Řeším dilema. Syn má vývojovou dysfazii. Už z větší části vše dohnal.
Chodí do běžné školy bez asistenta. V PPP dostal hodiny navíc se speciální pedagožkou. Dneska se mě ptal, proč k paní chodí ze třídy jen on, proč jsem ho tam přihlásila.
A teď řeším, jestli mu vysvětlit, že má dysfazii a chodí tam kvůli tomu. Nebo ho nechat přitom, že jsem ho tam přihlásila já.
Upozorňuji, že mi nevadí, že má diagnózu. Ale osobně jsem proti nálepkování a bojím se, že by pak mohl všude hlásit, co má za problém a jsou lidi, co by to pak mohli použít proti němu. Případně se bojím, aby to nezneužíval on sám.
On zatím neřeší, že chodí na logopedii a ani nic dalšího. Nikdy se neptal, tak jsem to s ním neřešila.
Kdy jste to dětem řekli vy?
Jsem na té druhé straně, ke mě chodí děti na PSPP a vždycky v září, první hodinu, se dětí ptám, jestli ví, proč za mnou chodí a společně si to vysvětlíme, s čím vším jim budu pomáhat. Nemluvíme o diagnóze (ta cizí slova dost často nic neříkají ani dospělým), ale vyloženě si konkrétně povíme, co mu dělá potíže (ty děti to obvykle ví, hloupé nejsou), proč se to děje a jak to budeme trénovat, aby to bylo lepší.
@rnika náš se ptal jen na tu hodinu, co má navíc. Proč tam musí.
Kdo neví, tak by nepoznal, že má problém. Jen hůř mluví.
@zuzkasim to on ví, proč tam chodí. Chápe, co mu nejde.
Tak bych to tak nechala... To důležité ví, že se to jmenuje dysfázie, mu asi k ničemu není.
Se synem to neresim. Proste to je procvicovani nebo doucovani. Chodi tam aby si vse potrebne procvicil. Hotovo smytec. Zacal tedy chodit az asi ve 4.tride nebo mozna az v 5.tride, driv jsme nemeli vysledky z PPP.
Ale ani pred nim nic neskryvam. Urcite slysel, ze ma opozdeny vyvoj reci, potom dyslexii. Ale to mu stejne nic nerekne. To ze spatne cte vi a chape. Ale bohuzel si to nepripousti. Proste ten fakt popira a tvrdi, jak vsecko umi a nic procvicovat nemusi😅
Je to těžké vysvětlit, až bude větší postupně to pochopí. Zase to není něco co je na první pohled vidět, to se vysvětluje hůř... 😔
@konidana taky nic neskrývám. Mě to napadlo potom, jak byl dneska zpruzely z té hodiny.
Zatím to je "k ničemu", protože dělají věci, co umí a on nevidí, že to je propojené se školou a učením.
Řekla bych mu, když už se ptá, že to je takové doučování. Je lepší si všechno radši zopakovat. Na druhou stranu si může myslet, že má před spolužáky něco navíc jako bonus, ne minus 🙂
Můj syn chodí do čtvrté třídy, kde se sešly opravdu chytré děti, jen jedna holčička vloni propadla.On má problémy s opisem a diktátem. Dostává 4 a 5, takže vidí, že je nejhorší.Škola kam chodi má svého speciálního pedagoga a opravdu má individuální hodiny a vidím posun. Syn to hodně špatně nese. Nejvíce mu vadí, že má pocit, že se mu budou děti smát. Všichni věděli, že holčička loni chodila na doučování a pak propadla. Měl z toho velké obavy a i doma brečel, že je blbej a podobně. Řešila jsem to i s učitelkou. My máme opravdu štěstí na super třídní učitelku. Když syn zjistil, že se mu nikdo nesměje a občas se mu povede dostat lepší známku sedlo si to samo.
@aselluska to ví, že to je doučování. Ale nechápe, proč zrovna on. Navíc tam nedělají to, co v běžných hodinách, ale rozvíjejí to, co mu nejde, takže si tam vlastně celou dobu hraje.
@aneta15 a má diagnózy? Mně jde hlavně o znalost toho, že má nějaký problém a jak se ten problém jmenuje.
U nás je škola přidružený problém. Ale napadlo mě to, když řešil ty hodiny navíc. Občas se setkáváme s posměchem od cizích lidí, protože mu nerozuměli a pak ho parodovali. Taky už mi kolikrát brečel, že je hloupý.
Diagnózu zatím nemá, byli jsme v pořádně a v lednu budeme mít zprávu. Podle mě jsou těm dětem diagnózy jedno. On prostě vidí, že je nejhorší že třídy a to ho trápí
To me mrzi ze se setkal s posmechem. Tomu se myslim syn zatim vyhnul ( je mu 12 a neumi spravne R a Ř vůbec a k tomu ještě zadrhává) . Stejnak z toho má trému a obavy, když si má něco sám domluvit nebo teď maji ve skole v ramci cj zahrát ve skupinách nějakou scénku. To se mu fakt nechce, pred tridou. Bohuzel se mu nikdy nechtelo ani cvicit logopedii, tak se stim nejak musi popasovat...
@aneta15 Určitě není nejhorší ve všem, musí mu jít buď tělocvic, výtvarka, může mít zájem o přírodu a dost toho o ní vědět, o historii, nebo o cokoliv jiného, co se prostě taky uplatní. Máme ve škole 700 dětí a žádné z nich není nejhorší ve všem🙂 V tom, co mu jde, je fajn ho podporovat a vyzdvihovat to, aby si dítě samo sebe vážilo. A mluvit s ním o tom, že Aničce třeba jde na první pohled všechno, ale je levá na běhání a je to tak v pořádku, protože nikdo na světě neumí všechno.
@aneta15 je mi líto, že máš takové trápení, ale tvůj problém je jiný než můj.
Ano, má problémy se čtením, psaním a mluvením. Ale to vše souvisí s dysfazií.
Dětem jsou diagnózy jedno. Na druhou stranu u něj vidím, jak se trápí, když mu ostatní nerozumí, nepamatuje si básničky, občas nerozumí, co se po něm chce a další. To jsou problémy, co s sebou nese VD. Proto přemýšlím, jestli by mu psychicky pomohlo, kdyby věděl, že za to nemůže.
Taky má stavy, kdy brečí, že je hloupý. Že to všichni umí a jen on ne. No a tím, že to neumí, tak na sebe strhává pozornost nevhodnými způsoby.
@zuzkasim ano o to se snazim. Vidím, že pokud by byl ve třídě s průměrnými dětmi, tak by to pro něj bylo lepší. Sama učitelka mi řekla, že se s takovou třídou jeste nesetkala. Snažím se ho hodně podporovat, mluvím o tom, spolupráce je školou je nadstandardní. Píšu jeho pocity, jak to vnímá on. Naštěstí není uzavřeny a dokáže nahlas říct své pocity, svoje strachy. On hraje fotbal. Na své pozici je nejlepší. To mu hodně pomáhá. V jiném předmětu nemá problém
Mladší dcera - v únoru 12 let, 6 třída - má středně těžkou vývojovou dysfazii a ví o ní. Popsala jsem to jí i starší sestře, že jak byla miminko v bříšku, že se jí nepostavil správně most mezi centrem řeči a zbytkem mozku (viz byl jednou jeden život) a teď se tam tvoří nové mosty, můstky .... Proto ne všemu rozumí. Má asistentku, mluví jak kulomet, takže jí nikdo cítí nerozumí 🥴 (než si zvykne). Učení jí dá více zabrat, musím se učit s ní, 1 hod týdně reedukace, ale pořád má samé 1. 😇
Občas je smutná, že není tak chytrá jako ségra 🥴. Děti jí berou jaká je. Jen se občas diví, proč má s jedničkami asistentku.
My resime u syna, ze chodi na logopedii a pak na fyzioterapii (kvuli diastaze), je mu pet a zcela otevrene se o tom bavime, proc tam chodi a v cem by mu to melo pomoct. Sam pak lepe chape, proc doma musime cvicit cviky z fyzio a trenovat logopedii. Rovnou mame moznost si povidat o tom, ze nekdo jiny to nepotrebuje, ale zase musi pracovat na jinych vecech, ktere synovi neselaji potize. A snazime se to pojmout tak, ze kazdy jsme jiny a kazdy jsme dobry v necem jinem.
ja jsem zastance, ze detem se ma rikat pravda, vysvetlit, aby pochopili... nejen sebe, ale i druhe ( vozickari, cernosi atd ) - par pernych chvilek uz jsem mela😀 jedine, kde nevim, tak jsou diagnozy, ktere maji ,,spatny,, konec - ale dysfazii bych osobne diteti vysvetlila, pojmenovala a rekla, ze urcite neni jediny🙂
@andelka to není, ale rodiče i dítě to potěší 😁.
U dcery vidím zlepšení. Vždy bude mít VD, ta nezmizí. Spisovatelka, doktorka ... z ní asi taky nebude, ale může žít plnohodnotný život a stále má široký výběr, co může ve svém životě dělat a to i díky dobrému prospěchu a její obrovské píli.
@baris To jo, říkám si,že kdyby měl k tomu ještě třeba problémy s učením,tak by to bylo ještě mnohem náročnější. Od 3 let jsme chodili na vyšetření a na logopedii, nevím jestli mu někdo napsal přímo smíšenou dysfazii nebo jsem to nakonec takhle odhadla já,ale opožděný vývoj řeči a problémy s vyjadřováním, výslovností i porozuměním měl odmalička. A letos na kontrolním vyšetření v SPC byl v podstatě propuštěn,že je ve všem v normě. Což bylo nečekané. I to,že teď v 5 třídě má z čj samé 1. To kdyby mi někdo řekl,když byl ve školce,tak bych mu nevěřila.
Já bych mu teda nějak jednoduše vysvětlila jak se věci mají, aby pochopil, že prostě v něčem tu pomoc potřebuje 🙂 Dcera 7let, chodí do 1.třídy do specky na vadu řeči, je tam malý kolektiv a dalších 8 dětí se stejnou "diagnózou", tedy vývojovou dysfázii a k tomu má dcera navíc i cukrovku 1.typu 🙂
Zatím jí stačí vědět, že inzulínová pumpa je velký pomocník, aby mohla dělat vše co ostatní děti 😉 a pak, že u dysfázie potřebuje vše mnohem víc procvičit, správně natrénovat a opakovat než jiné děti, jí ale tohle všechno baví, protože má k tomu skvělou paní učitelku třídní, která ty děti správně a každého zvlášť velmi dobře motivuje...
Navíc ve škole vidí i děti slepé, taky se ptá jak k tomu přišli? říkám jí, že se tak většinou narodili, nebo o zrak přišli ještě než začali chodit do školy, na to mi odpoví jooo jako mi teď musí pomoct pumpička, že jo?
Syn má ADHD, bere kvůli tomu vitamíny - tak že to ví už nějakou dobu 🙂 . Ptal se na co je bere a co to znamená. Ve školce to jednou použil jako výmluvu na zlobení. Hodně nám pomohla psycholožka v poradně a knížka "Tygr dělá uáá uáá …". Pochopil to, nevymlouvá se na to a má ve třídě asistentku se kterou spolupracuje rád a hezky. Je v první tříd asistentka je tam s nimi od začátku, nikdo se mu nesměje a jsou na ni i ostatní spolužáci zvyklí. Co sem tak slyšela, nebude jedinej, který asistentku potřebuje 🙂 Zkusila bych mu to nějak hezky vysvětlit, že to nevadí, že je každý jiný a jde mu něco jiného, že to zvládne jen pokud bude chtít, bude na tom muset o trošku víc zapracovat. Držím palce 🙂
Podle mě by to vědět měl, že je to vrozená věc, že za to nemůže, že skoro každý má něco, co mu dělá problém, že nikdo není dokonalý a hodně lidí se musí potýkat s tím, že mají nějaký hendikep. A posilovat jeho sebevědomí v těch oblastech, kde se mu daří.
Taky mám syna s vývojovou disfazii. Je teda zatím ve školce a neptá se. Sama jsem měla dislexii diagnostikovanou ve třetí třídě a od začátku o diagnóze věděla.
Asi bych u vás využila toho, až budete s PPP měnit podpůrná opatření a vysvětlila mu diagnózu při tom. Probrala s ním, které opatření mu pomáhají a která ho naopak obtěžují... Ono totiž to, že jste ho na tu speciální hodinu navíc zapsala vy, zdaleka není lež: vy jste dostala nabídku na "speciálního kroužku zdarma" a souhlasila jste. Takže jste ho opravdu zapsala vy 😉 .
Asi jde hlavně o to, o kolik pozadu od ostatních je a jak moc si to uvědomuje. Náš je v první třídě a zatím se tedy neptá. Má i asistentku a o té ví, že je tam, aby mu pomáhala. Podrobnosti ho naštěstí nezajímají. Kdyby se zeptal asi bych odpovídala stejně, že je to proto, aby mu pomohli s učením, aby se nemusel s ničím dlouho trápit, náš na sobě vidí, že mu to nejde tolik jako spolužákům a to ho občas trápí.