Lehká mentální retardace u dětí

martinahost
27. lis 2017

Ahoj maminky, prosím vás chtěla by jsem se zeptat, máte někdo děti s diagnozou "lehká mentálni retardace" a navstevuje normálni základni školu? Mohli by jste mi napsat jak to děti zvládají a vaše zkušenosti s touto diagnózou? Děkuji.

barborka09
28. lis 2017

@martinahost Mám synovce, kterému ještě před nástupem do školy diagnostikovali lehkou mentální retardaci (mimochodem bude mu už 20 tak je to už nějaký ten pátek). Do klasické první třídy nastoupil s ročním odkladem. čeština mu celkem šla, matika nic moc. Ale celkově za ostatníma výrazně pokulhával. Takže si první třídu zopakoval a byl mu přidělen asistent. Co se výuky týče, tak to bylo o fous lepší, ale žádný zázrak se nekonal. Největším problémem byly ostatní děti, které se mu posmívali a on vůbec nevěděl jak reagovat, tak reagoval tím, že se s nimi začal prát. Takže po dvou rokách v první třídě klasické ZŠ, přešel na "speciální" školu, kde bylo max. 6 dětí ve třídě a výuka byla prizpůsobená jejich možnostem. Po absolvování té speciální školy byly dělány další testy a spadl do kategorie "střední mentální retardace". Mysím že kdyby se s ním doma více pracovalo, tak se tam nemusel dostat. Ovšem moje sestra na to nemá trpělivost, takže to skončilo tou střední retardací. Po základce chodil ještě dva roky na "praktickou školu", takže má vlastně ukončené základní vzdělání. Když mu bylo 18 požádala sestra o zbavení svéprávnosti, což nebyl problém. Dále požádala o invalidní důchod, který také dostal bez jakýchkoliv problémů. Dnes teda dostává důchod a na šest hodin chodí pracovat do skladu. Je to chlap jako hora, takže fyzická práce je pro něj vyhovující. Prostě když mu někdo řekne, co přesně a jak má dělat, tak v klidu přeloží vagon uhlí, ale nikdo po něm nesmí chtít aby něco vymyslel on.
Po těhle zkušenostech co máme v rodině za sebou, bych já kdyby mě to potkalo začala bych klasickou ZŠ. Ale sakra bych si hlídala krom výuky i jak ho bere kolektiv, jak dokáže reagovat na to že se mu např. bude někdo posmívat že mu něco nejde a ihned bych na to reagovala. Tak držím palce ať to s tou školou vyjde a vše bude OK!

terezapetrova
28. lis 2017

@martinahost mam takové dite od záři snad půjde do ZŠ specialni (zatím tato konkrétní ZŠ pro nas vypadá skvele) udělám vše pro to aby do normální ZŠ nemusel. Nebylo by to dobre vubec pro nikoho. Samozrejmne budou normální ZŠ, kde to možná funguje ale porad si myslim, ze tyto deti porad potřebuji mensi kolektiv deti.

barborka09
28. lis 2017

@terezapetrova Držím palce ať to vyjde dle vašich představ. Je pravda že počet dětí ve třídě je důležitý. Když synovec začal chodit do školy, tak jich ve třídě bylo 15, což zase není až taková hrůza. Ovšem dnes jsou třídy o 30 dětech a to už opravdu u těhle dětí postráda smysl. Jinak když synovec začal chodit do té speciálky kde jich bylo max. 6 ve třídě, tak na něm bylo vidět i takové zklidnění a úleva.

martinahost
autor
28. lis 2017

Ve tříde mají 19 detí a jsou to všechno detí ze školky kam dcera chodila,takže se všichni znají. Jí učivo jako takové jde, počítat umí,číst a psát taky umi, má samè jedničky a pár dvojek v tomto je šikovná,ale je pomalá a na všechno potřebuje více času a všechno více vysvětlit,ale né stále záleži podle toho jaky má den. A někdy zase za každou cenu na sebe chce strhnout pozornost a tak děla kravinky a neumí rozeznat co je ješte ok a co je už pres čáru a tak jí musíme stále něco vysvětlovat , stále všechno pripomínat, aby byla hodná a slušne se chovala,ale taky umí byt i hodná a nekdy mě překvapuje co všechno zvláda v dobrèm slova zmyslu a ty jejilí hlášky... A za pár dní udelá anebo rekne neco co uz je opravdu pres čáru. Nechci jí hned odepisovat a dávat ji do speciálky, protože vím ze ona s malou pomocí , má i na víc a dá se s tím pracovat. Kdyby jsem videla že jí to nejde tak by jsem netrvala za každou cenu na ZŠ. Ona ani nevypadá že jí něco je, dokone i uč. táto diagnoza prekvapila.

martinahost
autor
28. lis 2017
barborka09
28. lis 2017

@martinahost Jak říkám, každý to má asi jinak. Buďte ráda že to zvládá. Je třeba se ji i hodně věnovat doma, na to má sestra kašlala a tak to dopadlo jak to dopadlo. A jestli má ve třídě i kamarády, tak je to super. Ty synovec nikdy neměl. Děti hned vycítily že je tak trošku jiný a začli se mu posmívat a dělat si z něj srandu no a jedinou jeho obranou byl agresivní útok na dané dítě. V podstatě dodnes si nedokáže poradit s některými běžnými věcmi v životě. člověk mu to musí polopatě vysvětlit, ale po nějaké době to stejně zapomene. Třeba teď v jeho "dospělosti" do něj chlapi v práci neustále hučeli, že když mu už bylo osmnáct, tak nemusí rodiče poslouchat. Ovšem on musí, bohužel pro něj. A hlavně teda doufám že v budoucnu nedojde k nějakým útokům na moji sestru, přece jenom vyrostl z něj dvoumetrový chlap, který neví jak se různé situace řeší a jediné jeho řešení je útok. Prostě žádná sranda. Ale snad k tomu nikdy nedojde.

kafr
28. lis 2017

Pokud je ve tride malo deti, pokud ma dobre vztahy ve tride a pokud nenarusuje vyuku ostatnich deti, tak to asi na nizsim stupni fungovat muze.
Tohle se fakt musi posuzovat pripad od pripadu.
Nebylo by lepsi toto probrat s tridni ucitelkou?
Ale jak rikam, nizsi stupen je jedna vec, druhy stupen je dzungle- pri dospivani se deti stavaji dospelaky, jsou cim dal vic osobnostmi a tu si brousi na svem okoli. I deti bez LMD, ktere jsou jen hloupejsi, jsou najednou na chvostu kolektivu. Dospivajici se neustale porovnavaji a posuzuji podle sveho okoli. Ikdyz je trida solidarni, dcera nikdy nepochopi vtipy a narazky jimiz spolu pubertaci komunikuji. Dale se jim zacnou stridat ucitele. Uciva je neporovnatelne vic a je cim dal narocnejsi. Predpokladam, ze je vzdelavana podle SVP spec.skoly na bezne ZS, tudiz ma osekane ucivo, ale i tak se stane, ze casem ty jednicky mit nebude.
Cela slavna inkluze je patvar a trpi tim cely system vzdelavani. Nemaji to doresene, sije se to horkou jehlou za pochodu naprosto odtrzene od praxe.

martinahost
autor
28. lis 2017

@kafr Ted ješte nemá SVP, učí se normálne to co na zakladni škole ostatné deti. V lednu jedeme do SPC ale bojim se že na nás budou tlačit aby jsme ji dali do spec.školy. S uč jsem se o tom samozrejme bavila ta je pro to aby mela individualni plán a mozna i asistenta,ale chtela jsem jestli s tím nekdo nemá zkušenosti LMR na ZŠ. Ona je jinak v uceni sikovná.

kafr
28. lis 2017

@martinahost jsem ucitelka, 2.st.ZS. Na jednu stranu chapu, ze i LMR muze mit ruzne podstupne, ze se to vyvojem muze posunout obema smery. Pokud mate vsichni dostatek sil, casu a trpelivosti (vy rodice i ucitelka) muzete ji vypiplat, treba i zlepsit, nebo alespon zastavit zhorseni (viz. prispevek vyse). Urcite to moznost je. Je pravda, ze predvidat co bude dal nedokaze nikdo.
Ted k praxi- ceka vas vysetreni, bude mit nejaky zaver a nejake doporuceni. Vy jako zak. zastupce mate pravo s nim nesouhlasit a trvat na umisteni dcery v bezne ZS, pak by vam meli nabidnout podpurna opatreni, asistent, IVP, pokud zatim ucivo zvlada, neni pretazena (posoudi spis TU) neni nutne hned davat SVP spec.ZS, mozna by to mohlo byt i na skodu.
Jeste jeden faktor- TU s asistentem souhlasi? (U nas nejsou ze spousty duvodu- penize, administrativa, ucitelky berou dalsi osobu ve tride jako pritez...)
Asi tezko srovnavat s jinymi maminkami, je tu strasne moc promnennych: kazde dite, rodic, skola, kolektiv deti, ucitelka jsou jine a ti vsichni uspech ovlivni.
V prve rade musite byt za jedno vy a TU a postupovat jako tym.
Drzim palce. 🌷

mapita
28. lis 2017

Pracovala jsem pri spec. skole, ne tedy jako pedagog. Z meho pohledu byly deti s lehci m. retardaci hodne tazeny zpet, nebyly motivovane, prejimaly ruzne zlozvyky. Pokud je vase dcera tak sikovna jak pisete, urcite bych se specialni skole branila. Kolektiv v ZS ji nebude srazet dolu.

terezapetrova
28. lis 2017

@martinahost nemůžu si pomoci ale neda mi nekomentovat vaši vetu "nechci ji odpepisovat a dávat ji do specialky" to mi tedy prijde dost mimo. Musím se tady dost zastat mého syna rozhodne mi nepřijde, ze ho odepíšu kdyz ho dam do speciální skoly. Naopak můj syn a jistě mnozí další by byli odepsani v základní škole normalni. Neříkám, ze Vám to nepůjde a budete OK, přeju Vám to jen mi to nepřišlo šťastné napsané .. Ja osobně bych se na ZŠ normální nejvíce bála sikany, deti, které se odlisujou ji vždy budou pritahovat. Nikdy nevíte jak to dopadne za par let.

martinahost
autor
28. lis 2017

@terezapetrova Nemyslela jsem to tak a asi jsem to špatně napsala. Každé dítě je jiné, nevím jaké problémi má váš syn, ale teď v tuto dobu jí do speciálni školy dát nechci, protože si myslím že ona má na víc než na spec.školu. A měla by jsem strach že jí budou spíš tahat dolu než nahoru,jak psala mapita a ríkal mi to i psycholog. A ješte,máme něco podobné v rodině, nevím jak to je teď,ale někdy ze speciálni skoly se mohlo jít jen na učilište bez maturity. Kde dcera bez maturity skončí,někde u pasu? Kdyby jsem viděla ze jí to opravdu nejde ani to učení,anebo by se to zhoršilo,co doufam že ne a budu delat vsechno proto aby napredovala,tak sama požádam o preložení do spec.

martinahost
autor
28. lis 2017

@kafr Kdyby jí dali doporučení asistenta a kdyby jí to malo pomoct v ZŠ tak by jsem souhlasila a dokonce jsme rikali s manželem,že kdyby to bylo potřeba,tak by jsme jí toho asistenta platili my.

terezapetrova
28. lis 2017

@martinahost chapu ja sem taky ovlivnena naši situaci. Jj pro mého syna je nejruzovejsi budoucnost pravé u toho pasu. No nic. Hezky den.

terezapetrova
28. lis 2017

@martinahost asistenta pedagoga rodiče neplatí, rodiče platí osobního asistenta. Mohu se zeptat kdy jste zjistila, ze dcera ma LMR?

8slunicko6
29. lis 2017

Mám známou z práce, která má v péči vnučku s podobným problémem-chodí dotřetí třídy normální ZŠ a letos už má asistentku-prý jí to dost pomohlo...
Co se týče toho pásu, tak v dnešní době mám pocit že pokud nemá dotyčný VŠ tak tam stejně skončí... Před nástupem na RD jsem pracovala v automobilce (ze začátku taky ve výrobě rukama a to mám VOŠ, až pak jsem se dostala do kanceláře) ale dělá tam u pásu spousta lidí, kteří mají maturitu a nejsou schopní se uplatnit nikde jinde... Někdy je lepší mít jen to odborné vyučení a dělat pak třeba na sebe, než mít maturitu a stejně skončit v továrně...
Jinak zkuste dávat dětem Omega 3-neříkám že po tom z nich budou géniové, ale určitě je to dobré pro vývoj mozku...

mariabalazovaa
25. zář 2024

@martinahost ahoj, podľa dátumu vidím že už přešel nejaký ten rok od príspevku,ale chci se zeptat jak se vám daří? Dcére ma taký ľahkou retardací a teď všechno řeším a nevím kudy kam a čo dělat. Je ve druhý třídě klasickéj školy.

martinahost
autor
9. lis 2024

@mariabalazovaa Ahoj, dcera stále chodí do běžné ZŠ s asistentkou 8 trida a jsme jak na houpačce, někdy je to lepší někdy zase horši ale hlavně že prochází z ročníků do ročníku. Musíme se s ní hodně učit a stále opakovat jedno a to samé. Učí se to samé co zbytek třídy, ale má úlevy. Měli jsme i slabší chvilky a přemýšleli nad speciální školou ale dcera o tom nechce ani slyšet a teď by jsme to už chtěli dotáhnout do konce. Pak půjde na nějakou ucnovku, ona by chtěla za cukrarku.

mariabalazovaa
10. lis 2024

@martinahost
Chci se zeptat či dcéra funguje sama nebo ji pomáhate že vším, myslím celkovo v živote. Či chodí sama venku či sa vie samá rozhodovat. Děkuji

mariabalazovaa
10. lis 2024

@martinahost
Nám asistentku nechtějí dát že dysfazia a slabší forma mentální retardace není na asistenci. Je integrovaná jenom.