Úroveň znalosti AJ - 4. třída

majkoz
14. bře 2016

Ahoj maminy, jdu pro radu a hlavně Vaše zkušenosti. Nemám kamarádku, která by měla dítě ve 4. třídě, tak zkouším, jestli se nějaká mamka čtvrťáka nenajde tu 😉
Syn chodí do malotřídky (jsou ve čtvrtém ročníku 3! : ), na Aj mají paní ředitelku, nevím, jestli má na Aj atestaci, a asi na tom tak nezáleží, ovšem zdá se mi, že i podle učebnice, podle které jedou, by toho měl umět víc. Nikdy nemívá z Aj úkoly- což mi teda nevadí- ale když si vzpomenu, tak otevřu učebnici a ptám se co probírají...no většinou nějaká básnička přitroublá, které nerozumí, ale musí ji umět nazpaměť. Barvy, čísla, abecedu zná...ALE nějaká gramatika? Ani ťuk! Když se ho zeptám Do you like bananas? Tak mi odpoví klidně Yes I am 😅 To je sice vtipné, ale tuto grama už měli podle učebnice brát dávno. Navíc, když si prolítnu prac. sešit, tak mají hotová cvičení ze slabých dvou třetin. A to jsou teď z celkového počtu lekcí 29 u 12.
Syn dostal teď v pololetí 3 z Aj, ale známky v ŽK tomu nenapovídaly, prý kvůli zapomínání pomůcek a jednomu zkaženému testu, jinak z opakování měl vždycky 1, 2. Jde o to, že příští rok přestupuje na "velkou školu", takže se fakt bojím, že úroveň výuky je tam jiná a že o to bude mít větší problém.
Proto Vás chci poprosit o Vaše zkušenosti s výukou Aj na prvním stupni- nejlépe ve 4. třídě, ať vím, jestli mu mám shánět doučování už teď-já na to nemám moc času a asi nejsem moc pedagogický typ 🤐
S paní ředitelnicí asi moc nehnu, když jsem za ní byla, tak jsem odcházela s tím, že bych toho po těch dětech chtěla moc 😠
Tak dík za případné postřehy!

dannyblakely
14. bře 2016

Tak to, co jste psala - Do you like bananas? - Yes, I do. Dělám s dětma ve školce.. Pokud má AJ od první třídy či od školky, určitě by měl znát víc, než to. Pokud AJ ovládáte, učte se s ním sama + na youtube jsou videa Super Simple Songs, který pouštím i své 20 měsíční dceři už nějakej pátek a používám to i na děti ve školce..

majkoz
autor
14. bře 2016

@dannyblakely Dík za reakci... To je právě můj prů..švih. Já se s ním učila už od malinka, ale jakmile nastoupila angličtina ve škole(až ve 2. tř.), tak jsem předala pomyslné otěže paní ředitelce a syn skoro všechno zapomněl, kdybych to tušila, tak jedeme dál, ale viděla jsem, že na to jdou ve škole jinak, tak jsem to nechala být, moje chyba. Ale co teď, já bych se sním ráda začala zase učit, ale vůbec nevím, kde začít. Kluk je sice lajdák, ale je moc šikovný... Neporadila byste mi, třeba odkaz, na nějaký "výukový plán", asi to bude chtít vzít od začátku...

yume9
14. bře 2016

Radila bych doučování nebo si s ním sedla sama nad aj a vysvětlila mu základy, co už mají prohrané z učebnice. Pokud se drtí básničky a nerozumí textu v nich, tak si myslím, že je to chyba. A to jak po stránce gramatické, tak slovní zásoby.

dannyblakely
14. bře 2016

@majkoz Já jedu více méně podle Wattsenglish a mám děti od 4 roků.Výukový plán pro starší vám asi moc neporadím, ale našla jsem toto http://www.nasula.cz/vyukovy-plan Nezní to úplně blbě. Je to základ, který pak můžete podle toho, co se zrovna malej učí ve škole, rozšířit.. A na youtube je toho taky mraky, co by malého chytlo a vy mu to můžete pak jen dovysvětlit.

nelam
14. bře 2016

Já jsem zastánce hravé angličtin na prvním stupni založené na poslechu, opakování a mluvení. Na děti mluvím v hodinách pouze anglicky, každý týden hraji pohádku/čteme knihu, přestože ne všechna slova znají. Základem prvního stupně by mělo být nebát se použít jazyk, necítit k němu odpor, naposlouchat jazyk. S učebnicemi AJ úplný nonsenc 😀 .
Nevím, podle které učebnice chlapec jede a co mají v ŠVP, nicméně u nás (AJ od 3.třídy) jedeme cca tato témata:
3. třída - základní pozdravy, povely, barvy, čísla 0-100, rodina, abeceda, zvířata, dům, hračky; z gramatiky se probírají zájmena (trvám na I, you, he, she, it, mn. číslo ladíme i ve 4.třídě), sloveso být, mít.
4. třída - jídlo, hobby, cestování, oblečení, povolání, gramatika: can, like, 3. os.č.j u sloves, př.čas průběhový, č. minulý
Toliko pro představu, samozřejmě, že umění "umět" trochu vázne 😀

majkoz
autor
14. bře 2016

@dannyblakely Děkuji, na tu lochnesku už jsem narazila, prostuduji i ten druhý odkaz
@nelam Děkuji! Mají Hello, kids! Právě toho se obávám, že se u nich málo "mluví". A potom má neskutečný brajgl v what, where, here atd-ok, to se dá dopilovat, ale když má zmatek v 1. os. č.j., tak kvetu...I am, I do, I like...o ostatních osobách ani nemluvě, tvorba otázky? Ani omylem! Mám dost pochyby o metodách p. ředitelky, když to vidím...dva mladší na tuto školu budou také docházet, tak by bylo fajn, kdyby se něco změnilo.

nelam
14. bře 2016

@majkoz nas ale ucitele 5. a 6. tridy kroti,ze tam hodne opakuji,ale zaklad to chce mit. Jinak netvrdim,ze vsechny deti perli,mam dva trojkare,jejich uroven jsou tak ta slovicka a gramatika jeden velky gulas,asi jak rikate. Jsou ale oba z rodin,kde se nejaka anglictina opravdu vubec neresi,misto jazyka by potrebovali oridat cestinu. Oba by mohli mit ctyrku,klidne petku,ale to je k lepsimu vztahu k AJ opravdu neprivede,hodnotim snahu. Je horsi,ze si rodice nevsimli driv,ted se zapoti. Ale porad je lepsi zacit ted nez po nastupu jinam.

nelam
14. bře 2016

Jinak trojkar by nebyl za zapominani,tomu neverim. Obzvlaste,kdyz rikate,ze nemaji z AJ ukoly 🙂

kristyn.g
14. bře 2016

má neskutečný brajgl v what, where, here 😕 ja tedy jen zírám co dneska děti musí umět už ve 4 třídě, my jsme se poprvé ve 4.třídě začali angličtinu učit a uměli se jen představit, nějaké číslovky a ovoce. To tedy obdivuji že umí i co umí

majkoz
autor
15. bře 2016

@nelam No tak mi nevěřte 🙂 Z práce v hodině má vždy 1, semtam 2, z prověrek už častěji 2-většinou nepochopí zadání a jednou dostal 4 z prověrky. Mám to před sebou! Dvakrát se nenaučil tu zmiňovanou básničku, nebo si doma nerozstříhal nějaké pexeso atd...mi to na trojku nepřijde 😎 A to ti ostatní dva ve třídě měli 4! I ostatním dětem ve škole známka z aj "zdobila vysvědčení". Nebojte, já si všimla už dřív a taky se snažím, ale holt si s tím nevím rady, tak se ptám

verka4d
15. bře 2016

Taky máme čtvrťáka. Učitelka je skvělá,s dětmi mluví v hodinách anglicky,ale hned jim to překládá,takže mluví vlastně dvojjazyčně. Každou anglickou větu zopakuje česky,aby děti rozuměly. Umí abecedu,barvy,čísla,dny v týdnu (včetně vět např. dnes je 15.března),měsíce v roce,vyjmenovat členy rodiny a poskládat z toho věty,např. mám bratra,je starší,vyšší než já,má modré oči a hnědé vlasy...
Teď měli opakovací test. Měli tam na začátku text,se kterým pak celý test pracovali. Byl to odstavec asi 5 řádků,anglicky samozřejmě,kde bylo popisováno město. Třeba že je tam škola,kde chodí určitý počet dětí,že tam mají park ale nemají plavecký stadion,že když zahnou u květinářství doleva dostanou se ke knihovně atd. Pak měli anglicky otázky,např. kolik dětí chodí do školy,je ve městě park,co ve městě chybí,kudy se dostanou ke kinu...
Asi opravdu hodně záleží na učiteli. Taky samozřejmě v hodinách zpívají písničky a pracují na interaktivních tabulích,mají vystřižené "peníze" a nakupují mezi sebou nebo sestavují jídelníček. Mají to hravou zábavnou formou,ale umí toho poměrně dost a hodně mluví. Rozhodně se neučí nazpaměť básničky,to patří spíš asi do češtiny. Ve třídě jich je 25.

bajana
15. bře 2016

@kristyn.g tak ak sa učia AJ tretí rok, tak musia od farieb, čísel a pesničiek niekam pokročiť ďalej..

g_m
15. bře 2016

@majkoz Paní ředitelka musí mít vystudovanou AJ podle nového zákona, jinak ji učit nesmí. Kdyby přišla inspekce, tak má problém. Jde to krátkodobě obejít, ale ne na dlouho...
Každá škola by měla mít na svých internetových stránkách ŠVP - školní vzdělávací program, kde by mělo být přesně uvedeno, jakou gramatiku a slovní zásobu mají za ten a ten rok probrat. Pokud jste nespokojeni nebo to nesedí, tak bych za paní ředitelkou zašla. Z pohledu učitelky je vždy lepší si s tím člověkem o tom promluvit, ať to ví...
JInak učím doma svou neteř s jejím kamarádem, která je ve 4. třídě, ale angličtinu mají teprve dva roky. Umí toho už hodně, domluví se, řekne, co dělala ráno, večer, co má a nemá ráda apod. Ve škole něco proberou, ale moc neprocvičí a valí dál, takže slabší si to nemají šanci zapamatovat nebo zautomatizovat.

majkoz
autor
15. bře 2016

@verka4d Přesně takto bych si to představovala;) díky
@g_m děkuji. Ano, syn to nemá vůbec zažité, na to, že mají hodinu 3x týdně a jednu lekci berou ca. týden a jsou ve třídě tři, tak by člověk řekl, že prostor pro procvičování tu je. Budu tam muset zase zajít, nejlépe i na novou školu a zkusit porovnat.
V minulém pololetí měly děti v rámci nějakého programu jednou týdně rodilou mluvčí... asi tři měsíce..a najednou bylo vidět, jak ho aj baví, těší se, sám mi referoval co v hodině dělali atd.
Chápu, že v momentě, kdy dítě něco ve škole potřebuje dohonit, nastoupí rodič, aby s ním procvičoval, ale tady mám pocit, že ho musím UČIT a ne doučovat:(

kka159
12. srp 2016

Ahoj holky, dcera jde v září do první třídy. Zvažují jak podpořit výuku angličtiny doma.
Anglicky umím průměrně, přízvuk nic moc. Přesto bude třeba angličtinu s malou procvičovat. Často doporučujete videa a písničky na YouTube. Používáte doma kromě školních učebnic i nějaké anglické knihy? Nějaké ilustrované slovníky pro děti? Našla jsem na internetu krásně ilustrovaný knihy od Barefoot books. Myslíte, že pěkná knížka muže motivovat dítě k opakovanému čtení v cizím jazyce? Nebo je to utopie a vyhozený peníze. (Knížka od 250 Kč a výš.) Teď když ještě nečtou, vybírají si naše děti knihy podle obrázků.

g_m
12. srp 2016

@kka159 Pokud víš, že tvoje výslovnost je nic moc, tak bych zůstala u YouTube, jinak ji některé věci můžeš naučit špatně a to se pak blbě přeučuje...
A dítě v první ani ještě ve třetí třídě ti rozhodně nebude číst anglické knihy, protože by to nepřečetlo, četlo by to jak češtinu po hláskách a to v angličtině nejde. Na výuku dětí mám doma říkanky a ty jsou super, jsou krátké a s obrázky, ale zase bacha na tu výslovnost...