Podle čeho vybírat ZŠ pro velmi chytré dítě?

habrva
8. únor 2007

Ahojky všichni. Obracím se na Vás s prosbou o radu a názory. Máme doma budoucí školačku(malou váhavou váhu), a jediné v čem jí můžeme pomoci na té nové životní cestě je vybrat jí správnou ZŠ (v Praze by to neměl být problém, že?) Dělá nám to starosti hlavně proto, že jsme ji na doporučení psycholožky nechali odiagnostikovat, a výsledek nás zaskočil (s manželem sme se s trochou nadsázky smáli, že má vyšší IQ než my dva dohromady). Protože jsme nikdy neporovnávali děti přátel a kamarádek s těmi našimi, ani nám její zájem nepřipadal neobvyklý. Ráda počítá a násobí malou násobilku a násob 9ti, 10, 11. Čte a píše jen velká písmena slabikovou metodou, baví ji Rubikova kostka a hlavolamy. (Nebojte, má i dost méně příjemných vlastností než se jen hrabat v knížkách. Její váhavost a tvrdohlavost nás občas dohání k ...Ale to sem asi nepatří) No a pak jsme absolvovali zápis do jedné blízké ZŠ, kam jdou její kamarádi, je poměrně dobrá-ale není moc otevřená těmto dětem a je k nám nejblíž, a tam jsem byla zaražená a doslova sprdnutá jednou učitelkou, "proč ji to všechno učíme?!". Jenže malá se to učí sama, a dojde jen když jí to moc nejde, nebo něco potřebuje vysvětlit. Trochu sem pídila, a našla sem od nás vzdálenější ZŠ, která se bude těmto dětem ve dvou třídách věnovat. Ale nemáme jistotu, zda bude právě u té paní učitelky, která se těmto dětem věnuje už víc než rok. Asi to moc prožíváme (máme pomalu 4kříže na zádech, tak že by i věkem?), ale moc by nás zajímaly Vaše názory, nápady, zkušenosti, typy a co já vím ještě.... Díky moc, zatím dobrou noc, habrva

verulka
9. únor 2007

caf, aj ja mam vahu a prave dnes ideme na 2.zapis. Krpec ma IQ o ktorom som ani nechyrovala. Zatial vdaka nasej velkej snahe nepise, ale matika, citanie, pata. kapacita a pod ma na vysokej urovni. Vzdy som vedela, ze je trosku iny nez jeho velka (a tiez velmi sikovna) sestricka. Ja som skolu nevolila podla nasho bydliska. Dcerka nakoniec nastupila ako jedina zo skoly na danu skolu. Je tam spokojna (uiz je tretiacka). No vacsina statnych skol nie je naklonena detom , ktore sa yvmykaju priemeru(ci uz pod al. nad) co je dost pochopitelne, nakolko maju kopu deti v triede a ten plat 🤐 Ja osobne som odporca skol pre nadane deti( ale to je len m,oj nazor) z viecerych dovodov. My sme vybrali (hlavne na zaklade skusenosti nasho kamarata, ktory je teraz prvak)jednu sukromnu skolu, kde je mozny individualny pristup ateda aj "zamestnanie takehoto dietata. Snad nas tam zoberu. Mala som problme, ze ako to, ze dcera na norm. skole a chlanai(aj Radko tam pojde) na sukromnej. Ale zase Ajka mi nab. rok bude robit prijmacky na 8 r gymko a tak coskoro budu opat vsetci na 1 skole( teda aspon dufam 😉 )
Takze neorientuj sa na kamaratov zo skolky, vztahy si utvori nove. Skor daj na vlastnu intuiciu a ta nesklame 😉 drzim palce

dorotka
9. únor 2007

verulka a co tak dat ho do skoly pre specialne nadane deti nie je sukromna a su tam len taketo deti 😉

verulka
9. únor 2007

dorotka, vsak presne to je podla mna trosku problem. Ako a kde sa potom tieto deti naucia komunikovat s norm. ludmi? Pocas zivota sa bude stretavat s roznymi ludmi. Okrem toho dostane nalepku a to mi nepride dobre...a este viacero dovodov mam, preco som rozohodla nedat ho do takejto skoly 😉

dorotka
9. únor 2007

no v tom mas asi pravdu a ak je tam individualny pristup tak snad sa vam tam nebude nudit

verulka
9. únor 2007

v tom dufam aj ja 😉 ale vsak pripadne prestupit sa da vzdy..Okrem toho, oni vedie velmi efektivne vytazit dieta a to ja potrebujem. Okrem toho ponukaju aj siroku paletu kruzkov, co mi tiez nie malo setri cas, ked nemusim krpcov kazdy den niekam rozvazat 😅
vy sa pekne drzte, za chvilku uz budes mat babo pri sebe 😵 boze ako to leti 😕

habrva
autor
9. únor 2007

Ahojky verulka, díky za odpověď. Psala si, že "kde by se naučily komunikovat s normál. lidmi...", a právě ta škola, kde se zaměřují už 2.rokem na tyhle děti-myslíky má v úmyslu rozdělit je podle nadání (matikáře, ...) do dvou 1.tříd mezi ostatní děti, a ve spolupráci s nadací pro talent. děti pro ně vytvářet spec program během vyučování. Vyhnou se, podle nich, právě tomu, aby se sami cítily po nějaké době nadřazené, a chtějí, aby se uměly bavit i s ostatními, a aby zjistily, že i ostatní děti můžou v něčem vynikat-musí se naučit prohrávat. Takhle to vypadá víc než slibně, ale jedno je úmysl, a to druhé jak jim to jako škole s takovým projektem půjde dál. Taky neznáme nikoho, kdo by do té ZŠ dřív chodil, a na doporučení v určitých otázkách dávám přednost. A když se jedná o školu, tak právě spokojenost ostatních dětí známých nás může ovlivnit. Ani nějak širokou paletu kroužků sem tam neviděla. Třeba právě ty kroužky mě trochu mrzí, protže stále jezdím s těmi našimi kulíšky někam mimo naše bydliště, protože právě "to" by je bavilo, a mají tam krásný přístup k dětem, a nevadí jim ani, že je mezi nimi dvouletý rozdíl. Teď navíc bych stále pendlovala mezi školou a školkou a vozila je do kroužků,... Pomalu se mi zdá, že se ze mě stane tak jako tak taxikář (jen bez toho taxíku. Nemáme auto k dispozici, tak všude jezdíme metrem a pěškobusem. Rozhodně to má dobrý vliv na naši kondičku-ale to sem asi nepatří.)
Máš doma šikulky, verulka. V soukromé škole, nebo v obyčejné kde je míň dětí ve třídě, tam se určitě můžou spíš všem jednotlivě věnovat a přiměřeně jim "nakládat". Jestli máte fajn zkušenosti od syna kamáradů, je to další plus, i když jak píšeš, nové kontakty navážou.
Občas se mi zdá, verulka, že v Bratislave je viac takýchto "otvorených škol" ako v Prahe. Nebo se mi to jen zdá? Taky sem hledala i mezi soukromými školami, ale Pha je doslova zaplněná jazykovými školami, ale čistě v češtině a soukromá není k nalezení. Teda pokud někdo o nějaké ví, moc ráda se tam dojdu s malou podívat a pozeptat se, a předem děkuju.
Kdyby to nebylo moc impertimentní, můžu se zeptat o kteerou školu se jedná a proč tam budete chodit, verulka? Děkuju.
Dorotka, odpočívejte spolu s kulíškem, a držíme vám pěsti.

verulka
9. únor 2007

ahojky, nazov skoly som ti hodila do ip.
Inak ja by som taky projekt velmi uvitala- zaradenie nadanych deti medzi normalne(cize by vyrastali ako vsetky ostatne deti, len s indiv. planom). A nemas moznost skontaktovat nejakych rodicov? To by dost pomohlo. A hlavne daj na svoj feeling. O vozeni na kruzky mi ani nehovor. Neviem si predstavit rozvazat 3 deti na rozne kruzky( rovneka im fakt nehrozia)- aj ked mam auto v nasej premavke 😝 podla mna by som to ani nestihla 🤐
nemyslim si, ze by v BA bol nejaky speci vyber. Ja to totiz riesim uz od dcerkinho zapisu. Vo vseobecnosti si myslim, ze mame vcelku fajn uroven a pototm su tu vselijake experimenty( wafdorfska- ci ako sa to pise, montessori) ale to ja nechcem. Ak by mi ucitelka pristupila na to, ze mi riska zamestna, hned ho dam aj do ajkinej skoly. Lenze to od nej fakt nemozem ziadat a s riskom je to casto tazke( ale to ti nemusim velmi pisovat 😉 ) A potom tu mame skoly pre nadane deti- jednu statnu a jdenu sukromnu. No mne sa aj tak najviac pozdava alternativa- klasicka skola s osobnym pristupom a respektovanim odlisnosti a potom 8r gympel.
Dnes bol risko na zapise a velmi sa mu pacilo.
pekny vecer 🙂

janinah
9. únor 2007

Ahojte, v najnovšom dieťati je članok o bystrých a nadaných deťoch a rozdieloch medzi nimi.Ja som myslela,že bystré a nadané je skoro to isté, ale nie je. Ináč máme v susedstve školáčku,je jedináčik, chodí do školy pre nadané, ale so seberovnými vekom deťmi sa vôbec nevie hrať,ani deti ju neberú do partie,tak ju aj ľutujem, supervedomosti v živote asi nie sú všetko.

kruparka
19. únor 2007

Zdravím všechny a k tomuto zajímavému tématu mám také co dodat. Moje 6-letá dcera letos nastoupila do 1.třídy a také jsme zvažovali, zda ji raději nezapíšeme do nějaké "speciální školy", i když o existenci takovéto školy v okolí našeho bydliště nevíme.Bylo nám řečeno, že by třeba mohla i přeskočit ročník a chodit třeba rovnou už do druhé třídy. Ale mě to jako dobrý nápad nepřišlo a nevím, zda je vůbec něco takového možné. Od 4 let plynule čte a nedělá nic jiného než že leží v knihách a čerpá tak znalosti, které děti jejího věku nemívají. Od 5 let psala tiskacím písmem bez jediné pravopisné chyby, začala psát různé básničky, reprodukovat texty, luštit křížovky i sudoku, skládat těžké puzzle, naučila se noty a začala hrát na klavír. To vše ještě před nástupem do 1.třídy. Bohužel vůbec nezapadla do kolektivu, není vůbec sociálně přizpůsobivá, často je úplně "mimo", v jiném světě než ostatní a... je to s ní těžké. Na jednu stranu mám pocit, že v normální škole "zakrní" a bude se muset přizpůsobit režimu, který jí nevyhovuje, bude se tam nudit. Na druhou stranu jsem ráda, že chodí do normální školy mezi normální děti a bude se muset naučit s nimi vycházet a emocionálně i sociálně se začlenit do kolektivu. Ostatně v životě jí nic jiného nezbývá...

habrva
autor
19. únor 2007

ahojky kruparko, a jak zvládá tu normální školu?

kruparka
20. únor 2007

Normální školu zvládá velmi dobře, nosí samé 1* s hvězdičkou. Ale p.uč. na prvních třídních schůzkách povídala, že prý je málo aktivní a zdá se jí pohodlná(?) tak nevím. Spíše mám pocit, že ji nebaví dělat věci, které už dávno umí.

mario
20. únor 2007

Môj syn navštevuje tretí ročník projektu Dr. Laznibátovej pre mimoriadne nadané deti a som max. spokojná. Tento projekt funguje už niekoľko rokov a má triedy po viacerých mestách SR, dokonca v BA už gymn. V triede je max 15-18 žiakov a sú rozdelení na dve skupiny, podľa toho ako stíhajú, majú dve učiteľky a prístup je individuálny. Tie deti robia fantastické veci, nie sú nútení krásne písať, sedieť bez pohnutia, čítať 250rokov neupravené učebnice, nemajú domáce úlohy, nakoľko v škole toho majú dosť a nenosia 10 kg tašky, lebo všetko majú v triede. Ak bude mať niekto záujem o bližšie info, rada poskytnem, som predsedn. obč. združenia rodičov takýchto detí. Pá. 😎

ella1
25. říj 2007

práve som napísala veľmi dlhý text a nepridalo mi to ,tak ešte raz v skratke.
prosím,kto sa rozumie,potrebujem poradiť.
dcéra chodí do 2 triedy pre mimoriadne nadané deti podľa dr. laznibatovej.
minulý rok všetko ok.
tento rok, majú novú uč. a tá sa podľa mňa vyžíva v dávaní poznámok.hned za všetko.
jeden príklad.
nepáči sa mi tvoja práca,z 9 úloh,si spravila len 2.
išlo o to,že mali pracovný list so slovnými úlohami-delenie,nasobenie.
doma som to zisťovala,mali sme aj ten list a zistila som,že dcéra nevie deliť!
tak som sa vytočila!uč. si mala zistiť,že prečo má tak málo vypracované a prišla by na to,že tomu nerozumie.to je ľahké,napísať poznámku.načo sa delia na skupiny,načo tam má osem detí,ked sa im nevenuje a nezistí,že niekto tomu nerozumie?!
a toho je veľa,čo sa mi na jej prístupe nepáči.podľa mňa nie je vôbec školená na učenie v takejto triede.ved poznámky deti demotivujú!
prosím poradťe,kto sa tomu rozumiete viac.

giordi
25. únor 2008

ahojte prave pisem seminarku o nadanych detoch. podla mna nadane deti patria do skoly pre nadane deti, lebo sucasni pedagogovia niesu pripraveni na taketo deti v normalnej skole (cest vynimkam). vobec sa neobavam ze by deti v takej skole neboli socializovane alebo nemali socialne zrucnosti, lebo "normalnej" skole, prave kvoli tomu ze su nadane, nemusia mat dobre vztahy. (mam nadaneho brata v hudobnej oblasti, ale jeho ucitelka a spoluziaci ho vobec nechapu. je tam nestastny. jedine na co sa tesi je ze pojde na konzervatorium) ☹

lukin
26. únor 2008

Nějak se mi nechce věřit tomu, že se to ty nadané děti učí úplně samy. Nemyslím si, že je pro ně dobré, aby uměly víc učiva než prvňáčci ještě před nástupem do školy.
Takže habrva, určitě se správně rozhodneš sama, ale bych na tvém místě umístila dítě raději do normální školy.

lienocka235
27. únor 2008

ale uci.. sa to samy..
mna prave tu moja dcera otravuje mama m a e je me.. a spaja slova.. ide mi to uz pekne na nervy mam vela roboty.. a nestiham.. tak som jej povedala nech mi to prepise na papier tie slova a ja jej to precitam.. sama si niekedy vycitam ze sa jej velmi nevenujem.. od jej 18 mesiacov robim.. cisla do 100 sa naucila na nakupnych kosikoch a spocitavat vyssie zasa na tej hre dostihy a sazky ktoru miluje..

takze oni sa to vacsinou ucia takto... a neda sa to enajko obmedzit... aspon teda ja to neviem..

lukin
27. únor 2008

lienocka: A co kdybys ji neříkala, jak se ty písmenka čtou atd.? A s těmi dostihy taky odněkud musela slyšet, jak se počítá, ne? Ale je to každého věc, jen mě to trochu zarazilo.

janicckka
27. únor 2008

No teda lukin ale ted si mě teda naštvala na 100% 😝 Co ti vadí?Já naopak jsem zastáncem toho aby když dítě chce se učit at se učí a je jedno kdy.Dítě s takovými vědmosti to v sobě nebude přeci potlačovat,má touhu baví ho to.Vždyt je to zázrak mít takové dítě.Habrva-Dala bych jí mezi nadané děti. 😵 Je to úžasný co všechno umí a držím palečky at je tam spokojená.

janicckka
27. únor 2008

Promin habrva už asi ne...lienocka235 😅

lukin
28. únor 2008

janiccka: Já mám na to prostě takový názor. Ty máš zase jiný a taky na tebe nejsem naštvaná za svůj názor. Však jsem psala, že je to každého věc. Ale já osobně si myslím, že pak bude mít dítě v "normálním" životě tak trochu smůlu, protože vlastně každý, kdo vybočuje z řady, to má těžké.

verulka
28. únor 2008

lukin, ono to je rpave to nadanie tych deti, ze sa naucia veci same 😉 jednoducho sa vea pytaju, nasavaju infosky a davju si veci do suvislosti 😉 risko siel do skoly bez toho abz vedel pisat a citat- plynulo...trvalo to presne 2 tyzdne, kym sa to naucil. Proste mal pristup k pisankam anucil sa krasne pisat. Cita asi na urovni tretiaka a strasne ho to bavi. Teraz som mu dala knizku o pravopise, lebo to co ma mu jednoducho nestaci 😉
Lukin, podlamna je vztrcat z radu skvela vec 😉 uniformita a stadovitost je skor problem- tot moj nazor 😉
my sme ho nakoniec dali do norm. skoly (z viacerych dovodov) ale teraz ideme riesit co dalej, vyzera to tak, ze preskoci rocnik alebo pojde na inu skolu, lebo sa zacal pekelne nudit. Nastastie mameskvele ucitelky, ktore ho vytazuju ale uz to asi nestaci...Teraz to musim doriesit.

lienocka235
28. únor 2008

lukin a co ty neodpovies dietatu ked sa ta stale pyta... ja vacsinou odpovedam ked sa ma opytaju a ked jej to nepoviem ja tak babka.,, alebo ktosi iny...
a tie dostihy hrame s nou ja manzel a ona a samozrejme hovorime aku hodnotu maju tie peniaze ze to je 100 20 a tak... ale nie ze by som ju to nejako ucila vyslovene ona pocuje zapameta..

ona bola ina od malicka od ostatnych deti .. ja mam velmi siroku rodinu a mame v nej viacero narodenych deti v rovnakom case a moja mama uz 20 rokov opatruje deti ma take jaslicky..

ako ja sa nepozastavuejm nad takymi reakciami typu lukin.. 😎
ono nadanie prinasa aj urcite obmedzenia.. v soc. oblasti.. je dost sebakriticka... a proste musi vsetko robit dokonalo.. vychadza so starsimi detmi lepsie ako s rovesnikmi..

a este miluje take tie ulohove zosity kde spaja cisla aby vysiel obrazok a vyciarkuje co tam nepatri a take tie typy.. raz sme objavili jeden vyborny v ikey 😵 nad tym vie travit hodiny..

ci bude mat v zivote smolu tak to dufam ze nie.. snazime sa jej dopriat aj pohybove aktivity.. teraz ju hrozne bavi krasokorculovanie a chodi na tanecnu anglictinu plavat.. aby nebola len taky knihomol 😀
ono to asi treba vzdy vyvazit aj tu rozumovu aj telesnu aktivitu..

lienocka235
28. únor 2008

verulka toho sa ja obavam ze co v skole.. malu budeme urcite vozit do BA.. kvoli nasej praci obaja tam robime.. tiez sa obavam aby sa tam potom nenudila a nevyrusovala.. potom napis ako ste to s RIskom poriesili.. my mame este cas..

ella1
28. únor 2008

tak ja si neviem predstaviť,že by naša dcéra bola v normál. triede!
ved by ju tam nezvládli!
učiteľka tam má 30 detí a potom to aj tak vyzerá!
tu je veľká výhoda v tom,že ich je pár,takže sa môže každému venovať,učia sa spolu na koberci,robia zaujímavé projekty.
má to svoje výhody.ja by som tiež chcela chodiť do takej školy,ked si spomeniem na tú našu a ešte aj k tomu komunistickú... 😝
nikto nenúti deti do učenia.samé sa pýtajú a sú zvedavé,tak čo im máme hovoriť,že teraz ti to nepoviem,aby si náhodou nevytrčala z rady?!

janicckka
28. únor 2008

no jo lukin asi řekne dítěti ´´tacho už se mě na to neptej naučí tě to ve škole a hraj si na princeznu´´ 😀

verulka
29. únor 2008

lienocka, budem ta informovat 😉
ella, no ked ja nie som uplne presvedcna o skole pre mimor. nadane deti - uz aj ten nazov sa mi nepaci, lebo to zavana "pridelenim nalepky", tak ja chcem nieco ine...ja si myslim ,ze aj disciplina je potrebna a tiez naucit sa zit s beznymi ludmi...ono je tazke jednat s ludmi, kt su na inej urovni, ale naucit sa to treba...a to si myslim, ze speci skola neposkytne 🤐 ale ako hovorim, je to moj osobny dojem 😉
v skoleto zavisi od ucitelky, da sa to zvladnut...
Ja tiez zastavam nazor,ze na otazku treba dat odpoved...i ked teraz najcastejsie musime ist na net kvoli odpovediam, lebo moje vedomostiv istych oblastiach tak daleko nesiahaju 😀

jabber
29. únor 2008

Holky, dneska v Sama doma bylo téma 'Škola pro nadané děti' - neviděla jsem to, ale třeba se tam něco dozvíte:

http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/29.02.2008...

jjjanka
29. únor 2008

Ahojte, chcem sa s vami podeliť o moje skúsenosti s nadanými deťmi.
Môj najstarší syn mal na ZŠ veľké problémy. Učiteľka ho brala ako zlého nevychovaného chalana, ktorý počas hodiny ostatných vyrušuje. Mala som s ňou konflikt, keď som sa jej snažila vysvetliť, že syn sa v škole nudí a ak vyrušuje, nech mu dá viac roboty. Oborila sa na mňa, že jej snáď nebudem hovoriť, čo má robiť! Ona, učiteľka s 25-ročnou praxou! 😒 Nestačilo jej ani vyjadrenie od špeciálneho psychológa, že syn je nadpriemerne nadaný ( ani IQ-testy nebrala do úvahy!). Vyriešila som to tak, že syn začal navštevovať osemročné gymnázium. Škola bola pre neho ako stvorená, špeciálny prístup pedagógov, jednoducho super 😉 .

Lenže gymnaziálne časy prešli a syn si akosi nevie nájsť svoje miesto v živote. Má 21 rokov a už študuje na 2. VŠ a stále nie je spokojný 😖 . A ja mu ani neviem poradiť. Takéto špeciálne školy určené pre nadané deti vyriešia situáciu vo veku, keď deti začínajú predbiehať ostatných rovesníkov. Ale deti časom dospejú, špeciálny prístup sa na VŠ stráca a ony zrazu nevedia ako sa oháňať v normálnom svete, kde nikto nehľadí na ich potreby, po prípade záujmy ☹ . Na 8-ročnom gymnáziu sa pozerali učitelia na talent a podporovali jeho záujem v tej-ktorej oblasti. Teraz je všetko len na ňom samotnom... A s tým ma trošku problém, na gymnáziu ho naučili byť samostatným, naučili ho existovať medzi rovnako nadanými, ale nenaučili ho sa zaradiť do života, kde je väčšina ľudí obyčajných.

Ale aj tak viem, že keby som mala znova možnosť výberu, tak sa rozhodnem rovnako. Lepšie je, keď je dieťa akceptované učiteľom, ako zdeptávané nejakou neurotičkou, čo si nevidí ďalej od špičky nosa! ( Keď bude niekto dieťaťu tvrdiť, že je zlé, časom sa takým naozaj stane!) Druhá vec je budúcnosť syna 😕 Ale to už záleží len na ňom... 😖

Toto je moja osobná skúsenosť, možno som vám pomohla. 😉

maslenka
2. bře 2008

habrva - inú školu, určite!!!! tvoja dcéra tam bude trpieť, pani učiteľka ju určite bude chcieť "zrovnať" s ostatnými, aby nevytŕčala z radu, ale tvoja dcéra nikdy pri nej nerozvinie schopnosti, ktoré má. Už reakcia tej učiteľky bola hlúpa, pretože ak má tvoja dcéra o dané veci záujem, treba jej potrebné informácie dodať. Možno bude pre vás ťažké napríklad ju niekde voziť do vzdialeného mesta, ale urobili by ste pre ňu to najlepšie. Niekedy bývajú zanietené učiteľky na menších dedinách, majú v triedach menej detí a viac možností sa im venovať, možno aj tadiaľ by viedla cesta. Držím palce, aby ste sa rozhodli čo najlepšie 🙂

maslenka
2. bře 2008

až teraz som si všimla, že som reagovala na niečo písané pred rokom 😀 ale možno to pomôže iným mamičkám.
Lukin máš samozrejme na svoj názor právo, som bývalá učiteľka a viem, že takéto deti, by mali byť podporované vo všetkom, čo ich zaujíma a čo sa chcú dozvedieť. Že je to pre ich rodičov nesmierne vyčerpávajúce, to je jasné. Takéto deti sa naozaj učia samé a je najlepšie zaradiť ich do takej školy, ako písala verulka, zrejme si niečo o tom preštudovala, jej názory sú absolútne vynikajúce, aj čo sa týka školy pre nadané deti. Ale v normálnej škole by také dieťa naozaj nebolo šťastné, má iné záujmy ako ostatné deti, že bude vždy iné od roveníkov ( niektoré viac niektoré menej) je normálne. Aj to, že sa nebude vedieť s nimi celkom zžiť. Lukin v živote detí sú obdobia, kedy sa niektoré veci učia oveľa ľahšie ako napríklad pol roka pred tým, alebo po tom. je to zvyčajne vtedy, keď o danú vec prejavia záujem. Keď sa tento čas prešvihne, síce sa to naučia tiež, ale oveľa ťažšie, je to tak aj s dospelými, tiež si napríklad z časopisu lepšie zapamätáme to, čo nás zaujíma, ako to, čo nás až tak nebaví. Asi hlúpe prirovnanie, ale iné ma nenapadlo. 😀