Dobrý den, prosím o radu s výukou angličtiny u dcery, která je ve 3 třídě. Má obecně problémy v českém jazyce se čtením a psaním, délky hlásek. V matematice se teď mučíme s násobilkou. A teď nás ještě začala trápit angličtina. V 1 a 2 třídě byly nároky na angličtinu minimální. Nyní už paní učitelka začala děti zkoušet písemně ze slovíček. Bohužel dcera má problém napsat něco česky natož zapamatovat si dané slovíčko jak se píše anglicky. Během 3 dnů jsme se snažili naučit číslovky od 1-10. Nejprve dcera dané pojmy přiřazovala k daným číslicím, pak jsme hráli pexeso. Následně každé číslo několikrát opsala a pak jsme začali psát z paměti. Ale vůbec si nemohla vzpomenout. Má celkově špatnou paměť, stále nezná jména všech spolužáku, nedaří se jí pamatovat ani názvy pohádek, které má ráda. Prosím o nějaké typy jak se s dětmi doma učíte. Případně zda někdo nemá zkušenost s biofeedbackem.
@zuzkasim Ano v PPP, jsme byli na základě jejich doporučení má dcera ve škole jednu nápravnou hodinu za týden a další výhody. Ohledně paměti jsem už něco málo četla, ale nějak nemůžu přijít na to, která je u ní nejlepší. Třeba u té angličtiny trénovali jsme přepisem, přiřazováním, následně jsem zkoušela jednotlivé písmenka ve slovíčku hláskovat, zkoušeli jsme hrát oběšence a následně jsme ji vybrala plastová písmenka z daného slovíčka a chtěla jsem, aby si je správně seřadila. Z doplňku stravy používáme rybí olej, značky střídám, ale efekt moc nevidím. CBD olej mi dětská lékařka nedoporučila. Z alternativních terapii zkoušíme hiporehabilitaci, já jsem byla na kineziologii. Chtěla jsem upravit trošku stavu, ale dost s jídlem vymýšlí takže to je problém např. gaps dieta nepřipadá v úvahu.
@lugier Podle toho, co píšeš, pro ni děláš fakt hodně. Pokračovala bych tak, občas bych promluvila s učitelkou, zaprvé, aby viděla zájem, zadruhé, aby věděla, jak se snažíte a co všechno pro ni děláte, zatřetí, třeba bude mít i nějaký nápad, další tip, kde procvičovat. Jinak na jednotlivá témata (zrovna třeba ty číslovky) je hromada videí a her i na internetu, obvykle je dobré zadávat téma anglicky - numbers game, nebo na youtube numbers, nedávno jsem tohle hledala s kolegyní pro její svěřenkyni, které také Aj dělá potíže. Jako zpestření, ne jako hlavní výukovou metodu... i když, pokud byste viděli, že se chytá, jde to dát i jako hlavní metodu. No a smířit se s tím, že zázrak to nebude, chválit dceru za každou snahu, opravdu za každou, za sebemenší úspěch, povzbuzovat ji, že to zvládne. Pro ni to taky není lehké, není hloupá a štve ji, že si to pořád nepamatuje, že jí to ve škole nejde, že není úspěšná. Takže nesrovnávat s ostatními, ale jen ji se sebou samotnou. Třeba - v září ti to vůbec nešlo, teď už umíš tohle, vidíš, jaký skvělý pokrok jsi udělala! Potřebuje v tobě oporu.
@lugier Z mé zkušenosti zkus malé dávat Lecitin je na podporu paměti , ale celkově i mozku. Vim, že mi ho mamka také dávala, když jsem chodila na základku a pak ještě na učňák. Ja jsem teda hodně spolíhala na paměť ,protože psaný projev je pro mne do teď peklo. A jak píše zuzkasim hlavně chválit za každý malý pokrok . Ja sama vím, jak jsem se na skole hodně trápila tím, že ostatní jsou v psaní a učení lepší než já. A každá sebemenší pochvala mne vždy povzbudila chtít se ještě zlepšit.
@lugier moje mladší dcera má těžkou vývojovou dysfázii. A učení je občas masakr.
Máme z SPC napsáno, že slovíčka se učí, jak se čtou. A jediné co pomáhá je na ní pořád "střílet" slovíčka. Teď je v 6 třídě a největší masakr je přírodopis. Paní učitelka si spletla ZŠ s gymlpem. Každá hodina zápis na 3 strany, co týden test včetně poznavávačky ...🥴 Hodiny jsou fajn, paní učitelka to říká velmi zajímavě, ale je nutné rozeznat od sebe sumky a salpy 🤷?
Ale potěšíme tě, když si myslím, že něco nezvládne, protože jí to vůbec nejde, tak pak najednou mávnutím kouzelného proutku jí to docvakne.
Přijde mi, že děláš maximum.
Nemám se specifickou poruchou žádnou zkušenost, nicméně mně se látka učila lépe, když jsem jsi nepřipustila, že je to těžké. Jakmile jsem si začala myslet, že je to těžké, tak jsem se jakoby upnula, že se to snad nikdy nenaučím a učení bylo větší makačka. Prostě tomu zkusit přistupovat s lehkostí, nesrovnávat, že to neumí, prostě potřebuje jen víc času.
Jedna z metod, jak se naučit cizí slovíčka je spojit si je obrázkem, třeba máš slovo cage (klec), tak si v té kleci představíš herce Nikolase Cage a pak budeš vždy vědět, že cage znamená klec. Španělsky potit se, se řekne sudar. Pomocný obrázek je sud, ve kterém se potí Arab. Jako metoda mi to přijde fajn, ale neznám dostatek těhle paměťových obrázků a nemám dostatek fantazie na jejich vymýšlení.
Mrkla bych se na stránky brona.cz Sám o sobě říká, že je nadšený učitel angličtiny. Má dyslexii, na střední a zš měl němčinu, kde stěží prolezl. Po škole se chtěl něco nového naučit, rozhodl se pro angličtinu, všichni mu říkali, že je blázen, že se anglicky nikdy nenaučí. Anglicky se naučil v podstatě sám. Dneska ho výuka angličtiny živí. Na youtube najdeš videa, kde říká svoje tipy a jak se naučit anglicky. Nevím, jestli něco z toho pomůže.
Já bych asi k učení angličtiny přistupovala takto. Když bychom šly do schodů, tak bychom ty schody počítaly v angličtině. Při každé činnosti bych se napřed snažil pojmenovat předměty. Například přijdeš domů a řekneš the door, the white door, nedělní oběd, skvělá příležitost pojmenovat příbory a napočítat počet rozdávaných příborů. Zkrátka ten jazyk aktivně používat, tak se to naučí úplně nejvíc. Nejdůležitější je mluvit, neřešit, že se splete.
Snažila bych se vyřídit individuální hodnocení v angličtině. Třeba spolužák byl dyslektik a dysgrafik, v diktátě měl jen dopňovačku a u maturity se mu nehodnotily pravopisné chyby.
@baris Tvl to je dobrej masakr. Já si normálně musela vygooglit, co jsou to sumky a salpy. Jednou bude dcera výborně připravená do nějaké soutěže typu Az kvíz. My jsme měli v rámci jednoho ročníku na zš v přírodopise rozeznávat různé druhy kamenů. Za mě strašný opruz, nikdy v životě jsem nepotřebovala určit, že je to slída.
@lugier Ještě mě zajímá ta kinezilogie na které si byla? Jaký jsi z toho měla dojem?
@levandule_k To vizuální učení je pravda. Moje děti si pamatují prostě zásadně a jen obrázky. Jak nemá slovíčko pěkný obrázek - konečná. Prázdno 🙂) ideální flash karty nebo komunikační karty, např. www.memolingo.cz mají pěkné. Máme zatím zvířata a pro kluka dopravu - potřebuji hlavně nalákat jeho na ty obrázky, aby neměl z angličtiny blok. Zatím se jim to líbí, takže úspěch 😇
@lugier To je dost nanic, jak si má pamatovat, když má špatnou paměť? Byli jste v PPP, máte individuální vzdělávací plán? To je asi základ, tohle zařídit, aby ve škole upravili nároky, aby se osekalo učivo, které se po ní bude vyžadovat, bude mít nárok na využívání některých pomůcek, bude se jí v Aj tolerovat fonetický přepis. I když, pokud má tak špatnou sluchovou paměť, zrovna ten fonetický přepis ji moc nezachrání. Potřebujete zjistit, která složka paměti jí funguje nejlépe - kinetická, zraková, sluchová, ideálně možná kombinovat, a tu využívat pro učení. Jak píšeš o tom učení číslic, to jste udělali velmi dobře. Je mi jasné, že i tak jsou výsledky horší, ale není to, že by nevěděla nic. Musí se naučit dělat si vlastní myšlenkové pomůcky, přiřadit si to slovo k něčemu známému. Pozajímala bych se i o doplňky stravy na zlepšení paměti, nebude to žádný zázrak, ale trochu to podpoří. Biofeedback můžete taky zkusit, já tedy nikdy nečetla žádné úžasné recenze, ale pokud u vás nejsou finance problém, zkusila bych to prostě jako další podpůrnou činnost. No a jinak stále dokola opakovat, opakovat. Bude to hromada práce, tak to prostě je. Paměť se dá trénovat, pokroky nejsou vidět hned, až po čase, ale ono to půjde. Jen pro vás prázdniny a víkendy neznamenají odpočinek, protože je potřeba neustále osvěžovat a upevňovat to naučené. Využívat hry, hravou formu, malování, pohyb, prostě cokoliv.