Jak se díváte na náročnost učiva dětí na ZŠ?

barborka09
22. zář 2014

Sice ještě nemám doma školáka, ale zajímalo by mě jak se díváte na náročnost učiva dnešních dětí. Myslíte si, že se toho dnešní děti učí více než jste se v daném ročníku učily Vy? Setkávám se s dvěma názory - část tvrdí, že se toho po dětech chce více než za nás a že jsou přetěžovány. Jiní zase tvrdí že je to stejné jako když navštěvovali základku oni. Tak by mě zajímalo jak to vnímáte vy - maminky nynějších školáků. Děkuji!

helcenka
23. zář 2014

@barborka09 - já mám sice teprve prvňáčka, ale řekla bych, že se po dětech chce více věcí, než to bylo za mě. Už jenom ze zápisu do školy nebo na předzápisu, který prováděla paní z centra ve školce. Já si sice z mého zápisu do první třídy zas tak moc nepamatuju, jen něco, ale mamka říkala, když jsem se zmínila, co všechno se při něm dnes po dětech chce, tak takové věci jsme se prý učili až v první třídě...
Na druhou stranu musím ale říct, že ve škole mají trochu jiný styl učení, pracovní sešity jsou mnohem propracovanější, učí děti myslet logicky. Mají spoustu pomůcek, které jsme neměli - třeba interaktivní tabuli a další. A přístup učitelů se trochu změnil.

vendulka
23. zář 2014

sice mám doma předškoláka,ale řekla bych, že toho chtějí daleko více, já měla první jazyk od 5 třídy a teď je od první třidy angličtina a od 6 třídy už druhý jazyk...a i v televizi jsem slyšela, že se spoustu věcí učí dříve, třeba zlomky (nevím kdy jsem se to učila já,ale prý je to dříve), myslím, že dnešní doba je uspěchaná a spěchá se už i ve škole,aby se toho naučili co nejvíce... :-/ na jednu stranu je to dobrý,ale na druhou si říkám chudáci děti

luckaa
23. zář 2014

@barborka09 Dcera navštěvuje druhou třídu,neřekla bych,že má učitelka nějaké přehnané nároky,učebnic je ale dneska strašná spousta a záleží na škole,jaké si vybere.U nás můžu říct,že jsou učebnice,takové,že děti mají širší přehled...jako např.včera...v písance měla za domácí úkol psát mimo jiného slovo Libanon a pak ho vybarvit na mapě,kterou mají na první dvoustraně písanky...

Co se mi ještě líbí,tak Nikča patří mezi šikovnější děti a učitelka s ní od poloviny první třídy v Českém jazyce pracuje rychleji a individuálně(obnáší to třeba i více domácích úkolů,ale aspoň se při hodinách nenudí a bude lépe připravená na budoucí studium),navíc jí škola hodně baví.

Dost mě ale šokovaly třídní schůzky,kde bylo rodičům sděleno,že domácí úkoly jsou dobrovolné 😕 a tudíž je děti nemusí zpracovávat,že se ke známkám z DÚ nesmí v klasifikaci přihlížet...to je tedy pro mě novinka

barborka09
autor
23. zář 2014

@helcenka, @vendulka, @ luckaa Holky, děkuji moc za názory. Doufám že se časem napíšou i maminky starších dětí jak to u nich probíhá. A že domácí úkoly jsou dobrovolné, to je teda novinka, ale možná si toto určuje škola. No uvidíme s čím se setkáme od příštího roku my až budeme mít doma prvňáčka.

majatob
23. zář 2014

Mám prvňáčka a naopak jsem ráda, že už to není jako za nás 🙂 Vybírali jsme školu tak, aby pokračoval tempem jaké potřebuje, takže třeba v matematice děti skočily rovnou na učebnice pro 2. třídu, mají angličtinu hned od 1. třídy atd., syn je naprosto spokojený, my taky a jako přetěžování to nevnímám. Naopak já v 1. třídě jsem si hrála většinu času s bárbínama, protože jsem už uměla číst i počítat a nenaučila jsem se učit, protože mi vždycky stačilo, co jsem pochytila při hodině a pak mi to chybělo když už jsem musela a to mi opravdu přijde horší než když se dítě musí učit hned od začátku. 🙂

helcenka
23. zář 2014

@luckaa
@barborka09
Syn má domácí úkoly povinné, ne dobrovolné. Ale už je rodiče nemusí kontrolovat ani podepisovat, prý záleží čistě na nás, jestli mu ho zkontrolujeme nebo jestli si ho napíše někde na chodbě ve škole... A paní učitelka jim ještě nedává známky, dostávají klasická razítka, jako my, a když se někomu domácí úkol povede obzvlášť dobře, tak dostanou razítko i za něj...
Ale to, že domácí úkoly jsou dobrovolné, to už jsem také někde slyšela...
Co se týká třeba jazyků, tak syn mohl dobrovolně chodit na angličtinu už ve školce. A ve škole mají angličtinu povinnou od 3. třídy. Od první si ji můžou zvolit jako nepovinný předmět, ale normálně známkovaný. Docela mě šokovala reakce některých rodičů, kteří se divili, že jako všechny děti nebudou mít z nepovinné angličtiny jedničku, že to bude opravdu normálka známkované podle toho, jak budou umět...

berynka
23. zář 2014

@barborka09 připadá mi to náročností stejné. Dcera chodí na stejnou školu jako kdysi já. V první třídě se naučila číst a psát, počítat do deseti, takže moje očekávání bylo splněno 😉 .
Učení mají víc zábavnou formou, při matematice využívají logické myšlení a představivost. Jsou více směřovaní o věcech přemýšlet, vedou si od druhého pololetí sešit, kde popisují své zážitky a znalosti. Teď už začínají se čtenářským deníkem.

Škola přešla na genetickou metodu čtení a matematiku učí podle Frause.

luckaa
23. zář 2014

@helcenka No,někteří rodiče jsou bohužel dost mimo a neumí se trošičku kriticky podívat na svoje dítko,ať už se týká chování nebo prospěchu,bohužel.

andrissek
23. zář 2014

Já mám prvňáčka a šesťačku a nemyslím si že by se toho učily více. Naopak si myslím že dnes je daleko lepší přístup ve škole ze strany učitelů. Není to jako za nás že jsme se všechno musel naučit nazpaměť jako básničku. Více učitelé jedou výuku aby to hlavně děti bavilo a hlavně to pochopily. Dcera měla třeba Aj od třetí třídy a syn už jí měl ve školce a ted od první třídy a jsem raději ,jedou formou hry a je to super. Samozřejmě hodně záleží na škole a učitelech.

somalicats
23. zář 2014

Mám starší v 6. třídě a připadá mi, že se toho po nich chce méně, než bývalo zvykem za mých školních let. Je pravda, že za mě nebyla devítka, takže učivo nebylo roztažené do 9 let,ale jen do 8. Jenže i tak - mají mnohem víc volna, než jsme měli my, tak nějak to víc "táhnou", uvidíme, co teď druhý stupeň. Ale je fakt, že už jim začali dávat dost úkolů a první neohlášené písemky, tak snad se konečně začnou taky pořádně učit 😀.

andrissek
23. zář 2014

V první třídě má syn úžasnou paní učitelku a jedou úplně jinak než to bylo za nás.

zmrzka89
23. zář 2014

já jsem učitelka, děti ještě nemám, takže porovnávám své dětství a teď...
@luckaa ty úkoly jsou z toho důvody, že u některých dětí sedí rodiče a doslova diskují, co mají psát a pak je to spíše úkol rodičů (na úkolu je to poznat) a u jiných se rodiče o školu vůbec nezajímají, takže jim nepomůžou, nedovysvětlí, nezkontrolují. Mají nerovné možnosti, takže by bylo nefér úkoly známkovat. U mě jsou úkoly povinné, občas zadám dobrovolný. Ale už nekontroluji podpis (letos jsme ve 4. třídě).
@majatob ano, za nás rozhodně neexistovalo, že by někdo dělal něco jiného, něco navíc atd. Taky těch dětí nebylo tolik, kolik už umělo číst nebo počítat už při zápisu - to byl tak maximálně jeden ve třídě. V dnešní době to je hodně dětí, proto se na to ptají u zápisu, aby učitelky věděli, co mají očekávat... Myslím si, že tohle je ale většinou způsobeno odklady, že prostě rodiče chtějí, aby si dítě užilo ještě dětství, že by byl ve třídě nejmladší (chtějí odklady pro letní děti) odklady jsou i tím, že je spousta dětí emočně nevyzrálých (výchova rodičů) no a pak jsou to přehnané ambice rodičů, kdy dítě sami učí doma, aby bylo co nejlepší - je velký rozdíl v tom, jestli se dítě spontánně naučí číst, protože ho to zajímá, nebo jestli ho doma rodiče drtí... jen pro srovnání - mě když bylo 11, byla jsem v 6. třídě a já letos budu mít ve 4. třídě děti ve věku 11,10, a jen několik 9-letých...

barborka09
autor
23. zář 2014

@zmrzka89 Děkuji za info přímo od učitelky. Třeba to že se neznámkujou domácí úkoly to bych brala, přece jenom to kolikkrát může být úkol spíš rodiče než dítěte. Ale aby byl domácí úkol dobrovolný, to mě příjde zcestné. Přece jenom to vede dítě k nějaké zodpovědnosti, že to musí udělat a ne že se na to vyflákne když to nemusí být. Podle mě i učitel z toho úkolu pozná jak tomu dítě rozumí (řešil-li ho teda sám, bez rodičů).

bunny123
23. zář 2014

Z pohledu ucitele na 2.st ZS muzu rict, ze osnovy jsou obsahlejsi a dnes jiz nestaci jen davat v hodine pozor. Domaci priprava byt musi, pokud rodicum jde o vysledky. Zaroven deti dostavaji ruzne projekty a je hodne mimoskolnich akci, to za mych mladych let nebylo.

luckaa
23. zář 2014

@zmrzka89 Jj, o tom známkování je mi to jasné,ale úkoly si myslím,že by měly být povinné už z toho důvodu,že je to alespoň minimální příprava na vyučování,ať se to týká dětí,kterým se rodiče věnují,nebo ten opačný případ,my měli DÚ povinné a nemyslím si,že bych byla nějak přetěžovaná 🙂

zmrzka89
23. zář 2014

@luckaa já mám stejný názor - když už se dítěti nevěnují rodiče s procvičováním, tak alespoň ten úkol (u mě také mají nějaký dú každý den, ale je kraťounký, žádné opisování, tak na 10 minut max i s připravením a uklizením sešitu 😀 Učitel se nikomu nezavděčí - jedni si stěžují že mají úkoly na víkend, jiní zase píší omluvenky do notýsku, že d.ú nestihli, protože byli do 8 hodin na fotbale... Sami rodiče učí děti nezodpovědnosti - podle mě žádný fotbal, dokud nebudeš mít hotové úkoly...
Za nás také nabylo tolik kroužků - z domova jsem odcházela v 7 hodin do družiny, tam jsem mohla být někdy ve čtvrt, pohrála jsem si a po škole ve 3 z družiny. Když jsem měla flétnu, tak v půl čtvrté (to byl kroužek ve škole). Dnes už ve škole potkám děti v 6 hodin ráno a odpoledne jsou tam někteří do půl páté... A to nepočítám všechny ty kroužky, kam je rodiče šoupnou, aby se o ně nemuseli starat a pak kde je čas na domácí přípravu, že?

rybickamalicka
23. zář 2014

@vendulka ...Druhy jazyk pribude v sedme (mam tam ted syna)!

luckaa
23. zář 2014

@zmrzka89 Jsem naprosto stejného názoru,škola je povinnost,taky neříkám dlouhé úkoly,předmětů je ve vyšších ročnících hodně,tak pokud dá pak každý učitel,může se to nakupit,ale nějaká příprava být prostě musí.Kroužky jsou zájmové činnosti,tak pokud vím,že nestíhám školu,musí se holt ubrat zájmy.... 😉

majatob
23. zář 2014

@zmrzka89 s tím bych až tak nesouhlasila, jsem o dva roky starší než ty a měla jsem už jako malá kroužky denně - angličtinu, balet, hudebku, výtvarku...časem jsem stíhala odpoledne i dva kroužky a spousta mých kamarádek to měla stejně, takže dobou to úplně nebude a pokud to dítě zvládá a baví ho to, neberu to jako čas, kdy dítě odložím, ale jako čas, kdy se může dál rozvíjet. 🙂 Ale samozřejmě v tomhle jsou dva tábory, jedni kroužky neuznávají, druzí ano, bylo to tak vždycky a bude i nadále 🙂 Ale je jasné, že pokud dítě nezvládá ve škole, měli by se mu rodiče věnovat doma víc a kroužky omezit. S tou družinou bohužel někteří na výběr nemají..
Jinak taky nechápu, že se rodiče dětem nevěnují, aspoň na ty úkoly, že se nekouknou...ale my doma asi fungujeme jinak, úkoly mají i naši školkáčci, děsně je to baví a vím, že na ZŠ nebude problém, protože jsou zvyklí se soustředit a myslet na svoji "práci" 🙂

vendulka
23. zář 2014

@rybickamalicka možná jak kde, mně bylo na naší škole řečeno do 6

konidana
23. zář 2014

Navíc je nyní angličtina od 1.třídy, je to super, dneska to je potřeba. Já chodila na jazykovku od 3. a pořád z toho žiju🙂 Takže čím dřív tím líp.
K těm úkolům. Myslím, že my na víkend úkoly moc nedostávali, ale v dcerky škole mají na víkend úkol jako jiné tři dny dohromady (mluvím pouze o 1.třídě). Přiznávám, že mi tento systém nevyhovuje, protože často na víkendy nejsme doma (a kolikrát ani nikde v civilizaci). A pak v pondělí žádný úkol třebas nemají. Osobně bych to brala naopak, ale to bude specifikum naší rodiny🙂

zmrzka89
23. zář 2014

@konidana vlítnu na úkoly ještě v pátek, co nestihnu můžu nechat na neděli až se vrátíme (ale raději aby nic nezbývalo) ale opáčko a procvičování, případně i básnička může být po cestě - vlak, auto atd. O víkendy jsme čaeto taky pryč 🙂
@majatob aha, nevím odkud seš, já chodila na ZŠ na vesnici, takže tam byla jen ta flétna a něco jako turisťák, ale ten byl jen někdy. No a po družině udělat úkoly a lítat venku... Na gymplu ve městě byla o něco větší nabídka, to už jsem si vybrala i já - sbor, skaut, volejbal - ale dopravovala jsem se sama, nebylo potřeba mě nikde vozit...
Vy asi budete výjimečná rodina 😉 dnes jim chybí právě to soustředit se a myslet na "práci"... Ono i to "když to zvládá a baví ho to" je důležitý - hlídala jsem v jedné rodině, kde holky chodily na flétnu, na kreslení, na tanečky, na zpívání, na angličtinu a ještě měli logopedii (byly to školkovky) možná měly ještě něco dalšího co mi uniklo... Ale doma neměli čas cvičit ani flétnu ani logopedii. K čemu to pak je? Teď nechci aby to znělo tak, že jenom nadané děti mají chodit na kroužky - naopak - myslím si, že i nesportovec by měl zkusit nějaký sport, protože kde jinde se má rozvinout na své "maximum"?

samasa
23. zář 2014

@barborka09 tak my máme doma druháka...a myslím že je to daleko náročnejší než to bylo za nás... hoooodne detí umí číst než prijdou do školy a potom pani učitelky ostatné deti prudí...aby je dohnaly, ..potom mnoho pro mne zbytečností co musí nosit...různe papírky s abecedou, číselné osy...malej to parád stráci a zapomína...ale ono to asi bude i na učitely co vyžaduje a co né...jinak my mneli štěstí na učitelku...a tak to zvládáme celkem dobře...

helcenka
23. zář 2014

@zmrzka89 - naprosto souhlasím s tím, že první je škola a pak "zábava". Já mám prvňáčka, od října bude mít kroužky ve škole. Vybral si tři, z toho dva budou každý týden a jeden bude jednou za 14 dní, jsou ale nenáročné, časově jsou také přijatelné vlastně časově jsou všechny maximálně do 3 hodin. Stejně by byl v tuto dobu v družině, tak místo toho bude chodit na tancování, výtvarku a ekodomeček. Sám si je vybral a myslím, že to bude v pohodě. Už ve školce chodil na angličtinu, tancování a flétničku. A naučil se, že opravdu se musí každý den na flétničku cvičit, aby byly vidět výsledky, sám z nich měl radost (podotýkám, že všechny kroužky si vybral sám a dobrovolně a já na flétnu fakt neumím...). A angličtinu jsme procvičovali nenásilnou formou třeba při procházce venku, nebo při nějaké hře.
Nicméně zavádíme systém, že přijde ve tři ze školy, koukneme spolu na pracovní sešity, napíšeme domácí úkol, který má každý den. Když mu zrovna např. nejdou rovné čáry, tak je ještě trochu pocvičíme, ale maximálně 15 minut. A pak má čas na hraní, jdeme ven, nebo do lesa, nebo na kolo, popřípadě pohádku v telce. Myslím, že moc dobře pochopil, že škola bude na prvním místě a pak zábava. Ale samozřejmě nejsem matka, která bude vyžadovat výborný prospěch za každou cenu. Moc dobře už teď vím, kde má syn slabiny a v čem naopak vyniká. Ovšem když vím, že něco může udělat dobře a odflákne to, jen kvůli tomu, aby mohl dřív ven, tak to bude muset udělat znova a o to déle ven půjde. A to už myslím taky pochopil 😀 a jak to pak měl krásně udělaný....
Nikdy by mě nenapadlo ho omlouvat, že nestihl úkol a ani to do budoucna neplánuju. Dítě se podle mě musí naučit odpovědnosti a pravidlům. Ale když jsou nezodpovědní rodiče, nemohou být zodpovědné ani děti. A u některých je opravdu domácí úkol jediná možnost, jak si procvičit, co probírají ve škole, to už vidím teď.

hojda
23. zář 2014

Já chodila se synem minulý rok na kroužek AJ, dovolili mu to ve škole, tak chodil s prvňáčkama (bylo mu 4,5 roku) a mě se nevyplatilo ho tam dovést a jít domů, tak jsem na něj občas čekala a dokonce jsem párkrát byla přímo i na hodině. Musím tedy říct, že učitelům to nezávidím. Děti hodně roztěkané☹. Za nás nemělo úkol tolik dětí, kolik ho dneska má☹. Ale zase na druhou stranu, když si vzpomenu, že škola byla docela stres, tak se mi líbí, že dnešní děti, už takový nemají, jen to ukočírovat na rozumné hladině.

hojda
23. zář 2014

@samasa To čtení mě taky překvapilo. Děláme teď nějaké sešity pro předškoláky a tam chtějí, aby přiřazoval obrázky podle písmen.... Já si tedy pamatuju, že jako dítě jsem taky chtěla od rodičů, aby mi ukázali ,jak se které písmeno píše, ale to jsem chtěla tak něj sama, nikdo mě to neučil a tady mi přijde, že už to po těch dětech chtějí..... 😕

konidana
23. zář 2014

@zmrzka89 No my většinou vyrážíme, hned jak to jde, a neděle večer nepřipadá v úvahu. Cvičebnice na vandr fakt tahat nebudeme a trénovat psaní ve vlaku by taky nešlo:D. Snad se to holka naučí zmáknout sama v pátek v družině, půjde-li tam vůbec. No nějak se zařídíme, že ano 🙂

samasa
23. zář 2014

@hojda jojo mnel to kluk u zápisu do ZŠ - musel priradit písmenka k obrázkum... a taky počítat do deset a do 5 sčítat,,,

konidana
23. zář 2014

@samasa ... a pak stejně nejmíň první měsíc jenom dělají obrázky stejný počet k puntíkům, v tom lepším případě puntíky podle počtu obrázků nebo podle čísla.

andrissek
24. zář 2014

Já beru tak že se školou teda nastanou nějaké povinosti a musí se teda udělat čas pa-ne ta cca. půl hodinka (u prvňáčku) ty úkoly udělat a pak můžu někam odjet.Bude toho čím dál více a ta domácí příprava je potřeba i o víkendu.
Dcera je v 6tř a v pondělí má hodně předměty jako FY,ZM,DĚ a musí prostě část neděle věnovat přípravě ,zkoušení mají každou hodinu.