Holky potřebuju pomoct, už nevím jak mám svému synovi vysvětlit odčítání nad 5. Včera už jsem chytla nerva a sama jsem z toho hrozně špatná. Přitom mu sčítání í odčítání do 5 šlo z hlavy bez problému, jakmile ale přidali 6 a 7 tak je v háji i s tím do pětky. Normálně mi včera přinesl ze školy známku, že by to nebyla ani pětka ale snad desítka (normálně známkuje učá jen 1 a 2 a pak dává smutné smajlíky). Byla jsem uplně zděšená, protože jsem si myslela že už to chápe, protože trénujem každý den a doma mi to spočítá, koupila jsem mu kuličkové počítadlo, aby si to jako představil, protože nechci aby počítal na prstech, ale včera jsem přišla na to, že vlastně bez počítadla nepočítá, ale pamatuje si výsledek, má úžasnou pamět a krasopis i krásně čte, tak si asi myslí, že matiku se taky našprtá, ale když to pak má jinak než v řádku, třeba nad sebou v tabulce, tak napíše blbost a nedokáže mi ani vysvětlit, co se od čeho snažil odečíst. Včera normálně spočítal že 7-4=2 a já mu říkám tak si to prokontroluj a on říká že 2+4=7 jo mám to dobře, tak jsem mu řekla, nó a teď kolik je 2+4 a on že 6, no chápete že se vůbec nepozastavil nad tím že to před tím řekl blbě a teď správně a že je to vlastně to samé ? Jak mu ještě pomoct, jak mu to jinak vysvětlit, počítání předmětů i slovní úlohy i zápis příkladů všechno mu jde, ale jak má klasické příklady spočítat tak se dívá do stropu a dělá že přemýšlí a je na něm úplně vidět že nepřemýšlí o tom co má a zítra už budou počítat s 8. Nebo jestli po něm chci moc ? Zvládají to vůbec prvňáčci z hlavy nebo počítají na prstech, já nevím, za učitelkou se mi ještě nechce 😒
@janinkaves v první třídě můžou na prstech, to je normální 😉 neber to tak tragicky, on to pochopí
@janinkaves Syn 1. třída taky počítá na prstech, učitelka sama doporučuje. Postupně jak si příklady zapamatovává už prsty nepotřebuje. Raději ale počítat na prstech než vůbec. Myslím, že to u prvňáčka není žádná ostuda.
do pololetí 1.třídy (možná i do konce roku) počítali na prstech. Pak už do desítky bez prstů.
Já jsem právě ty prsty nechtěla, protože se pak spoléhá jen na ně, tak jak na to počítadlo a asi to byla chyba, jsem viděla že do 5 počítal z hlavy úžasně, tak je to dobrý aspoň nebude mít problém spočítat 11-3 když má jen deset prstů, ale to už je pro něho prostě teď velké čísla jak se blíží k desítce a už to nedává, hlavně že nám teď učitelka psala, že už by děti měly pomalu přestat počítat na prstech, no a mi místo toho mi teprve začnem s prstama 😝
Me učitelka řekla, ze na prstech či s počítadlem klidně az do 2.třídy, někomu se ty číselné představy daří, jinému ne - Apolence zrovna ne, bez prstu nebo pocitadla, pastelek, hraček = vizualizace nespocita nic /v PPP ji vyšetřovali, je v pořádku, a to jsme cely rok před školou dělali Bednarovou Předčíselné představy/. Denně trenujeme, cca 20prikladu a učitelka vidi pokrok.
Taky si myslím že počítání na prstech nebo na počítadle není na škodu. Děti víc chápou když to názorně vidí.
Děkuju holky, už jsem mu to taky dovolila a navíc jsem tím zjistila, že na prstech to počítá divně, místo aby ukázal 7-4 jako že vezme z jedné ruky ty dva prsty a z druhé další dva, tak odělá na jedné ruce 4 prsty kde mu zbude jeden prst a na druhé 2 prsty nechá a pak to počítá, takže pořád trénujem a trénujem a chlapeček už některé příklady umí zpaměti, a zas nepočítá, tak už se těším až nám přibudou další číslice, myslím, že ta matika nám dá ještě pořádně zabrat 😝 S tou pamětí začíná dělat všechno, ve škole přečtou básničku ve slabikáři a pak doma si máme číst to samé znovu a on místo aby mi to četl tak mi to recituje, protože to ze školy umí zpaměti 😒 Né že bych si stěžovala na paměť, jsem ráda že ji má dobrou, ale moc se na ni spoléhá a jak je ještě zbrklí tak si to nezkontroluje a dělá zbytečné chyby !
@janinkaves - s těmi prsty to syn taky takhle dělal a dělá to občas ještě i teď, i když už jen málokdy....vždycky jsem mu to jen připomněla, jak by to bylo lepší, ale nechala jsem ho, hlavně, že se dopočítal 🙂 ....a tu básničku bych mu dala číst na přeskáčku různé řádky, nebo třeba odspodu nahoru, nebo bych tu stránku ofotila a rozstříhala na řádky, zamíchala a nechala postupně vytahovat 🙂
tak má švagrová (8 let) chodí do 2. třídy ZŠ. Je hodně rozmazlená a její maminka (má tchýně) se s ní učit neumí a proto já (JAKOŽTO ÚSPĚŠNĚ VZDĚLANÁ A ÚSPĚŠNĚ PO MATURITĚ) ji MUSÍM každý boží den po škole učit. Už to nesnesu ale jelikož bydlíme s přítelem u nich, tak mi nic jinýho nezbývá. Tchýně neumí pochopit, že čekám dítě a chci si odpočinout prostě když ukážu nechtěný výraz tak se urazí a nemluví se mnou týdny... No to je jedno. K tématu - malá se desítky učí taky na prstech. Akorát se jí pak pletou jednotky a desítky. Třeba když má příklad 30-20 tak odpoví normálně že je to 10. Ale když má např. 20-8 tak řekne že je to 20. No škoda mluvit.....
Dcera-3.třída občas počítá na prstech ještě teď. Zvládá násobilku, ale jak je třeba 8+7, vydím, jak si v pěstičce pomalu narovnává prsty🙂. Zatím měla na vysvědčení samý🙂 Dítě prý vydrží udržet pozornost 20 minut v kuse, pak už je to o ničem. Takže pokud se učíte déle, dej tam alepsoň krátkou pauzu a pak třeba znovu. Taky se Aně stávalo, že už po delším učení nevěděla čí je a nebyla schopná spočítat 1+1. Taky jsem vypozorovala, že jí šlo učení lépe ihned po škole nebo někdy odpoledne, občas jsme nechali učení na večer a byl to horor🙂 On na to příjde, budou to opakovat pořád a pořád a až najednou zjistíš, že to zvládá. Ale hlavně nestresovat. jak sebe tak jeho.
Je to neuvěřitelně těžké nestresovat, ale moc se snažím, včera přinesl z velké opakovací písemky z matiky za 1 🙂)) ale z češtiny za 2 , protože samozřejmě tečky a čárky nejsou jeho ale sůsedove, vlastně je k životu vůbec nepotřebuje. Ta jeho nepozornost a nekontrola, škoda mluvit. Ale teď už prostě jen chválím a chválím a opakujem a opakujem a snažím se být velmi milá a hlavně slevit ze svých nároků 😝
@janinkaves - taky mám prvňáčka, v logopedické třídě a u nás klidně mohli počítat i na prstech, i já jsem to doma synovi vždycky říkala, když si nebyl jistý, aby si to ukázal na prstech....časem s tím sám přestal, když se to líp naučil....nebo v pracovním sešitě mají příklady převedené na obrázky, že vidí, kolik tam mají třeba přeškrtnutých jablíček a kolik jich ještě zbývá....ty prsty bych mu nezakazovala, až nabyde jistoty, tak bude počítat i bez nich....u nás teď počítají už do 8 a začínají takové ty složitější příklady, jako 5-1-3=.....