Ahojte, chcem sa opýtať, máte niekto doma školáka, ktorý je zaradený do triedy s genetickou metodou učenia? Zaujímalo by ma, čo si mám pod týmto pojmom predstaviť a ako prebieha výuka? Čítala som, že je to nejaké zrýchlené učenie sa čítania aj písania. Viete o tom niekto niečo viac? ďakujem 🙂
Ahoj, na stránkách naší ZŠ stojí toto :
Metoda analyticko-syntetická
Kombinuje rozklad slova na slabiky a hlásky a spojování písmen do slabik a slov.
Např. slovo JAHODA se děti učí číst jako JA-HO-DA.
Současně se čtením se seznamují se všemi čtyřmi písemnými podobami hlásky (malým i velkým tiskacím písmenem, malým i velkým psacím písmenem) a učí se je také psát. Děti si začínají psát do písanek na konci října.
Metoda genetická
Ačkoliv se touto metodou nevyučuje na všech školách, není to nová metoda. Základy byly položeny již v roce 1913 v čítance Poupata od Josefa Kožíška. Od samého začátku žáci čtou i zapisují celá slova a následně celé věty.
Např. slovo JAHODA se učí číst jako J-A-H-O-D-A.
Takto začínají číst děti, které se naučí číst „samy” po písmenkách. Naučená velká tiskací písmena děti zároveň i píší. Pokud žáci zvládnou velká tiskací písmena, přechází na nácvik malých písmen. Současně tak neustále procvičují jemnou motoriku. Ruku uvolňují až do Vánoc. Do písanky začínají psát v lednu. Ze zkušeností víme, že žáci dokážou velmi dobře vnímat obsah vět, jde tedy o čtení s porozuměním.
Při vzájemném porovnání obou metod docházíme k závěru, že obě mají své klady a zápory. Každá bude vyhovovat jinému typu žáků a každá bude různými učiteli aplikována jinak. Nezáleží tedy jen na metodách výuky, ale také na způsobu aplikace do školního vyučování.
Takže tak pro představu.
Nevíte někdo co je nejlepší pro nácvik prvňačka kterému to nejde?kamarádky dcerka s tím bojuje...chtěla bych ji pomoc.děkuji
Našemu synovi evidentně genetická metoda nesedla. Končí 2. tř. a dodnes některá slova (i krátká) při čtení hláskuje. Paradoxem je, že ve školce se učí slabikovat, vytleskávat slova po slabikách (což je i někdy žádáno u zápisu do ZŠ) a pak ve škole se díky genetické metodě tahle dovednost úplně zahodí, aby asi po roce se po dětech opět vyžadovalo slabikování slov, aby se naučily rozdělovat slova na konci řádku. Syn pak už vůbec nechápal, jak se ty slabiky dělají... Prostě pakárna. Pokud bych měla možnost výběru, tak bych raději dala dítě na školu s klasickou výukou slabikování. Že se to učí v naší škole, jsme vůbec netušili, protože nám to oznámili až na rodičáku před nástupem do 1. tř. (červen) Předtím se ČJ učila klasicky, takže by ani nikoho nenapadlo se na to zeptat.
@kamila297 Hodně záleží na dítěti, syn taky vice inklinoval ke slabikám, potvrdila nám to i logopedka. U dcery zase vidím, že jí ta genetická metoda bude vyhovovat vice, začíná sama od sebe číst po písmenkách. Syna písmena nezajímala před začátkem školy. On je spíš přes čísla. Jinak souhlasím, že ve školce hodně jeli ta slabiky a jeho to ve škole, pak pletlo. Mluvila jsem i s ředitelkou školy, aby věděla, že děti se pak ve škole učí genetickou metodu. Chce to hodně číst nahlas doma, každý den aspoň 10 minut.
@hojda Jenomže když to dítě evidentně nebaví takhle číst, tak pak s ním nehnete. Pokud dítě ještě ve školkovém věku má samo tendenci hláskovat, tak pak je to super. Ale pokud se k tomu nutí jen díky nějakému experimentu, tak je to peklo pro dítě i rodiče. "Kdybysem to bejval věděl, tak bysem sem nechodil..." 😉
Děti jsem už před nástupem do školy (věděla jsem, že budou číst genetickou metodou) učila slova říkat po písmenkách. Dcera letos končí první třídu a čte dobře, syn půjde do první od září a už teď většinu slov přečte.
Máme to jako zábavu v autě. Začala jsem na jednoduchých slovech - les, pes, ves a postupně přidávala. Dnes jsou lepší jako já 🙂
Dcera zvládá slova u kterých se já někdy zamotám a baví ji to o to víc.
Kamarádky syn genetiku nezvládal, prostě mu nebyla blízká a tak se v polovině první třídy domluvila s učitelkou, že ho bude doma učit slabiky a ono to pomohlo.
Později už nikdo nepozná jestli dítě písmenkuje nebo slabikuje.
Pro naše děti byla genetická metoda lepší a rychlejší, ale není dobré paušalizovat (to je taky super slovo na "rozbor") ;)
@kamila297 tak genetická metoda není žádný experiment, tímhle způsobem se dříve učilo číst, analyticko syntetická metoda se používá od roku 1951, kdy byla nařízena jako jediná metoda čtení.
Každému dítěti může sednout něco jiného. Mně osobně se líbí víc genetická metoda, příjde mi přirozenější. Starší dcera znala písmenka asi od 4 let, chtěla číst, ukazovala jsem jí čtení genetickou metodou, ale nešlo jí to. Jakmila začali ve škole slabikovat, naskočilo jí to a začala číst. Takže pro ni asi byla lepší ta A/S metoda. Mladší má 5,5, začíná číst sama a jde na to genetickou metodou.
@betelgeuzz Měla jsem kolegyni (nar. 1949) a když jsem jí ukazovala učebnici genetické metody čtení, tak na to koukala jako zjara. A z klasického červeného slabikáře (Ema má mísu 🙂) se přece učilo v 50.-80. letech min. století a všichni na něj vzpomínají s nostalgií. Tak nevím, kde jste k té informaci přišla. Takže asi celoplošně tahle metoda nařízená nebyla.
já tedy vůbec netuším, co se učí na naší škole. syn bude teprve předškolák, ale miluje slabikování a jde mu to. jestli na něj vyrukují s hláskováním, tak nás asi čekají krušné chvíle 😅
@kamila297 já ale píšu, že nařízena byla metoda analyticko syntetická, to je to slabikování, které známe. ale do roku 1951 se používaly různé metody čtení, genetická, globální, které se dnes vrací.
Dočteš se to třeba zde https://is.muni.cz/th/174024/pedf_m/Metody_a_fo...
@betelgeuzz jo ták, tak to jsem nepochopila 🙂 díky za informaci
@blahova_andrea Tak si to raději zjistěte a zařiďte se podle toho. Protože pak je to fakt peklo.
@kamila297 no když tak sleduju školství...je vůbec reálné, aby mi dneska řekli, co budou po synovi chtít za rok a půl? když se pořád všechno mění? navíc pokud na školách fungují obě třídy, tak mi nikdo neřekne, do jaké bude syn zařazený. takže jak to mám vlastně zjišťovat takto dopředu? chápu, že příští červen už by mi to říct mohli, když bude přijatý (snad nebude mít odklad), ale letos?
@blahova_andrea no školy nemění ty metody ze dne na den, učitelé absolvují kurzy, takže škola určitě ví, jakou metodou má v plánu učit v příštích letech. A pokud mají třídy s různými metodami, tak většinou si rodiče volí, kterou metodu chtějí (nejde jen o čtení, ale třeba i matematiku klasickou x Hejný). Doporučuji se doptávat na dni otevřených dveří, ještě před zápisem.
@betelgeuzz díky. to udělám. podívat se rozhodně půjdu a poptám se i jakým stylem se učí, abych si zjistila, co nás čeká a syna na to připravila. ale to je asi hudba začátku roku 2018, ne? snad něco neprošvihnu. webovky naší školky a školy by si zasloužily trošku více péče ☹
@blahova_andrea jojo, dni otevřených dveří bývají na začátku roku, zápisy pak v dubnu. Taky budu mít předškolačku 🙂
U syna ve škole učí genetickou metodou a pro něj je to peklo. Kolikrát ani neví, co slyší. Jednotlivá písmenka mu docela jdou, ale když má dát dohromady jednoduché slovo jak např. Táta, tak se mu to plete. Písmeno a dá klidně před z.
Syn se ucil sice klasicky slabikovat, ale nektere slova cetl po hlaskach. Tak ho nechali si to takto kombinovat. Ze je to jeho prirozeny styl😀
@stasinda Syn je už ve 3. tř., ale problémy se čtením trvají dodnes, evidentně mu genetická metoda nesedla. Nyní chodíme na vyšetření na PPP, jestli nemá něco dys-, tak uvidíme. S uč. jsem se to snažila řešit přesně v tuhle dobu před 2 lety, ale řekla mi, že je moc brzo. No a letos v dubnu nakonec zapochybovala, že tam nějaká porucha může být. Je to peklo, když se dětem nutí metoda, která jim nevyhovuje...
@kamila297 bohužel stejně tak to je, když se někde učí slabikovat, taky to nevyhovuje všem. Našim dětem genetická metoda vyhovuje.
Jak už jsem někde psala, kamarádka po dohodě s učitelkou začala svého syna (po půl roce kdy se čtením opravdu hodně bojoval) slabiky. Do konce roku četl stejně jako ostatní, jen ji to stálo hodně práce 🙂
Bohužel ne každé dítě si umí písmenka poskládat, neslyší v nich to slovo. Já jsem dospělá, stará koza a taky s tím mám problém. Jakmile se jedná o složité slovo tak nad ním musím přemýšlet.
@adrianka1712 jde o to, že děti se učí slova číst hláskováním M-Á-M-A a né slabikováním MÁ-MA, jak jsme se to učili třeba běžně my a způsob výuky psaní je jiný v tom, že do pololetí se naučí všechna velká písmena tiskací a pak teprve začÍnají všechno ostatní psací do písanky.
Tímto způsobem umí už cca v listopadu číst jednotlivá slova a na konci školního roku píšou psace jako děti, které se učí "klasicky".
Nám tato metoda vyhovovala 😉 , jen bych doporučila třeba už během prázdnin zábavnou formou hláskování zkoušet... třeba říkat: "Podej mi b-o-t-u. Umyj si r-u-c-e." To je ze všeho nejlepší, aby dítě slyšelo jednotlivá písmenka a později se mu to automaticky spojí do slov.