Matematika - prof. Hejný, jaký máte názor?

willow4
15. dub 2014

Dcera chodí do druhé třídy a máme se vyjádřit k tomu, jestli souhlasíme s novým systémem výuky matematiky podle prof.Hejného od třetí třídy. Z řad pedagogů nám to bylo vychváleno dostatečně, ale zajímal by mě názor rodičů, co sčítají kočičky, kuřátka a podobná zvířátka 🙂 Prostě dá-li se to z pozice rodiče "utáhnout" 🙂
Děkuji.

petrajurinova
15. dub 2014

@willow4 ten koncept sám o sobě je naprosto geniální a mi by se jako rodiči vyučování podle prof. Hejného moc líbilo. Vlastně většinu věcí, které se s dětmi "učíme" doma se objevují právě tímhle způsobem - díky přirozené zvědavosti a hravosti. Ve využití ve vyučování vidím ale tři "problémy" - 1) rodiče, kteří mají učení spojené s biflováním vzorců a násobilky zpaměti budou tenhle koncept zhazovat a tím v podstatě "navádět" děti aby se nezapojovaly a nespolupracovaly, 2) učitel, který nemá s tímhle konceptem zkušenost a učí klasickou metodou bude mít hodně velký problém nechat děti myslet, spekulovat a zkoušet a bude mít tendenci jim věci předkládat jako fakta, 3) nedokážu si představit, jakým způsobem a za co by byly děti hodnoceny (známkovány).

willow4
autor
15. dub 2014

@petrajurinova Díky za názor. Nechtěla jsem tento model od první třídy. Vadilo mi, že se nemůžu podílet na učení "prvňáčka" a uvádění ho do "života" , teď jsem vstřícnější... Bojím se trochu té "svobody", kdy si dětí zvykají, že je mnoho způsobů řešení.... Neumím si představit až by holka dělala někdy přijímačky např. na osmileté gymnázium, že by měla šanci.. vždyť tam jde o rychlost a jednoznačný (nejlépe nabiflovaný) výsledek... a kreativita se moc nenosí... Naše paní učitelka vysokou školu teprve studuje a pravděpodobně jí tam tento model nadchnul ...

codal
15. dub 2014

Jsem učitelka a nějak si neumím představit, jak s tímto systémem začít až ve třetí třídě. Je to opravdu úplně jiný přístup k matematice, všechno tam na sebe navazuje, jsou tam jiné posutupy, typy úloh a začít s tím ve trojce bez těch základů mi příde zvláštní. Mě osobně se ta matematika líbí, v příštím roce se do ní s prvňáčky také chci pustit, ale asi bych do toho nešla u třeťáků, kteří na to nejsou připravení. Neříkám, že to nemůže fungovat, ale nebude to snadné...

madre1
12. pro 2014

@willow4 , @codal ,...................jak jste ne/spokojené s výukou Matematiky v letošním roce?
Vídíte nějaké rozdíly oproti klasické výuce?

helabella
12. pro 2014

Jsem rodič a zároveň učím a jsem z této metody naprosto nadšená. Vidím na holkách, jak je matematika baví,není to pro ně učení, ale zábava. A vidím, jak se učí přemýšlet a jsem kolikrát překvapená na co všechno ze sebe vysypou odpověď, ačkoliv bych čekala, že to pro ně bude těžké (podotýkám, že jsou "normální", rozhodně ne geniální 😀 😀 ). Měla jsem možnost pana profesora slyšet na jedné přednášce a naprost mě okouzlil -- je to člověk, který má zaprvé rád děti a zadruhé chce aby matematika děti bavila, aby je bavilo přemýšlet a aby ji uměly v životě používat. Prý mají dobré výsledky z různých přijímaček a testů i s dětmi, které se učí podle této metody. A teď pracuje na učebnicích pro druhý stupeň. Dokonce se chystá i "učebnice" pro školky 🙂

madre1
12. pro 2014

@helabella ,.....................já byla nadšená jen ze začátku,ale co začali převádět příklady na kroky a zapisovat je,syn v matematice docela plave 😖 I mě trvalo docela dlouho,než jsem pochopila postup,ale pořád nechápu,k čemu je to dobré.Klasické příklady vypočítá správně a ty převody mu kazí známky ☹

berenika39
12. pro 2014

Škola, kam zkusíme Petra dát, touhle metodou učí od první třídy. Je tam jen první stupeň a téměř všechny děti pak pokračují na víceletých gymnáziích a letos měly 99% úspěšnost u příjímaček. takže když se to asi umí "učit", když jsou paní učitelky už zkušené, když spolupracují rodiče, tak to funguje. Zatím s tím přímou zkušenost nemám, jen jsem tu metodu zkoumala 😀 na netu, ale logiku to má a mě se to líbí. Petr byl na takovém krátkém seznámení Škola hrou a tohle tam trochu naznačili - ukázali, jak to funguje.
Uvidím, jak to bude za rok, ozvu se🙂

codal
12. pro 2014

@madre1 Já jsem nadšená, je to pestré, hodně se tam pracuje s nározem, děti mají možnost si všechno osahat a to doslova, což je moc užitečné. Není to takové to mechanické biflování, rozvíjí to logické myšlení, hledání vícero cest a způsobů řešení.. děti to zatím bez problémů zvládají... uznávám, že pochopit některé principy a postupy je těžší, spíš pro rodiče, jak na to nejsou zvyklí, tak mají potíže se do toho dostat, mají tendenci dětem cpát své postupy, které se sami naučili, proto jsem jim teď v listopadu udělala ukázkovou hodinu, kde jsme jim všechno s dětmi ukázali, aby věděli třeba u domácích úkolů, jak na to...

rudovap
12. pro 2014

mám prvňáka a jsem rodič neučitel....🙂, ano je to dost jiné než si pamatuji já ze školy, ale taky je vidět, že je to pro něj mnohem zajímavější, úkoly zvládáme, nechávám si je vysvětlit od syna a on je nadšený (krokování, práce s nulou, plány stavby atd. atd.)....paní učitelku máme mladou ale zkušenou (alespoň tak ji vnímám já), dostali jsme i nějaké materiály k této metodě ještě před začátkem školy....takže celkově za mne ok, avšak uvidíme jak to půjde dál, ve vyšších třídách je to už prý opravdu složitější....

denisa_svatba
12. pro 2014

@berenika39 Ahoj, zaujalo mě, že jde Petr do jednostupňové školy. U Vašíka jsme taky vybrali školu a je jednostupnová. A právě tu jednostupňovost považuji dost za nevýhodu. Ale vše ostatní je super, takže do toho asi fakt půjdeme... Chci se zeptat, jestli tu jednostupnovost taky považuješ za nevýhodu nebo jestli se na to dá I nějak podívat pozitivně? Dííík 😉

madre1
12. pro 2014

@rudovap ,...................v plánech stavby také plaval-musela jsem ho to nakonec naučit já.Z Hejného metody si podle mě nevzal nic.Když počítá příklady,tak na prstech,takže na něj ta metoda prostě nefunguje.Z mého hlediska je zbytečně komplikována a drahá(viz. placení cvičných pomůcek a sešitů),ale třeba na to budu mít časem jiný názor-uvidíme 🙂

berenika39
12. pro 2014

@denisa_svatba náhoda🙂.
nejprve mě to vyděsilo. okolí samozřejmě velké halooo, co bude to dítě dělat potom, že bude muset do školy velké, klasické, že to bude mít těžké, že mu to nemůžeme udělat, jak se pak začlení atd, že nebude vědět, jak to chodí☹((((
Pak jsem začala zjištovat, jak to funguje, protože přece není možné, aby taková škola fungovala deset, patnáct let, kdyby to bylo nějak prostě nepraktické a blbé..pardon.
Výsledek - ve čtvrté páté třídě se děti začínají cíleně připravovat na přestup na víceleté gymnázium - škola s takoými podobně "raženými" gymnázii spolupracuje, mají přípravku na zkoušky, takže letos se dostalo na víceleté gymnázium právě těch 99%. Prostě se moc nepočítá s tím, že by dítě odešlo do velké sídlištní výrobny.
Jediné, co nevím a nemůžu moc ovlivnit a z čeho mám obavu je to, že to petrovi třeba nepůjde - stát se to může. Pak by prostě musel na běžnou školu druhý stupen. V tom případě bych mu prostě nějak pomohla - našla nejlepší možnou školu v místě. Tečka.
Je to jazykovka, chodila jsem do podobné, není to škola vyloženě zaměřená na výkon, jako že tam děti drilují, aby byly einsteini, naopak, integrují tam děti s různými poruchami učení atd. Takže po nich nikdo nechce nic, na co by nestačily.
Můj optimismus ale nějak stále hledám - hlásí se asi 120 dětí a berou 25. Takže spíš budem trávit školní léta ve škole, která odpovídá všem standardům🙂)))))))))

helabella
12. pro 2014

@madre1 -- předpokládám, že syn je v první třídě -- tam mi počítání na prstech přijde naprosto normální. I přímo pan profesor nic proti tomu nemá. Naopak dětem se mají nechat počítadla nebo právě krokovací pás, aby si to mohli představit. A časem prsty / počítadlo opustí samy. Ale je právě důležitý, aby jim to v hlavě seplo 🙂 Nevím, co přesně je pro tvýho synka složitýho na tom krokování -- samotný krokování mi právě přijde hodně užitečný. Například moje dcera si při počítání kreslí "kroky", když nemůže něco vyřešit z hlavy. Stavby dcera ze začátku taky úplně nechápala, ale začaly jsme si doma stavět z normálních dřevěných kostek a pomohlo jí to si to líp představit 🙂

denisa_svatba
12. pro 2014

@berenika39 To je jak kdybys psala právě o té naší vybrané škole 🙂 🙂 🙂 Kdybych nevěděla, že je to někde úplně v jiných končinách, tak bych si snad myslela, že máme vybranou stejnou. U té naší se mi právě líbí, že drilování atd. se tam v podstatě nepraktikuje, vlastně jim tam ani nezvoní, aby si výuku mohli přizpůsobit dle aktuálních potřeb, matematiku Hejného, ČJ generickou metodou, velký důraz na kritické myšlení... A hlavně je to fakt malinká škola, takže v podstatě každý zná každého 😉 A nejsme spádová škola, takže zápisy taky budou "vtipný". Nicméně teď to budou spíš zápisy nanečisto, chci pro Vašíka odklad, on je ještě v určitých sociálních aspektech nevyzrálý.

berenika39
12. pro 2014

@denisa_svatba přesně! byli jsme tam už dvakrát, pár lidí, který se znají🙂. šest učeben je celá škola. interaktivní tabule všude, angličtina denně, konverzace s rodilým mluvčím dvakrát týdně v družině🙂. petr slyší , má angličtinu už druhým rokem a já to registruju, že jo, že mu to jde, navíc ho to i baví (sama se tím přiživuju, tak třeba to podědil 😀 ), tak to mě právě láká. učitelé mají vypsané hodiny, kdy můžeš přijít, ostatní komunikace online, plus mail klasika.
IP, jsme mimo téma, at to tu neplevelíme našimi ambicemi 😀 ok?

helabella
12. pro 2014

@denisa_svatba --mužu se zeptat o jakou školu jde? Neni to Mohylova?

madre1
13. pro 2014

@helabella ,...................to je právě to-na každé dítě má jakákoliv vyučovací metoda jiný vliv a každé dítě si na to pak musí přijít samo,protože se mu učitelka individuálně věnovat nemůže.Prostě učí podle své metody a když to na určité dítě nezabere,je na rodičích,aby mu to doma vysvětlili.Žádná přednáška o této formě výuky u nás v ZŠ neproběhla a je to poprvé,co jí do do naší ZŠ zavedli.Syn je v 1.třídě a to krokování-ať už jde o šipky s obloučky nad číslicemi nebo o písemné převádění klasických příkladů na kroky:
např. takto 3+1=4 a v krocích 3→4
Pokud úkol začíná úkázkový příkladem a nemění se znaménka+/-,tak to jde,ale pak už to vyloženě střílí,jak ho to napadne. 😖

outeq
14. pro 2014
marecek4
14. pro 2014

@madre1 no ale pokud to nechápe ani rodič tak je to v háji-nás to teprve čeká,ale ukazovala mi kolegyně příklad s lahvemi-namíchané velké malé plné i prázdné-a výsledek byl dle mého asbsolutně nelogický a pro prvňáčka nepochopitelný-při jiném znázornění už ano,ale na tak jak to mají v té učebnici,takže pokud budeme mít tuhle matematiku tak i maminka bude dostávat koule ☹

berenika39
14. pro 2014

@outeq děkuji!!!

berenika39
14. pro 2014

Nevíte někdo, jaká knížka - myslím papírová, opravdická🙂 by byla dobrá pro tatínka Petra? Aby z toho pochopil, že to nejsou nějaké zbytečné "novoty", aby se prostě předem nějak naladil na to, že to bude třeba dobrodružství, ale ...moc tomu totiž není nakloněn, má zkušenost takovou tu klasickou - zlomky, nezlomky, učily se množiny - a za rok dva se to zase rušilo....tak chci koupit něco jako učebnici pro rodiče🙂

madre1
14. pro 2014

@marecek4 ,....................já o této metodě viděla reportáž ve Víkendu před koncem letních prázdnin a tam se Hejný přiznal k tomu,že jako žák klasickou formu výuky nechápal,proto ho jeho otec naučil matematiku chápat jinak a on to pak předvedl jako svou metodu.Věřím tomu,že tato metoda slabějším žákům pomůže,ale těm,kteří by klasikou formu výuky pochopili bez problému,zbytečně motá hlavu 😖

marecek4
14. pro 2014

myslím,že jsem ji viděla taky,ale v reálu je to prostě pro mě nepochopitelný,množiny za nás byly asi jen slabý odvar téhle hlouposti-jak mám z obrzku lahviček pochopit co se po mně chce?-vysvětlení nulový

helabella
15. pro 2014

@madre1 -- myslím, že tak by to právě být nemělo -- aby musel vysvětlovat rodič. Ta metoda kromě jiného stojí i na tom, že se některé věci dítěti jakoby "neprozradí". Ale učitel by měl dětem dávat různé příklady z různých úhlů, aby to děti mohly pochopit. A velkou roli hraje i to, že si to děti vysvětlují i navzájem. Chápu, že se učitel nemůže věnovat každému individuálně, ale přeci je hodně důležité, aby žák danou věc pochopil,protože jen tak pak může chápat další věci, které na tom staví. Je to i o tom, že tahle metoda chce víc času -- chvíli to trvá než to dítěti sepne. Ale o to víc by si to pak mělo pamatovat a hlavně chápat.
Myslím, že je chyba, že vás škola o tom víc neinformovala. Stačilo by jen vysvětlit základy, aby v tom pak rodiče neplavali 🙂

@marecek4 -- nevíš o jaký lahvičky šlo?

@berenika39 -- existuje učebnice pro učitele, ale pro rodičem mysím zatím nic. Ale můžeš najít informace na stránkách h-mat.cz

berenika39
15. pro 2014

@helabella děkuji za odkaz🙂

dracula
2. led 2015

Tato metoda by měla být vyučována nejen na prvním, ale i na druhém stupni. Někdy ve školách návaznost chybí a je to pak o ničem.

zzuzinda
9. led 2015

Adam se učí taky metodou Hejného a je z matematiky nadšený. Když jsem si poprvé prohlížela jejich pracvoní sešity, tak jsem litovala, že já se takhle matiku neučila, třeba bych aspoň tušila, o čem v té škole mluví 🙂 Na první schůzce nám paní učitelka říkala, že když nebudeme vědět, jak na to při úkolech doma,a ť tam radši napíšeme, že nerozumíme a nesnažíme se děti učit matematiku naším způsobem. Je fakt, že občas při úkolech tápu, ale já brzy přestanu dumat a beru to intuitivně jako ty děti a hned to chápu líp 🙂 Asi mám výhodu, že jsem na matiku tupík 😉

luchk
25. únor 2016

za mě tedy šílenost, chybí tam základní vysvětlení, jako bylo v klasické matematice, syn v tom plave jak v moři, ale když mu vysvětlím postaru, chápe lépe, za nás tedy ☹

klanova2
21. lis 2016
Uživatel klanova2 je nedůvěryhodný
Je možné, že nejde o reálnou osobu, ale o profil nebo více profilů vytvořených za účelem propagovat konkrétní výrobky/služby nebo účelově manipulovat diskuzi. Podívej se na příspěvky od klanova2.

Ahoj, pokud hledáte příklady na malou násobilku, díky kterým byste děti naučili základy násobilky, mrkněte na stránku http://malanasobilka.cz/rubrika/priklady/ 🙂

editah222
26. čer 2017

Přidávám se ke spokojeným rodičům 🙂 Hejného metoda je podle mého naprosto úžasná! učí děti nejen otrocky počítat (ano, i klasické počty s + a - jsou v učebnici), ale i logicky myslet. Přiznám se, že třeba stavby jsem si musela nechat od paní učitelky vysvětlit, protože jsem absolutně nechápala co to tam dcerka píše 🙂