Mám otázku. Syn jde do druhé třídy. Má pořád horší výslovnost. Logopedii samozřejmě řešíme. Jde mi o to, že nastává problém s psaním. Místo ryba píše yba nebo lyba. Už dlouho trénuje td, pd..., takže píše tdáva, tdupka, ddak... Plus má spoustu slov, která komolí a píše tak, jak to slyší - nápup, poupaliště, klíš...
Mám strach, že se to bude odrážet na prospěchu. Setkávám se se dvěma názory a přístupy a to buď, že by na to učitelka měla brát ohled, nebo naopak, že to to dítě prostě neumí a ohledy by se brát neměly. Syn bude mít novou učitelku, tak ještě nevíme, jak k tomu přistoupí. Z PPP má jen doporučení, že má učitelka brát ohledy, ale nic konkrétního.
Dá se takovému dítěti nějak pomoct, nebo prostě musíme trénovat logopedii a čekat, až to docvakne?
@martinam1992 s obvyklými slovy nemá problém. Má problém jen tam, kde slova nevysloví, nebo je má špatně zafixovaná.
Z logopedie jsme měli hru, kde třídil slova podle toho, jestli začínají na L / R a v tom nechybuje. Ale jak se soustředí na psaní, už neřeší to další.
Výslovnost je jedna věc, druhá věc je sluchové vnímání. Právě sluchové vnímání bych trénovala už i teď doma, s vyslovností vám pak pomůžou na logopedii. Třeba hry ve stylu říkání podobně znějících slov a záměrně hledat rozdíl. Sluchové pexeso, Hodně mu číst nahlas a zároveň třeba ukazovat text, aby si spojil, jak slovo správně zní a jak je napsané.
@kapii sluchovku jedeme už 4 roky. Pořád. Chodíme na logopedii víc než 5 let.
Problém je propojení mezi více věcmi.
Hlavně s tím R. Starší taky neměl ideální výslovnost, ale od 5 let píše správně.
Se školou neporadím, řekla bych, že když bude hodně číst, bude ta slova znát, ani by mne nenapadlo, že by se kvůli logopedické vadě měl brát zřetel na výsledky diktátů. Ale změnila bych logopeda. Dcera po roce tréninku tdáva trubka přešla jinam a za dva týdny od první návštěvy řekla R. Ne každému dítěti tahle metoda sedne.
Tak potom mě napadá ještě skládání slov. Co zkoušet první slovo poskládat z vystřižených písmen a teprve potom ho zkusit napsat?
@sirinfirst máme 4. logopedku. Zkoušeli na něj všechno možné. On to i vysloví často správně. Ale tím, že začal mluvit až ve 4 letech, tak to má prostě posunuté a vše trvá déle.
Na to čtení jsme spoléhali i s logopedkou. Zatím se nepovedlo. Čte velice špatně a čtení ho nebaví. Nutíme ho číst denně, ale snažím se ho neodradit, takže komiksy a krátké texty, kde se střídá text s obrázky.
Mě by ty diktáty i napadly, protože za to nemůže, že má problém. Když se berou ohledy na dyskalkuliky, dyslektitky a další, tak proč by se nebraly ohledy na toto. A není problém jen s diktáty a cvičeními v ČJ. Budou psát test z prvouky a vidím, že místo smrk napíše smdk, tak aby mu to učitelka uznala...
@kapii to taky děláme. Dělali to i ve škole. Zaměřím se na to dál.
Ahoj boli ste na vyšetreni u speciálnehi pedagoga před nástupom do školy.Mal odklad?Na tieto problémy iba logopedia nestačí.To chce navštěvovat pedagogicko psychologicku poradnu a pracovat so speci pedagógom.To ste mali absolvovať pred nastupom do školy.Urcite sa objednajte do poradne.My sme chodili rok pred školou a krásne sa to podarilo nacvičiť.Logooediu sme navštevovali ešte dva roky počas školy.Neviem si ani predstaviť ,že by som dieťa s takými problémami pustila do školy.Ved to tam musí byť pre neho hrozne.Vam nerobili testy školskej zrelosti?
@snehurka845 v PPP jsme byli, se spec. pedagožkou pracuje pravidelně. Před školou absolvoval kurzy Elkonin a Maxík.
Odklad má na mou žádost. V PPP ho na odklad neviděli, že je v normě. Takže odklad dostal kvůli horší grafomotorice a horší výslovnosti. Poznal první i poslední hlásku, uměl a umí vyhláskovat slovo.
Problém je jen se slovy, co neumí vyslovit správně. Třeba neumí vyslovit letadlo. Říká letado, tak to tak píše. Pokud ho upozorníme, slovo společně vytleskame, tak se opraví, ale další den to je zase letado. Pokud bude mít napsat větu "Maminka je sama doma." Nebude mít problém.
Ale větu "Na keř přilétl vrabec." Nezvládne.
@snehurka845 jinak u nás PPP funguje jen jako poradna. Žádné kurzy pro děti nedělají, ty dělá logopedka.
Zdá se, že jste toho absolvovali už víc (více logopedů, Elkonin, Maxík, už teď má vyšetření v PPP...). Určitě to chce něco na rozvoj sluchového vnímání, tam je očividně velký deficit, asi i sluchová paměť. Rozcvičujete hodně i samotná mluvidla? Samotný sluch vám vyšel v pořádku, určitě se nejedná o žádnou sluchovou vadu nebo třeba i dočasné omezení sluchu po nemoci? (Znám dítě, které mělo ještě dlouho po běžné viróze zbytnělou mandli a hůř slyšelo, trvalo dlouho, než se přišlo na pravou příčinu jeho špatné mluvy).
Hodně zařazovat hry s písmenky - ať už vystříhaná ze školy, tak z her typu scrable, křížovky nebo cokoliv podobného. Problémové slovo poskládat, nechat ho osahat tvary písmen (bezva jsou montessori pomůcky), napsat do písku (doma do krupice na plechu), odříkat pomalu se zavřenýma očima, napsat perem tiskacím písmem i psacím. Prostě fixovat co nejvíce vjemy, aby se správná podoba slova do hlavy řádně usadila. Vnímání více smysly.
Číst. Schválně vyhledávat situace, aby měl důvod číst i něco jiného než knihy - v obchodě přečíst zemi původu nektarinek, najít hladkou mouku, zjistit, kde se vyrábí jeho oblíbená cukrovinka... Budete spolu péct nebo vařit - najdete si na internetu recept (i kdybys ho znala zpaměni a nevařila podle receptu), on ti bude číst suroviny a postup. Prostě nenápadně mu dávat čtecí úkoly, určitě tě napadne cokoliv dalšího, co ho zajímá.
Logopedii trénovat fakt denně, ale prvně rozcvičit mluvidla, zapisovat čárkama množství povedených slov (slovních spojení nebo co máte trénovat), za každých 20 čárek lentilku (odměna musí být malá, ale dosažitelná a může jich mít za den i víc, doplň si místo lentilky cokoliv jiného).
Ve škole není brán ohled na dyskalkuliky v tom smyslu, že nemusí počítat nebo mohou počítat špatně. Jsou jim poskytnuty takové podmínky, aby příklad spočítali - dostanou pomůcky (počítadlo, číselnou osu, mohou používat prsty, tabulku násobků), jsou jim tolerovány jiné postupy (mohou si i snadné příklady napsat pod sebe, nemusí počítat zpaměti), ale prostě příklady spočítat musí, mohou na ně dostat ještě více času. Takhle to funguje i s ostatními poruchami učení nebo různými potřebami žáků. Jestli tě napadá, jak upravit podmínky pro tvé dítě, aby bylo schopno napsat správně diktát, tak o tom s učitelkou promluv. Ohled se na něj může brát v tom smyslu, že bude mít víc času, že bude mít menší množství úkolů, ale jak se písemně vyjádří, když napíše nesmysl? Pokud bude špatně vnímat délky, dá se mu částeně tolerovat chybějící diakritika, ale opět jen do doby, než se naučí kompenzační mechanismy (práce se bzučákem, ťukání na ruku...), neznamená to, že se může na délky vykašlat. Chci jen vysvětlit, že tolerovat absenci písemného vyjádření v podstatě nejde☹ Naštěstí se čeština neskládá jen z diktátů, takhle ze začátku jde i o zvládnutí psacího písma, čtení, samostatný mluvní projev, ale naučit se to zkrátka nějak musí.
@zuzkasim mně nejde o absenci písemného projevu. Spíš o to, že ho čekají měkké a tvrdé souhlásky. Budou na to psát diktáty a i autodiktaty, ty měla ráda učitelka staršího syna.
Slyší dobře. Má za sebou několik kontrol sluchu.
Čte pořád. Každý den musí něco přečíst. Děláme to přesně tak, jak popisuješ. I píše - nutím ho psát seznam nákupu, dopisy po rodině, píše zprávy přes WhatsApp
Vím, jak funguje, když se bere ohled. Máme to v rodině. Neteř nepíše diktáty, synovec má u ruky číselnou osu a tabulku násobků a může používat dle libosti.
Přiznávám, že jsem doufala, že bude mít doporučení třeba na ty diktáty. Případně, že učitelka bude mít doporučené, aby brala ohled na to R a Ř. Ale není tam nic konkrétního. Což se bojím, jak bude fungovat.
Super, mám dojem, že pro něj děláš hodně. Trošku mě zaráží, že v doporučení PPP nemáte nic konkrétního. Setkala jsem se s tím u pár žáků, kteří byli opravdu těžký oříšek a jednoduše ani poradna si s nimi nevěděla moc rady. My jako škola jsme už ledacos zkusili, maminka byla sama aktivní a vyhledávala si informace a nějaké tipy vyzkoušela, takže PPP už jen konstatovala stav a taky nic konkrétního nedoporučila. Při tom jsem tam žáka posílala právě s tím, že sama si už rady nevím a očekávám jejich pomoc. Jestli tohle nebude trošku podobné...☹
Chápu tvé obavy z učiva ve 2. třídě. Určitě počítej s tím, že to nepůjde snadno, jestli máš dojem, že by synovi horší hodnocení ublížilo, demotivovalo ho, zažádejte si o slovní hodnocení (o to si může požádat každý), není to tak tvrdé. Ty se jevíš jako rozumná ženská, prostě víš, že v tomto má deficit a nepřekvapí tě, že by např. z češtiny měl čistě teoreticky v té druhé třídě trojku. Na druhou stranu dobře víš, jak moc se na ni nadře, že jeho trojka by byla prostě úspěch oproti jedničce spolužáka, který pro ni téměř nemusí hnout prstem. Ono se to za pár let může všechno otočit, kdo není zvyklý učit se, může při větších nárocích zaplakat, tvůj syn bude umět makat a může mít větší úspěchy. Nebo si najde práci, ve které bude vynikající, akorát na psaní lejster bude mít pomocníka🙂
Víc asi takhle přes internet neporadím. Věř, že všechna péče, kterou mu nyní dáváš, se jednou krásně zúročí a bez toho by vůbec nebyl tam, kde je teď. Hodně sil tobě i chlapci!
Z toho, co píšeš, mi přijde, že dřete jak koně... a syn je prostě dislektik (Tuto diagnozu mám taky - od třetí třídy). ... Opravdu jste z pedagogické poradny nedostali "papír"? Současné pokyny říkají, že vůbec nemají psát diktáty, ale jen doplňovačky ... Já se třeba nakonec i naučila napsat bez chyby diktát... ale třeba můj matikář ze mě šílel, protože chtěl v písemkách napsa zdůvodnění postupu, což byl text, kde jsme se soustředila na obsah... a tudíž nějaká správnost pravopisu šla úplně do kopru...
Tj asi opravdu je cesta jen se ty slova přeučit správně... skládat z písmen, no... A přesvědčit PPP aby vám napsali konkrétní podpůrná opatření.
@zuzkasim syn take z ppp nedostal nic konkretniho. Jen vice casu, pripadne kratsi diktaty ( to ani nevim zda tam bylo uvedeno) a jinak same takove vseobecne informace, jako chvalit, kladt duraz na to co mu jde apod. Po prechodu na 2.st jsem si to musela s učitelkou cj vykomunikovat sama, ty metody na které prisly jeho tridni predtim a které fungovaly. Napr. Ty diktáty kratsi naprosto nestihal, pise rychle s chybami, které pak uz nikdy nenajde, ale kdyz pise ob vetu, tak nemusi pospíchat a pise to mnohem lepe.
@veronikav31 to ho nebaví. Nejvíc ho baví komix, nebo mu dělám pirátskou stezku, kdy chodí od dopisu k dopisu a na konci je poklad.
Intenzivně logopedie, zkusila bych i soukromou, denně trénovat hlavně sluchovou analýzu, slova mu říkejte vy a on ať třeba vybírá písmenka, aby neopakoval hlásky které neumí a nefixoval špatně. Např řekněte ryba - na co začíná a on z nabídky písmen vybere R. Zopakuje si tak i písmena . Nedávala bych do výběru ty chybové hlasky R-L, aby si co nejvíce fixoval správnou podobu slova, a slovo napsat.
Pokud se s tím snažíte něco dělat,jakože snažíte, tak na to každá normální učitelka bude brát ohled.