Ahojte všem, jdu si pro radu a informace.
Mám dceru (na konci srpna 9 let), je ve 3 třídě a v lednu tohoto roku 2021 jí bylo zjištěno že je dyslektik, má poruchu uceni a soustředění.
Zajímá mě zda někdo to má podobně jako já a třeba pořadi, dá radu ohledně učení převážně jen ČJ
Matematiku zvládá na 1 i ostatní předměty, ale z českého jazyka má špatné známky až 4ky, má špatné diktáty, neumí pořádně rozlišit i y, a nedává pozor na čárky tečky.. Učím se sní každý den ale stim bojujeme. Zvažuji že jí na léto seženu doučování hlavně na procvičování.
Děkuji vám za rady kdo s tím má zkušenosti. Moc děkuji Martina
@marcicek84 ano to má i s úlevou.. Jinak je velmi šikovná, čte si i sama, začala se zajímat o vědu, techniku, učit se chce. Učitelka říkala že je velmi šikovná a chytra v určitých věcech ale to co jsem psala ji dělá problémy
Má individuální studijní plán? Doučování speciálním pedagogem? Api je diskalkulik, má 2-3h doučování týdně a denní péči, procvičování bylo celej první stupeň. Teď už se s ní učím min.
Tak v ramci CJ musi jen procvicovat a procvicovat aneb opakovani dela mistra. Urcite jsou nejake cvicebni sesity na i/y 🙂. A hlavne pevne nervy pri uceni ;)
Jako dyslektik jsem bojovala s češtinou a jazyky (angličtinou, němčinou), vynikala jsem v matematice (kromě slovních úloh). Takže na ZŠ mi vždy uteklo vyznamenání kvůli těmto předmětům. Jsem ráda, že moje maminka byla vždy důsledná, vím, že to pro ní bylo velmi těžký a i pro mě, stálo to hodně slz, trápení a času, jde hlavně o první stupeň, pak už jsem musela chtít sama. A nakonec jsem vystudovala VŠ a jen doufám, že moje děti tuto diagnózu mít nebudou 🙏 kdybys chtěla se na něco zeptat, klidně mi napiš.
@jezurka9 Ja jsem teda dysortografik. Za mne existovali různé sešity na procvičování i/y . Dělala jsem je každý den i o víkendech, třeba stránku nebo dvě. Je pravda , ze s pravopisem uz problém nemám, ale dělá mi problém psani rukou. Doučování není špatný nápad. Vím , že se někteří doucující věnují jen těmto dětem a ví jak s nimi pracovat .
mám zkušenost jako @sus3nka , dyslexie mi byla zjištěna asi ve 3-4třídě, tehdy v roce 93-94, špatně jsem četla, a nevnímala jsem co jsem četla, takže problém s učením. Maminka byla důsledná, učila se se mnou hodně, na druhém stupni mě vždy zkoušela. Ze začátku jsem musela hodně číst nahlas, abych se naučila číst souvisle, při učení jsem to potřebovala, prtže mi pomáhalo to i slyšet, a hodně barvičky, zvýraznovat, to také pomáhalo. Byla to dřina, ale nakonec jsem vystudovala VŠ, prtže mamčina příprava na základce mi dala velice dobrý základ. A tedy zápasila jsem hodně s jazyky, češtinou. Vím, že to bude náročné, ale přeji at to spolu zvládnete.
Dislexie mi byla diagnostikována ve třetí třídě. Prosadila jsem si přijímačky na osmiletý, humanitární gympl a udělala je. Na gymplu jsem fungovala bez úlev. Věděla jsem, že co je pro ostatní otázka půl hodiny učení, jsou pro mě tři dny po hodině. To se týkalo ale jen cizích slov (včetně jmen a odborných výrazů) a právě detailů jako y/i. Musela jsem se též učit z vlastních poznámek - nešlo to že souvislého textu. Nesměla jsem číst nahlas, to jsem vůbec nevnimala, co čtu. V angličtině dodnes plynule neprectu text, pokud ho neznám prakticky zpaměti (v čj je to lepší, ale domýšlím si a čtu pomalu). Přitom když si text můžu přečíst v klidu sama, je rozumneni textu dobré. Diktáty jsme prostě dřeli doma každý den. Přesto napíšu dobře diktát, ale už ne slohovku, pokud ji píší rovnou na čisto (prostě neumím vnímat pravopis i obsah zároveň).
@jezurka9 synovi dyslexiii diagnostikovali v PPP na začátku 5. třídy (dřív jsme se nedostali). Učitelka to rozpoznala už na začátku 3. třídy a vytvořila mu plán podpory učitele (ppu). Např. diktáty nepsal, jen podle diktátu do už předepsaného textu doplňoval chybějící písmena, ale jeho dyslexie není tak vážní a jiné indispozice k tomu nemá, tak přešli na způsob , že píše podle diktátu ob větu. Prostě jen každou druhou, aby stíhal. Na čtení musí mít více času, ještě v té 5. četl sotva jak dítě na konci první třídy. Na distančce jsem mu musela číst všechny maily s úkoly, sám to nedával (prostě bez toho , že mu stojím za zadkem, nečte). Jinak z češtiny měl bez ppup) ve druhé dvojku, s ppu ve třetí i ve čtvrté jedničku. Jinak samé. Nyní má horší známky z Aj(3) a čj(2). V matematice exceluje. Během běžné výuky má 1x týdně 1h ve škole nácviky z čj.
Jinak čárky a tečky také zapomíná, i/y mu nedělá problém, spíše obsaz předložku napojí ke slovu, nebo si pletejiní podobně znějící písmena (b/p, t/d, adpod. Také L/R protože má také ovř a R a Ř se v běžné řeči prostě nenaučil ani po 4 letech logopedie)
@jezurka9 co vam radi v poradne?Ty znamky ma i kdyz ma ve skole ulevy,nebo na to neberou ucitele zretel.Za me z ni nikdy jednickar v cestine nebude, at jede na trojky to meli u nas lide s dis,kteri se ale opravdu dreli (uceni 2h denne) ostatni meli vzdy za 4. Doucovani by mohlo trochu pomoci,zkusila bych,nekteri se preducovali aby stihali.