nedává moc pozor, hraje si, nesoustředí se .Učivo ve škole prý moc nezvládá. Nevím co je na tom pravdy, protože doma je to jiné. Pěkně se učí a zvládne vše.
Prý na to nemá a nezvladne to prostě...
Při zápisu bylo vše ok a o žádným odkladu nebyla řeč.
To samé když měli e školce paní s PPP .
Jenom že se moc nesoustředí a musela jí to říkat třeba 3x .... Dcera je objednaná do poradny.
Tak nevím.. Je to těžké.
Když půjde zase do školky tak aby pak do té školy chtěla v září, aby si nemyslela že to bude jako teď....

kubesovaadelka
24. říj 2023

Pokud dcera má školu ráda, tak bych považovala, jestli škola nenabízí třeba asistenta, který by dceři v hodinách pomáhal 🤷.

suzanna123
24. říj 2023

určitě bych počkala, co na to odborník - jestli je problém v dceři nebo v učitelce. A pokud by to potvrdil, tak bych se spíš sháněla po přípravné třídě

veroniquecz
24. říj 2023

@suzanna123 souhlasím. Ono kolikrát je problém v ucitelce, ne v dítěti.
Tazatelko, dala bych si schůzku s učitelkou a snažila se zjistit co a jak, co konkrétně ji vadí, zda to mají i ostatní atd.

ina10
24. říj 2023

Příbuzné takto "vrátili" syna do MŠ, taky měl zapis v pohodě atd, ale pak v té 1.třídě to nedával, dle zprávy byl ještě nezralý nebo co a bylo tedy dost divné, že učitelky v MŠ,které s ním byly v kontaktu, to nepoznaly (co vím, tak se dělá i diagnostika 2x ročně v MŠ, jestli děcko zvladá co má zvladat).
Ve tvém případě bych si počkala, co řekne ta objednaná poradna.

veruuu_kubesovic
24. říj 2023

No a že je dětská? To jako v 6letech má být jaká?
Já bych rozhodně dítě téměř v listopadu nevrátila do školky, ale zjistila jestli není náhodou paní učitelka zaujatá vůči tvé dceři...

95newmommy2020
24. říj 2023

Co to je za módu propadat do školky? To je tady skoro pořád.

zmrzlinka
24. říj 2023

Moje dítě se hraje pořád a to je jí 7 .Nevidím důvod proč by se neměla hrát.Jeji něj kámoška je ve druhé třídě a taky se pořád hrajou.Proč by neměli?

alubif
24. říj 2023

Mě je někdy těch dětí líto, dcera taky nastoupila v 6, víc jak půlka děti odkladových, to znamená některé i víc jak o rok starší než ona a v té první, druhé, třetí třídě je to strasne znát. Dcera hravější, nesoustředěné, radši se soustředila na to co dělají ostatní. Učitelka s tím měla neustále problém. Řekli jsme ok, bude sedět sama, to ji hodně pomohlo. Pak k ní ale posadila nové ukrajinské děvče s tím, že ji má pomoct. Takže krome opětovného nesoustředění měla ještě pomáhat holčičce, která sotva rozuměla... Takže známky šly dolů a řeči ucitelky o nesoustředění... Takže jsme měly pohovor ve škole s učitelkou co od ní vlastně chce. Teď je už starsi, ale zase ji učitelka řekla at kdyžtak pomůže slabší holčičce. Když už ji teda pomahala, dostala trest, za to že se s ní v hodině bavi. Takže čekám na další ucitelcino extempore a půjdeme si popovídat. Takže první věc bych se pobavila s učitelkou co má za problém. Chápu, že dnes se 6 -ti léte děti ve třídě nenosí, ale podle mě je to chyba učitelky tohle nezvladnout.

suzanna123
24. říj 2023

a btw., podle toho, co jsem poslouchala od syna učitelky jeho první rok, byl taky nezralý, jako bonus do první třídy nastoupil s nulovou znalostí jazyka - a zvládl(i) to. Ta si mohla tak ulevit, kdyby ho tenkrát prostě šoupla do školky...
Jako neříkám, že to nemůže být u vás vážnější, ale taky je možné, že jste prostě jen narazili na vyhořelou úču, co se nehodlá zdržovat s dítětem, co potřebuje extra přístup.

irmamala
24. říj 2023

Dcera je ve 3.třídě a je to s ní katastrofa. Nepozorná, nechápavá, pomalá. Nosí špatné známky, které ale pramení především z toho, že nepochopí, co se po ní chce. Snažím se jí dostat do PPP, aby mi poradili, jak se s ní učit, jenže k tomu potřebují doporučení od učitelky a ta, ačkoli jí dává špatné známky, tak nad nějakou diskuzí o dceří vždy mávne rukou, jakože taková prostě je, pohodářka a že to alespoň bude mít v životě lehčí, když si nedělá s ničím starosti..... No to určitě bude, až bude opakovat třetí třídu 😀 Takže nad tvým příběhem mi zůstává rozum stát, protože to by podle Vaší učitelky měla jít moje dcera do pomocné 😀

sorboni30
24. říj 2023

Kluci mají ve třídě chlapce který nezvladal a nechali o opakovat ročník. Ne vrátit do školky, ale prostě si zopakoval ročník a dali mu asistenta. Takže spíš uvažujte takto..Do školky zpátky je nesmysl. Chyba bude možná i v učitelce když doma je vše ok jak píšeš 😉

pajusz
24. říj 2023

Já jsem nedovolila synovo vrácení do školky, on si přál strašně zůstat ve škole. Paní učitelka mu to otloukala o hlavu ho vrátí, poradna, psychiatr, co chtěla jsme dělali, všude jsme byli. Adhd, takže už jsme měli nějak směr kudy se vydat.. Teď je v prváku na SŠ a zpětně si říkám že jsem možná neměla být tak neústupná a s návratem do MŠ , možná by mu teď šlo všechno lehceji, má to dost vydřený, ale třeba taky ne

konidana
24. říj 2023

@irmamala do PPP se muzes klidne objednat sama bez jakehokoli doporuceni. Akorat pak poradna skolu/ucitelku oslovi, aby jim vyplnili nejake dotazniky.

zuzkasim
24. říj 2023

@irmamala Doporučení od učitelky pro návštěvu PPP nepotřebuješ. Objednáváš se sama.
Je zvláštní, že v MŠ ani při zápise do ZŠ nikdo žádné pochybnosti neměl. Nebo někdo něco naznačil, ale nepřikládali jste tomu takovou váhu? Chodilo dítě na edukační skupinky, kde jsi ho mohla vidět při práci mezi ostatními? Určitě běžte do poradny, to je nyní asi to nejrozumnější. Doma vést dítě k dodělání rozdělaného úkolu, k pravidelné práci do školy, dobrému režimu, aby bylo dost vyhrané a vyběhané venku, dostatečně odpočaté. Hodně s ním mluvit, ať má slušnou slovní zásobu a vyjadřovací schopnosti, denně dítěti číst. To jsou takové obecné věci, ale někdy se na ně zapomíná, protože to rodiče stojí docela dost práce (trvat na dodělání úkolu, motivovat ho k tomu, spousta času navíc...).
@sorboni30 Tohle bych úplně nedoporučila. Vrácení do MŠ se nikam nepíše, nikde neuvádí. Pokud dítě opakuje ročník, má všude uvedeno, kolik let už plní školní docházku. Změna po pár měsících je jednodušší než opakování celého ročníku. Navíc postupem času, jak nároky během školního roku rostou, dítě čím dál víc nezvládá a frustruje ho to, cítí ten propad mezi požadavky a svými schopnostmi. Tohle v MŠ mít nebude.

cilkat
24. říj 2023

Zvážila bych taky to, jak vám dcera přijde doma - jestli nastala nějaká změna po nástupu do školy, jestli projevuje větší míru stresu, "zlobení", plačtivosti, únavy, nemocnosti... Jestli ano, je to dost jasný příznak toho, že "na to ještě nemá" a je podle mě lepší stáhnout do té školky.
Pokud nic takového doma nepozorujete, přijde vám v pohodě a prostě "jen" je nepozorná ve škole, pak to může být osobnostní rys, který se za rok nezmění.
Ale určitě jděte do té PPP a držím palce, ať chytíte opravdu kvalitního odborníka, ketrý poradí.

irmamala
24. říj 2023

@zuzkasim
@konidana nevim jak jinde, ale do nasi prazske, kam spadame, doporuceni mit musime. Chtela jsem se objednat, ale rekly mi, ze se nejdriv sejdou s ucitelkou a pak mi zavolaji. A k soukrome poradne nemam uplne duveru. Zapis nas diky covidu minul a ve skolce me presvedcovaly, ze je naprosto zrala. Ja jsem si jista nebyla, ale svou roli sehralo i to, ze jsem uplne stejne pochybnosti mela i u starsi dcery a nakonec z ni byla premiantka. Tak jsem si myslela, ze to prilis resim a bude taky v pohode.

ninive211
24. říj 2023

@95newmommy2020 Taky nechápu. Pokud nebyly pochybnosti ve školce, kde je dítě treba 2-3roky, učitelky je znají...tak je často chyba v učitelce. Už takto zde máme fakt hodně odkladů. Treba v Británii, světě div se, mají školu povinnou od 4 let...
Jak jsem tu už psala v té předchozí diskuzi, můj taťka i ségra jsou oba letní. Nastupovali čerstvě šestiletí, taťka ještě bez předchozí návštěvy MŠ. První třída byla pravda dost očistec, sle postupně dozrál a nakonec patřil k premiantům a VŠ vystudoval s červeným. To samé ségra v bleděmodrým, vyloženě premiant nebyla, ale dostala se na 8l gympl, odmarturovala s vyznamenáním, vejška s červeným. A zpátky do MŠ ji nikdo nehnal...taky byla dětská, hravá, nepozorná...

franerka
25. říj 2023

Dnes by po těch dětech chtěli aby do 1. třídy nastupovali už tak nějak to vše uměli. Dnes už se nenosí, aby se nastupovalo v šesti. Raději odklad, prodloužíme dětství, mezitím se doma toho hodně naučí a tradá, ve škole má úča klid. S mým klukem má učitelka taky problém. Ano, je pomalejší, dle ní moc pečlivý ...WTF...takže raději ať to odflákne a žene s ostatními. Ano, musím s ním učivo víc probírat, ale tak žádný učený z nebe nespadl ne...dle mě...ty jsi matka, ty ji znáš nejvíc. A žádný pedagog stejně nemá poslední slovo. Ty ji znáš a víš, zda na to má, jak se chová doma. Dle mě bude potíž s učitelkou v přístupu. Ony jsou dnes zvyklé, že ty děti jsou jinde. Ale sakra na co pak ta škola je? Jako umět rozpoznat hlásku na začátku a konci slova, když to dítě nezná abecedu...u zápisu...už to mi tenkrát přišlo ujeté...ale zvládl to, dopilovali jsme. Za mě nevracet. prostě jednou už v té škole je tak bude muset bojovat no. To si říkám u kluka tky. Prostě se mu musím víc věnovat a ono to naskočí.

ninive211
25. říj 2023

@franerka Na umění rozpoznat hlásku na začátku a na konci slova ale nemusíš umět vyjmenovat abecedu...tam jde o sluchové vnmání...zda dobře slyší (pokud ne, je třeba řešit, protože může být právě pozdější problém se čtením a přepisem mluveného slova do psaného), dá se to natrénovat. Syn před návštěvou PPP pro posouzení odkladu horko těžko zvládl poznat první písmeno ve slově, dva tři týdny jsme to zlehka trénovali a uměl...poslední písmenko mu dělalo problém, taky se naučil. V 6 letech uměl obojí a je to součást požadavků, co by dítě mělo do první třídy tak nějak umět. Odklad má ze spousty jných důvodů.

franerka
25. říj 2023

@ninive211 jj už to taky umí. dělalo mu problémy to poslední...ale mě jako matce to přijde divné prostě

ninive211
25. říj 2023

@franerka Jo, to je možné, někomu trvá prostě déle, než mu to "secvakne". Ale poznat první a poslední písmenko ve slově je jedním ze znaků školní zralosti právě (připravenosti na školu) - viz důvody výše - když to dítě nezvládá, tak může mít problém přepsat mluvené slovo do psaného, prostě to tam "neslyší". Naučí se to někdy všechny děti...některé naprosto automaticky samy, některým se s tím musí trochu pomoct.

irmamala
25. říj 2023

@franerka Mám někdy stejný pocit. U dcery ve třídě je polovina dětí s odkladem a všechny uměly v první třídě číst a psát. Nechápu tenhle přístup - nechám tě rok doma, všechno tě naučím, ať jsi pak za hvězdu. No a ty děti, které šly normálně a nic napřed se neučily, jsou pak za debily 😀 Učitelka s nimi jede jak blázen a ti, co nestíhají, nebo nechápu, se to mají doučit individuálně. A já, byť samozřejmě matematiku třetí třídy chápu, nejsem schopná to dceři vysvětlit, nejsem pedagog, nevím, jak se učí osmileté děti násobit a dělit. A strašně mě štve, že učitelka by si mě měla pozvat a říct mi - Vaše dcera má ten a ten probém, jak to budem řešit, navrhnout doučování, doporučit kontatky, nějaké pomocné materiály. Ale ne, mě skáče na Edupage jedna špatná známka za druhou a když se s ní o tom chci pobavit, tak nad tím mávne rukou - No jo, ona je taková pohodářka a není to lepší, než když se děti ze všeho stresujou? WTF? Tak ať jí nedává špatné známky a já budu s její filozofií souhlasit.

ninive211
25. říj 2023

@irmamala Chyba učitelky. Pokud dítě opakovaně má špatné známky, tak učivo nepochopilo, je třeba nějaké doučování. Ale mě taky štrašně štve, že v první řadě je to na rodiči, že ho to má doučit ON, co učitelka nezvládla...jak píšeš, rodič není pedagog (s tou výjimkou, kdy jde taky o učitele, žejo 😀 ). Může dohlížet nad plněním domácích úkolů = dítě SAMOSTATNĚ vyparacuje domácí úkol dle zadání, rodič zkontroluje, upozorní na případné chyby...ale třeba i tady na MK je zcela běžný dotaz typu "Pomóc, máme ve druhý třídě tento úkol z matiky, jak to prosím vás počítáte? My vůbec nevíme! - tak zaprvý - jaký MÁME. DÍTĚ má, ne rodič. Za druhé, za DÚ by mělo být něco na procvičování, tedy to, co se probralo ve škole, vysvětlil se postup, vypočítalo se x příkladů...a doma se to má procvičit a ZOPAKOVAT. To, co by dítě mělo umět a pochopit v hodině (a pokud nechápe, nestydět se zvednout ruku a zeptat se...a úča to má znoviu, klidně potřetí, počtvrté vysvětlit...nebo se s dítětem spolu s rodičem domluvit třeba na individuální schůzce, pokud je to něco zásadního).
Strašně mě štve, že mnohdy rodič supluje roli učitele. Podle mě důsledek covidu nebo nevím. Za mě, já si nepamatuju, že by se se mnou doma někdo extra musel UČIT, bylo to o tom, že jsem se naučila sama, co bylo třeba a rodiče třeba vyzkoušeli (z násobilky, z vyjmenovaných slov, ze slovíček do němčiny...ale rozhodně mi NEVYSVĚTLOVALI, proč a jak se něco počítá. To má být role učitele.) Pak zde je obrovský problém v tom, že je vidět, kdo to zázemí (sociální, znalostní) doma má a kdo ne. Rodiče, co sami na ZŠ sotva prolízali a skončili s učňákem, asi těžko budou děcku vysvětlovat vyjmenovaná slova, když leckteří jsou i ve 40 schopni napsat vYdět či příspěvek na bIdlení

irmamala
25. říj 2023

@ninive211 Je to přesně tak. Za nás byl vztah žák-škola a rodič stál tak nějak mimo. A všechno, co bylo potřeba udělat, přinést, zjistit atd jsme museli v té makovici udržet. U mých dětí se učitelky ani neobtěžují, aby jim zadávaly úkoly, rovnou je píšou do edupage. Takže já si musím sednout a říct jim, co mají dělat, na kdy si mají přinést vylisované listy, kdy pojedou na výlet, kdy a z čeho bude test.... Nejde mi o to, že bych neměla čas, nebo byla neochotná se jim věnovat. Ale jde mi o to, že takhle mám pocit, že za celou jejich školu nesu zodpovědnost já a ne ony, když něco nemají, je to můj průser. Nemám problém si s dětmi sednou a pomoct jim s úkolem. Ale když ona otevře učebnici a zjistíme, že látku vůbec nechápe a já jí v 19h večer vysvětluju dělení, tak to bych se na to fakt nejradši vysr....

cilkat
25. říj 2023

@irmamala Ono Bohužel ty odklady často nejsou o tom, co dítě umí z učiva, ale jak "celkově zvládá". Mám teď v první třídě syna, kterému bude za týden osum let. Matiku pro třeťáky klidně zvládne (dělal teď úkol s kmotřenkou, která je ve čtvrtý). Ale nástup do školy v řádném termínu byl prostě nemyslitelný ze zdravotního hlediska: syn je smyslově přecitlivělý, hrozně snadno přetížitelný. Půlku jara byl loni nemocný. Teď se sice zravotně drží, ale vyzvedávám po obědě, družina a kroužky jsou nemyslitelné, obyvkle i řízený program odpoledne. Dítě mi prostě vypíná do stavu, kdy když ho vezmu na hřiště, tak si sedne na lavičku a čumí do blba. Bohužel má poruchu spánku, takže nejde "dát dřív spát", protože neusne (chodí v devět, vstává kolem sedmé). Samozřejmě s dítětem v tomhle stavu se taky už nic nedoučíte doma, protože po vás třikrát zopakuje, že je to písmeno "E", a na počtvrté na něj zase kouká jak tele na nová vrata a v mozku prázdno - doslova. Nebýt narozený na podzim, nejspíš vrácení do školky řešíme taky. (Ano, hodně bojujeme se čtením - mimo jiné neslyší tu poslední hlásku ve slově. Prostě neslyší. trénujeme to už dva roky.)

ninive211
25. říj 2023

@irmamala Nápodobně. Teď jsme s dcerou tři dny drilovali hodiny. Protože to, co už měla umět loni (a už loni dostala blbou známku z hodin), pořád nechápala, čuměla na to jak tele na nový vratazápis analogových hodin, kdy malá ručka byla na 9 a velká na 10 byla do digitálu schopna zapsat třeba jako jako 45:10 (nezájem, že den má jen 24 hodin) Byli jsme zouvalí, ještě v neděli odpoledne, jsme to viděli fakt bledě a říkali jsme si, že budem rádi za trojku a dvojka by byla důvod ke slavení...něco ji ale osvítilo a já jsem v pondělí podepisovala ZA JEDNA!!! Přece jen ty nervy (a několik vypitých panáků -rodičema 😀) k něčemu byly, přes noc se to rozleželo a něco v té hlavě i zůstalo. Ale jako přece se při každém problematičtějším učivu nebudu s děckem drtit celý víkendy ZÁKLADY a vysvětlovat to místo učitelky???

zuzkasim
25. říj 2023

@ninive211 Očekáváš, že hodiny naučí tvé dítě ve škole? Jako učivo to je, ale vždycky jsem to děti učila sama, přijde mi to jako základní dovednost, jako třeba uvázat mašličku, tedy věc hlavně rodičů. Pokud chceš, aby se hodiny dítě učilo až ve škole, pak to s ním ale musíš doma procvičovat, protože naučit to 30 dětí, které to neznají, učitelka za týden těžko zvládne.

tereza0111
25. říj 2023

@zuzkasim to bys mohla rict ale na vsechno. Neni to dovednost "manualni" jako ta maslicka. Ocekavam, ze se ve skole nauci nasobilku, vyjmenovana slova, zemepis a ano - i hodiny. V cem jsou hodiny jine? Nebo me ceka velke roztrpceni, kdyz zjistim, ze ve skole se nenauci nic, protoze na vsechno jich je 30 a neznaji to?

irmamala
25. říj 2023

Já jsem je hodiny taky neučila. Je to učivo ZŠ a asi to bude znít jako alibismus, ale nikdo mi neřekl, že je to dovednost, kterou musí umět před nástupem.

ninive211
25. říj 2023

@zuzkasim Hodiny jsou normálně učivo prvního stupně ZŠ. A ano, nějak očekávám, když s tím v hodině pracují v nějakých, že je jim vysvětleno, jak ty hodiny určit...jako uznávám, teď to byla chyba dcery, že co aspoń nějak uměla loni, tak úspěšně zas zapomněla, teď se k tomu nabalily i digitální hodiny (předtím ve druhé měli jen analogové, co vím) a jako byla úplně mimo a přišlo mi, že zapomněla i základy toho, co dřív uměla...aspoň podle toho, jak na to koukala, jako by to viděla poprvé v životě.
Tak jsme našli výuková videa přímo k té dané učebnici (máme Matýskovu matematiku), ke konrétním a tam to bylo tak krásně vysvětelné, že jsem říkala, že takhle to přece musí fakt každý pochopit...no teď už po tom našem víkendovém drilu to snad nezapomene.