Mám dítě v 1. třídě, každý týden píší 2x týdně diktáty. Zatím to jsou jen písmena. Problém je v tom, že i když jsou písmena dobře napsaná, tak jedničku nikdy domů nepřinese, protože jim učitelka hodnotí i písmo, které je neúhledné. Jak to máte vy? Jsou na hodnocení diktátů nějaká doporučení, kdybych si šla s učitelkou pohovořit, abych měla argumenty? Díky.
Podle mne uhlednost k psani patri.
No nevím, všeobecně platilo, že u diktátu se hodnotí správnost textu nikoli krasopis, protože je limitovaný časem. Tudíž pokud nepíše A místo B, bych se šla určitě zeptat, protože krasopis by měla hodnotit v hodinách psaní.
TAK JÁ MÁm SYNA TAKY V 1 TŘ.A JEŠTĚ ZE PSANÍ NEPŘÍNESL 1 VŽDY TAK 2,2-3,ano u nás p.uč.hodnotí sklon písma,úpravu...a je to jedině dobře aspon to nutí syna k procvičování. 😉
@johanka111 jo a misto stezovani si pani ucitelce,bych si s ditetem sedla a napsala o stranku pismenek vic😉. Nemuzu si pomoc,ale k uceni psani patri to,zd ma pismo stejny sklon,ze nozicka u psaciho a konci v urcitem miste a ne jen to,ze b neni c😉. A kdyz je neco jem dobre je to holt za3 ne za 1.
U nás se hodnotí známka za správnost / známka za úpravu.
Mě se líbí to hodnocení za správnost/ za úpravu. Dítě i rodič aspoň jasně vidí, co mu jde a kde má ještě zapracovat. Chápu, že pokud dítě dostane špatnou známku, jen kvůli úpravě, tak je to pro něj demotivující, když všechna písmena byla správně 😔 . Myslím, že prvňáček si to ještě neumí zhodnotit ze dvou kritérií najednou.
Jsem ráda, že takto přísné hodnocení nebylo za nás a to jsem chodila do školy v trochu jiné době než teď 🙂 Diktát je ve stresu a já vždy ve stresu psala hůře. Měli jsme i rozdělené známky. Český jazyk a Psaní. Nevím, jak je to teď. Ale měli by známku buď rozdělit - znalosti a krasopis a nebo si to nechat do předmětu, do kterého to patří.
při diktátu v těch prvních třídách by se měla hodnotit jednak správnost a jednak úprava psaní... pak záleží na učitelce - některé dávají jednu známku dohromady a některé to rozdělují .... jako moc nesouhlasím s tvrzením, že si některé učitelky pletou první třídu s MŠ, pro mě je první třída vždy o tom ,aby se dítě "naučilo" chodit rádo do školy, ne aby mělo stres ze známek apod. .. mělo by se s píš naučit se učit, dávat pozor atd.
zkuste doma víc psát, příp. se můžeš jít poradit s učitelkou do školy, ale nemyslím, že by učitelka dělala něco špatně;)
Proc by proboha 6lete dite neumelo pochopit,ze v matematice zalezi na vysledku,ake v psani na spravnosti a vzhledu? . Dotycna pani ucitelka deti prave tou jednou znamkou uci,ze u pisma je to celek,ktery patri dohromady,protoze kdyz to po nem nikdo neprecte je jedno,ze umi psat.
Když nad tím přemýšlím, tak zase když někdo napíše diktát špatně a má krásné písmo, tak dostává lepší známku? Docela by mne zajímalo jak to hodnotí. Budu mít špatnou známku za horší písmo (a ne každý má dar krásného psaní) a někdo bude hloupější, ale dožene to krasopisem? Prostě se má hodnotit zvlášť znalost a zvlášť úhlednost psaní. Můj názor. Přijde mi, že to jen bude více stresovat dítě, někdo nepsal a nepíše krásně i kdyby se zbláznil. Jako já 🙂 Moje mamka tím také trpěla, hodiny jsem trénovala a trénovala. Zrovna nedávno mi říkala, že lituje, jak se na mne zlobila za takovou blbost. 🙂
Lenam promin,ale do jakeho jineho predmetu nez PSANI ma pismo patrit?😉. Za nas se tedy hodnotilo prisneji nez ted.
Ja jsem si vzdycky myslela,ze v prvni tride se deti uci psat,cist a pocitat a oni se za ten rok maji naucit mit radi skolu a vstavat😀😀.Fascinujici😉,tak uz vim proc je uroven zakladek tak spatna😉
Já myslím, že na jednu stranu je to správný postup, rychlost a zároveň krasopis k sobě patří. Co z toho, že naškrábe písmenka....tohoto zlozvyku se pak už těžko zbaví. Ale zase - od čeho jsou písanky - TAM se dítě má učit krasopisu....v první třídě je to spíš o zvyku a čase, kdy tyto dvě věci bude umět skloubit.....každopádně záleží na učitelce, i když tedy - prvňáček bude chvíli demotivovaný známkou, ale zase pro další život vycepovaný a jednou bude za tento přístup možná rád..... 😉
@pisisvori Za nás byl předmět Psaní. Tam to patřilo. Měla jsem známku z Českého jazyka, tam jsem předvedla dovednosti z českého jazyka a pak jsem v předmětu psaní předváděla umění psaní. Je mi 35. 🙂 To mi příjde správnější. Jaká je vypovídací hodnota známky z diktátu, když nevíš, jak je hodnocená? Jaká je váha na písmu a jaká na znalostech? Když mi dcera donese 2 a já pak zjistím, že je v češtině totálně mimo, ale má krásné psaní?
taky mam prvnacka a pomerne prisnou pani ucitelku, kolikrat i v matice napise pis cisla lepe apod., jinak dba aby vse bylo v pisance stejne velke, na mezery, aby byly dotahnuta pismenka,sklon apod. beru to tak ze proste tedka se to ze zacatku peruje a holt nekdy zamrzi ze neni jednicka ale myslim ze casem se asi trosku povoli a zase bude kladen duraz i/y,carky apod., ja osobne taky pokud vidim ze ma nekde slabiny, tak vemem papir a trosku trenujeme, rozhodne by me nenapadlo premyslet zda to ucitelka hodnoti dobre nebo ne..ona kladne hodnoti i snahu, to si na ni cenim ja, protoze je jasne ze kazdy super uhledne psat nebude ale musi se aspon snazit..vim ze doba je "klavesnicova" ale zase psani,cteni je zaklad a nemuzu diteti rict kasli na to stejne stejne budes tukat celej zivot do kavesnice ci tabletu tak proc bys mel poradne psat....
@salikova dítě by se mělo zdokonalit v tom co píšeš zároveň při učení se psát, číst, počítat a to, že je paní učitelka přísná a důsledná neznamená, že není milá hodná a dítě se do školy nebude těšit a nebude se chtít snažit. Pokud dítě neumí vydržet v klidu a dávat chvíli pozor tak má mít odklad a ne se tohle až v 1.třídě kompletně učit. Ale jen můj názor asi jsem na dnešní poměry moc náročná🙂
u nas je psano cesky jazyk na rozvrhu ale deli se na psani a cteni, tak to maji hodnoceno i v zakajde ..a jinak treba dikat je oznaceni kdyz pani ucitelka diktuje pismena a oni je musi rychle davat do listy...psat psacim slova teprve zacinaj jakoze spojena pismena napr maso,takze z toho zatim diktaty nemaji..
@lenam nevím, ale za nás na vysvědčení v 1. pololetí byla jen jedna známka a jestli se nepletu tak je to tak pořád🙂. Pokud je na konci roku český jazyk bude to určitě kombinace čtení a psaní.
A hlavně dotaz zněl na hodnocení zkoušení dětí formou diktátu = testu v předmětu, o kterém jsem si jistá, že se jmenuje PSANÍ🙂. Ale je to už mimo diskuzi🙂
Moje dcera nosila v první třetině domů z diktátů i 4 a 5. Učitelka si na ní zasedla a bylo to o nervy. Musela jsem změnit školu a všechno je v pohodě.
Absolutne neuznavam znamky za krasopis!!!! Kazde pismo je unikat, tak jako jeho majitel! Ano melo by byt citelne, ale ne krasopisne. Kdo z vas dnes pise, tak jako se ucil ve skole... a po takovych doktorech to prelusti malokdo!!! Takze i kdyby mi maly nosil domu petky za krasopis, tak si z toho nic nedelam... To jsem rekla i tridni ucitelce!
@irisie - no zas až takový unikát k popukání to není - ke vzdělání člověka patří i to, aby psal čitelně a přesto i úhledně. Já jsem třeba měla učitelku na prvním stupni, která psala nádherně, já to chtěla umět taky a musím říct, že i když se mi písmo praxí trochu změnilo (člověk pospíchá, trošku to někdy odflákne...), tak ty její rysy tam pořád jsou a každý mi ho chválí. Sama také budu lpět na tom, aby moje děti psaní neodflakovaly a je mi úplně šumák, jestli někteří doktoři píšou tak, jak píšou......I když si každý svoje písmo potom "zosobní" (k čemu by pak byla grafologie, že), tak by měl přeci jen ale umět psát i hezky.
@jarunkaxyz1 chapu. Je to vec nazoru.
Nepřečetla jsem všechny komentáře, ale reaguji přímo na dotaz autorky diskuze. Učím na 2. stupni ZŠ a myslím, že to, že paní učitelka hodnotí i krasopis, tak je přece jasné. Co by měla v 1. třídě jiného hodnotit, když děti se učí právě jen psát a k tomu určitě čitelnost a úhlednost patří. Kdy jindy by se to mělo dítě naučit, když ne hned v 1. třídě, kdy s psaním začíná???
@johanka111 jo a ještě bych připsala, že to přece vůbec není o známkách, jde o to co se dítě naučí, co a jak z předmětu umí... a pokud se naučí "flákat" na začátku už se to těžko bude doučovat, pokud teď na něj budou mít nepřiměřeně nízké nároky, tak až někdo začne mít průměrné, tak nebude vědět čí je a bude to mít podle mne mnohem horší dopad než obrácený případ, kdy začátek je náročný, ale naučí se dělat vše pořádně a poctivě a bude vědět, že když má 1 opravdu to na tu 1 umí. Já jsem třeba vždy měla štěstí na matikáře a když jsem měla 1 tak jsem fakt uměla, ale třeba z chemie na gymplu byl hrozný problém mít 1 a přitom i když jsem jí měla, tak v prváku na medicíně jsem zjistila, že vůbec nic neumím.
Docela mne vždy pobaví komentáře jak si učitelka na někoho zasedne. Neznám ze svého okolí nikoho chytrého a šikovného na koho by si učitel zasedl. Pokud byl chytrý a pouze zlobil, tak mu to učitelé dali sežrat a třeba ho i "buzerovali", ale zároveň věděli a dávali najevo, že ví, že je chytrý jen je "lump a flink"...zasedli si vždy jen na ty méně chápavé🙂 většinou však na hloupé a ještě k tomu protivné(nafoukané, důležité...)
žjóva, maminky na koníku jsou ambiciózní!
Nevím, ale za mě se např. v pololetí dvojka na vysvědčení dávala opravdu jen těm hodně špatným dětem, všechny ostatní měly 1. To znamená, že i obecně známky měly být spíše ty jedničky, aby to tu velkou jedničku potom poskládalo. Jinak to byla pro dítě ostuda a opravdu si myslím, že první pololetí je více o tom řádu, než o nějakém velkém učení.
A k tomu psaní - jsem levák a psaní jsem měla tím pádem vždycky špatné - zkuste si levou rukou udržet správný sklon. A už vůbec nemluvím o případném psaní perem - tam jsem si zas svou vlastní rukou rozmazávala inkoust. Vrozenou vlastností, kterou nemohu ovlivnit, jsem se tak v této soutěži naprosto diskvalifikovala a přesně z toho důvodu jsem i mívala horší známky. Dodnes si pamatuji, že jsem pero na psaní (dávalo se za odměnu, za určitou zvládnutou úroveň) dostala až později a že to pro mě bylo zdrojem stresu.
Jinak jsem z výtvarné rodiny, mám docela talent na kreslení a malování a jako dítě jsem byla velmi snaživá.
No, ale sama dítě nemám, tak nevím, jak to dneska chodí. Známka za úhlednost psaní a estetické hodnocení mi prostě přijde nefér. Díky bohu, že se za mě nehodnotil zpěv - zpívám opravdu falešně.
Co si vzpomínám tak určitě se v 1. třídě řešil krasopis, na to se kladl důraz, přijde mi to pochopitelné, protože dítě se musí dozvědět kde dělá chyby. Snad se proboha prvňákům nediktuje tak rychle, aby si kazili písmo ? Pro prvňáky to určitě není diktát v klasickém stylu.Později se to už neřešilo, diktáty se psaly rychle, čili nikoliv krasopisně, a jednička byla když byl bezchybný, učitelka napsala například jen krátké upozornění, "úprava! "
@pisisvori mají právě český jazyk a kvůli psaní nebude mít , což mi nepřijde fér.
@johanka111 byt vama byla bych rada,ze ma dite ucitele co ho neco nauci a ne takove,kterych je dnes bohuzel vetsina co si pletou skolu ze skolkou a deti maji 1za x chyb a podobne.