Učení. Doporučíte nějaké weby na učení zábavnou formou?

martt
2. únor 2024

Ahoj maminky mám dotaz. Mám 12leteho kluka, chodí do 6.třidy. Má poruchu pozornosti a škola ho absolutně nebaví. Na to jak se nechce učit a co se týká školy je absolutní flegmatik má známky výborné, ale chtěla bych ho nějak namotivovat , aby se připravoval na určité předměty. Vim , že existuje na internetu Škola za školou , kde mají různá cvičení a poměrně asi i zábavnou formou. A chtěla jsem se zeptat jestli existují třeba i jiné weby na tenhle způsob. Můžou být i placené, ale aby to bylo nějak zajímavé, bylo tam více předmětů na jednou a aby si tam mohl třeba doplnit nějaká cvičení apod.. Doma ho donutim aby se učil třeba přírodopis ze sešitu ,ale tim, že to dela absolutně z nechutí tak se z toho stejně moc nenaučí.
Moc děkuji za případné odpovědi.

michaela666
2. únor 2024

@martt Trochu odbočím, ale zrovna přírodopis, dějepis nebo zeměpis by se dal zvládnout i formou kratšího dokumentu. Bavilo by ho to? Na základce nám občas něco takhle pouštěli a zapamatovali jsme si o dost víc jak učením z knížky nebo sešitu.

martt
autor
2. únor 2024

@michaela666 Syn podle PPP má nadprůměrné logické myšlení, takže třeba fyzika,matematika apod.mu jde sama a bavi ho to. Ale co jsou vlastně jen fakta jako je právě přírodopis a dějepis toho absolutně nebaví a vypouští to z hlavy. Na dokumenty koukáme, ale i když na ně kouka tak u toho tu hlavu vypne a nic si nepamatuje. Sám nám několikrát řekl , že vůbec nechápe proč se to musí učit, že ho to nebaví. Snažíme se mu to vysvětlovat apod , ale zatím nic nepomáhá ho přesvědčit, že i tyhle předměty se prostě naučit do té školy musí.

malytlustyhroch
2. únor 2024

@martt spoustu chytrych deti ma opacny problem, ze chteji dekat vsechny predmety na 120 % a pak nemaji cas na nic smysluplneho, jen resi skolu a jsou ve stresu. Jestli ho to nebavi a znamky ma i bez uceni "skvele" (to je predpokladam nejhur za 3, spis lip). Tak by byl doslova blbej, kdyby tomu chtel venovat dalsi energii.
-
Co vadi tobe?
-
Ze nema jednicky? Mas obavu, ze bude na SŠ potrebovat dobry prumer za vysvedceni a kdyz si zvykne na trojky, tak uz se mu v osmicce nebude chtit makat na jednicky?
-
Ze ma skola male naroky? A ze by mel mit syn lepsi vseobecny prehled? Tak mozna praci na tom lepsim prehledu nespojuj se skolou. Uplne chapu, ze mu to vubec nedava smysl. Ale treba s nejakou hrou? Kvizama, puzzlema atp.?
-
Nebo ze syn nedela vse na maximum, ze by mel i dejepise atp. na vic? To mi naopak pripada jako obrovsky uspech, ve 12 uz preci vubec neni na skodu se trochu profilovat. Makat na tom, co mi jde a bavi a osekat to ostatni. 🤔

malytlustyhroch
2. únor 2024

A jak se vise pise o tech dokumentech. Existuji i treba dokumenty a zivotopisne pribehy spuvisejici s matematikou, chemii, programovanim, fyzikou... Bylo by to o necem, co ho zajima a zaroven by k tomu nasal i nejake informace z dejin atp.
(Popravde neodhadnu, jake filmy uz jsou pro 12 leteho ok. Treba na stredni jsme koukali na film o tom, jak fyzikove z nemecka emigrovali do usa behem druhe svetove valky. Nektery z mnoha filmu o sifrovacim stroji enigma by mohl byt uz snad prijatelny (asi ne vsechny). V sestce ale berou spis austaralopiteka, co? )

malytlustyhroch
2. únor 2024

Ted ctu jeste jednou ten dotaz. Nejak mi to dnes nezapaluje, promin, vzdyt pisu o necem uplne jinym, nez na co se ptas 🙈
No, ale treba se tu nakonec dozvim nejaky zajimavy tip. Uz nejakou dobu takhle premyslim, jestli to nezkusit s Khan academy, uz ani nevim, na cem to ztroskotalo posledne.

cilkat
3. únor 2024

Prošla jsem si fakt náročným osmiletým gymplem a určit si priority v učení byla nutnost k přežití bez vyhoření. Nešlo umět všechno na jedničky (teda, asi tak dvěma vyjímkám ve třídě to šlo, ale fakt to byly dvě vyjímky). Píšu to proto, že umět si určit, co vám v učení "dává smysl" a do čeho už tu energii neinvestovat, není vůbec špatně. Jen je třeba to vybalancovat tak, aby člověku opravdu "vyšel i ten součet" - třeba pokud jednou bude chtít jít na matfyz, tak před tím potřebuje gympl... bude gympl koukat na vysvědčení? a na celé, nebo jen na některé předměty? .... JO, devítka daleko, ale že to na sebe navazuje, pochopí...
Co se apek týče: manžel má na mobilu zeměpisný kvíz od Atom entertiment: Světová geografie a Evropská geografie (a je to teda v náročnosti vhodné i pro doktora medicíny s odporně dobrou pamětí... ale v těch nižších kolech to tak složitý není).
Jinak bych doporučila ještě jeden přístup: dějepis mě začal zajímat až po tom, co jsem jsme se začala věnovat LARPu (Living Role Action Play ... vpodstatě "hraní dračáku na živo"), který se ale lidsky hodně překrývá s LIving History (ti blázni, co dělají rekonstrukce historických bitev, nebo teřba oživlé skanzeny a podobně) ... prostě najednou zjistíš, že potřebuješ vědět, co ti lidi myslí, když řeknou "italská renezeance" nebo 15. století ...
Podobně přírodopis může být mnohem zajímavější z poheldu nějakého kurzu přežití v přírodě nebo podobně.
Ani jedno z toho vás ty předměty samotné nenaučí - ale dá vám důvod, proč je dobré je umět,

drep
3. únor 2024

@martt můj brácha byl a je humanitní typ. Matika, fyzika, chemie šly vždycky mimo něj, on je hodně dobrý, takže se je dokázal naučit na dvojky, dneska učí na vysoké škole, pracuje na fakt vysoké pozici a přesto neumí trojčlenku a myslím, že by nesvedl spočítat čistou mzdu. A přesto to v životě dotáhl daleko. Pokud syna baví něco smysluplného konkrétního, tak já bych zeměpis, dějepis a podobný věci ukazovala na příkladech při cestování, na výletech a tak, ale moc bych to neřešila. Proč vynakládat třeba 70% energie na něco, co na 90% v životě nebude jeho šálek čaje

martt
autor
3. únor 2024

@malytlustyhroch Nevím jestli to úplně vysvětlím o co mi vlastně jde. Ale syn nesnáší změny. S přechodem z prvního na druhy stupeň se teď srovnával poměrně dlouho skoro 4 měsíce. Nijak na něj netlačime, nenutime. Ale on se neučí vůbec nic ani ty předměty, kterého baví. Školu bere jako nutný zlo. I když chodí na vesnickou školu kladou důraz na samostudium. A to je právě kámen úrazu. Na prvním stupni si vystačil jen s tim co pochytil pri hodině to měl na konci roku jednu dvojku. Ted v pololetí měl dvojky a jednu trojku. Krásný vysvědčení, ale nechceme aby právě tou svojí leností a laxností spadl níž. Nechci ho do učení nijak nutit, proto hledám cesty , jak ho svým způsobem "naučit" , se připravovat z hodiny na hodinu, tak aby ho to třeba i bavilo. Vim, že je teprve v 6 třídě, ale mám právě obavu pokud by teď spadl na trojky v 8 a 9 třídě se mu to bude špatně napravovat a i zrovna u něj měnit zajetý režim. Určitě to , ale neznamená, že bych na něj teď tlačila, aby se učil třeba 2 hodiny denně to určitě ne. Ale prostě, alespoň když mají psát písemku, aby se na to alespoň podíval.

michaela666
3. únor 2024

@cilkat Ano, cítím se jako blázen když si šíju historické oblečení v ruce, na akcích jíme jen dobově doložené potraviny,...a to jsem dějepis na základce nesnášela a brala jako nutné zlo. Jenže pak se chytíš party podobných bláznů a najednou máš přehled o dějinách, naučíš se spoustu řemesel abys ušetřila a ve výsledku je to životní styl.
Takže tenhle způsob vzdělávání se můžu jen potvrdit. 👍

martt
autor
4. únor 2024

@drep Mne nejde o to aby vše dělal na 90% , ale aby se tomu věnoval alespoň na 10%. Psala jsem v příspěvku výše. U něj je nejhorší, že se neučí vůbec nic ani ty předměty, které ho baví. Ted do 6 třídy mu to stačilo mít odposlouchané z hodin. Ale naše škola chce hodně samostudium což už je problém. Mne nejde o to aby měl samé jedničky. Ani ho nechci úplně nutit do učení, když ho to nebaví. Ale zase na druhou stranu ho potřebuji naučit aby se den před písemkou alespoň podíval na ten daný předmět. Vím , že je teprve v 6 třídě, ale u něj ta změna rezimu musí přijít pozvolna , proto mne napadlo to pojmout nějak zábavně přes ten počítač. A pokud mu před písemkou řeknu, hele podívej se na to přečti si to tak on si to sice přečte , ale tím jak školu bere jako nutné zlo , tak se to prostě jen že sešitu nenaučí.